2024-08-21, 11:50
Medlem
Ryssar som försöker bygga nya broar i Kursk blir hela tiden upptäckta med drönare och klusterbombade åt helvete.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1exjy3f/ukraine_attacks_russian_pontoon_bridge_in_kursk/?utm_source=share&utm_medium=web3x&utm_name=web3xc ss&utm_term=1&utm_content=share_button
Citera
2024-08-21, 11:51
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag återkommer till min gamla spekulation om Ryssarnas syn på Kursk. Nu säger de tjetjenska (Moskovitiska landsförrädartjetjener) truppernas befälhavare detta:
https://x.com/Gerashchenko_en/status/1826179898844565703
Han spinner det till att invasionen av Kursk är oviktig. Kremls narrativ verkar bli att Kursk eller Kherson spelar ingen roll. f.d. ukrainskt eller f.d. ryskt territorium är ingen skillnad.

Mitt gamla inlägg:

De har ju ett historiskt medvetande på ett annat sätt än vi. De älskar att tänka på gamla krig. Och om och om igen har ju olika arméer sprungit runt inne i detta territorium och sedan lidit nederlag. Det kan ses som deras styrka (fast skydda gränsen är deras svaghet).

Som jag sagt förr, vad ska Zelensky göra om Ryssland släpper RIKTIGT mycket territorium? Ska han börja strypa ryssar? Tåga mot Moskva? Börja hålla städer med miljoner ryssar som inte gillar honom, och tycker han är en PSYKOTISK DVÄRG från Kiev? Speciellt som han anses ha svårt att rekrytera nya mobiks.

Detta är svårt att förklara. Och det fattar många ryssar också.

Där är vissa saker som ryssarna måste skydda. Exempelvis kärnkraftverk. Kanske Kursk stad.

Vi får se om jag har rätt i detta. Det kan också bli så att ryssarna får nog och kräver att det prioriteras att slänga ut AFU. Då har jag fel. Det ser vi inom 3-4 månader.
Citera
2024-08-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De har ju ett historiskt medvetande på ett annat sätt än vi. De älskar att tänka på gamla krig. Och om och om igen har ju olika arméer sprungit runt inne i detta territorium och sedan lidit nederlag. Det kan ses som deras styrka (fast skydda gränsen är deras svaghet).

Som jag sagt förr, vad ska Zelensky göra om Ryssland släpper RIKTIGT mycket territorium? Ska han börja strypa ryssar? Tåga mot Moskva? Börja hålla städer med miljoner ryssar som inte gillar honom, och tycker han är en PSYKOTISK DVÄRG från Kiev? Speciellt som han anses ha svårt att rekrytera nya mobiks.

Detta är svårt att förklara. Och det fattar många ryssar också.

Där är vissa saker som ryssarna måste skydda. Exempelvis kärnkraftverk. Kanske Kursk stad.

Vi får se om jag har rätt i detta. Det kan också bli så att ryssarna får nog och kräver att det prioriteras att slänga ut AFU. Då har jag fel. Det ser vi inom 3-4 månader.

Vad tror du Putin skall göra om de inte klarar av att hålla territorium? Tror du att han överlever?
Citera
2024-08-21, 11:57
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Varför i slutet av detta krig? Varför inte vänta och ta upp allt när Palestinafrågan är löst? Varför ska du tolka allt till ryssens fördel?

Enklast vore väl att välkomna den ryska världsordningen rakt av? Ryssland behåller allt de kan ta i Ukraina, om USA besätter Taiwan så¨blir ön amerikansk, Israel får annektera allt de lyckas ta i Palestina, Venezuela kan ta vad de vill av Guyana.... Se där, alla problem lösta på en gång. Gäller bara att låta den ryska modellen vara just modell för global problemlösning.

Jag tycker inte man ska ta den enklaste. Det är inte ett ändamål i sig självt. Men konsensus och kompromisser som är accepterade är däremot, det borgar för fred.

Dina första frågor är bara konstiga. Spegla dem och se. Varför inte om 100 år? Varför ska du tolka allt till Zelenskys fördel?
Citera
2024-08-21, 11:58
Medlem
Citat:
Jag tycker inte man ska ta den enklaste. Det är inte ett ändamål i sig självt. Men konsensus och kompromisser som är accepterade är däremot, det borgar för fred.

Dina första frågor är bara konstiga. Spegla dem och se. Varför inte om 100 år? Varför ska du tolka allt till Zelenskys fördel?

Det är inte "Zelenskys fördel". Det är den regelbaserade världsordningen som inneburit fred och välstånd.
Citera
2024-08-21, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russophobia
NRN.
No Russophobia News.
Kan nu skriva om en lite udda företeelse och händelse som utspelades under den gångna natten i Polen.

Vilket då gör det lönt och intressant att skriva om.

Det var som så att en transport av militär materiell på väg till flygplatsen och med slutlig destination Ukraina plötsligt sattes i brand på motorvägen A- 4 utanför Aleksandrowice Krakov län.

Och där då minst tre fullastade dragbilar med tillhörande trailers blev totalt utbrända elden och detonationen var så kraftig att brandpersonalen inte kunde närma sig bilarna på grund av en massa kringfygande föremål.

Källan är alltså den ryska siten Top War? Någon annan tycks inte rapportera det hela. Top War uppger dessutom bara ryska statliga media som källa. Polska medier tycks inte skriva något.

Intressant också att man i en artikel om en brinnande transport på en landsväg skriver om startbanornas längd på en närbelägen flygplats. Vad har det med saken att göra?
Senast redigerad av Auric 2024-08-21 kl. 12:06.
Citera
2024-08-21, 12:00
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Varför måste han göra något om han håller territorium?

Hur vet du vad ryssarna i Kursk tycker om Zelensky?

Här har du en intressant video från Moskva där de frågade om vad de tyckte om Zelensky och det är verkligen spridda skurar bland de som vågade yppa vad de tyckte.
https://www.youtube.com/watch?v=UBaMA72JsP0

Men vad som är ännu mer förvånansvärt är att tittar du i kommentarerna så var det endast 28 som vågade uttrycka sin åsikt om Zelensky. 124 vägrade svara.
Tror du att dessa 124 som vägrade svara hade en negativ syn av Zelensky som gjorde att de inte ville svara på frågan?
Citera
2024-08-21, 12:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Vad tror du Putin skall göra om de inte klarar av att hålla territorium? Tror du att han överlever?

Det farligaste för Putin är om de verkligen försöker kasta ut Kyiv-styrkorna, och inte lyckas. Jag tror han överlever politiskt ja. Annars hade de nog tryckt på panikknappen och gett upp all offensiv förmåga i Donbas. För Putin är väl egoistisk och försöker i första hand sitta kvar?

Men det är ju en empirisk fråga som sagt. Om 3-4 månader har vi svaret. Om ryssarna gör tokaggressiv offensiv mot Kursk och flyttar hem trupper från Donbas så har jag fel.
Citera
2024-08-21, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Men länka då din dårfink, annars har det bara hänt i din fantasi.

Denna ryska site: Top War.

https://en.topwar.ru/248564-teper-i-v-polshe-sgoreli-neskolko-gruzovikov-s-voennoj-produkciej-dlja-vsu.html

Läser man artikeln så inser man lätt sitens agenda och trovärdigheten i artiklarna är under noll.
Citera
2024-08-21, 12:03
Medlem
Citat:
Det farligaste för Putin är om de verkligen försöker kasta ut Kyiv-styrkorna, och inte lyckas. Jag tror han överlever politiskt ja. Annars hade de nog tryckt på panikknappen och gett upp all offensiv förmåga i Donbas. För Putin är väl egoistisk och försöker i första hand sitta kvar?

Men det är ju en empirisk fråga som sagt. Om 3-4 månader har vi svaret. Om ryssarna gör tokaggressiv offensiv mot Kursk och flyttar hem trupper från Donbas så har jag fel.

Som du säkert såg så har brittiska DefenceHQ gjort bedömningen att Ryssland saknar förmåga att sätta upp de förband som skulle krävas för att få ut Ukraina ur Kursk. Deras bedömningar har hittills haft extremt hög träffsäkerhet, så nära det går att komma med "prognoser".

Vad tror du det innebär för Putins regim på kort och på längre sikt?
Citera
2024-08-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Denna ryska site: Top War.

https://en.topwar.ru/248564-teper-i-v-polshe-sgoreli-neskolko-gruzovikov-s-voennoj-produkciej-dlja-vsu.html

Läser man artikeln så inser man lätt sitens agenda och trovärdigheten i artiklarna är under noll.

Det är därifrån tomten hämtar alla sina galna påståenden... Lika bra att nåla inlägget.
Citera
2024-08-21, 12:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Varför måste han göra något om han håller territorium?

För att få något militärt eller strategiskt ut av det. Hur ska han konvertera det till något som gör att han uppnår sina mål? Hur får han bargaining power med det i en eventuell förhandling?

Som sagt tror jag på the Economist, som via läckor dokumenterat att primära syftet var just att få ryssarna att dra hem styrkor. Inte dåligt tänkt, det var värt ett försök.

Vi ser, som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in