2024-08-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag tycker det är olyckligt att vissa medlemmar inte klarar av att följa reglerna. Men det vore ännu mer olyckligt ifall vi inte agerade.
Vi kan fråga oss varför vissa medlemmar inte kan följa reglerna. Svaret skiljer sig nog beroende på vem det gäller.

Ibland beror det på att olika forumdelar har olika hårda krav på reglerna. Det som gäller i Ukraina forumet gäller inte politik utrikes osv osv. Så skriver du som du gör i ukraina forumet fast i Utrikes åker du på varningar. Osv. Det är ibland detta som gör att folk blir avstängda för ohörsamhet eftersom det är olika högt i tak i de olika delforumen.
2024-08-22, 15:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterblender
När flera tusen medlemmar stängs av och tiotusentals inlägg försvinner varje år så är det INTE medlemmarnas fel utan moddarnas.

Jo, självklart är det användarnas fel, det är ju de som skriver de regelbrytande inläggen. Det kan ju inte moderatorerna lastas för.
2024-08-22, 15:52
Medlem
Citat:
När flera tusen medlemmar stängs av och tiotusentals inlägg försvinner varje år så är det INTE medlemmarnas fel utan moddarnas.

Tiotusentals inlägg räcker inte på långa vägar, såvida inte vartannat raderat inlägg leder till en avstängning. Jag kollade utlysta avstängningar tio år tillbaks i tiden och det är drygt 14 stycken användare per dygn som blir avstängda. Per år blir det runt 5 200 avstängda användare.
2024-08-22, 15:53
Avslutad
Citat:
Jag tolkar ditt svar som att ingen av varningarna var felaktig.
Ditt problem är dels att du inte uppskattar reglerna, samt att du inte klarar av att följa dem.

Jag har förstått det.

Så du är av uppfattningen att det är moderaternas fel att vissa medlemmar bryter mot reglerna? Intressant.

admin

Ett jävla tjat om brytande av regler. Bara i denna tråd har ju för fan inlägg försvunnit som inte har brutit mot några regler.
Igår läste jag ett inlägg här där en medlem skrev att han använder forumet mindre och mindre på grund av moderatorerna, det inlägget blev bortplockat.
Vilka jäkla regler påstår du att det inlägget bröt emot?

Samma sak i andra trådar, högst relevanta inlägg försvinner till höger och vänster utan anledning.
Så sluta låtsas att om man bara följer reglerna så blir man varken avstängd eller får sina inlägg bortplockade.
Detta forum har spårat ur fullständigt och det är DU som bär det yttersta ansvaret.
Vad är det för jävla idioter du tillsätter som moderatorer?
2024-08-22, 16:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Tiotusentals inlägg räcker inte på långa vägar, såvida inte vartannat raderat inlägg leder till en avstängning. Jag kollade utlysta avstängningar tio år tillbaks i tiden och det är drygt 14 stycken användare per dygn som blir avstängda. Per år blir det runt 5 200 avstängda användare.

Så en fullsatt Friends Arena på lite drygt nio år. Men givetvis hade de bara följt reglerna så skulle ingen bli avstängd...
2024-08-22, 16:19
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jo, självklart är det användarnas fel, det är ju de som skriver de regelbrytande inläggen. Det kan ju inte moderatorerna lastas för.
Reglerna är inte skrivna i sten och tolkas maskinistiskt Det är människor bakom regelverkets åtgärdanden. Annars skulle alla RPade inlägg för OT raderas, det är en mänsklig hjärna, moderator som måste fatta det slutgiltiga beslutet
Inte allt som från början blir varnat osv, leder till en varning, utan återställs efter en diskussion.
Vad som är offtopic och trams är ibland väldigt svävande och handlar om moderatorns egna betraktelse om vad som är regelbrytande.
Då är det moderator som gjort fel inte användaren.
Användare kan utsättas för strategiska RP attacker ifrån meningsmotståndare, och en slö moderator kanske slentrian varnar användare.
Ingen big deal, men tillskriv inte moderatorer gudomliga krafter.

Moderatorer kan också vara dryga och spänniga i PM, precis som folk i övrigt
Och om man vill klaga över något, framförallt om någon håller på att jävlas, brukar du fortsätta att vara trevlig då?
2024-08-22, 17:05
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Jag håller helt med dig om det du skriver.
Ibland kan saker bli fel. Det finns tillfällen där jag plockat bort varningar, öppnat trådar och flyttat tillbaka trådar som felaktigt hamnat i Papperskorgen. Det är ingen som hävdar att moderatorer inte kan göra fel. Vi är inte mer än människor.

Sedan måste man skilja på kritik och kritik. Det finns vissa personer - vi kan kalla dem snöflingorna - som är extra känsliga. De kännetecknas av att vara väldigt lättkränkta och har uppenbara stora svårigheter med att se sina egna brister. Det är inte sällan dessa som startar trådar där de skriker om att något blivit fel. Dessa ska inte blandas ihop med de som sakligt lyfter kritik, och som har önskemål om att något ska bli bättre. Konstruktiv kritik är viktigt. Jag tror att det är viktigt att vi alla lyssnar när seriösa medlemmar lyfter saker som blivit fel och lär oss att skilja mellan dessa och gaphalsarna som enbart är i behov av uppmärksamhet. De senare har möjligen ett underhållningsvärde, men de seriös är de vi behöver lyssna på. De är inte lika högljudda, men deras budskap har en tendens att nå fram ändå.

admin

Jag kan inte säga emot dig.
Visst är det viktigt att lära av sina misstag och lyssna på sina kritiker.
Det är om inte annat väldigt utvecklande att ta till sig av kritik, ransaka sig själv och sedan välja att göra något konstruktivt av det hela.

Visst är det mest gaphalsarna även jag sett mest av och det var väl just någon av dem jag hade top of mind när jag skrev mitr inlägg.

Jag kan även slå ett slag för att sköta sina dialoger i PM med moderatorer när man blivit varnad.
Jag har inte alltid (främst i början) förstått och då valt att ställa frågor i PM med berörd moderator för att bättre förstå regeltillämpningen här på forumet.
Jag är långt ifrån fullärd men jag tycker ändå att jag ökat min förståelse med åren.
Vissa moderatorer är rent av pedagogiska när de förklarar och då är det ännu lättare att förstå var det gick åt skogen.
2024-08-22, 17:26
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Det finns medlemmar som kritiserar oss för att vi inte stänger av tillräckligt många. Som hävdar att ryska trollfabriker startar mängder av konton, och att vi inte stänger av dessa tillräckligt snabbt. Samtidigt som trådstartaren anser att vi bör plocka bort reglerna helt, och låta dessa få posta hur mycket propaganda de önskar. Allt ska vara tillåtet. Problemet är att detta vore direkt olagligt, och skulle innebära att forumet stängdes ner på nolltid. Dessutom så är jag tveksam till om speciellt många skulle vilja att allt var tillåtet, och att ingen blev avstängd.

admin

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ibland beror det på att olika forumdelar har olika hårda krav på reglerna. Det som gäller i Ukraina forumet gäller inte politik utrikes osv osv. Så skriver du som du gör i ukraina forumet fast i Utrikes åker du på varningar. Osv. Det är ibland detta som gör att folk blir avstängda för ohörsamhet eftersom det är olika högt i tak i de olika delforumen.

Det finns inget ädelt i att försvara rätten för en ohederlig främmande diktaturmakts organiserade lögnare som på ett systematiskt sätt sprider lögner som i förlängingen har syftet att skada oss och beröva oss på vår yttrandefrihet.

Ukrainaforumdelen bör tillämpa liknande moderering som i Vapen och Militär. Stäng av rysstrollen direkt vid minsta regelbrott. Då ger de upp eller tvingas att följa reglerna vilket gör att debatten blir konstruktiv och håller hög nivå.
2024-08-22, 17:39
Medlem
Citat:
Så en fullsatt Friends Arena på lite drygt nio år. Men givetvis hade de bara följt reglerna så skulle ingen bli avstängd...

Fast avstängningarna är inte längre Permanenta som de var förr i världen. Samma användare kan bli avstängd 2 gånger om året idag om den är envis med att bryta mot reglerna.

Personligen tycker jag inte 6 månader bör vara ett alrternativ utom mot de grövsta regelbrotten. 1 månad borde vara max för saker som ohörsamhet och liknande.

1.03 Borde raderas helt. Speciellt med tanke på de olika tolkningarna. Som exemplet med snubben som frågade om norska moderatorer (hittar den inte nu, ja jag letade) som NewDeer låste med motiveringen 1.03...
Man kan skylla på lagstiftning men då kan man ju fundera på varför djursex är okej att länka och posta till, det är även det förbjudet.

6 månader borde vara för 1.01, 1.02, 1.06 om milt, 1.07 och 1.12 om milt.

Permanent borde vara: 1.05, 1.06 om grovt., 1.09, 1.11 och 1.12 om grovt.

Men det är bara vad jag tycker, just nu är 6 månader för vissa saker lite väl extremt imo.
Senast redigerad av Kratatch 2024-08-22 kl. 18:05.
2024-08-22, 17:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Reglerna är inte skrivna i sten och tolkas maskinistiskt Det är människor bakom regelverkets åtgärdanden. Annars skulle alla RPade inlägg för OT raderas, det är en mänsklig hjärna, moderator som måste fatta det slutgiltiga beslutet
Inte allt som från början blir varnat osv, leder till en varning, utan återställs efter en diskussion.
Vad som är offtopic och trams är ibland väldigt svävande och handlar om moderatorns egna betraktelse om vad som är regelbrytande.

Håller helt med dig där och jag har heller aldrig sagt något annat.

Citat:
Då är det moderator som gjort fel inte användaren.

Nu måste du ta i beaktande att det inlägg från mig som du citerade var ett svar på att när "flera tusen medlemmar stängs av och tiotusentals inlägg försvinner". Därför är den lilla delen att 0.03 kan vara gränsfall knappast ett adekvat svar på det. Naturligtvis kan 0.03 vara gränsfall och väga hit eller dit men vi har också en hel forumdel att posta i för att rätta till sådant om det behövs efter PM med mod.

Citat:
Användare kan utsättas för strategiska RP attacker ifrån meningsmotståndare, och en slö moderator kanske slentrian varnar användare.

Ja, det kan hända men även det kan rättas till och inte heller en sådan småsak har med att göra att tusentals användare stängs av och tiotusentals inlägg raderas p.g.a revelbrott. Allt blir inte moderatorernas fel för det.

Citat:
Ingen big deal, men tillskriv inte moderatorer gudomliga krafter.

Det har jag aldrig gjort. Det har vi rett ut tidigare.

Citat:
Moderatorer kan också vara dryga och spänniga i PM, precis som folk i övrigt.

Ja, de har all rätt att svara som de själva blir bemötta.

Citat:
Och om man vill klaga över något, framförallt om någon håller på att jävlas, brukar du fortsätta att vara trevlig då?

Ja. Eller trevlig och trevlg. Mer ganska nollställd.

Jag håller en ganska jämn nivå trots all skit och alla okvädningsord jag får kastade efter mig här på forumet. Nu beror ju det på att det är bland det roligaste jag vet när sådant händer. Inget sådant biter på mig, tvärtom så blir jag bara uppmuntrad. Men det där var en OT-fråga igen.
2024-08-22, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Personligen tycker jag inte 6 månader bör vara ett alrternativ utom mot de grövsta regelbrotten. 1 månad borde vara max för saker som ohörsamhet och liknande.

Men det är bara vad jag tycker, just nu är 6 månader för vissa saker lite väl extremt imo.

Personligen så tror jag att nuvarande system är verkningslöst så länge det går att skapa nya användare. Den som blir avstängd en vecka kanske finner sig i att vara avstängd, men ingen kan inbilla mig att någon sitter lugnt i båten och finner sig i att vara avstängd i ett halvår.

Bannlysning är också totalt verkningslöst av samma anledning. Jag skulle kunna ge ett exempel, men det skulle bryta mot regelverket.
Senast redigerad av obyn 2024-08-22 kl. 19:05.
2024-08-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Personligen så tror jag att nuvarande system är verkningslöst så länge det går att skapa nya användare. Den som blir avstängd en vecka kanske finner sig i att vara avstängd, men ingen kan inbilla mig att någon sitter lugnt i båten och finner sig i att vara avstäng i ett halvår.

Bannlysning är också totalt verkningslöst av samma anledning. Jag skulle kunna ge ett exempel, men det skulle bryta mot regelverket.

Jag gör
Jag anser inte att det är värt att fippla med ett nytt konto. Man kan fortfarande läsa om man vill.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in