2024-08-23, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Finns du på riktigt? Jag menar, om man är paranoid schizofren så kan man se något suspekt i allt, även misstänka sin egen skugga för att vara en spion.
Detta är inte min misstanke utan en tolkning av hur jag tror att de kan ha tänkt. Det betyder inte att jag håller med i sak. Detta är kanske lite för abstrakt för ditt intellekt. Att det går att uttolka hur andra kan ha tänkt, utan att man därför själv har precis samma tankesätt.
Citera
2024-08-23, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast det är inte torkat blod. Det blir ju brunt och hade förmodligen bara sett ut som lite smuts.

Nej det fattar väl dem också, det ser dock ändå ut som blod. Brukar du måla med brun färg om du ska teckna blod?
Citera
2024-08-23, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
FM har i vissa fall polisiära befogenheter. Ja hoppas du är bekant med begreppet "miltärpolis".

Ja i "vissa fall", tror du det gäller mot civila?
Citera
2024-08-23, 03:44
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Detta är inte min misstanke utan en tolkning av hur jag tror att de kan ha tänkt. Det betyder inte att jag håller med i sak. Detta är kanske lite för abstrakt för ditt intellekt. Att det går att uttolka hur andra kan ha tänkt, utan att man därför själv har precis samma tankesätt.

Mestadels bestod inlägget jag citerade på av dina egna åsikter. Sedan kan du bara spekulera i hur andra möjligtvis kan ha tänkt (i olika sammanhang).

Dina tankar om andra människors motiv till varför de agerade som de gjorde tycker jag framstår som paranoida, knappast troliga skulle jag säga. Och att misstänka människor som hissar svenska flaggan för att vara nazister är ganska långsökt.
Citera
2024-08-23, 05:01
Medlem
immenhusens avatar
Tycker i regel att det är fel, att flagga med andra nationers flaggor. En mer restriktiv flaggpolitik så som i Danmark, vore att föredra.

/AI
Citera
2024-08-23, 05:19
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Dan hissade en något luggsliten urkainsk flagga på tomten. Tydligen var försvarsmaktens personal och snokade i området. Civilklädda gick de in på Dans tomt, ringde på och började fråga om han är "pro Ukraina eller pro Ryssland" med mera.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dan-hissade-flagga-fick-besok-av-forsvarsmakten/

Kommentarer på detta beteende från Försvarsmakten. Är det OK? Andra aspekter? Juridiska? Förenligt med yttrande och åsiktsfrihet?

Hoppas detta hamnade i rätt forum. Moderator får gärna flytta om jag valde fel.

Bra av försvarsmakten, detta då jag själv tycker jag att bara den svenska flaggan ska få flyga över Sverige.
Citera
2024-08-23, 05:41
Medlem
Försvaret har fått hybris, från att ha uppfattats
som daterat . är de nu av politiker från alla kulörer de mest omhuldade av alla statliga
myndigheter
Citera
2024-08-23, 06:13
Medlem
Varför överhuvudtaget diskutera med dom? Bara att ge dom fingret och stänga dörren.
Citera
2024-08-23, 06:30
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Men om vi förutsätter att denne Dan verkligen är en ful fisk. Hur sannolikt är det då att denne skulle flagga detta för sin omgivning - och här genom att för säkerhets skull hissa en flagga i topp? Den här spaningen ligger på Kalle Anka nivå. Är det verkligen så illa ställt med kompetensen i Svea Rike.

Väldigt osannolikt, mot bättre vetande.
Nivån till synes på infoinhämtningen är upplagd av Dan, genom Expressen, så den faktiska nivån vill jag inte yttra mig om mer än jag gjort.
Citera
2024-08-23, 06:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
MUST ska endast ägna sig åt utrikes hot och inhämtning.
Inrikes är Säpos ansvar.

Nej, man har avdelningar inrikes.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du förstår fortfarande inte att kritiken handlar om att en myndighet ens frågar en privatperson vem han sympatiserar med.

Om myndigheten har konkret anledning att undersöka vad Dan sysslar med är det i sin ordning men vem eller vad han tror på är över gränsen att be honom svara på.

Du och många andra har lagt fram kritiken på olika vis, så jag kan omöjligt missat det eller låtit det stå obegrundat.
Ställt mot säkerhetsläget som numera råder kan frågor om sympatisering absolut vara relevanta och befogat.
Citera
2024-08-23, 06:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Jo det fins ett krig i vår närhet. Just nu är den fronten väldigt långt bort ifrån oss. Men flyktingströmmar och flyende desertörer borde kunna ge ledtrådar vad försvaret letar efter. Men visst vi kan ju sätta den enskildes rätt som individ före alt anat och strunta i att det härjar runt desertörer med okänt motiv i vårt land. Eller nä jag har betalt skatt för det här kalaset och tycker försvaret ska fortsätta göra ett bra jobb.
Jag blir oerhört bekymrad om försvarsmakten väljer sina "ryska spioner" baserat på vilken flagga de hissar på sin stång.
Citera
2024-08-23, 06:50
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vad jag menade var att de kanske hade en misstanke om att personen var en rysk spion. Då är det väl inte så märkligt om de vill kolla upp det hela. Jag kan tycka att det verkar rimligt att de kollar upp alla som hissar utländska flaggor, det är ett ovanligt och lite misstänkt beteende. Även att hissa svensk flagga när det inte är flaggdag är suspekt. Vem gör det om inte nazister?
Man kan ju inte veta exakt vad varje familj har för flaggdagar. Du kanske menar den sortens plebejer som låter flaggan hänga uppe dygnet runt, året om? Sådana borde inte bara få hembesök utan borde dessutom hudflängas.
Senast redigerad av Mr.Woods 2024-08-23 kl. 06:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in