2024-08-22, 12:43
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Om alla tvingas tycka lika, så är det inte demokrati längre, utan diktatur.

Skitsamma om det finns "frågetecken" med Dans flaggning. Det handlar om demokrati och yttrandefrihet, och börjar man nagga på den så är vi farligt ute.

Vet inte hur öppet de gjorde sin åsiktskontroll, de kom ju civilklädda.

Att det här fått mediautrymme handlar bara om att uppmana befolkningen om att de bör vara försiktiga med vilka signaler de sänder ut ang. sina åsikter. Kan det misstolkas bör man låta bli, är vad de säger.

Du talar om annat.

Jag talade om att det finns dom som har som mål att förgöra, alternativt försvaga, Sveriges Rike och vår kära demokrati och yttrandefrihet.

Det som dessa element gör faller inte under yttrandefriheten, även om alla ryssar gärna använder det som ett praktiskt verktyg ur sin vapenarsenal mot Väst.

Nåväl. Reaktionerna på FB var 100% väntade.
Citera
2024-08-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det är din åsikt, som du precis fick yttra.
Om några är landsförrädare, så är det våra politiker, men det är en annan tråd.
Är man emot demokrati och yttrandefrihet, är man emot våra grundlagar och på så vis även då landsförrädare.

Varför ska Försvarsmakten agera moralpolis, har inte de bättre saker för sig?
Det är inte ett yttrande att handla till ryssjävlarnas fördel.

Underrättelseofficerarna är givetvis ingen "moralpolis" vilket du felaktigt fått för dig.

Det är deras legitima arbete att inskrida mot rysk propaganda inom vår nation.
Citera
2024-08-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nej. Det här var underrättelseofficerare.

Hur vet du det?
Citera
2024-08-22, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duvestubbe
Hur vet du det?
Det stod i nån artikel i nån tidning som rapporterad om fallet.
Citera
2024-08-22, 12:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravad-tax
Hur kom israel och palestina in i det här? Där är sverige inte involverat på någon sida på samma sätt som i ukraina och ryssland. Vi är tydligt på ukrainas sida och med i nato mot ryssland. Tidigare var sverige neutralt och då var dina tankar giltiga.

Jämförelsen med ryssland håller inte eftersom dom är krigförande part. Du kan inte heller vara på rysslands sida i ukraina utan konsekvenser. Eller på palestinas i israel och så vidare. I sverige kan du däremot ta ställning både för israel och palestina utan statligt ingripande.

Vad jag tycker är rätt och fel spelar inte så stor roll i det här. Jag ville bara förklara varför du i sverige inte längre är fri att ta ställning i vissa frågor utan att ses som en säkerhetsrisk.
Du förstår inte vad det handlar om. Man har förstås rätt att undersöka honom, om man tror att han är ett hot. Så det korrekta hade varit att registrera vad man såg och sedan kolla upp honom i så fall. Inte konfrontera honom och fråga vilka åsikter han har som några Gestapo, Som förstås upplevs som hotfullt också.

Det är dessutom väldigt oprofessionellt. För om han varit en spion eller ett hot, hade han då kunnat dölja det genom att undanröja bevis. Så det var fel på två sätt.
Citera
2024-08-22, 12:50
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ingenting är trams.

1) Vi har krig i Europa.
2) Ryssjävlarna agera aggressivt mot Sverige.
Jag är medveten om det, men det besvarar fortfarande inte principfrågan som jag ställde. Utan är bara ett konstaterade av faktiskt förhållanden.
Citera
2024-08-22, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag är medveten om det, men det besvarar fortfarande inte principfrågan som jag ställde. Utan är bara ett konstaterade av faktiskt förhållanden.
Ja men vad faaaan har det med topic att göra???

Jag blir ofta kollad av militära skyddsvakter. Det har jag inga problem med.
Citera
2024-08-22, 12:54
Medlem
Lord.Hells avatar
Obehagligt om man inte delar åsikter med försvarsmakten. Helt klart börjar detta likna startgroparna från nazi tyskland
Citera
2024-08-22, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Gissar att försvarsmakten har en hel del vapen att ta till för den som ej är samarbetsvillig. Spränger ditt hus i luften när du och familjen sover. Sedan skylla på kurdiska räven.

Riktigt så överdrivet tror jag inte men mer troligt du hade hamnat på en lista som terrorist eller likn.. går man emot normen eller ogillar Ukraina är du farlig person.😛
Citera
2024-08-22, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canterbury
Finnes ju lagar o regler som hanterar flaggning. Bland annat att svenska flaggan ska vara störtst om man vill hedra annat land tex. Ska ned under solnedgång osv. Vimpel går bra närsom. Så ja skjut den jäveln. Krigshandling. Fattar inte ens de knacka på. Bara spräng hela huset.

Ukrinska flaggor hänger ju överallt.
Citera
2024-08-22, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Han skyltar väldigt öppet att det finns kamera, de visste att de blev filmade:
https://maps.app.goo.gl/aKUoA8vzmzbmtQZ39

Edit: om hans "Villa Spinell":
https://drakenholt.wordpress.com/villa-spinell/

Han får inte filma så där utan tillstånd. Det här kommer bli kraftiga böter.
Citera
2024-08-22, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Låt dom göra sitt jobb och gnäll inte så förbannat nu.

Må så vara, men du har inte sett videon eller läst reportaget ser jag. Varför frågar dem om kameraövervakning? Varför frågar dem om garaget? Se google mapps tidigare i tråden, fint område, solceller osv. Mönstermedborgare.

Försvarsmakten säger själva att man inte behöver svara, varför nämner dem inte detta på plats?

Citat:
Therese Fagerstedt understryker att det är frivilligt att lämna information till Försvarsmakten om man blir uppsökt i hemmet.

– Det finns inget tvång att prata med oss. Det är inte så att det får konsekvenser om man säger nej tack eller inte öppnar dörren.

Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Helt korrekt agerande ur svensk säkerhetssynpunkt och ni moskoviter som huserar på detta forum ska inte bli förvånade om ni får uppleva liknande besök framledes. Säpo har redan koll på er elektroniska kommunikation.

Se ovan typ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in