2024-08-21, 07:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Du sa att man inte kan bli tjock av hemlagad mat. Det var du som sa det, inte jag. Du sa inget om mängden smör man får använda.

Det blir du inte heller om du följer en kokbok.
Sedan att du har egna tjockisrecept är något annat
Citera
2024-08-21, 07:43
Medlem
Dishys avatar
Det är så underligt att det finns människor med diverse ologiska problem som ju kan lösas på så logiska sätt. Övervikt, ekonomiska problem, dyslexi och alkoholism, varför finns det ens? Det är ju bara att äta mindre än man gör av med, spendera mindre än man tjänar, läsa det som står respektive dricka mindre. Så konstigt! Hjärnan VET ju vad som är lösningen, varför vill inte kroppen lyda?

Kan det finnas andra saker att ta hänsyn till utöver logik och matematik när det gäller hur kroppen fungerar? Ja vem vet, det verkar ju vara ett obegripligt mysterium detta enligt så många här.
Citera
2024-08-21, 07:45
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Termodynamik är alldeles fel abstraktionsnivå för detta problem. Det är därför vi diskuterar tjocka medelålders kvinnor som inte kan gå ner i vikt. De vet också att de måste "göra av" med mer kalorier än de stoppar i sig, men vet inte hur. Och det vet inte du heller, eftersom du inte förstår hur kroppen fungerar, på en annan abstraktionsnivå än termodynamisk jämvikt.

Istället för att ADHD:a dig med termodynamikens andra huvudsats bör du alltså studera hormonell jämvikt, insulinresistens och sådana saker för att få rätsida på saken.

Exakt så 👆
Citera
2024-08-21, 07:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Äh, det är du som inte förstår kroppens funktionssätt. Det visar sig att bushmen i Tanzania, som rör sig någon mil per dag, gör av med samma energimängd som en kontorsråttta i storstan. Det beror i sin tur på att deras kroppar har effektiviserat just det rörelsemönstret.

Och som Biggest Loser visade anpassas ämnesomsättningen efter både intag och förbrukning av energi, då kroppen söker homeostas (jämvikt).

Dessa saker är intressanta. Att de flesta har liknande energiåtgång är sjukt men sant. Själv gick jag ned när jag gick överallt, men jag hade nog stannat i vikt någonstans, inte bara försvunnit.
Citera
2024-08-21, 08:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Det är så underligt att det finns människor med diverse ologiska problem som ju kan lösas på så logiska sätt. Övervikt, ekonomiska problem, dyslexi och alkoholism, varför finns det ens? Det är ju bara att äta mindre än man gör av med, spendera mindre än man tjänar, läsa det som står respektive dricka mindre. Så konstigt! Hjärnan VET ju vad som är lösningen, varför vill inte kroppen lyda?

Kan det finnas andra saker att ta hänsyn till utöver logik och matematik när det gäller hur kroppen fungerar? Ja vem vet, det verkar ju vara ett obegripligt mysterium detta enligt så många här.

Människan är bra på att lura sig själv, och man inser inte vad man faktiskt äter eller dricker.
Kanske någon skyddsmekanism? Och så har vi blivit väldigt lata, det tar lite tid att laga mat.

Sedan så tror jag att i de flesta fall så göra man små fel över en lång tid.
Det är inte mycket som har gått ”fel” om man nu går upp 2-3kg per år, men på 10 år så blir det ju en del.
Antar att det är så det har gått till i de flesta fallen.

Sedan så finns det otroligt mycket skräpmat idag, samt att det är lite mer AV och lite andra festligheter nu för tiden
Citera
2024-08-21, 09:35
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Du verkar inte begripa dig på frågeställningen ens, de flesta har inte förekomst av prediabetes och förhöjda blodfetter. Det finns inga studier som bekräftar att gemene man har hälsofördelar av fasta, skulle så vara fallet borde du kunna hänvisa till en studie eller flera som pekar i den riktningen. Det ska inte vara en studie på möss. Men fortsätt du och följ dina instagramstjärnor och köp allt de påstår.

Haha du är ju helt tappad, 40% har någon form av lipidrubbning och 10-15% prediabetes.

Såg också att någon faktiskt varit snäll och hittat en stor meta-analys med en konsensus att många gynnas av att fasta trots avsaknad av kronisk sjukdom. Om du själv söker så kommer du finna, men det ör du väl för lat för.

Haha instagramstjärnor, det är nog något du ägnar dig åt, inte jag. Det är snarare din generation som pysslar med sånt piss istället för att själv presentera studier och siffror.
Citera
2024-08-21, 11:28
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Människan är bra på att lura sig själv, och man inser inte vad man faktiskt äter eller dricker.
Kanske någon skyddsmekanism? Och så har vi blivit väldigt lata, det tar lite tid att laga mat.

Sedan så tror jag att i de flesta fall så göra man små fel över en lång tid.
Det är inte mycket som har gått ”fel” om man nu går upp 2-3kg per år, men på 10 år så blir det ju en del.
Antar att det är så det har gått till i de flesta fallen.

Sedan så finns det otroligt mycket skräpmat idag, samt att det är lite mer AV och lite andra festligheter nu för tiden

Ja precis, de där 2-3 kg per år är inte alls svårt att åstadkomma. Räcker med kalorierna från ett extra ägg per dag utöver ens dagsbehov så går man upp ca 4 kg på ett år. 40 kg på 10 år. Och då alltså för att man varit duktig och ätit bara ett ägg extra när man varit hungrig eller sugen.

Sen att alla festligheter inkluderar mat och dryck och ovanpå det bombardemanget av skräpmat och godis, så är det inte konstigt att utvecklingen med övervikt och fetma ser ut som den gör idag.
Citera
2024-08-21, 16:44
Avslutad
Citat:
Termodynamik är alldeles fel abstraktionsnivå för detta problem. Det är därför vi diskuterar tjocka medelålders kvinnor som inte kan gå ner i vikt. De vet också att de måste "göra av" med mer kalorier än de stoppar i sig, men vet inte hur. Och det vet inte du heller, eftersom du inte förstår hur kroppen fungerar, på en annan abstraktionsnivå än termodynamisk jämvikt.

Istället för att ADHD:a dig med termodynamikens andra huvudsats bör du alltså studera hormonell jämvikt, insulinresistens och sådana saker för att få rätsida på saken.
Inget av det betyder ett skit, det är bara undanflykter från tjockisar som saknar viljekraft och disciplin.

Om man äter 2000 kcal och förbrukar 2500 kcal/dag kommer man gå ner i vikt oavsett hormonell jämvikt, insulinresistens och annat trams som du och andra försöker skylla på.
Citera
2024-08-21, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Vad händer om du har konstant blodsocker igång som gör att dina fett celler alltid har dörren stängd för att tappa fett och alltid dörren öppen för att ansamla på fett? Din teori om kalorier in och kalorier ut försvinner då
Enkelt. Då har du inte kaloriunderskott.
Citera
2024-08-21, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Ja precis, de där 2-3 kg per år är inte alls svårt att åstadkomma. Räcker med kalorierna från ett extra ägg per dag utöver ens dagsbehov så går man upp ca 4 kg på ett år. 40 kg på 10 år. Och då alltså för att man varit duktig och ätit bara ett ägg extra när man varit hungrig eller sugen.

Sen att alla festligheter inkluderar mat och dryck och ovanpå det bombardemanget av skräpmat och godis, så är det inte konstigt att utvecklingen med övervikt och fetma ser ut som den gör idag.

Jo fast nu har ju inte de som har gått upp i vikt år efter år , ätit ett ägg för mycket
Det är mer troligt att det är glufsmat, läsk, vin och öl

Kommer inte ihåg vad ämnet heter, men när man överäter konstant så verkar kroppen bilda något som gör att de inte blir feta lika snabbt

Sedan så gör ju de flesta så att de reglerar det då och då.
Man är ju bra korkad om man nu låter vikten öka år ut och år i 10-20 år

Det går liksom inte säga att man inte märkte något

Jag vågar att hävda att 100% av de överviktiga har blivit tjocka pga att det äter skräpmat och dricker alkohol.
Citera
2024-08-21, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Inget av det betyder ett skit, det är bara undanflykter från tjockisar som saknar viljekraft och disciplin.

Delvis är det så.

Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Om man äter 2000 kcal och förbrukar 2500 kcal/dag kommer man gå ner i vikt oavsett hormonell jämvikt, insulinresistens och annat trams som du och andra försöker skylla på.

Bara det att det resonemanget är värdelöst, då det inte går att tillämpa i praktiken, Förbrukningen ändras nämligen i enlighet med vad man konsumerar och vice versa, eftersom kroppen stävar efter att behålla jämvikt.

Tar jag en festlig fredag med mycket vin och mat, går termostaten upp och jag svettas stort under natten samt äter mindre kommande dagar. Det är en automatisk reglering.

Äter jag mindre, rör jag mig även mindre under dagen, bllir kallare och får lägre puls. Kroppen går ner i varv. Det är en automatisk reglering.

Hos feta personer är den regleringen störd, och de förblir hungriga oavsett om de proppar i sig mat, på grund av insulinresistens. Glukoset når aldrig mitokondrierna, utan lagras som fett. Därför kan de inte heller tillämpa normal energibalans, vare sig medvetet eller automatiskt.
Senast redigerad av VoldemortZelenskyj 2024-08-21 kl. 18:28.
Citera
2024-08-21, 19:31
Avslutad
Citat:
Delvis är det så.

Bara det att det resonemanget är värdelöst, då det inte går att tillämpa i praktiken, Förbrukningen ändras nämligen i enlighet med vad man konsumerar och vice versa, eftersom kroppen stävar efter att behålla jämvikt.

Tar jag en festlig fredag med mycket vin och mat, går termostaten upp och jag svettas stort under natten samt äter mindre kommande dagar. Det är en automatisk reglering.

Äter jag mindre, rör jag mig även mindre under dagen, bllir kallare och får lägre puls. Kroppen går ner i varv. Det är en automatisk reglering.

Hos feta personer är den regleringen störd, och de förblir hungriga oavsett om de proppar i sig mat, på grund av insulinresistens. Glukoset når aldrig mitokondrierna, utan lagras som fett. Därför kan de inte heller tillämpa normal energibalans, vare sig medvetet eller automatiskt.

Ditt resonemang fungerar endast på en viljelös amöba. Normala individer kan självklart styra vad man äter och hur mycket man rör sig allt annat är bara undanflykter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in