Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag återkommer till min gamla spekulation om Ryssarnas syn på Kursk. Nu säger de tjetjenska (Moskovitiska landsförrädartjetjener) truppernas befälhavare detta:
https://x.com/Gerashchenko_en/status/1826179898844565703
Han spinner det till att invasionen av Kursk är oviktig. Kremls narrativ verkar bli att Kursk eller Kherson spelar ingen roll. f.d. ukrainskt eller f.d. ryskt territorium är ingen skillnad.
Mitt gamla inlägg:
De har ju ett historiskt medvetande på ett annat sätt än vi. De älskar att tänka på gamla krig. Och om och om igen har ju olika arméer sprungit runt inne i detta territorium och sedan lidit nederlag. Det kan ses som deras styrka (fast skydda gränsen är deras svaghet).
Som jag sagt förr, vad ska Zelensky göra om Ryssland släpper RIKTIGT mycket territorium? Ska han börja strypa ryssar? Tåga mot Moskva? Börja hålla städer med miljoner ryssar som inte gillar honom, och tycker han är en PSYKOTISK DVÄRG från Kiev? Speciellt som han anses ha svårt att rekrytera nya mobiks.
Detta är svårt att förklara. Och det fattar många ryssar också.
Där är vissa saker som ryssarna måste skydda. Exempelvis kärnkraftverk. Kanske Kursk stad.
Vi får se om jag har rätt i detta. Det kan också bli så att ryssarna får nog och kräver att det prioriteras att slänga ut AFU. Då har jag fel. Det ser vi inom 3-4 månader.