2024-08-22, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Undrar vad som hade hänt om han vägrat svara.

Gissar att försvarsmakten har en hel del vapen att ta till för den som ej är samarbetsvillig. Spränger ditt hus i luften när du och familjen sover. Sedan skylla på kurdiska räven.
Citera
2024-08-22, 11:59
Medlem
Gravad-taxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej, vi är indirekt inblandad. Om någon tar ställning för Ryssland har den personen rätt till det enligt svensk lag. Man behöver inte tycka om det, men så är det. De har även rätt att stå på terrorstaten Palestinas sida mot Israel,

I Ryssland har man inte rätt att vara mot kriget och då tycker du det är rätt att de inte ska få vara det?

Hur kom israel och palestina in i det här? Där är sverige inte involverat på någon sida på samma sätt som i ukraina och ryssland. Vi är tydligt på ukrainas sida och med i nato mot ryssland. Tidigare var sverige neutralt och då var dina tankar giltiga.

Jämförelsen med ryssland håller inte eftersom dom är krigförande part. Du kan inte heller vara på rysslands sida i ukraina utan konsekvenser. Eller på palestinas i israel och så vidare. I sverige kan du däremot ta ställning både för israel och palestina utan statligt ingripande.

Vad jag tycker är rätt och fel spelar inte så stor roll i det här. Jag ville bara förklara varför du i sverige inte längre är fri att ta ställning i vissa frågor utan att ses som en säkerhetsrisk.
Citera
2024-08-22, 12:01
Avslutad
Jag är ganska säker på att gubben är pro-ukrainare. Symboliken är rätt uppenbarlig om man frågar mig.
Jag undrar om vad som hade hänt i Ryssland om man hissat den där flaggan?
Någon som har bättre koll än jag? Finns det någon som vill testa och se vad som händer?
Citera
2024-08-22, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Dan hissade en något luggsliten urkainsk flagga på tomten. Tydligen var försvarsmaktens personal och snokade i området. Civilklädda gick de in på Dans tomt, ringde på och började fråga om han är "pro Ukraina eller pro Ryssland" med mera.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dan-hissade-flagga-fick-besok-av-forsvarsmakten/

Kommentarer på detta beteende från Försvarsmakten. Är det OK? Andra aspekter? Juridiska? Förenligt med yttrande och åsiktsfrihet?

Hoppas detta hamnade i rätt forum. Moderator får gärna flytta om jag valde fel.
Ingen tvingade Dan att ta ner sin flagga.
Yttrandefriheten innebär också att man får finna sig i artdatabanken mothugg.
Detta har inget med yttrandefrihet att göra, det handlar om att man letar spioner, operatörer och sabotörer från främmande makt.
Citera
2024-08-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Fast det är det ju många fler än polisen som har. Vägtransportledare, bilinspektörer, flaggvakter vid vägarbeten mm.

Sen kan det ju vara lämpligt att följa anvisningarna oavsett om någon har juridisk rätt att ge dem eller inte. Vad jag vet är det tex inte specificerat att rederipersonal har rätt att dirigera trafik men oavsett är det lämpligt att följa deras anvisningar när man ska köra på en färja.
Nej du har rätt och jag har nyanserat min position efter kontakt med en person som är verksam inom FM.
Citera
2024-08-22, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Mycket bra fråga. Tänket i Sverige och väst just nu är väldigt endimensionellt (gäller inte bara detta med Ukraina/Ryssland-konflikten). Jag kan inte riktigt förstå hur det kunde bli så.

Media, tror jag. Samma med I/P med det är OT. Men titta alltid på längre reportage och på YT än vad Aftonbladet tex har. SVT har bra OM det är längre programmen. Deras korta TikTok klipp är värdelösa, på allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det framgår ju i artikeln? De får väl knacka på hos vem de vill men du behöver inte öppna eller svara på frågor om du inte vill?

Problemet är att dem inte säger det. Två spännbögar knackar på och säger "Hej, vi är från Försvarsmakten och har lite frågor angående din bostad" Ja vad gör man liksom.

I teorin stämmer det du säger men i verkligheten är det svårare om man inte tar upp telefonen och kollar reglerna.
Citera
2024-08-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Sluta tramsa. Jag beskrev ett annat scenario, där det var tvärtom mot idag.

Du menar att Rysslands förtryck mot sin egen befolkning är rätt. Du står på Putins sida i den frågan. För de är faktiskt i krig. De har rätt att tysta de som är kritiska och skicka militärpolis på dem enligt dig. Inget att protestera mot då.

Skymningsläget beror på woke och en påtvingad invandring som utgör ett hot i krigstid. Man skapar påhittade normer och ljuger om vad som är sant eller inte. Man har rivit upp sammanhållning och ställt människa mot människa. Men det är en annan fråga och en situation som är skapad av dumhet och hör inte hit.

Din totala oförmåga att svara på frågor är helt förbluffande.
Ingenting är trams.

1) Vi har krig i Europa.
2) Ryssjävlarna agera aggressivt mot Sverige.
Citera
2024-08-22, 12:04
Medlem
AversisrevAs avatar
Jag förstår inte riktigt vad de ville uppnå med besöket. Information om mannens åsikt (prorysk eller -ukrainsk) kunde de givetvis tagit reda på genom öppna kanaler, bara att googla eller kolla sociala medier och hans vänskapskrets.

Att försvarsmakten (och Säpo) vill hålla koll på personer (”även udda sådana) som stöttar ett land som utgör ett säkerhetshot mot Sverige är ju inte konstigt, utan högst rimligt.

Det här däremot blir bara konstigt, som att de vill markera att det är olämpligt med flaggan, som någon inhemsk moralpolis. Och om det inte blir konsekvenser även om han var prorysk, så varför gör de hembesök?
Citera
2024-08-22, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Gissar att försvarsmakten har en hel del vapen att ta till för den som ej är samarbetsvillig. Spränger ditt hus i luften när du och familjen sover. Sedan skylla på kurdiska räven.
De hade inte tagit till vapen.

MUST och SÄPO samarbetar ganska tätt i vissa fall.
Citera
2024-08-22, 12:07
Medlem
Gravad-taxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
"Kan inte misstolkas". Jo, att hissa en "blodig" flagga kan misstolkas.. att hissa en trasig eller smutsig flagga brukar ses som respektlöst, flaggan ska behandlas med respekt och brukar verkligen göras så vid ceremonier osv, ska även vara hissad just vid speciella tillfällen.. Även om han säkert gjort det med goda intentioner. sen har försvarsmakten eller någon annan såklart inte med det att göra, borde de fattat själva.

Eftersom han hissar en smutsig trasig flagga, en respektlös handling mot ukraina, är det i linje med svensk inrikes och utrikespolitik att omgående ta reda på vad det är för en kuf.

Eller tycker du det hade varit bättre om dom väntat till han tömt några magasin mot ukrainademonstranterna som står och sjunger i malmö?
Citera
2024-08-22, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Haha, vadå "otäcka"? Tycker du att grabbarna i videon är läskiga?

Det är ju helt självklart att Försvarsmakten håller koll på människor med pro-ryska åsikter i Sverige, och därmed även utreder ett stort antal människor som snabbt avskrivs. Tror du att Försvarsmakten tror att det är mer sannolikt att Sverige skulle hamna i väpnad konflikt med Ukraina eller Ryssland?

Man håller koll på både pro-ryska och pro-ukrainska. Man vill inte ha fler nordstream-incidenter.
Citera
2024-08-22, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Människan är nog störd i huvudet.

Bra att de ringde på.

"Udda" är han nog.

Från hemsidan:
Citat:
En gång för inte så länge sedan fick jag en fråga av en mycket rik man, boende på Cypern tillika ägare till Salamis Lines, om jag kanske ville köpa hans vackra färja Nissos Kypros. Det är inte varje dag som man får ett sådant erbjudande. Hade jag enbart gått på vad mitt hjärta svarade så hade jag sagt ja direkt men vad skulle jag göra med en färja på 7.000 ton, med plats för tusentalet passagerare.
https://drakenholt.wordpress.com/ms-trelleborg/

Citat:
Villa Spinell har ett Cathouse där skyddslingarna har egen toalett och utgång till sin kattgård. Här återfinns två i rostfritt och plexiglas designade kattoaletter med fläktar genom fasaden ut i det fria. Glöm den där bilden av ofräscha kattoaletter för här pratar vi om rent, fräscht och helt utan lukt. Bättre än såhär blir det inte, tro mig!
https://drakenholt.wordpress.com/villa-spinell/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in