Citat:
De unga poeterna verkar må bra i Stockholm, kör med någon sorts ironi. Det verkar ha retat gallfeber på tjejerna i Gästabudet som har glömt när dom var dom unga, enligt Kristofer Andersson, som är så gammal att han druckit öl med dom unga i Gästabudet sedan 2012. Så är man ung och poet är man glad, sen blir man gammal och bitter, enligt Eileen Myles i alla fall. Det verkar logiskt eftersom man är fattig och ingen bryr sig om vad man gör, och så är man ful och som sagt gammal också, enligt Kristoffer Anderson. Tomas Tranströmer är väl undantaget som bekräftar regeln.
Angående romanskrivande och psykfall så är det en missuppfattning att alla psykfall saknar struktur. Är psykfallen begåvade med konsten att sprida myter runtomkring sig så var det åtminstone tidigare så att psykfallet kunde bli hittad av en redaktör som styrde upp den gudabenådade talangen.
Jag tror att det stämmer att alla samtida författare och förmodligen alla författare som levt tidigare lider av en inre brist medan de skriver. Det är en mycket konstig verksamhet att skriva en roman, och svaret på varför den har skrivits står ofta att finna inuti romanen. Även om jag inte läst så många romaner så verkar Andrev Waldens skäl att skriva Jävla karlar vara att återfinna tron på kärleken, efter att hans mamma gjort det väldigt svårt för honom att tro på den. Om man samkör registret med hans krönikor så verkar att göra sin rika fru lycklig ha blivit hans livs mening. Det, och att söka svar i rymden. Blir väl så om man är från UFO-staden.
Kilo98, du är författare.
Angående romanskrivande och psykfall så är det en missuppfattning att alla psykfall saknar struktur. Är psykfallen begåvade med konsten att sprida myter runtomkring sig så var det åtminstone tidigare så att psykfallet kunde bli hittad av en redaktör som styrde upp den gudabenådade talangen.
Jag tror att det stämmer att alla samtida författare och förmodligen alla författare som levt tidigare lider av en inre brist medan de skriver. Det är en mycket konstig verksamhet att skriva en roman, och svaret på varför den har skrivits står ofta att finna inuti romanen. Även om jag inte läst så många romaner så verkar Andrev Waldens skäl att skriva Jävla karlar vara att återfinna tron på kärleken, efter att hans mamma gjort det väldigt svårt för honom att tro på den. Om man samkör registret med hans krönikor så verkar att göra sin rika fru lycklig ha blivit hans livs mening. Det, och att söka svar i rymden. Blir väl så om man är från UFO-staden.
Kilo98, du är författare.
Jag lyssnade på avsnittet av gästabudet där de diskuterar de unga poeterna, och tycker att de har flera poänger. Verkar som att vissa vill ta sig in i littersturvärlden för att man, enligt dem, inte behöver bli bra på någonting. Ett sånt uttalande speglar en väldigt deppig litteratursyn. Minns också ett intressant citat av Ali Alonzo: "som kille behöver man bara ha en image för att lyckas. Som tjej behöver man faktiskt skriva bra".