2024-08-22, 11:38
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
En spion flaggar nog inte för att dra till sig uppmärksamhet.

Inte för att alla spioner eller bakomliggande stater alla gånger är så smarta
men visst jag kan hålla med till viss del.

Däremot skulle en provokatör göra en sak som denna.

Och jag kan tycka att det finns klara poänger att hålla extra koll på provokatörer för att på så vis kunna få svar på syftet bakom och även hur det eventuella målet med provokationen ser ut,
eller om det finns fler/större fiskar bakom.

Däremot hade jag önskat en lite mer diskret kontroll kanske.

Men å andra sidan kan jag möjligen tycka att Dans reaktion i media gör det hela liite, liiite
mer märkligt om han nu vore en pro-ukrainare med målet att bara visa sitt stöd för dem...
I så fall borde han ju ha reagerat med glädje att FM reagerar på något som potentiellt hade kunnat vara tvärtom, en pro-rysk provokation.

När jag såg nyheten i morse tänkte jag omgående:
-nu fick flashbacks alla rysstroll något att bita i idag!
Nu fick dom en ny uppgift att ta itu med ett par dagar framåt och på så vis göra skäl för sina månadsrubel.
Och fel fick jag såklart ej..
Citera
2024-08-22, 11:40
Medlem
Olduvais avatar
Fan vad skevt. FM ska ge fan. Snart kommer de väl och frågar varför man inte har en prideflagga...

Dock idiotiskt att klottra på en flagga man ska hissa...
Citera
2024-08-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, det hade de nog inte gjort. Men det är säkert bra att ha koll på vilka man bör internera i ett skarpt läge med Ryssland.

Varför skulle det betyda att du arbetar för Ryssland bara för att du är emot Ukraina eller kriget eller Nato?
Citera
2024-08-22, 11:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Inte för att alla spioner eller bakomliggande stater alla gånger är så smarta
men visst jag kan hålla med till viss del.

Däremot skulle en provokatör göra en sak som denna.

Och jag kan tycka att det finns klara poänger att hålla extra koll på provokatörer för att på så vis kunna få svar på syftet bakom och även hur det eventuella målet med provokationen ser ut,
eller om det finns fler/större fiskar bakom.

Däremot hade jag önskat en lite mer diskret kontroll kanske.

Men å andra sidan kan jag möjligen tycka att Dans reaktion i media gör det hela liite, liiite
mer märkligt om han nu vore en pro-ukrainare med målet att bara visa sitt stöd för dem...
I så fall borde han ju ha reagerat med glädje att FM reagerar på något som potentiellt hade kunnat vara tvärtom, en pro-rysk provokation.

När jag såg nyheten i morse tänkte jag omgående:
-nu fick flashbacks alla rysstroll något att bita i idag!
Nu fick dom en ny uppgift att ta itu med ett par dagar framåt och på så vis göra skäl för sina månadsrubel.
Och fel fick jag såklart ej..
Vi sägs ju leva i ett demokratiskt land, och för att demokratin ska fungera måste man våga provocera och diskutera frågor utanför narrativet. Oavsett Dans syfte med sin flaggning, tycker jag att det är förjävligt att FM kommer på hembesök för en sådan petitess.
Citera
2024-08-22, 11:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Så Försvarsmakten genomför åsiktskontroller nu. Påminner om sånt som diktaturer håller på med.

Nej nej, det sade ju Therese i artikeln att dem inte gjorde!

Citat:
Ursprungligen postat av banal
Han skyltar väldigt öppet att det finns kamera, de visste att de blev filmade:
https://maps.app.goo.gl/aKUoA8vzmzbmtQZ39

Edit: om hans "Villa Spinell":
https://drakenholt.wordpress.com/villa-spinell/

Fin villa, fint område, tydligt skyltat att det finns kamera (vet Försvarsmakten om att det finns Ring kameror tex att köpa? Som då sitter i ringklockan.)

Varför dessa frågor om kamera och byggmaterial från Försvarsmakten? Jag förstår inte.

Den som har Villa idag har väl en tanke på kameror iaf om inte uppsatt redan, det är stöldligor i varje område, och den som har ett tomt/rent garage finns inte på denna jord...
Senast redigerad av dismisswall 2024-08-22 kl. 11:55.
Citera
2024-08-22, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Varför skulle det betyda att du arbetar för Ryssland bara för att du är emot Ukraina eller kriget eller Nato?

Under andra världskriget internerade man alla som var uttalade kommunister oavsett om de arbetade för Sovjet eller inte.
Citera
2024-08-22, 11:53
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Har Försvarsmakten rätt att knacka på hos privatpersoner i landet och kräva svar på frågor? Det trodde inte jag. Trodde jag eventuellt var polisens uppgift, vid misstanke om brott.
Citera
2024-08-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Har Försvarsmakten rätt att knacka på hos privatpersoner i landet och kräva svar på frågor? Det trodde inte jag. Trodde jag eventuellt var polisens uppgift, vid misstanke om brott.

Undrar vad som hade hänt om han vägrat svara.
Citera
2024-08-22, 11:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Mycket bra fråga. Tänket i Sverige och väst just nu är väldigt endimensionellt (gäller inte bara detta med Ukraina/Ryssland-konflikten). Jag kan inte riktigt förstå hur det kunde bli så.
Citera
2024-08-22, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

Det framgår ju i artikeln? De får väl knacka på hos vem de vill men du behöver inte öppna eller svara på frågor om du inte vill?
Citera
2024-08-22, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Sjukt. Men du är lite missvisande när du skriver "luggsliten".
Det de reagerar på är ju att det ser ut som en blodig flagga.

Tack, TS vill få det att verka alldeles oskyldigt när, om man faktiskt tittar på bilden, det kan misstolkas som ett slags "Jag vill se Ukraina blöda" eller liknande. Med tanke på hur farliga Ryssland är med sin propagandaspridning och spioneri så är det väl inte konstigt att de som har hand om landets säkerhet kollar upp vad det är för person. Inget mer med det.

Förstår mig inte på folk som envisas med att göra ett politiskt uttalande eller agerande och sedan försöker bli "ofredade" eller "påhoppade" för att man frågar de om just det. Var glad att du har yttrandefriheten at hissa din flagga utan att du blir utkastad ur en balkong. De ville bara höra vad du hade för åsikter, inga konstigheter egentligen.

Folk som kallar det "åsiktskontroller" förstår inte hur tolerans och frihet fungerar. Att vara passiv mot ALLT är inte tolerans. Tolerans mot intolerans är inte bra för då försvinner toleransen i samhället. Det är en paradox för vissa men så fungerar det. Vi har vissa lagar och regler kring hur man får yttra sig, vad man får säga, etc. Det är inte yttrandefriheten som berövas utan ett verktyg för att kunna behålla den.
Citera
2024-08-22, 11:59
Medlem
"Kan inte misstolkas". Jo, att hissa en "blodig" flagga kan misstolkas.. att hissa en trasig eller smutsig flagga brukar ses som respektlöst, flaggan ska behandlas med respekt och brukar verkligen göras så vid ceremonier osv, ska även vara hissad just vid speciella tillfällen.. Även om han säkert gjort det med goda intentioner. sen har försvarsmakten eller någon annan såklart inte med det att göra, borde de fattat själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in