Citat:
Ursprungligen postat av
madsolar
Det står i din text ”to become” man kan ju fortfarande ansöka och förhala processen i väntan på bättre lösningar.
Tänkte att det var de initiala skribenten syftade på? Annars förstår jag inte varför det skulle bli svårare att åtala honom om han blev medborgare - snarare enklare.
Förhala vilken process?
Det är ingen process som stannar upp. Rättsprocessen stannar definitivt inte upp. Varför skulle den det? Medborgare eller ej medborgare kvittar i rättsväsendets ögon.
Tror du han blir friad om han skulle bli medborgare menar du? Tror du att ens hans ansökan hade behandlats för rent tekniskt är han inte inrest utan förd med tvång till USA. Stor skillnad.
Det är inte så att han har rest in illegalt och sen ansöker.
Det kan böjas och vridas hur mycket som helst i denna tråden. Olof är snart i USA. Olof kommer att ta en plea bargain så länge han inte fuckar till den själv tillsammans med en stor restitution som tömmer hans tillgångar. Han får sin dom ca 12 månader efter att han har landat i USA såvida han inte tar det till rättegång eller skickar in en massa motions hit och dit som bara tar extra tid utan resultat. Han får ca 4-5 år. Han ansöker om överföring till Sverige och, om den blir beviljad av USA och han inte fuckar med åklagarna för mycket, avtjänar resten av straffet i Sverige och gör 2/3 av tiden innan Olof får villkorligt.
Sköter han sina kort rätt så går han på gatorna i Sverige om ca 2,5-3 år gissningsvis.
Har jag fel och han får mycket högre straff så tar jag mer än gärna att jag hade fel i det.
Kan jämföra det med en Ryss som precis blev dömd. Också han utlämnad till USA. Han fick 3+ år.
"Russian Hacker Jailed 3+ Years for Selling Stolen Credentials on Dark Web"
https://thehackernews.com/2024/08/ru...years-for.html
Så dom som säger att USA inte lägger ner tid på småfall och annat har helt jävla fel. Dom gör det för att a) en federal åklagare vill göra karriär och få ut en nice pressrelease b) få in cash i restitution och c) avskräckande exempel.
Mer komplicerat än så är det inte. Fuck with the US and we will get you är deras tankesätt.