2024-08-23, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nja, frågan kvarstår: Vad hade FM gjort om Dan svarat tvärtom, dvs. att han verkligen stödjer Ryssland i kriget mot Ukraina? Om de vare sig får registrera den åsikten eller göra något annat, blir ju insatsen helt meningslös?

Nej, man signalerar att man har koll. Man signalerar att man ”finns” där ute och att man inte ligger på latsidan så att säga.

Det är lite en signalhandling. Man var nog inte helt omedvetna om risken för att han skulle vänt sig till media, och då fick man ju nu gratishjälp med att sprida budskapet om att myndigheterna minsann finns & håller koll så att säga. KANSKE är det ett nytt mera offensivt handlande? Vad vet jag..

Vad man hade gjort? Ja det vet vi ärligt talat inte! Kanske…. ingenting? Kanske hade de registrerat honom i nåt hemligt spaningsregister. Vi vet inte.. (Det berättar man naturligtvis inte!)

Jag ser inte problemet. Säpo, MUST, Försvarsmakten m.fl. har som jobb att se över Sveriges säkerhet. Det kan inte komma som någon överraskning.
Senast redigerad av Macke85 2024-08-23 kl. 11:26.
Citera
2024-08-23, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Jaha, försvara landet säger du?

Var var försvarsmakten när 2 miljoner muslimer importerades in i landet?

Sverige är redan erövrat och förstört.

Yttrandefriheten i Sverige har länge varit en chimär. Detta är ytterligare ett bevis för detta.
Fast med yttrandefrihet kommer också att man får stå för sina åsikter.
Inget rocket sience att det ligger i nationens intresse att kartlägga individer i landet som verkar för fienden.

Vidare kan du utveckla hur yttrandefriheten enbart är en "chimär'?
Hur påverkas du rent konkret själv som exempel.
Citera
2024-08-23, 11:27
Medlem
Giant Squids avatar
Är det vanligt att ryska spioner hänger upp en rysk flagga?
Nej, för det är korkat, lika korkat som hembesöket var.
FM har gjort bort sig monumentalt och det är tur det fanns på film, annars hade de blånekat.
Hela händelsen borde utredas av konstitutionsutskottet eller motsvarande.
Det är en allvarlig utveckling
Citera
2024-08-23, 11:29
Medlem
Citat:
Och vad skulle ha hänt med "Dan" om han svarade "fel" (enligt försvarsmakten)? Vilka åtgärder? Internering? Åsiktsregistrering?

Är det inte i själva verket en polisiär uppgift att kontakta människor som förmodas bryta mot svensk lag? Och sedan domstols uppgift att utdöma eventuellt straff?

Detta är alls så juridiskt solklart som du vill göra gällande. Och därför ska tråden inte låsas.

Försvarsmakten har polis.

Dessutom har viss personal inom FM under vissa förutsättningar och omständigheter polisiär befogenhet.

Sen samarbetar myndigheter också ibland.
Citera
2024-08-23, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Nej, man signalerar att man har koll. Man signalerar att man ”finns” där ute och att man inte ligger på latsidan så att säga.

Känns jävligt creepy.. typ som en stalker som håller koll på vad du gör. Förföljer dig ... gräver i dina sopor.. står utanför fönstret i villan på natten.. åker efter dig i bilen.. typ den vibben fick man!

Jag tror fortfarande inte detta var enligt lagen.
Citera
2024-08-23, 11:31
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Det är lite en signalhandling. Man var nog inte helt omedvetna om risken för att han skulle vänt sig till media, och då fick man ju nu gratishjälp med att sprida budskapet om att myndigheterna minsann finns & håller koll så att säga. KANSKE är det ett nytt mera offensivt handlande? Vad vet jag..

Vad man hade gjort? Ja det vet vi ärligt talat inte! Kanske…. ingenting? Kanske hade de registrerat honom i nåt hemligt spaningsregister. Vi vet inte.. (Det berättar man naturligtvis inte!)

Jag ser inte problemet. Säpo, MUST, Försvarsmakten m.fl. har som jobb att se över Sveriges säkerhet. Det kan inte komma som någon överraskning.
Jo, med dessa organisationer har ju olika roller. Jag har själv gjort värnplikten och skulle vid det tillfället inte sett positivt om försvaret också åkt runt och intervjuat folk i gemen om deras politiska och andra åsikter. Jag tycker det är att gå över gränsen i ett land med åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Och den rollen bör i så fall ligga på polisen, främst Säpo som har den kompetensen och uppdraget att skydda Sveriges inre säkerhet. Annars är vi ute på hal is enligt min mening.
Citera
2024-08-23, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Känns jävligt creepy.. typ som en stalker som håller koll på vad du gör. Förföljer dig ... gräver i dina sopor.. står utanför fönstret i villan på natten.. åker efter dig i bilen.. typ den vibben fick man!

Jag tror fortfarande inte detta var enligt lagen.

Ja verkligheten är Creepy. Välkommen till verkligheten.

Och jo myndigheter begår faktiskt inget brott om de ringer på en dörr och pratar med den som öppnar.
Citera
2024-08-23, 11:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Dessutom har viss personal inom FM under vissa förutsättningar och omständigheter polisiär befogenhet.

Militärpolisens roll är att hålla ordning inom militären, inte styra upp det civila samhället. Det har varit uppe flera gånger i tråden.
Citera
2024-08-23, 11:39
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Efter att ha sett hans film ställer jag mig bakom honom.

FM bör vara tydligage med varför dom frågar ut honom.

Hade de behövt vara tydliga om han varit prorysk?
Citera
2024-08-23, 11:40
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Om de var poliser så står de under polisdatalagen om hanterande av personuppgiftsbehandlig.
Man får inte skapa register hur som helst av ostraffade personer. Framförallt inte om åsikter. Det har prövats förut t,ex med romregistret i Skåne
Citera
2024-08-23, 11:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Nja, frågan kvarstår: Vad hade FM gjort om Dan svarat tvärtom, dvs. att han verkligen stödjer Ryssland i kriget mot Ukraina? Om de vare sig får registrera den åsikten eller göra något annat, blir ju insatsen helt meningslös?

När man säger att det då skulle bli ”andra bullar” så är det också meningen att förskjuta din fråga in i något som är ämnat att vara 100% abstrakt, och Dan eller vi skall inte på förväg ha reda på konsekvenser av att själv ha grävt ner sig i en värre situation - Vi skall inte ens kunna ana/gissa.
Det är vad uttrycket om ”andra bullar” betyder.

Åsikter registreras varje dag av alla. Jag tex, brukar t.o.m. ta det så långt att jag registrerar när någon blir kränkt genom att denne uttryckt sin åsikt som jag i första skedet då registrerat.
En dubbelregistrering alltså, och det kan ofta fortsätta i en spiral av registreringar.
Citera
2024-08-23, 11:43
Avstängd
Jag tror att det ligger nåt mer bakom besöket hos Dan och Mats Drakenholt. Paret är de enda 2 personerna i Sverige med det efternamnet, de är i samma ålder 60-ish. Bröder eller gifta? Tagna efternamn? Vad hette de i så fall innan eventuellt namnbyte?

Mystiken tätnar....

Beträffande den skändade flaggan så är det knappast typiskt för en pro-ukrainare att agera så sett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in