2024-08-21, 08:35
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Jag hoppas nån räddade hunden ifrån familjen.

Essie är "omplacerad" ...hur? Innan i princip alla fastslog att hon är död och begravd fanns teorier tidigare i tråden ..
Gällande hur? Vart? Osv.som helt förkastades och det blev en "trådsanning" att "familjen" hade avlivat henne på något vis

Ett försäkringsärende...iom att A flyttar till boende försvinner behovet i princip,ett försök till att få ut försäkringen som faller ut vid försvinnande/stöld.
Därav "man" själva har spunnit på dessa teorier om stulen av kriminella (och pa) och avlivad.
"Man " vet att det inte kommer att hittas kvarlevor som skulle kunna fastställa hur hon dog isf...och rikta uppmärksamheten mot "familjen" istället för i linje m teorin kriminella och pa.
Citera
2024-08-21, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pikovaja
Vet inte hur mkt insyn du har i hundvärlden men ”skral kassa” gäller de flesta som jobbar med hundar. Samma med hästar, med några få undantag. Det finns liksom inga pengar att hämta, för kostnaderna är höga i proportion till all tid man måste lägga ner.

Alla spekulationer om att Hundhjälpen drevs av att tjäna en massa pengar på att utbilda och sälja assistanshundar blir väldigt knepiga, för det är inte en sån bransch alls. Det tar för mkt tid att föda upp, utbilda och meritera en hund.

Många egna företagare tjänar endast pengar för att kunna leva på det och gör inte värsta vinsten men det är allt de har. I detta fall med HH så handlar det även om ett rykte som kan minska intäkter och att man blir granskad.

Jag undrar fortfarande hur HH kände när de fick material med film och bilder skickade till sig. Hur känner man om man ser en film där en hund blir misshandlat om man inte är HH? Även om det ser tydlig ut vad som har hänt med Essie så har jag svårt att släppa att HH inte gjorde något mer än bara en anmälan till LS.

Jag hoppas att de även skickade materialet vidare till andra, hundvänner, bästa kompisen som är kennel och att det materialet läcker snart ut.
Citera
2024-08-21, 17:04
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Många egna företagare tjänar endast pengar för att kunna leva på det och gör inte värsta vinsten men det är allt de har. I detta fall med HH så handlar det även om ett rykte som kan minska intäkter och att man blir granskad.

Jag undrar fortfarande hur HH kände när de fick material med film och bilder skickade till sig. Hur känner man om man ser en film där en hund blir misshandlat om man inte är HH? Även om det ser tydlig ut vad som har hänt med Essie så har jag svårt att släppa att HH inte gjorde något mer än bara en anmälan till LS.

Jag hoppas att de även skickade materialet vidare till andra, hundvänner, bästa kompisen som är kennel och att det materialet läcker snart ut.

De kanske också blev lättade på sätt och vis, när de fick bilder och film som bevis? Det måste vara svårt att häva avtalet utan att kunna styrka missförhållanden? Så om assistenterna, grannarna, kloklipparen eller vem som helst kontaktat HH angående Essie, så behöver HH antagligen bevis på vanvård för att kunna agera och göra något åt situationen? Och när de fick bild/filmbevis så anmälde dom till LS. Men innan Länsstyrelsen hann göra besök försvann Essie spårlöst.
Citera
2024-08-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Helga
De kanske också blev lättade på sätt och vis, när de fick bilder och film som bevis? Det måste vara svårt att häva avtalet utan att kunna styrka missförhållanden? Så om assistenterna, grannarna, kloklipparen eller vem som helst kontaktat HH angående Essie, så behöver HH antagligen bevis på vanvård för att kunna agera och göra något åt situationen? Och när de fick bild/filmbevis så anmälde dom till LS. Men innan Länsstyrelsen hann göra besök försvann Essie spårlöst.

Så lägligt, exakt 21 dagar efter anmälan o den handläggningstiden länsstyrelsen hade
just då.
Citera
2024-08-21, 20:26
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Så lägligt, exakt 21 dagar efter anmälan o den handläggningstiden länsstyrelsen hade
just då.

Ja, till och med Enköpingsposten skrev ju precis just det i en av sina artiklar. Modig liten tidning, som SmurfSmurf skrivit. Antar att den reportern gräver vidare och bidar sin tid nu. För jag tror och hoppas på att det kommer mer i lokalblaskan så snart det börjar röra på sig i fallet.
Citera
2024-08-22, 08:05
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Om vi fortsätter tråden med att diskutera olika brott som kan ha begåtts.

Tror aldrig vi kommer få veta vad som hänt, om inte någon träder fram och berättar.

Om någon stulit/räddat henne borde det rimligtvis gå att berätta under källskydd och anonymt. Media och alla som engagerat sig skulle verkligen vara intresserade.

Sedan har vi preskriptionstiden att fundera över. Brottet torde vara stöld. Om det räknas som normalgraden är det 5 år och då kan den som tog henne andas ut. Om GM har kvar Essie/stöldgodset återgår hon till Ps ägo. Om Essie är omchippad torde det vara svårt att bevisa det är hon, eller?
Senast redigerad av SmurfSmurf 2024-08-22 kl. 08:09.
Citera
2024-08-22, 08:33
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Så har vi andra sidan av begångna brott. Funderar lite:

Om ägaren P avlivat Essie är det inget brott, förutsatt att det gått lagenligt till. Exvis om farfar ex militär skjutit henne. Man är i sin fulla rätt att göra så och behöver inte ha något speciellt skäl.

Brott uppstår när P försöker få ut på försäkringen och hävdar stöld. Då blir det försäkringsbedrägeri. Enligt mig den troligaste förklaringen till vad som hänt.

Att vilseleda hela Sverige med en falsk efterlysning torde vara brottsligt, bedrägeri?

Bevisningen för stölden var bl a diverse filmer som vi kommit fram till var fejkade. Torde gå under bedrägeri.

Har JS begått något brottsligt som certifierade ekipaget? Och förvarnade familjen att LS skulle komma?

Misshandeln av Essie, vad kommer hända där? Vi vet att ärendet är överlämnat till polisen och att det finns film. Kommer A att åka dit för det eller är det djurägare P?
Citera
2024-08-22, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Om ägaren P avlivat Essie är det inget brott, förutsatt att det gått lagenligt till. Exvis om farfar ex militär skjutit henne. Man är i sin fulla rätt att göra så och behöver inte ha något speciellt skäl.
Får man verkligen döda ett djur hur som helst, typ bara för att man har lust?

Tänker mig att en galning skulle kunna köpa ett gäng hundar och katter enbart för att få skjuta ihjäl dem. Är det verkligen okej?
Citera
2024-08-22, 08:41
Medlem
Citat:
Så har vi andra sidan av begångna brott. Funderar lite:

Brott uppstår när P försöker få ut på försäkringen och hävdar stöld. Då blir det försäkringsbedrägeri. Enligt mig den troligaste förklaringen till vad som hänt.

Att vilseleda hela Sverige med en falsk efterlysning torde vara brottsligt, bedrägeri?

Bevisningen för stölden var bl a diverse filmer som vi kommit fram till var fejkade. Torde gå under bedrägeri.

Har JS begått något brottsligt som certifierade ekipaget? Och förvarnade familjen att LS skulle komma?

Misshandeln av Essie, vad kommer hända där? Vi vet att ärendet är överlämnat till polisen och att det finns film. Kommer A att åka dit för det eller är det djurägare P?
OM! man grävt ner Essie kan det ev. vara förbjudet. " Vissa kommuner tillåter att man begraver döda husdjur medan det i andra kommuner är helt förbjudet att gräva ner djurkroppar. Ibland kan det däremot vara tillåtet att begrava eller sprida askan, om du fått tillåtelse från markägaren."
Citera
2024-08-22, 08:55
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Får man verkligen döda ett djur hur som helst, typ bara för att man har lust?

Tänker mig att en galning skulle kunna köpa ett gäng hundar och katter enbart för att få skjuta ihjäl dem. Är det verkligen okej?

Ja, i Sverige är det så. Har diskuterat det i djurforum.

Djur räknas som en vara vilken som helst och när du köpt det är det din ägodel. Uppfödare brukar ha köparen att skriva under kontrakt med diverse krav men de håller inte i rättslig prövning.

I vissa länder, bl a Nederländerna, är det olagligt att avliva friska djur, men inte här. Cruella deVil skulle lugnt kunna göra sin dalmatinervalpspäls.

Förjävligt men så är det.
Skrivet med reservation för nytillkomna lagändringar.
Citera
2024-08-22, 08:59
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
OM! man grävt ner Essie kan det ev. vara förbjudet. " Vissa kommuner tillåter att man begraver döda husdjur medan det i andra kommuner är helt förbjudet att gräva ner djurkroppar. Ibland kan det däremot vara tillåtet att begrava eller sprida askan, om du fått tillåtelse från markägaren."

Om man har markägarens tillstånd tror jag det är okej överallt,eller på egen mark. Man måste se till att det inte förorenar vattentäkt.
Men det kan säkert stämma det finns lokala förbud.
Citera
2024-08-22, 09:05
Medlem
Citat:
Om man har markägarens tillstånd tror jag det är okej överallt,eller på egen mark. Man måste se till att det inte förorenar vattentäkt.
Men det kan säkert stämma det finns lokala förbud.
,Dränkt.Uppeldad ,bortlämnad? Hoppas sanningen kommer fram. Väldigt tyst i tråden. och2 av försvararna har inte varit in på länge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in