2024-08-15, 20:07
Medlem
Jag betraktar alla förändringar inom 2-3% som såpass små rörelser att det mest handlar om felmätningar i opinionsundersökningar.

Med andra ord så är Sveriges väljare väldigt tröga av sig. Det rör nästan inte alls på sig.
Citera
2024-08-15, 21:10
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
SVT / Verian augusti
Mätperiod 29 juli - 11 augusti

S: 32,7 0,0

M: 20,0 +0,9

SD: 19,9 +1,0

V: 8,1 -0,4

MP: 6,1 +0,5

C: 4,9 -0,5

KD: 3,6 -1,0

L: 2,9 -0,3

övriga: 1,9 -0,2

Blockindelning i procent

Rödgröna 51,7%
Tidöpartierna 46,4%

Mandatfördelning

S 124
M 76
SD 76
V 31
MP 23
C 19
KD 0
L 0

Rödgröna 197
Tidöpartierna 152

Intressant. Den enda statistiskt säkerställda förändringen jämfört med föregående mätning gäller minskningen för Kd, som skulle åka ur riksdagen liksom L.

Oppositionen samlar mycket riktigt 197 mandat och regeringen får samtidigt 76 mandat (21,8% av riksdagsmandaten). Tidöpartierna får som du skriver 152 mandat.

Men det är drygt två år kvar till nästa val och mycket kan hända till dess.
Citera
2024-08-16, 11:50
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Vad tycker du som ivrig Afs-supporter om att Övriga fortfarande har mycket lågt stöd?
Jag tycker naturligtvis det är tråkigt, att den svenska väljarkåren är så trögrörlig.
Det tar årtionde innan nya partier släpps in på spelplanen.

Sedan känns det som att gruppen "Övriga" är förhållandevis liten, jämfört med andra länder. Vore kul att få se en jämförelse med andra europeiska länder.
Jag har bra koll på Tyskland, och där fick gruppen "Övriga" 6,3% i förra "riksdagsvalet".

Något som jag tycker är märkligt, är att opinionsinstituten väntar så länge med att flytta ned något parti till gruppen "Övriga".
Om jag räknar rätt, så har det varit 32 stycken undersökningar hittills i år.
I endast tre stycken av dessa, har Liberalerna klarat fyra-procents-spärren.
Citera
2024-08-17, 12:19
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Jag tycker naturligtvis det är tråkigt, att den svenska väljarkåren är så trögrörlig.
Det tar årtionde innan nya partier släpps in på spelplanen.

Sedan känns det som att gruppen "Övriga" är förhållandevis liten, jämfört med andra länder. Vore kul att få se en jämförelse med andra europeiska länder.
Jag har bra koll på Tyskland, och där fick gruppen "Övriga" 6,3% i förra "riksdagsvalet".

Något som jag tycker är märkligt, är att opinionsinstituten väntar så länge med att flytta ned något parti till gruppen "Övriga".
Om jag räknar rätt, så har det varit 32 stycken undersökningar hittills i år.
I endast tre stycken av dessa, har Liberalerna klarat fyra-procents-spärren.

Orsaken är att de är fortfarande ett riksdagsparti. Skulle de åka ur, kommer de förmodligen vara kvar som separat parti från de övriga under åtminstone en mandatperiod framåt. Så var det t ex med Piratpartiet och Feministiskt Initiativ gällande EU-valen.
Citera
2024-08-18, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Det här är intressanta siffror från sommaren för övrigt:

BLOCKSKILLNADEN I SVERIGES LÄN

Dalarnas län: Oppositionen 54,3%. Tidöpartierna 40,8%.
Gävleborgs län: Oppositionen 50,3%. Tidöpartierna 46,7%.
Hallands län: Oppositionen 52,2%. Tidöpartierna 46,4%.
Jönköpings län: Oppositionen 37,7%. Tidöpartierna 60,1%.
Kalmar län: Oppositionen 50,7%. Tidöpartierna 45,7%.
Norrbottens län: Oppositionen 61,3%. Tidöpartierna 38,7%.
Skåne län: Oppositionen 43,5%. Tidöpartierna 54,5%.
Stockholms län: Oppositionen 48,2%. Tidöpartierna 49,7%.
Södermanlands län: Oppositionen 48,3%. Tidöpartierna 51,7%.
Uppsala län: Oppositionen 61,4%. Tidöpartierna 36,5%.
Värmlands län: Oppositionen 59,8%. Tidöpartierna 36,8%.
Västerbottens län: Oppositionen 75,2%. Tidöpartierna 23,9%.
Västernorrlands län: Oppositionen 69,6%. Tidöpartierna 30,4%.
Västmanlands län: Oppositionen 38,9%. Tidöpartierna 59,3%.
Västra Götalands län: Oppositionen 50,8%. Tidöpartierna 46,7%.
Örebro län: Oppositionen 57,9%. Tidöpartierna 41,7%.
Östergötlands län: Oppositionen 50%. Tidöpartierna 50%.

Så av 17 län så leder Tidö i sex? Vad var det intressanta? Mer intressant är att L och KD samlar exakt NOLL mandat om detta skulle stå sig nu.
Citera
2024-08-22, 08:51
Medlem
Från dagens AB/Demoskop:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/QMgLrP/klockan-tickar-for-sd-och-mp-gynnas-av-tystnaden

S: 33,7% (+2,2)
V: 8,5% (-0,9)
MP: 6,1% (-0,7)
C: 4,4% (-0,1)
L: 2,7% (-0,4)
KD: 3,8% (+0,7)
M: 19,5% (+0,4)
SD: 19,6% (-0,7)
Övriga: 1,9%
Citera
2024-08-22, 09:57
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Från dagens AB/Demoskop:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/QMgLrP/klockan-tickar-for-sd-och-mp-gynnas-av-tystnaden

Mer än var tredje röstberättigad svensk stödjer alltså Socialdemokraterna.

Ökningen tror jag har att göra med ett antal traditionella arbetarklassförslag så som exempelvis bankskatt.
Citera
2024-08-22, 11:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Från dagens AB/Demoskop:

Jag blev mest fundersam över rubriken till denna undersökning då MP minskar 0,7% och i rubriken står det att det gynnas av sommartystnaden. SD backar även de 0,7% med där tickar klockan och det låter som att det rasar friskt.
Klart att SD:s -0,7% är mer än MP:s men jag ser inte hur MP gynnas när de ändå backar. 😂

Förstår heller inte hur MP ens kan ha över 1% men det är en helt annan fråga.
Citera
2024-08-22, 14:16
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag blev mest fundersam över rubriken till denna undersökning då MP minskar 0,7% och i rubriken står det att det gynnas av sommartystnaden. SD backar även de 0,7% med där tickar klockan och det låter som att det rasar friskt.
Klart att SD:s -0,7% är mer än MP:s men jag ser inte hur MP gynnas när de ändå backar. 😂

Såg rubriken också och blev fundersam… Är det inte väl sent för semestervikarier?😝

Annars är det väl inte så konstigt att Miljöpartiet klarar sig hyfsat? Regeringens klimatpolitik är ju katastrofal , och miljöpartiets högersväng har inte gått förbisett bland väljarna.

Mest intressant är att Kristdemokraterna stärks. Vi blir nog inte av med dem, trotts Ebbas svaga insatser i regeringen.

Socialdemokraterna samlar mer än var tredje väljare. De som nyligen dödförklarade arbetarpartiet kan nog känna sig snopna….
Citera
2024-08-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Mer än var tredje röstberättigad svensk stödjer alltså Socialdemokraterna.

Ökningen tror jag har att göra med ett antal traditionella arbetarklassförslag så som exempelvis bankskatt.

Tror SD förlorar en hel del på att vara med högersidan. Svårt läge för dem just nu.

Citat:

Vi får hoppas att flera av småpartierna åker ur. Ser ingen direkt anledning att MP/C/KD/L ska vara i riksdagen.
Citera
2024-08-22, 21:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Såg rubriken också och blev fundersam… Är det inte väl sent för semestervikarier?😝

Annars är det väl inte så konstigt att Miljöpartiet klarar sig hyfsat? Regeringens klimatpolitik är ju katastrofal , och miljöpartiets högersväng har inte gått förbisett bland väljarna.

Mest intressant är att Kristdemokraterna stärks. Vi blir nog inte av med dem, trotts Ebbas svaga insatser i regeringen.

Socialdemokraterna samlar mer än var tredje väljare. De som nyligen dödförklarade arbetarpartiet kan nog känna sig snopna….

Miljöpartiet backar ändå 0,7% så skulle inte säga att det är att klara sig hyfsat men de borde vara under 1% egentligen då ingen borde egentligen rösta på skiten.

Citat:

Vi får hoppas att flera av småpartierna åker ur. Ser ingen direkt anledning att MP/C/KD/L ska vara i riksdagen.

Jag kan hålla med dig i allt utom KD som jag ändå tycker har något bra att komma med ibland. Resten av partierna ser jag absolut inget behov av.
Citera
2024-08-23, 09:24
Medlem
Citat:
Jag kan hålla med dig i allt utom KD som jag ändå tycker har något bra att komma med ibland. Resten av partierna ser jag absolut inget behov av.

Förstår att man som högerväljare vill ha kvar KD då utan dem så skulle högersidan kollapsa totalt men handen på hjärtat, vad har KD uträttat? Det enda som man verkligen märker är hur inkompetent EB är. De bråkar sinsemellan, hugger varandra i ryggen och all det kristna som partiet en gång stod för har EB effektivt raserat. KD har blivit ett Stureplansparti. Ser ingen som helst anledning att de ska vara kvar i riksdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in