2024-08-23, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Jo, du försvarar alkoholens legala status med att illegala droger är farligare. Vilket är både felaktigt och irrationellt. Varför ska en aktivitet vara olaglig bara för att den kan medföra risker? Resonerar du såhär om kampsport, fallskärmshoppning, bergsklättring och bilkörning med? Ska dessa saker vara olagliga eller tillåter vi vuxna människor att själva välja vad de vill göra och i stället ser till att så mycket information som möjligt finns tillgänglig om hur aktiviteterna bör utföras på säkrast möjliga sätt?
Varför kan inte detsamma gälla med droger?
Varför ska just alkohol vara tillåtet, men inte andra droger? Det stämmer ju inte att alkohol är ”mindre farligt” och det är dessutom helt irrelevant. I ett fritt samhälle ska man kunna göra även farliga saker. Det kan man ju som sagt redan, förutom när det gäller specifikt droger, om inte drogen råkar vara alkohol.

”Knark är farligt” är ett värdelöst argument.

Du har uppenbarligen inte brytt dig om att ta reda på vad forskningen faktiskt säger.
Och vad har detta med saken att göra? Varför ska något vara olagligt för att det medför risker? Ska vi förbjuda alkohol, snabbmat och bilkörning?

Nej jag har aldrig försvarat alkohol. Däremot så stämmer det att det inte är lika farligt som cannabis. Men det vill aldrig knarkare höra talas om.

Knark är farligt. Det är det enda argument du behöver. Sen finns det de som ändå knarkar.

Till skillnad från det som klassas som knark går det faktiskt att dricka alkohol, äta snabbmat och köra bil utan att drabbas av skadeverkningar.
Citera
2024-08-23, 13:27
Medlem
Citat:
Har du legat i koma de senaste 100 åren? Att cannabis likt typ alla andra droger som någonsin existerat även har medicinsk tillämpning är rätt jävla gamla nyheter vid det här laget.

Cannabis har vissa medicinska effekter. Det finns vetenskapliga belägg, om än svaga, att den kan lindra illamående, smärta och kramper vid MS (Kalant, Harold, Porath-Waller, Amy (2012). Clearing the
smoke on cannabis. Issue nr 5. CCSA)
Cannabis för rökning är dock inte godkänt som läkemedel i något land. De tveksamma fördelarna ska ju vägas mot biverkningarna. Inget av dagens läkemedel dras ner som rök i lungorna.
Citera
2024-08-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Nej jag har aldrig försvarat alkohol. Däremot så stämmer det att det inte är lika farligt som cannabis. Men det vill aldrig knarkare höra talas om.
Jag väntar fortfarande på beläggen för detta. 4 miljoner dödsfall/år för alkohol. Du har hittills inte presenterat någon skadeverkning för cannabis som är ens nästan i närheten.
Och framförallt har du inte förklarat varför något ska vara olagligt därför att det medför visa risker.

Citat:
Knark är farligt. Det är det enda argument du behöver. Sen finns det de som ändå knarkar.
Nej, det är ett efterblivet argument som saknar innehåll.

Citat:
Till skillnad från det som klassas som knark går det faktiskt att dricka alkohol, äta snabbmat och köra bil utan att drabbas av skadeverkningar.
Aha! Här kryper ytterligare en felaktig föreställning fram.
Alkohol är alltså den enda drogen som kan brukas ansvarsfullt. Vilka belägg har du för detta? Det påståendet går nämligen emot den vetenskap som finns på området, som visar att antalet missbrukare utav de som använder en drog är ungefär lika många, oavsett vilken drog det rör sig om. Så fram med bevisen.

Vidare så borde det säga sig självt att det inte kan vara så att en specifik drog på något magiskt vis skulle vara den enda som inte 100% blir missbrukare av. Men som sagt, nu får du fan presentera lite bevis för dina påståenden.
Citera
2024-08-23, 13:49
Medlem
Citat:
Cannabis har vissa medicinska effekter. Det finns vetenskapliga belägg, om än svaga, att den kan lindra illamående, smärta och kramper vid MS (Kalant, Harold, Porath-Waller, Amy (2012). Clearing the
smoke on cannabis. Issue nr 5. CCSA)
Cannabis för rökning är dock inte godkänt som läkemedel i något land. De tveksamma fördelarna ska ju vägas mot biverkningarna. Inget av dagens läkemedel dras ner som rök i lungorna.

Självklart är även rökning en av administrationsmetoderna som används bland människor som har cannabis på recept. Du visar igen att du inte vet vad du pratar om.
Och vilken relevans skulle detta ha? Är det specifikt rökning som metod för att inta cannabis som du har problem med? I så fall är även det rätt talande för hur dåligt bildad du är, med tanke på hur mycket starkare effekter man kan uppnå genom att ta det oralt.
Citera
2024-08-23, 13:50
Medlem
Citat:
Jag väntar fortfarande på beläggen för detta. 4 miljoner dödsfall/år för alkohol. Du har hittills inte presenterat någon skadeverkning för cannabis som är ens nästan i närheten.
Och framförallt har du inte förklarat varför något ska vara olagligt därför att det medför visa risker.

Nej, det är ett efterblivet argument som saknar innehåll.

Aha! Här kryper ytterligare en felaktig föreställning fram.
Alkohol är alltså den enda drogen som kan brukas ansvarsfullt. Vilka belägg har du för detta? Det påståendet går nämligen emot den vetenskap som finns på området, som visar att antalet missbrukare utav de som använder en drog är ungefär lika många, oavsett vilken drog det rör sig om. Så fram med bevisen.

Vidare så borde det säga sig självt att det inte kan vara så att en specifik drog på något magiskt vis skulle vara den enda som inte 100% blir missbrukare av. Men som sagt, nu får du fan presentera lite bevis för dina påståenden.

Om vi säger såhär då: om det var upp till mig så skulle jag lätt kunna offra alkohol som laglig drog om man såg till att jaga cannabismissbrukare och langare så hårt att de helt utplånades. Jag offrar gärna alkoholen för ett sådant resultat. Så farligt är cannabis. Och det är farligt på ett lömskt sätt. Det visar sig med åren och det påverkar hela samhället negativt. Alkohol är kanske mer ohälsosamt än cannabis när det gäller fysiska skador. I flera andra avseenden är cannabis en värre drog. Alkoholens skadeverkningar är i vilket fall inget argument för att cannabis ska legaliseras.
Citera
2024-08-23, 13:51
Medlem
Smugumins avatar
Vore bättre om vita rika ungdomar slutade köpa och bruka knark.
Citera
2024-08-23, 14:01
Medlem
Citat:
Självklart är även rökning en av administrationsmetoderna som används bland människor som har cannabis på recept. Du visar igen att du inte vet vad du pratar om.
Och vilken relevans skulle detta ha? Är det specifikt rökning som metod för att inta cannabis som du har problem med? I så fall är även det rätt talande för hur dåligt bildad du är, med tanke på hur mycket starkare effekter man kan uppnå genom att ta det oralt.

Kanada har faktiskt det på recept att röka det som läkemedel numera. Det är inte det enda det landet ska skämmas för nuförtiden..
Citera
2024-08-23, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Vore bättre om vita rika ungdomar slutade köpa och bruka knark.

I fängelse med dig utan att passera Gå, woke-fåne.
Citera
2024-08-23, 14:04
Medlem
Citat:
Om vi säger såhär då: om det var upp till mig så skulle jag lätt kunna offra alkohol som laglig drog om man såg till att jaga cannabismissbrukare och langare så hårt att de helt utplånades. Jag offrar gärna alkoholen för ett sådant resultat. Så farligt är cannabis. Och det är farligt på ett lömskt sätt. Det visar sig med åren och det påverkar hela samhället negativt. Alkohol är kanske mer ohälsosamt än cannabis när det gäller fysiska skador. I flera andra avseenden är cannabis en värre drog.

Citat:
Alkoholens skadeverkningar är i vilket fall inget argument för att cannabis ska legaliseras.
Då är inte heller skadeverkningarna av cannabis ett argument för att det ska vara olagligt, eller hur?

Jag påvisar bara att du kör med dubbla måttstockar för olika droger. Vill du lämna den irrelevanta diskussionen om ”farlighet” så blir ingen gladare än jag. Men då gäller det för alkohol såväl som andra droger. You can’t have it both ways.
Citera
2024-08-23, 14:06
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
I fängelse med dig utan att passera Gå, woke-fåne.
Ni beskyller svenskar med utländsk bakgrund för att vara kriminella men det är oss vita svenskar som genom diskriminering, rasism, sexköp och knarkande orsakat gängkriminaliteten.
Citera
2024-08-23, 14:07
Medlem
Citat:
Kanada har faktiskt det på recept att röka det som läkemedel numera. Det är inte det enda det landet ska skämmas för nuförtiden..

Du satt med andra återigen och hittade på.

Varför ska de skämmas för att de använder cannabis som medicin? Är du medveten om att apoteken är fyllda med droger som har identiska effekter med bland annat heroin och metamfetamin? De har bara olika namn. Ska vi skämmas för det också?
Citera
2024-08-23, 14:07
Medlem
Citat:
Då är inte heller skadeverkningarna av cannabis ett argument för att det ska vara olagligt, eller hur?

Jag påvisar bara att du kör med dubbla måttstockar för olika droger. Vill du lämna den irrelevanta diskussionen om ”farlighet” så blir ingen gladare än jag. Men då gäller det för alkohol såväl som andra droger. You can’t have it both ways.

Jo jag kan faktiskt det. Någonstans måste man nämligen dra gränsen för vad som ska få vara tillåtet. Vi har valt att godkänna alkohol men inte cannabis. Så tycker jag det ska få fortsätta vara. All seriös forskning talar för det. Svenska staten gör helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in