2024-08-08, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
De unga poeterna verkar må bra i Stockholm, kör med någon sorts ironi. Det verkar ha retat gallfeber på tjejerna i Gästabudet som har glömt när dom var dom unga, enligt Kristofer Andersson, som är så gammal att han druckit öl med dom unga i Gästabudet sedan 2012. Så är man ung och poet är man glad, sen blir man gammal och bitter, enligt Eileen Myles i alla fall. Det verkar logiskt eftersom man är fattig och ingen bryr sig om vad man gör, och så är man ful och som sagt gammal också, enligt Kristoffer Anderson. Tomas Tranströmer är väl undantaget som bekräftar regeln.

Angående romanskrivande och psykfall så är det en missuppfattning att alla psykfall saknar struktur. Är psykfallen begåvade med konsten att sprida myter runtomkring sig så var det åtminstone tidigare så att psykfallet kunde bli hittad av en redaktör som styrde upp den gudabenådade talangen.

Jag tror att det stämmer att alla samtida författare och förmodligen alla författare som levt tidigare lider av en inre brist medan de skriver. Det är en mycket konstig verksamhet att skriva en roman, och svaret på varför den har skrivits står ofta att finna inuti romanen. Även om jag inte läst så många romaner så verkar Andrev Waldens skäl att skriva Jävla karlar vara att återfinna tron på kärleken, efter att hans mamma gjort det väldigt svårt för honom att tro på den. Om man samkör registret med hans krönikor så verkar att göra sin rika fru lycklig ha blivit hans livs mening. Det, och att söka svar i rymden. Blir väl så om man är från UFO-staden.

Kilo98, du är författare.

Jag lyssnade på avsnittet av gästabudet där de diskuterar de unga poeterna, och tycker att de har flera poänger. Verkar som att vissa vill ta sig in i littersturvärlden för att man, enligt dem, inte behöver bli bra på någonting. Ett sånt uttalande speglar en väldigt deppig litteratursyn. Minns också ett intressant citat av Ali Alonzo: "som kille behöver man bara ha en image för att lyckas. Som tjej behöver man faktiskt skriva bra".
Citera
2024-08-08, 18:32
Citat:
Ursprungligen postat av HellsingStar
Jag lyssnade på avsnittet av gästabudet där de diskuterar de unga poeterna, och tycker att de har flera poänger. Verkar som att vissa vill ta sig in i littersturvärlden för att man, enligt dem, inte behöver bli bra på någonting. Ett sånt uttalande speglar en väldigt deppig litteratursyn. Minns också ett intressant citat av Ali Alonzo: "som kille behöver man bara ha en image för att lyckas. Som tjej behöver man faktiskt skriva bra".

Så är det säkert. Lite. Snubben som Ali Alonzo och de andra dyrkar kan ju dock skriva. Konstig twitterpoesi, men ändå funktionell. Och Ali Alonzo kan också skriva. Men Gästabudet är akademiker som ser upp till UKON (som gjort poesi av Flashback b la) så det är väl lite olika ingångar, där man kan göra olika typer av poänger.

Jag är dock lite partisk eftersom det tog mig hela sommaren att läsa ut Jävla karlar (blev klar idag) samtidigt som jag skulle vilja att jag och alla andra på Flashback hade lagt alla våra Flashbacktimmar på fet litteratur istället.

Lever inte som jag lär direkt.
Senast redigerad av ConvoPost 2024-08-08 kl. 18:35.
Citera
2024-08-08, 19:18
Medlem
Citat:
Så är det säkert. Lite. Snubben som Ali Alonzo och de andra dyrkar kan ju dock skriva. Konstig twitterpoesi, men ändå funktionell. Och Ali Alonzo kan också skriva. Men Gästabudet är akademiker som ser upp till UKON (som gjort poesi av Flashback b la) så det är väl lite olika ingångar, där man kan göra olika typer av poänger.

Jag är dock lite partisk eftersom det tog mig hela sommaren att läsa ut Jävla karlar (blev klar idag) samtidigt som jag skulle vilja att jag och alla andra på Flashback hade lagt alla våra Flashbacktimmar på fet litteratur istället.

Lever inte som jag lär direkt.

Vad menar du med funktionell poesi?

Jag har inte läst Ali Alonzo. Eftersom jag är en ung aspirerande poet känns det som att jag borde ogilla honom utan egentlig anledning.

Var Jävla karlar värd mödan?
Citera
2024-08-08, 19:25
Citat:
Vad menar du med funktionell poesi?

Jag har inte läst Ali Alonzo. Eftersom jag är en ung aspirerande poet känns det som att jag borde ogilla honom utan egentlig anledning.

Var Jävla karlar värd mödan?

Jag har inte heller läst Ali Alonzo förutom i SvD där han skriver. Varför ska du ogilla honom utan egentlig anledning för att du själv är en ung aspirerande poet? Du kanske skojar.

Med "funktionell" menar jag inget annat än att den fungerar som poesi. Poesi ska ju öppna rum och världar. Det finns poesi som istället kladdar ner allt och stänger. Ungefär så.

Jävla karlar var värd mödan. Det var ingen möda. Den är lätt att läsa men lite emotionellt tung samtidigt som den är lätt. Jag fick sluta läsa ofta för att han skrivit boken så det känns. Vet inte vad jag tycker om slutet än. Möjligen tycker jag att han schabblade bort allt han byggt upp. Men han är ju humorist, så vad ska man förvänta sig?
Citera
2024-08-08, 19:35
Medlem
Citat:
Jag har inte heller läst Ali Alonzo förutom i SvD där han skriver. Varför ska du ogilla honom utan egentlig anledning för att du själv är en ung aspirerande poet? Du kanske skojar.

Med "funktionell" menar jag inget annat än att den fungerar som poesi. Poesi ska ju öppna rum och världar. Det finns poesi som istället kladdar ner allt och stänger. Ungefär så.

Jävla karlar var värd mödan. Det var ingen möda. Den är lätt att läsa men lite emotionellt tung samtidigt som den är lätt. Jag fick sluta läsa ofta för att han skrivit boken så det känns. Vet inte vad jag tycker om slutet än. Möjligen tycker jag att han schabblade bort allt han byggt upp. Men han är ju humorist, så vad ska man förvänta sig?

Jag menade att det är lätt att bli missunsam när någon blir framgångsrik poet när man själv har poetdrömmar. Men ja, jag skojade lite halvt.

Jag förstår inte riktigt din funktionella syn på poesi. Antar att man kan se det på många olika sätt.

Jävla karlar låter bra ju! Kanske borde läsa
Citera
2024-08-08, 20:20
Citat:
Jag menade att det är lätt att bli missunsam när någon blir framgångsrik poet när man själv har poetdrömmar. Men ja, jag skojade lite halvt.

Jag förstår inte riktigt din funktionella syn på poesi. Antar att man kan se det på många olika sätt.

Jävla karlar låter bra ju! Kanske borde läsa

Det fetade är väl det som ingår i ämnet. Men eftersom du inte är en poet utan en aspirerande räknas du inte riktigt in i ämnet, även om man säkert kan bli mycket nedstämd av att inte kunna förverkliga sin dröm om att skriva.

Kan vara så sjukt frustrerande kanske att se andra lyckas skriva någonting. Men du måste ju inte skriva någonting, du kan ju fortsätta hänga här på Flashback som oss andra. Läs gärna kilo98, det är bra. Jävla karlar fick Augustpriset vilket säkert gjorde en hel radda etablerade författare deprimerade. Men den är bra, kommer bli film, spela in kulor i USA och göra ännu fler författare till psykfall vad det lider.
Citera
2024-08-09, 06:20
Medlem
Dr Scriptums avatar
Citat:
Poeterna mår säkert piss. Men för att skriva en bra roman är jag helt övertygad om att man måste må relativt OK. Det går säkert att skriva en roman med måttligt psykisk ohälsa, men för de ansträngningar som romanformen kräver av en kan man inte vara ett äkta psykfall
Jag kan tänka mig att poeter lättare kan använda sitt dåliga mående som litterär inspiration. Är man känslomässigt plågad eller psykiskt förstörd kan man kanske i sitt mörker skriva en dikt. Men en lång roman med alla dessa krav om fungerande intrig och intressanta rollfigurer och framförallt att en roman kräver hundratals skrivna sidor leder till ett krav på disciplinerat och långsiktigt arbete som blir svårt om ens dåliga mående är dominerande och ödeläggande.

Man kan dock fundera på om inte skrivande och litterärt skapande kan ha varit till hjälp för vissa författare i hantering av deras psykiska problem.
Citera
2024-08-09, 07:21
Medlem
semizones avatar
Ofta är dem melankoliska. Har också ett mkt ensamt yrke. Förattare de bästa av dem ser också igenom hela samhället och hyckleriet. Och har ett djup.
Citera
2024-08-21, 16:22
Medlem
Jag förstår inte vad det innebär att "se igenom hela samhället".
Citera
2024-08-21, 16:34
Citat:
Jag förstår inte vad det innebär att "se igenom hela samhället".

Eftersom vi pratade lite om lyckade poeter innan så tänkte jag visa dig denna dikt av vår just nu mest lyckade samtida poet. Han ser igenom poetsamhället och ser igenom hela samhället genom poesin. Heltäckande. Jag har klippt in dikten i ett worddokument så att jag kan memorera den. Att läsa högt fungerar funktionellt:

"Jag var en död poet och jag var det med flit

Jag var en arbetarpoet och jag sålde sex dikter på ett bräde till ett barn som inte visste bättre

Jag var en ironisk poet och jag trodde på mig själv

Jag var en problematisk poet och ja, jag borde ställas till svars

Jag var en politisk poet och jag skildrade dina värderingar med en kuslig precision"

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...-poesidebatten
Citera
2024-08-21, 16:41
(Han är vår nationalpoet) Det oket kan leda till stor olycka och olust med tiden! @
Citera
2025-06-04, 20:02
Medlem
Alkohol har skrivit en hel del böcker

Eller hindrat dem från att bli ännu bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in