Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag återkommer till min gamla spekulation om Ryssarnas syn på Kursk. Nu säger de tjetjenska (Moskovitiska landsförrädartjetjener) truppernas befälhavare detta:
https://x.com/Gerashchenko_en/status/1826179898844565703
Han spinner det till att invasionen av Kursk är oviktig. Kremls narrativ verkar bli att Kursk eller Kherson spelar ingen roll. f.d. ukrainskt eller f.d. ryskt territorium är ingen skillnad.
Mitt gamla inlägg:
Det kan mycket väl vara som du säger att landsgränserna i sig inte är det viktiga för Ryssland det
primära är at ha det politiska inflytandet över helst hela Ukraina det var därför dom försökte lägga beslag på så många hamnar vid Svarta havet som möjligt.
Detta visar ju även på vikten av att främst Cherson och Zaporizia oblasterna så snart som möjligt behöver komma under Ukrainsk kontroll igen.
Fördelen ur Ukrainskt perspektiv nu kan bli att de trupper Ryssarna tänkte avlösa med i Cherson istället kommer sättas in för att försvara Kursk.
Då kan det öppna sig en möjlighet att skapa ett brohuvud in i Cherson för Ukraina eventuellt i kombination med en landstignings operation på Krim , på så sätt skulle man kunna skära av försörjnings leden söderifrån samtidigt som man får en kniptång runt Cherson .
Då gäller det förståss att inte Ryssarna får fram underhåll österifrån Ukraina kunde kanske avdela resurser inom flygvapnet till att släppa glidbomber mot varenda vägkosning i Donbas och inte minst den nyinvigda järnvägen till Mariopol