2024-08-22, 10:41
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Säkert svårt för normlösa att förstå (som brukar vara yngre än den här Dan), men det finns en allvarlig gräns mellan "åsiktsfrihet" och uppvigling. I inget annat land än just Sverige finns en acceptans för att man kluddar på flaggan. Han får förstås ha vilka åsikter han vill, men när han basunerar ut märkliga budskap över nejden är det mer sunt att nån frågar, än inte. Varför ligger tråden i juridik och varför saknar rubriken info om att han förstört flaggan.
Så man lyckades skrämma honom till att förstöra den genom åsiktskontrollen. Han kände sig hotad av staten.
Senast redigerad av EnCarte 2024-08-22 kl. 10:43.
Citera
2024-08-22, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Tur han "var på rätt sida" av åsiktslagen. Tänk om han varit pro Ryssland eller gud förbjude, pro Israel. Hemsk tanke! Då hade det varit "andra bullar".

Nu behöver försvarsmakten bara åka dit igen för att försäkra sig om att han gillar pride, följer Gretas ord och älskar feminism.
Att vara pro-ryssjävlarna är inte en åsiktsfråga.

Det är en fråga om militär säkerhet.
Citera
2024-08-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Tur han "var på rätt sida" av åsiktslagen. Tänk om han varit pro Ryssland eller gud förbjude, pro Israel. Hemsk tanke! Då hade det varit "andra bullar".

Nu behöver försvarsmakten bara åka dit igen för att försäkra sig om att han gillar pride, följer Gretas ord och älskar feminism.

Jag tycker vi ska syna dessa militär snubbar och alla börja hissa en Rysk flagga, alla fall på den gatan mannen bor på. Jag är nyfiken på dess reaktioner.
Handlar det om åsikter eller handlar det om att mannen bor nära något känsligt?
Citera
2024-08-22, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Du är som civil skyldig att lyda en militärpolis om den, exempelvis, dirigerar civil trafik.

En militärpolis har samma "polismans befogenheter" som en civil polisman.

EDIT: För att vara övertydlig "civil" i min sista mening avser en polisman under RPS, vilken oftast bär polisuniform.

Nej, det är som sagt bara inom Försvarsmaktens verksamhet som Militärpolisen har befogenheter som en polisman.
Citera
2024-08-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, det är som sagt bara inom Försvarsmaktens verksamhet som Militärpolisen har befogenheter som en polisman.
De har i alla fall rätt att dirigera civil trafik. Det gör de ofta i regementsstäder som Skövde, exempelvis.

EDIT: Jag ringde en kompis i FM som har med MP att göra och MP har begränsade befogenheter mot civila.

Jag hade alltså fel när jag påstod att de hade "polismans befogenheter".

Men även de som tror att de inte har några befogenheter alls mot civila hade även de helt fel.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-08-22 kl. 10:53.
Citera
2024-08-22, 10:48
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Att vara pro-ryssjävlarna är inte en åsiktsfråga.

Det är en fråga om militär säkerhet.
Inte i fredstid. Man kan se det så här. Även om jag är pro Ukraina, kan man tänka sig ett scenario där åsikterna svänger så mycket att Sverige blir pro Ryssland, även om jag ser det som omöjligt.

Skulle du då tycka det var rätt att du blev kontrollerad av militära myndigheter, om det var otydligt om du verkligen var pro Ryssland eller inte?
Citera
2024-08-22, 10:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du får faktiskt inte hänga vilken flagga du vill, nej.

Jo, om det rör sig om en nationsflagga kan man hissa sin på sin flaggstång som man behagar. Däremot får man inte hissa reklamflaggor, exempelvis "ICA-flaggor" utan bygglov. (Kollade med kommunen för jag har företag. Kostade några tusen, så jag sket i det)
Citera
2024-08-22, 10:49
Medlem
Jahbrahs avatar
Om det hade varit jag, och de introducerade sig från bögmakten och ville fråga lite om bostaden, skulle jag säga "käft" och stängt dörren. Sett till att de drar från min tomt, annars åker koskit-katapulten fram.

Därför undrar även jag som TS hur juridiken fungerar här?
Citera
Medlem
Nisse Gandhis avatar
I många lägenhetsfönster hänger palestinaflaggor. Många anhängare av Palestina anses ju vara tänkbara våldsverkare och då borde svensk militär och polis få göra kontroller i dessa lägenheter och fråga de boende vad de har för åsikter. Men detta sker inte vad jag vet.
Citera
Medlem
Varför får jag känslan av att det här är två värnpliktiga som fått lite feeling?
Citera
2024-08-22, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Inte i fredstid. Man kan se det så här. Även om jag är pro Ukraina, kan man tänka sig ett scenario där åsikterna svänger så mycket att Sverige blir pro Ryssland, även om jag ser det som omöjligt.

Skulle du då tycka det var rätt att du blev kontrollerad av militära myndigheter, om det var otydligt om du verkligen var pro Ryssland eller inte?
Det är krig i Europa.
Citera
2024-08-22, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nu fabulerar du lite fel tycker jag - det finns inget lagstöd för vad du anger.

Eftersom ryssland potentiellt utgör ett hot, både historiskt och nutida, mot vårt land, så blir det naturligt att avläsa förehavanden med förtecken på riskbeteenden som står i kontrast mot dom ideal som vi vill leva i.

Tycker mig inte se att man måste framheja något särskilt, såvida man inte hejar fram ryssland eftersom det är en stat vars ideologier är destruktiva nationellt samt fientliga vad gäller andra länders suveränitet.

Nonsens... säger jag att jag är emot Israels agerande i Palestina tex så är jag inte en Hamas älskare. Folk måste ju för fan fatta skillnaden. Allting är inte svart eller vitt.
Det är dessutom Ukraina och Ryssland som krigar inte vi. Vi har rätt att tycka vad vi vill om krigets rätt och fel vilken sida du än är på. Vi har rätt att vara emot sponsring av mer krig och vapen.. Det är inte INGEN som kan förbjuda dig detta. Att myndigheterna nu ska börja kontrollera oss är skrämmande på riktigt..tysta ner åsikter som inte ger Ukraina en bra bild. Eller åsikter om NATO som inte är positivt.. Media kontrolleras också vad dom får skriva om Ukraina och inte.. folk ser verkligen inte vart vi är på väg.. Övervakning, kontroll, tysta ner åsikter osv. Otroligt skrämmande utveckling vi är på väg emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in