2024-08-22, 13:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nonsens... säger jag att jag är emot Israels agerande i Palestina tex så är jag inte en Hamas älskare. Folk måste ju för fan fatta skillnaden. Allting är inte svart eller vitt.
Det är dessutom Ukraina och Ryssland som krigar inte vi. Vi har rätt att tycka vad vi vill om krigets rätt och fel vilken sida du än är på. Vi har rätt att vara emot sponsring av mer krig och vapen.. Det är inte INGEN som kan förbjuda dig detta. Att myndigheterna nu ska börja kontrollera oss är skrämmande på riktigt..tysta ner åsikter som inte ger Ukraina en bra bild. Eller åsikter om NATO som inte är positivt.. Media kontrolleras också vad dom får skriva om Ukraina och inte.. folk ser verkligen inte vart vi är på väg.. Övervakning, kontroll, tysta ner åsikter osv. Otroligt skrämmande utveckling vi är på väg emot.

Rätt att tycka ja, men spretar man iväg i att tex stödja en terrorstat som invaderar ett annat land, så får man nog räkna med att gå lite frågor/uppmärksamhet på sig.

Det kan faktiskt vara farligt för andra, om man stödjer någon viss typ av stats ideologi, och någonstans måste bättre vetande få kliva in med en intervention.
Den här Dan med sin flagga är ju inte på något vis bekräftad farlig i någon förlängning, men indikationer måste ju få lov att framkalla början på en intervention - att knacka på o fråga lite i det här fallet.
Inget konstigt - bara bra.

Det är öht ingen nyhet eller hemlighet att myndigheter och stat kontrollerar och stävjar vissa saker i både väl fungerande stater såväl som i skitstater.
Det beror ju på hur man stävjar. Det är ju här inte så att dom släpat ut Dan på garageuppfarten och högg huvudet av honom.
Men vi kan tryggt räkna med att han är listad i vissa kategorier inom vissa organ som har som uppgift att bevaka Sveriges intressen och säkerhet.
Citera
Medlem
deddds avatar
Citat:
– Det är absolut inte fråga om någon åsiktskontroll. Det arbetar vi inte alls med. I så fall skulle vi behöva arbeta oss igenom hela svenska befolkningen.

Vad är det om det inte är åsiktskontroll?
Försvarsmakten knackar på och bokstavligt kontrollerar vad hans åsikter är.

Har egentligen ingen åsikt i om det är rätt eller fel i det här fallet. Men påstå att det inte är åsiktskontroll är ju bara löjligt.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja men vad faaaan har det med topic att göra???

Jag blir ofta kollad av militära skyddsvakter. Det har jag inga problem med.
Självklart har en principfråga om deras agerande ska ses som rätt eller inte med det att göra. Hur man ser på samma sak från olika håll. Vad är rätt och vad är fel.
Menar du verkligen att skyddsvakterna frågar dig om vilka politiska åsikter du har då? Tycker du att de borde göra det?
Citera
2024-08-22, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Rätt att tycka ja, men spretar man iväg i att tex stödja en terrorstat som invaderar ett annat land, så får man nog räkna med att gå lite frågor/uppmärksamhet på sig.

Det kan faktiskt vara farligt för andra, om man stödjer någon viss typ av stats ideologi, och någonstans måste bättre vetande få kliva in med en intervention.
Den här Dan med sin flagga är ju inte på något vis bekräftad farlig i någon förlängning, men indikationer måste ju få lov att framkalla början på en intervention - att knacka på o fråga lite i det här fallet.

Det är öht ingen nyhet eller hemlighet att myndigheter och stat kontrollerar och stävjar vissa saker i både väl fungerande stater såväl som i skitstater.
Det beror ju på hur man stävjar. Det är ju här inte så att dom släpat ut Dan på garageuppfarten och högg huvudet av honom.
Men vi kan tryggt räkna med att han är listad i vissa kategorier inom vissa organ som har som uppgift att bevaka Sveriges intressen och säkerhet.

Skitsnack.. du är inte en terrorist för att du gillar Ryssland eller är ryss eller har ryskt blod. Då kallas det diskriminering!
Du kanske är emot vad Ukraina gjort i Donbass tex mot sin befolkning. Du kanske står för frihet för minioritet precis som för Palestina! Folk ser allt verkligen svart eller vitt! Det är ju sjukligt på riktigt..
Citera
2024-08-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det stod i nån artikel i nån tidning som rapporterad om fallet.

Ja det är väl rimligt att man gör det uttalandet oavsett, eller vad tror du?
Citera
2024-08-22, 13:16
Medlem
Gravad-taxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du förstår inte vad det handlar om. Man har förstås rätt att undersöka honom, om man tror att han är ett hot. Så det korrekta hade varit att registrera vad man såg och sedan kolla upp honom i så fall. Inte konfrontera honom och fråga vilka åsikter han har som några Gestapo, Som förstås upplevs som hotfullt också.

Det är dessutom väldigt oprofessionellt. För om han varit en spion eller ett hot, hade han då kunnat dölja det genom att undanröja bevis. Så det var fel på två sätt.

Det var allt annat än hotfullt. Gestapo hade inte kommit i tshirt och pratat vänligt. Eller låtit honom lägga ut sin uppenbarligen olagliga övervakning på expressens hemsida.

Dom här ville helt enkelt kolla upp vad han var för kuf i ett vänligt samtal. Att hissa trasiga blodiga flaggor i ett villaområde tyder på dåligt omdöme. Nästa steg kunde varit att han började vifta med hagelbössan.
Citera
2024-08-22, 13:16
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Googlar man dyker han upp som fotograf av båtar:
https://www.faktaomfartyg.se/skane_1966_b_7.htm

Har även en YT-kanal:
https://www.youtube.com/channel/UCX23zTEeJ34Gbi5qAlvdeCg/videos

En video:
"HEMLIGT material öppnas; M/S Drottningens kollision med östtyska torpedbåten Willi Bänsch 1968"
https://www.youtube.com/watch?v=CtJEM_Zb_tk

Spännande intressen måste jag säga..

Jag kan inte kontrollera dina uppgifter nu som finns att läsa i flera inlägg i denna tråd
men som sagt, det var faktiskt intressant måste jag säga.
Om det stämmer.
Citera
2024-08-22, 13:19
Medlem
Gravad-taxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Bra där med sista meningen. Många tänker nog inte på att han för utom att visa dåligt omdöme i det här fallet säkert var listad redan innan.
Citera
2024-08-22, 13:22
Medlem
Tänker spontant att det är helt sinnesjukt, vilket det är.

Å andra sidan kan jag tänka mig att Försvarsmakten vill kunna ifrågasätta folk som tex hänger ISIS flaggor och att detta bara är spel för galleriet så att säga. Nu kan dom säga: ”Nej, vi diskriminerar inte när vi tar in ISIS anhängare, vi gjorde ju samma sak med den där svenska snubben”.

Gör det inte ett dugg bättre. Gillar ändå killen i artikeln som tänkte likadant, hade varit väldigt intressant att veta vad som hade hänt om han var ”pro Ryssland”…
Citera
2024-08-22, 13:27
Medlem
Citat:
Obehagligt på riktigt.. vi har ju för fan yttrandefrihet i detta land vad är det som händer?
Helt klart dom ville göra åsiktskontroll..

Du har rätt de måste kommit från myndigheten för åsiktskontroll 😁

Detta är inte ryssland kompis
Citera
2024-08-22, 13:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Skitsnack.. du är inte en terrorist för att du gillar Ryssland eller är ryss eller har ryskt blod. Då kallas det diskriminering!
Du kanske är emot vad Ukraina gjort i Donbass tex mot sin befolkning. Du kanske står för frihet för minioritet precis som för Palestina! Folk ser allt verkligen svart eller vitt! Det är ju sjukligt på riktigt..

Sympatiserar man med ryssland så bör det framkalla lite utredning i syfte att reda lite i om man då är farlig för staten, eftersom sympati med just ryssland just nu, är väldigt förenligt med att faktiskt utgöra ett hot mot vårt land, och även ett hot mot vår ideologi som vi har rådande i detta land.

Likställt med att sympatisera med Hamas, Islamiska staten, Hizbollah eller vilken våldsbejakande/aggressiva gruppering som helst.
Det är klart att man får tycka vad man vill, men man ska ju inte ta för givet att man kan göra det villkorslöst och utan risk att själv hamna i rampljuset, om det man tycker kan eller faktiskt gör, att man börjar se indikationer på att ens leverne/förehavanden/åsikter utgör fara för personer, stat eller befästa ideal.
Citera
2024-08-22, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Googlar man dyker han upp som fotograf av båtar:
https://www.faktaomfartyg.se/skane_1966_b_7.htm

Har även en YT-kanal:
https://www.youtube.com/channel/UCX23zTEeJ34Gbi5qAlvdeCg/videos

En video:
"HEMLIGT material öppnas; M/S Drottningens kollision med östtyska torpedbåten Willi Bänsch 1968"
https://www.youtube.com/watch?v=CtJEM_Zb_tk

Dan är en psykiskt instabil bög.
Gift med en Friskis och Svettis gubbe - Mats.
Ibland sätter bögarna sitt kök i brand, de har en rosa hund i trädgården.
Dan älskar att synas och höras. Jag blev icke förvånad när han dök upp i mitt facebookflöde. Där la han ut bilden på de 2 männen från FM och det jag inte fått ihop är att han först i sitt inlägg inte visste vilka dessa var och så skrev han att försvarsmakten och polisen vill veta vilka de unga männen är. Jag minns en svarade att det var guldmedaljörerna i Beachvolleyboll från OS.
Konstigt att bögen Mats plötsligt vet att gossarna är från Försvarsmakten.
Han är mycket märklig.

Sätter ibland upp lappar i området där han bor och uppmanar sina grannar att gå med i grannsamverkan och går grannar inte med får dom en lapp i brevlådan där han önskar sina grannar inbrott. Sinnessjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in