2024-08-23, 14:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Då valde man ett väldigt otydligt exempel i Dan med flaggan.
Folk spekulerar nu i om det handlar om att strypa yttrandefriheten och börja åsiktsregistrera. Det är ett rätt allvarligt resultat av FMs handlande, kan jag tycka.

Hur vet du vilka som är kvinnor i tråden, har du åsiktsregistrerat och könsdiskriminerat nu?

Tror faktiskt inte att inställningen till frågan har något med kön att göra. Inte heller vem som är beredd att försvara landet (vilket tydligen har lågt intresse hos båda könen).

De flesta sunda människor vill bara leva i frihet, och slippa att bli kontrollerade.

Ibland måste någon enstaka frivilligt kontrolleras, för att en bredare massa inte ska behöva bli kontrollerade med tvång.
För sunda människors frihets skull
Citera
2024-08-23, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ibland måste någon enstaka frivilligt kontrolleras, för att en bredare massa inte ska behöva bli kontrollerade med tvång.
För sunda människors frihets skull
Ska man statuera avskräckande exempel så kunde man använt sig av något bättre än Dan med sin flagga. Men vill man framstå som inkompetenta, så gjorde de helt rätt.
Citera
2024-08-23, 14:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej han misstänktes inte för något eftersom dom fick veta han var pro-ukrainsk. Vad hade dom misstänkt om det var pro-ryskt tex? eller emot Ukraina...

Om han var pro-rysk hade det nog blivit andra bullar iaf, den saken är faktiskt säker.

Vad dom fick höra, är inte alls samma sak vad dom fick veta av sitt besök.
Citera
2024-08-23, 14:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ska man statuera avskräckande exempel så kunde man använt sig av något bättre än Dan med sin flagga. Men vill man framstå som inkompetenta, så gjorde de helt rätt.

Med tanke på försvarsmaktens oerhört låga profil vid besöket så verkar man inte velat statuera någonting öht.
Det är Dan själv som är ute och försöker statuera försvarsmaktens exempel, så det blir ju lite knepigt.
Dan med sin flagga i sig hade inte framkallat något besök heller.
Citera
2024-08-23, 15:01
Medlem
Citat:
Om han var pro-rysk hade det nog blivit andra bullar iaf, den saken är faktiskt säker.

Vad dom fick höra, är inte alls samma sak vad dom fick veta av sitt besök.

Ja så då om han var åt andra hållet hade han ju lätt kunnat gjort en motanmäla för olaga hot (andra bullar är ju ett hot)... sen hade han ju även kunnat anmäla för Kränkning av yttrandefriheten.. Han har ju som sagt rätt att fritt uttrycka sina åsikter, även om de är politiskt kontroversiella, det är ju grundlagsskyddat i Svensk lag.

Sen hade han ju lätt kunna anmäla för Kränkning av personlig integritet..
Om svenska militärer, även om de är civilklädda, hotar honom på grund av sina politiska åsikter så har det skett ett övertramp helt klart... bara läsa lite juridik så fattar man det direkt!
Citera
2024-08-23, 15:09
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ja så då om han var åt andra hållet hade han ju lätt kunnat gjort en motanmäla för olaga hot (andra bullar är ju ett hot)... sen hade han ju även kunnat anmäla för Kränkning av yttrandefriheten.. Han har ju som sagt rätt att fritt uttrycka sina åsikter, även om de är politiskt kontroversiella, det är ju grundlagsskyddat i Svensk lag.

Sen hade han ju lätt kunna anmäla för Kränkning av personlig integritet..
Om svenska militärer, även om de är civilklädda, hotar honom på grund av sina politiska åsikter så har det skett ett övertramp helt klart... bara läsa lite juridik så fattar man det direkt!

Frasen om ”andra bullar” kom ju efter Dan uppgett att han är pro-Ukraina, och jag håller det totalt omöjligt att officeren sagt på det viset i ett tidigare fiktivt skeende, eftersom det då skulle kunna uppfattas som ett hot.

Så det blir fiktivt i kvadrat, det som du spånar i, och eftersom det spånas i kvadrat har jag lite svårt att följa med.

Det enda jag kan säga är ju att jag ser ju inte att man skulle hotat honom om det framförts att han är pro-ryssland.
Det hade ev blivit lite ”andra bullar”, men man hade inte uttalat det eftersom man här sysslar med underrättelseverksamhet.
Citera
2024-08-23, 15:13
Medlem
Citat:
Frasen om ”andra bullar” kom ju efter Dan uppgett att han är pro-Ukraina, och jag håller det totalt omöjligt att officeren sagt på det viset i ett tidigare fiktivt skeende, eftersom det då skulle kunna uppfattas som ett hot.

Så det blir fiktivt i kvadrat, det som du spånar i, och eftersom det spånas i kvadrat har jag lite svårt att följa med.

Det enda jag kan säga är ju att jag ser ju inte att man skulle hotat honom om det framförts att han är pro-ryssland.
Det hade ev blivit lite ”andra bullar”, men man hade inte uttalat det eftersom man här sysslar med underrättelseverksamhet.

Fast det är ju ett hot mot honom nu... så rent generellt hur han nu upplevde det men om vi säger som så att han fik känslan att det var ett hot och att tänkte "okej om jag sagt pro-ryss hade det gått illa".. han sa ju själv till media tex att det var obehagligt att dom kom.
så rent krasst kan han ju anmäla detta till polis för kränkning, hot osv.

Han har åtminstone rätt att göra det.. Sedan att hissa en annan nations flagga på sin egen tomt, oavsett om den är målad röd eller inte, är i grunden tillåtet i Sverige. Så dom skulle fan inte ens ha där och göra.
Senast redigerad av Menea 2024-08-23 kl. 15:15.
Citera
2024-08-23, 15:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Fast det är ju ett hot mot honom nu... så rent generellt hur han nu upplevde det men om vi säger som så att han fik känslan att det var ett hot och att tänkte "okej om jag sagt pro-ryss hade det gått illa".. han sa ju själv till media tex att det var obehagligt att dom kom.
så rent krasst kan han ju anmäla detta till polis för kränkning, hot osv.

Han har åtminstone rätt att göra det.. Sedan att hissa en annan nations flagga på sin egen tomt, oavsett om den är målad röd eller inte, är i grunden tillåtet i Sverige. Så dom skulle fan inte ens ha där och göra.

Absolut, han skulle kunna anmäla detta som ett ofredande eller olaga hot tex.
Men att vi som bara läst om det i Expressen skulle avgöra att det är ett ofredande konstaterat, går ju inte.
Olaga hot är det inte heller, eftersom officeren kläcker frasen i imperfekt och rakt fiktivt.
Det eliminerar möjligheten att olaga hot föreligger.
Citera
2024-08-23, 15:28
Medlem
Citat:
Absolut, han skulle kunna anmäla detta som ett ofredande eller olaga hot tex.
Men att vi som bara läst om det i Expressen skulle avgöra att det är ett ofredande konstaterat, går ju inte.
Olaga hot är det inte heller, eftersom officeren kläcker frasen i imperfekt och rakt fiktivt.
Det eliminerar möjligheten att olaga hot föreligger.

Spelar egentligen ingen roll om just denna specifika detalj.. Bara att militär personal besöker civila i deras hem på detta sätt och ställer frågor om deras politiska åsikter kan uppfattas som särskilt hotfullt.
Även om det inte går att säga med säkerhet om händelsen utgör ett brott, är det tydligt att situationen är allvarlig och kränkande men det är min åsikt!
Citera
2024-08-23, 15:28
Medlem
HRTs avatar
Han verkar ju ha en skruv lös..
Troligen symboliserar blod på en Ukrainsk flagga eller att de är skyldiga till att Ukraina blöder.
Verkar ju vara pro rysk, och med rätta bör man kolla upp sånt speciellt med tanke på vad som sker i Europa med olika sabotage, mord utförda av ryssar på ryssar samt kidnappnings/mordförsök på VD i krigsindustrin tänker bl.a på Tyskland.
Dessa shakaler måste utredas för de är i främsta ledet för att bistå ryssen vid krigstillstånd.
Citera
2024-08-23, 15:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Spelar egentligen ingen roll om just denna specifika detalj.. Bara att militär personal besöker civila i deras hem på detta sätt och ställer frågor om deras politiska åsikter kan uppfattas som särskilt hotfullt.
Även om det inte går att säga med säkerhet om händelsen utgör ett brott, är det tydligt att situationen är allvarlig och kränkande men det är min åsikt!

Mottagaren är alltid den som inledningsvis känner in om brott kan misstänkas, sen är det upp till juridiken att svara för om något brott begåtts.

Jag uppfattar ju inte att dom ställer frågor kopplat till politik, utan helt och hållet frågor som kan röra nationell säkerhet.
Citera
2024-08-23, 16:16
Medlem
Citat:
Märklig koppling du gör där. De flesta, oavsett egna meriter inom försvarsmakten uppskattar deras jobb. Det som diskuteras i tråden är ju om det ingår i deras arbetsbeskrivning att åsiktsregistrera civila medborgare.

Har man hängt ett tag på FB, så lär man sig se mönster i hur folk tänker och resonerar.
Det handlar inte om åsiktsregistrering utan om någon är ett hot eller inte, samt hämta in information som kan vara av intresse för försvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in