2024-08-21, 07:08
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summerbursten
Jo absolut. De senaste 15 åren har varit extrema. Om det har en koppling till AIKs akademi och hårda satsning på tillhörighet, blå linjen osv är oklart.
Det är Radetinac dåliga karma som ligger bakom fattar du väl
Citera
2024-08-21, 07:45
Medlem
eternussermos avatar
Det är väl bara vår statistik mot diffen som är relevant, inte för att det är Stockholmsderby utan för att vi i länsderbyn tidigare alltid tvingades spela i Solna.
Citera
2024-08-21, 07:52
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Som jag skrev jag förstår hur du menar men derby är derby och att dif har problem med alla sthlmslag är humor.(Vet att de slog BP med 5-0 senast men tidigare år har de haft väldiga problem.)
Som du tänker så är Real Madrid och Barcelona inte ett derby, och det är ju också helt korrekt. Men det handlar om att förstå vad som avses, inte exakt hur det förmedlas och då får man ibland se mellan fingrarna exakt hur det förmedlades.
Citera
2024-08-21, 08:26
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nästan lite kul att fortfarande behöva läsa om hur upprörda vissa av "kultureliten" är över diffens extremt innovativa banderoll. Dessa ryggradslösa människor går naturligtvis och väntar på att något ska hända på fotbollen, en sport som dom för övrigt helt saknar intresse för, så dom kan få utlopp för sin frustration och för att kunna ta emot de ryggdunkningarna på twitter dom lever för. Fotbollssupportrar är naturligtvis väldigt tacksamma måltavlor, eftersom de som lever genom sociala medier hatar sporten, och eftersom vi som följer sporten egentligen inte bryr oss om vad dom har att säga. Hade dom vågat diskutera de verkliga problemen i samhället vet dom att det genast hade blivit jobbigt och svettigt. Så ohyggligt fegt.

Nu är visserligen allt hat riktar mot Storebror både osmakligt och hybris, men "Död och hat åt AIK" känns ju som något även de mest känsliga i vårt samhälle borde kunna ta med en axelryckning. Särskilt när vi vet att diffen egentligen ville skriva "Sucky, fucky. Five dorrah. Me love you loooong time".. I guess not.

I övrigt kan vi konstatera att det inte finns några poeter i diffens led.

Den förtjänar all kritik den kan få, oavsett var den kommer ifrån. Även om det är samma intelligensnivå att läsa den bildligt som de genier som värpte fram den.

Noll historik, charm eller glimt i ögat. Bara tattigt budskap.

Det där är inte DIF.
Citera
2024-08-21, 08:40
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Kollade statistiken för derbyn genom tiderna förut. AIK har haft ett ganska klart övertag, men man får ta sig tillbaka till 40-talet för att hitta en period där det varit så ojämnt som det är nu. DIF:s starkaste årtioende hittills är 60-talet (övertag). Därefter 00-talet (delad pott) och 50-talet (tror jag det var: 8-7 till AIK eller nåt).

Sämst historiskt sett tror jag dock att Hammarby är (minusstatistik mot både DIF och AIK).
Normalt återspeglar ju denna statistik lagens styrka under olika perioder.

Det som är så unikt med diffens derbystatistik är ju att de varit det bästa laget tabellmässigt under perioden med det katastrofala derbyfacit.
Senast redigerad av DikT 2024-08-21 kl. 08:42.
Citera
2024-08-21, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Som du tänker så är Real Madrid och Barcelona inte ett derby, och det är ju också helt korrekt. Men det handlar om att förstå vad som avses, inte exakt hur det förmedlas och då får man ibland se mellan fingrarna exakt hur det förmedlades.

Fast grejen är ju att BP börjar växa till sig rejält. De är ett stabilt lag i Allsvenskan, de säljer och värvar för miljoner. Om säg 10 år i samma takt så kommer BP inte vara den farmarklubb för övriga klubbar som vi är vana vid att se den.
Alltså kommer ju självklart rivaliteten att växa.
Citera
2024-08-21, 09:06
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Fast grejen är ju att BP börjar växa till sig rejält. De är ett stabilt lag i Allsvenskan, de säljer och värvar för miljoner. Om säg 10 år i samma takt så kommer BP inte vara den farmarklubb för övriga klubbar som vi är vana vid att se den.
Alltså kommer ju självklart rivaliteten att växa.
Jag tvivlar på att BP spelar i allsvenskan om 2-3 år och ser det som större chans att dom hunnit göra en ny vända i division 1 norra inom 10 år.

Deras USP är deras ungdomsverksamhet. Där har Hammarby redan passerat och Aik och Dif har alla chanser att göra detsamma, om dom spelar sina kort rätt.

BPs framtid hänger på om dom dels får fram några talanger och huruvida dom stannar hos BP så pass länge att BP kan kapitalisera på det, eller om dom försvinner innan dess och BP på sin höjd får leva på vidareförsäljningsklausuler.

Missförstå mig inte. BP har förtjänat de senaste framgångarna, men jag tror att det är helt ohållbart att över tid att spela allsvenskt när man bara har 800 pers på läktaren när det är match.
Citera
2024-08-21, 09:08
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Den förtjänar all kritik den kan få, oavsett var den kommer ifrån. Även om det är samma intelligensnivå att läsa den bildligt som de genier som värpte fram den.

Noll historik, charm eller glimt i ögat. Bara tattigt budskap.

Det där är inte DIF.

Ja, banderollen är skev eftersom den är så jävla töntig inte på grund av budskapet.
Citera
2024-08-21, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Du verkar inte veta vad supporterskap går ut på. Utomsocknes?

Helt rätt om utomsocknes menas att jag inte bor i Stockholm
Om supporterskap går ut på att det är viktigare att "mitt" lag vinner mot stadsrivalerna före att komma högt i serien eller spela gruppspel i Europa så är jag ingen supporter.
Om supporterskap går ut på att stötta sitt lag i alla väder oavsett om det är på distans eller på plats så är jag en supporter.

Du kan ju inte på blodigaste allvar hävda att det är viktigare att vinna en så kallad derbytabell än att komma i topp i serien? Du tar alltså hellre 12p i "Stockholmstabellen" och hamnar sist i Allsvenskan än noll poäng i "Stockholmstabellen" och etta i Allsvenskan. Jaja, det finns udda personer med konstig syn på saker och ting lite överallt
Citera
2024-08-21, 09:22
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Helt rätt om utomsocknes menas att jag inte bor i Stockholm
Om supporterskap går ut på att det är viktigare att "mitt" lag vinner mot stadsrivalerna före att komma högt i serien eller spela gruppspel i Europa så är jag ingen supporter.
Om supporterskap går ut på att stötta sitt lag i alla väder oavsett om det är på distans eller på plats så är jag en supporter.

Du kan ju inte på blodigaste allvar hävda att det är viktigare att vinna en så kallad derbytabell än att komma i topp i serien? Du tar alltså hellre 12p i "Stockholmstabellen" och hamnar sist i Allsvenskan än noll poäng i "Stockholmstabellen" och etta i Allsvenskan. Jaja, det finns udda personer med konstig syn på saker och ting lite överallt

Är det någon som sagt att det viktigaste som finns är att vinna derbytabellen, eller varför blir det jämt och ständigt denna diskussion? Med det inte heller sagt att derbytabellen är helt oviktig, eller hur?
Citera
2024-08-21, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Jag tvivlar på att BP spelar i allsvenskan om 2-3 år och ser det som större chans att dom hunnit göra en ny vända i division 1 norra inom 10 år.

Deras USP är deras ungdomsverksamhet. Där har Hammarby redan passerat och Aik och Dif har alla chanser att göra detsamma, om dom spelar sina kort rätt.

BPs framtid hänger på om dom dels får fram några talanger och huruvida dom stannar hos BP så pass länge att BP kan kapitalisera på det, eller om dom försvinner innan dess och BP på sin höjd får leva på vidareförsäljningsklausuler.

Missförstå mig inte. BP har förtjänat de senaste framgångarna, men jag tror att det är helt ohållbart att över tid att spela allsvenskt när man bara har 800 pers på läktaren när det är match.

Den som lever får se.
Citera
2024-08-21, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Normalt återspeglar ju denna statistik lagens styrka under olika perioder.

Det som är så unikt med diffens derbystatistik är ju att de varit det bästa laget tabellmässigt under perioden med det katastrofala derbyfacit.

Ja. Det var dock inte så under "storhetstiden" i början av 00-talet. Men då hade de ett dream team åas. Nu ett gäng lunkenspelare utan mental skärpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in