2024-08-23, 12:15
Avstängd
anwe8s avatar
Dumpen hängde för ngn vecka sedan ut en man i 30-årsåldern på sin hemsida. Han är anställd som doktorand på KTH och har varit det sedan förra året. I samband med uthängningen så har ett antal människor varit i kontakt med läroverket i fråga, och de har krävt att KTH agerar genom repressalier som visar att man tar avstånd från hans beteende. För ett par månader sedan blev en skånsk professor, bosatt i Helsingborg, fråntagen sin anställning som professor på Köpenhamns Universitet i kölvattnet av en Dumpen-uthängning. KTH svarade dock nyligen, via sin informationsansvariga Therese, att några liknande planer på att sanktionera mannen inte föreligger i dagsläget utan istället ser man ärendet som avslutat.

Svaret från den informationsansvarige på KTH i sin helhet:

"Hej xxx. Tack för att du hörde av dig. Vi är medvetna om vad som skett. Eftersom det bara rör sig om ett påhittat barn och han inte begått något brott i lagens mening, har vi inte valt att gå vidare med det rent juridiskt. Efter samtal med institutionen har vi dessutom bedömt att hans forskning är viktig för institutionen och därför har vi heller inte valt att inte vidta några ytterligare åtgärder. Jag önskar därmed frågan vara besvarad och avslutad. Vänligen/Therese."

Hur ser folket på KTH:s agerande i detta fallet? Normalt sett så har det varit standard för arbetsgivare att omedelbart entlediga sina anställda såvida de blir uthängda av dumpen, och denna passiva hållningen som vi ser prov på här går inte i linje med praxis bland arbetsgivare i allmänhet. Finns det risk för att läroverkets rykte tar skada när man stryker pedofiler medhårs?

https://dumpen.se/2024/08/12/doktoranden/
Senast redigerad av anwe8 2024-08-23 kl. 13:12.
Citera
2024-08-23, 12:18
Medlem
Det var ett vettigt beslut av KTH
Citera
2024-08-23, 12:20
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Bra agerat av KTH. Inget brott har begåtts. Varför ska han då straffas? Märks att folket på KTH har högre IQ än genomsnittet.
Citera
2024-08-23, 12:25
Medlem
Hade varit intressant att få veta vad som faktiskt hänt för idag kallar man någon pedofil så fort man hittar lite hentai på deras dator.

I ditt citat skriver de att det handlade om ett "påhittat barn" och att han inte gjort något fel rent juridiskt. Jag får väl gå på att det stämmer då? Vet inte riktigt vad som förväntas här egentligen.

Känns som att ju mer man läser om Dumpen desto sämre verkar de. En vinstdrivande sida där de tjänar miljoner är knappast något jag tar för att vara "hederligt" i grund och botten. Kan såklart ha fel men hur som haver, skriv gärna vad som faktiskt hände, vad han har gjort, så man kan ta ställning för du frågar efter hur vi ser på detta. Då vill jag gärna ha facit i hand innan jag gör ett 100%-igt uttallande.
Citera
2024-08-23, 12:27
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Mängder med nazistiska vetenskapsmän fick en fristad i USA efter WW2 eftersom deras kompetens ansågs vara viktigare än deras brott.
Varför skulle KTH resonera annorlunda?
Citera
2024-08-23, 12:27
Medlem
Han verkar helt klart ha kvar förtroendet (tills vidare) från sina närmsta chefer som de uttrycker sig.

KTH där konkurrensen om forskningstjänster rejält hård vill nog inte uppmuntra att det skall finnas ett till sätt att göra sig av med sin konkurrent.
Ge det fem år så behöver du inte sitta själv och fiska som bisexuelle Kevin 14 år utan det sköts via inköpt AI-bot.
Citera
2024-08-23, 12:28
Medlem
Dom får göra som dom vill så klart.. vill dom förknippas med människor som har dragning till barn så är det ju upp till dom..Låter inte som ett vinnande koncept direkt... men vad vet jag.. deras högsta sponsor kanske är ETC...
Citera
2024-08-23, 12:29
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Hur ser folket på KTH:s agerande i detta fallet? Normalt sett så har det varit standard för arbetsgivare att omedelbart entlediga sina anställda såvida de blir uthängda av dumpen, och denna passiva hållningen som vi ser prov på här går inte i linje med praxis bland arbetsgivare i allmänhet. Finns det risk för att läroverkets rykte tar skada när man stryker pedofiler medhårs?

https://dumpen.se/2024/08/12/doktoranden/
Det är stor risk att läroverkets rykte tar skada om man avskedar framstående forskare pga deras fantasier.

Med det sagt så är pedofiler vidriga och de som begår övergrepp förtjänar alla gånger att hängas ut av dumpen.
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Han har ju bestämt träff med ett fiktivt barn och därmed visat sig vara villig att leva ut fantasierna i praktiken.
Då har jag helt missförstått TS. Kände inte till hela historien och borde givetvis ha gjort det innan jag uttalade mig.
Senast redigerad av Bone Collector 2024-08-23 kl. 13:27.
Citera
2024-08-23, 12:30
Medlem
Silltunnas avatar
Det hade varit osmakligt och oansvarigt att göra sig av med en anställd pga dennes störning, som i nuläget inte har drabbat någon. Det arbetsgivaren kan/bör göra istället är att stötta personen för att få psykiatrisk hjälp till att hantera sin psykiska störning så att den inte går ut över tredje part fortsättningsvis.
Citera
2024-08-23, 12:31
Avstängd
anwe8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Det är stor risk att läroverkets rykte tar skada om man avskedar framstående forskare pga deras fantasier.

Med det sagt så är pedofiler vidriga och de som begår övergrepp förtjänar alla gånger att hängas ut av dumpen.

Han har ju bestämt träff med ett fiktivt barn och därmed visat sig vara villig att leva ut fantasierna i praktiken.
Citera
2024-08-23, 12:33
Medlem
Varför vill någon form av företag, institut eller annat ha en pedofil i sin närhet. Och ja brott har inte begåtts men likt väl var han sugen att snaska en 13 åringspenis. Skulle ni legit ha en sådan runt er i er vänskapskrets?

"Tjena, här är min polare Roger, han tänder till på att ha pojksnopp i munnen. Men jag är helt okej med det för jag är efterbliven"
Citera
2024-08-23, 12:48
Inte för att jag kan något om doktoranders anställningsvillkor, de är lite i ett mellanläge mellan att vara anställda och studenter, men eftersom det här inte var lagbrott så tror jag inte de kan ge honom sparken alternativt avlägsna honom från studierna speciellt lätt.

Det handlar inte om vad KTH tycker om det hela, det handlar om vad de ska göra och får göra i såna här situationer.

Jag kan tänka mig att många inte fattar detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in