2024-08-22, 21:57
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Fanskapet skyller på sin bror!
Citat:
Den mordmisstänkte mannen förhördes för ungefär två år sedan.
Då nekade han till det 51 år gamla mordet på svenska kvinnan – och skyllde på sin bror.
Nu kopplas han till mordet med hjälp av dna från spermier.
https://www.tv4.se/artikel/4zVwgHG5xz10QCbb0nQAPp/loegnen-om-brodern-avsloejades-50-ar-efter-mordet-pa-svenska-kvinnan
Citera
2024-08-22, 22:09
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis

https://www.tv4.se/artikel/4zVwgHG5xz10QCbb0nQAPp/loegnen-om-brodern-avsloejades-50-ar-efter-mordet-pa-svenska-kvinnan

Han togs alltså in redan för flera år sedan.
Den syskonrelationen kan inte vara god.
Citera
2024-08-22, 22:28
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Han togs alltså in redan för flera år sedan.
Den syskonrelationen kan inte vara god.
Jag gissar att den utpekade brodern redan var avliden vid tidpunkten för förhöret, och inte kunde försvara sig. Jag fattar det som att utredarna bara hade en ofullständig DNA-profil att gå efter då, och att det är först nu som de lyckats få fram en fullständig, och därmed kan bestämma exakt vem spermierna kommer ifrån.
Citera
2024-08-22, 22:43
Medlem
Citat:

Vilken skicklighet, inte tur, att polisen har sparat spermieceller från mördaren 1973 så att man nu har haft ett fullständigt DNA att göra test på under senaste året. DNA-undersökningarna numera kan tydligen också skilja en-äggstvillingar åt.

Det måste vara patetiskt för polisen att förhöra den misstänkte M E Mullen idag. Patetiskt att höra att han förnekar brottet och försöker skylla på ett syskon. Mullen måste ha ägnat någon tid åt att försöka förstå något om DNA under de två år som polisens utredare haft honom under sin radar. Det vore mer intelligent att bruka frasen "no comments" än att förneka något så uppenbart som analyserade celler från den egna kroppen.

Gissningsvis kommer han varken att förklara eller be om förlåtelse för vad han gjort. Jag hoppas att vartenda tillgängligt laboratorium i USA nu arbetar febrilt för att pröva den fullständiga profilen mot många andra "kalla fall". Skulle domstolen i Californien fria honom blir situationen svår förstås. Då vill det till att de förklarar konkret vad som brister i analystekniken.

Släktforskningens bidrag att hitta 1) släkten 2) familjen 3) individen framgår tydligt i det svenska fallet med dubbelmordet i Linköping. Då tror jag att släktforskaren gick tillbaka till sent svenskt 1700-tal innan de kunde "låsa" studien vid den ene av två bröder. Liknande kan säkert de amerikanska släktforskarna göra. Då kommer de att kunna visa att bröder till Mullen inte har samma DNA som han har lämnat på/i den svenska kvinnan.

Vi har det svenska Helen-fallet (1989) där man med den tidens teknik inte kunde kombinera släktforskning med DNA-fynd och endast hade så få spermieceller och saknade teknik för analysen i Sverige på den tiden. Först nästan 15 år senare, 2004, kunde man få hjälp från Skottland att genomföra jämförande test och gripa mördaren. Men då fälldes den mannen på enbart DNA-testet och övrig bevisning. Ingen släktforskning eller några "bröder" inblandade.

Vad har Mullen gjort under alla dessa år och åren för 1973?
Citera
2024-08-22, 22:57
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Så här fint bor gärningsmannen idag, i en kåk som han köpte 2018 och som idag är värderad till över 800000$.
https://www.zillow.com/homedetails/939-Highway-93-S-Salmon-ID-83467/104646203_zpid/?msockid=0c29a5b6189a65db3fd0b13a19cd647c

Fast just nu så "bor" han förstås i ett häkte, i väntan på utlämning till Kalifornien. Det är väl tveksamt om han någonsin får tillfälle att kliva över tröskeln till sitt fina grå hus igen.

Tidigare i livet har han bott på adresser i Santa Rosa, CA samt Forestville, CA. Inte långt från området där den mördade kvinnan bodde med sin familj, alltså.

Jag får också indikationer på att han grundade och drev ett teknikföretag i Santa Rosa. Detta får jag kolla upp ordentligt.
Citera
2024-08-22, 23:40
Medlem
Citat:
Så här fint bor gärningsmannen idag, i en kåk som han köpte 2018 och som idag är värderad till över 800000$.
https://www.zillow.com/homedetails/939-Highway-93-S-Salmon-ID-83467/104646203_zpid/?msockid=0c29a5b6189a65db3fd0b13a19cd647c

Fast just nu så "bor" han förstås i ett häkte, i väntan på utlämning till Kalifornien. Det är väl tveksamt om han någonsin får tillfälle att kliva över tröskeln till sitt fina grå hus igen.

Tidigare i livet har han bott på adresser i Santa Rosa, CA samt Forestville, CA. Inte långt från området där den mördade kvinnan bodde med sin familj, alltså.

Jag får också indikationer på att han grundade och drev ett teknikföretag i Santa Rosa. Detta får jag kolla upp ordentligt.

Tidigare har han här beskrivits som "ströarbetare". På "ströarbete" skaffar man inte en sådan fastighet. Det ser ut som om han bedriver något slags företag/verksamhet där. Man får fundera över vad han sysslade med 1973, om han har byggt upp ett fungerande, vinstdrivande företag och om han har haft anställda genom åren.

Var han en av de flyttarbetare som hjälpte den svenska familjen med packning och flytt ? Var han student som hade flyttjobb som extrainkomst? Vad har han för utbildning?
Citera
2024-08-23, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Låta någon som våldtagit och mördat en helt oskyldig kvinna gå fri? Nej, hoppas att svinet får många livstider för detta.
Hur vet du att hon var oskyldig? Kanske han handlade i självförsvar?
Citera
2024-08-23, 15:31
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEATH2AMERICA
Hur vet du att hon var oskyldig? Kanske han handlade i självförsvar?
Hur sjuk i huvudet är du som en kan tänka tanken att han mördade i självförsvar?
Nina hittades naken, våldtagen, bakbunden med munkavle och skjuten med 3 skott.

Det är jävligt svårt att attackera någon när man är bakbunden...
Citera
2024-08-23, 15:38
Medlem
Brottet är så grovt och fruktansvärt att den person som gjorde det måste ha tappat alla sina spärrar. Det gör att det känns väldigt osannolikt att han inte utfört fler brott under sina extra 50 år i frihet.

Som agoggoge nämnde tidigare i tråden måste det vara högaktuellt att försöka koppla honom till andra olösta brott.

Jag hoppas också verkligen att han får livstid, dvs de släpper inte ut honom igen från fängelset.
Citera
2024-08-23, 16:22
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hur sjuk i huvudet är du som en kan tänka tanken att han mördade i självförsvar?
Nina hittades naken, våldtagen, bakbunden med munkavle och skjuten med 3 skott.

Det är jävligt svårt att attackera någon när man är bakbunden...

Man gör bäst i att ignorera såna sjuka inlägg men jag vet hur svårt det är.

En detalj som jag funderat över är dock uppgiften i en del av de äldre artiklarna. Att den lilla dottern hittades inlåst i rummet intill mammans kropp. Det skulle kunna vara Nina som låste in sin dotter som första reaktion på gärningsmannens ankomst. Det behöver inte vara han, menar jag.

Antingen stod dörren öppen eller så släppte Nina in gm. Ingen åverkan på dörr, enligt uppgifterna. Då det pågick en flytt/flyttpackning är det mycket möjligt att dörren stod öppen. Nina kan också ha varit utanför huset med dottern och sprungit in när hon uppfattade faran.
Citera
2024-08-24, 00:41
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Vad har Mullen gjort under alla dessa år och åren för 1973?
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Brottet är så grovt och fruktansvärt att den person som gjorde det måste ha tappat alla sina spärrar. Det gör att det känns väldigt osannolikt att han inte utfört fler brott under sina extra 50 år i frihet..
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Vill veta mer om mördaren. Han har troligen gjort mer i sitt långa över 50 åriga fria liv.
Hoppas hans DNA hittas i andra fall så fler familjer kan få ett avslut.

Ja eller hur - MGM borde ha gjort mer sattyg.

Att vid 24 års ålder överfalla, binda, klä av och sexuellt förgripa sig på en främmande kvinna i hennes hem och sedan skjuta ihjäl henne med tre - samtliga dödande skott - och komma undan med det, borde triggat till mer brottslighet.
I vart fall om man har en sådan apart läggningen att man vill göra något sådant.

Det borde varken varit hans första brott eller sista grova sexualbrott eller mord. Han har haft 51 år till på sig att upprepa det.

Han ser dessutom ut som en fyra år yngre bror till DeAngelo, Golden state killer, som är dömd för 13 mord och 62 våldtäkter med likartat modus operandi av sexuella överfall på främmande kvinnor i deras hem.
Senast redigerad av coli 2024-08-24 kl. 01:08.
Citera
2025-01-14, 06:46
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Man gör bäst i att ignorera såna sjuka inlägg men jag vet hur svårt det är.

En detalj som jag funderat över är dock uppgiften i en del av de äldre artiklarna. Att den lilla dottern hittades inlåst i rummet intill mammans kropp. Det skulle kunna vara Nina som låste in sin dotter som första reaktion på gärningsmannens ankomst. Det behöver inte vara han, menar jag.

Antingen stod dörren öppen eller så släppte Nina in gm. Ingen åverkan på dörr, enligt uppgifterna. Då det pågick en flytt/flyttpackning är det mycket möjligt att dörren stod öppen. Nina kan också ha varit utanför huset med dottern och sprungit in när hon uppfattade faran.
Inte så konstigt. Han ringde väl helt enkelt på dörren och hon öppnade varpå GM trängde sig in - eftersom det var flyttkarusell och mäklare som sprang där reagerade BO säkert inte på att någon mer ringde på.

GM verkar varit ekonomiskt framgångsrik - bra då kan han betala skadestånd till det överlevande BO.

När blir det rättegång? Är dödsstraff aktuellt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in