2024-08-22, 21:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Paret äger ju för fan minst en båt, vad är då konstigt med att ha en segelmast?

Dan är f.d. sjöman, vad är konstigt med ett intresse för båtar?

Du fattar inte vad som är uppseendeväckande med att Försvarsmaktens personal legitimerar sig utanför en privatpersons bostad och frågar vem han sympatiserar med.

Seriöst, frågan är om det är Dan eller Du som utgör hotet mot vårat öppna demokratiska samhälle.

Ja, du lär väl få fortsätta undra det då, för det är inget speciellt direkt med sådana besök. Det bör ses som normalt, och kanske rent av ökande i samhället vi lever i av idag.
Jag lämnar bara förslag på vad det kan vara, och anledningar till ett besök som tagit skruv.

Segelmaster kan husera tex sändare/mottagare eller plotter av militär grad. Det har hänt att segelbåtar kontrollerats, och det har hänt att grejer hittats.
Vet du hur Dan seglat?

Det är inget konstigt med någonting nödvändigtvis, och det skulle inte förvåna mig om Dan numera eller snart är helt ointressant för must.
Citera
2024-08-22, 21:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Eller är det en mycket väl genomförd påverkansoperation från annan makt? Jag har lagt fram tidigare i tråden att det onekligen finns indicier som luktar illa.

Vem tipsade Försvarsmakten om flaggan och varför? Vad sökte man för resultat, vem vinner på de här reaktionerna med ett ökat misstroende för myndigheter och anställda inom försvarsmakten som hängs ut med namn och bild?

Varför är det så många rysstroll på Flashback som plötsligt stöttar Ukraina och skriker om åsiktsregistrering?

Med tanke på rådande säkerhetsläge så är det inte särskilt långsökt att i alla fall vara medveten om rysk inblandning.

I så fall borde Försvarsmakten vara en myndighet väl medveten om risken att utnyttjas i en påverkansoperation och därför inte skicka två ungdomar i hyrbil att amatörmässigt fråga Dan vem han sympatiserar med då det kan påverka bilden av myndigheten negativt om händelsen blir allmänt känd.
Citera
2024-08-22, 21:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av duvestubbe
Varför får jag känslan av att det här är två värnpliktiga som fått lite feeling?

Det här är två skvallerkärringar till officerare som har ”fått lite feeling”.

Du vet - man blir rätt bitter av att leka krig ett helt arbetsliv (meningslös vardag) så att man måste skapa sig lite spänning i vardagen
Senast redigerad av Skurksallad 2024-08-22 kl. 21:31.
Citera
2024-08-22, 21:26
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
I så fall borde Försvarsmakten vara en myndighet väl medveten om risken att utnyttjas i en påverkansoperation och därför inte skicka två ungdomar i hyrbil att amatörmässigt fråga Dan vem han sympatiserar med då det kan påverka bilden av myndigheten negativt om händelsen blir allmänt känd.
Nu vet inte jag varken hur de jobbar eller tar beslut, men det finns väl alltid en risk att man hamnar i ett sämre läge på schackbrädet.

Kan du verkligen utesluta att det inte finns säkerhetspolitiskt spel bakom?
Citera
2024-08-22, 21:29
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Bra med lite närmre koll, och det är inget annat än officerare från MUST som ägnar sig åt sådana här undersökningar.
Avvikande beteenden och osäkra förehavanden ska alltid kollas upp då det troligtvis finns underrättelser som allmänhet absolut inte vare sig begriper eller kan föreställa sig.
MUST ska endast ägna sig åt utrikes hot och inhämtning.
Inrikes är Säpos ansvar.
Citera
2024-08-22, 21:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, du lär väl få fortsätta undra det då, för det är inget speciellt direkt med sådana besök. Det bör ses som normalt, och kanske rent av ökande i samhället vi lever i av idag.
Jag lämnar bara förslag på vad det kan vara, och anledningar till ett besök som tagit skruv.

Segelmaster kan husera tex sändare/mottagare eller plotter av militär grad. Det har hänt att segelbåtar kontrollerats, och det har hänt att grejer hittats.
Vet du hur Dan seglat?

Det är inget konstigt med någonting nödvändigtvis, och det skulle inte förvåna mig om Dan numera eller snart är helt ointressant för must.

Du förstår fortfarande inte att kritiken handlar om att en myndighet ens frågar en privatperson vem han sympatiserar med.

Om myndigheten har konkret anledning att undersöka vad Dan sysslar med är det i sin ordning men vem eller vad han tror på är över gränsen att be honom svara på.
Citera
2024-08-22, 21:31
Medlem
Citat:
Hur visste Försvarsmakten att Dan flaggade som han gjorde, har man spioner som reser runt i rikets villakvarter och synar flaggstänger?

Villakvarter i Sverige har ögon och öron överallt
Grannar ser, hör, rapporterar allt för polisen. Det vet väl alla.
Men jag tycker inte att enkla frågor, lite uppmärksamhet, är trakasserier
Sen vet man inte hur seriöst besöket var.
Citera
2024-08-22, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Ja, det är ju felaktigt agerande av Försvarsmakten.

Å andra sidan vill Dan Drakenholt jättegärna synas i Expressen med en selfie. Och vad passar då bättre än att hissa en flagga med blod på.
Ser ut som han monterar ner en övervaknings kamera på selfien
Citera
2024-08-22, 21:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Har Försvarsmakten rätt att knacka på hos privatpersoner i landet och kräva svar på frågor? Det trodde inte jag. Trodde jag eventuellt var polisens uppgift, vid misstanke om brott.

Jag kan meddela att ALLA hr rätt att "knacka på och ställa frågor". Däremot har man ingen skyldighet att svara på frågor, men i besvärande fall kan det få konsekvenser. Hur tror du att "uppsökande journalister" agerar?

I det här fallet finns det naturligtvis någon mer eller mindre bra förklaring till besöket. Försvarsmakten har bekräftat att det varit militär personal på besök, och vad anledningen kan vara vet kanske bara försvaret.

Vi kan med stor säkerhet räkna med att det INTE handlar om brott mot rikets säkerhet, eftersom man då anlitar rätt avdelning inom polisen för gripanden och skickar inte militär personal "för att ställa frågor".
Citera
2024-08-22, 22:03
Medlem
Stor skillnad på journalister och försvaret.
Han skulle inte ha sagt något åt dem
Citera
2024-08-22, 22:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
MUST ska endast ägna sig åt utrikes hot och inhämtning.
Inrikes är Säpos ansvar.

Det är inte helt korrekt. Det finns en avdelning (SÄKK) som arbetar med försvarsmaktens egen säkerhet och signalskydd. Det här är en pågående (perdurerande, vi är ju i juridikforumet) verksamhet, och 99 % av alla sådana insatser handlar om sk "tillrättaförande samtal" och om så krävs, disciplinstraff.

Skulle den här flagghissaren då vara inom försvarets domän (oklart hur) kan det ju mcket väl tänkas att MUST är inblandat.

Kontraspionaget är formellt SÄPOs ansvar, alldeles riktigt.
Citera
2024-08-22, 22:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Stor skillnad på journalister och försvaret.
Han skulle inte ha sagt något åt dem

Okunnighet skadar den okunnige, säger man ibland.

Det kan vara mycket vettigt att ha klart för sig vilka man INTE behöver tala med, då de ställer frågor. En enkel tumregel är då att man inte behöver svara på frågor alls, vid den egna dörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in