Citat:
Ursprungligen postat av
Schmuck2000
Inget av det betyder ett skit, det är bara undanflykter från tjockisar som saknar viljekraft och disciplin.
Delvis är det så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Schmuck2000
Om man äter 2000 kcal och förbrukar 2500 kcal/dag kommer man gå ner i vikt oavsett hormonell jämvikt, insulinresistens och annat trams som du och andra försöker skylla på.
Bara det att det resonemanget är värdelöst, då det inte går att tillämpa i praktiken, Förbrukningen ändras nämligen i enlighet med vad man konsumerar och vice versa, eftersom kroppen stävar efter att behålla jämvikt.
Tar jag en festlig fredag med mycket vin och mat, går termostaten upp och jag svettas stort under natten samt äter mindre kommande dagar. Det är en automatisk reglering.
Äter jag mindre, rör jag mig även mindre under dagen, bllir kallare och får lägre puls. Kroppen går ner i varv. Det är en automatisk reglering.
Hos feta personer är den regleringen störd, och de förblir hungriga oavsett om de proppar i sig mat, på grund av insulinresistens. Glukoset når aldrig mitokondrierna, utan lagras som fett. Därför kan de inte heller tillämpa normal energibalans, vare sig medvetet eller automatiskt.