2024-08-19, 19:06
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Hoppas han smörjt in röven, kommer bli många saker som kommer tränga in där 😂
Citera
2024-08-19, 19:27
Medlem
drinksareonmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberhawk
En snabb googling gav det här:

"Om svenska föräldrar föder sitt barn i USA blir barnet automatiskt amerikansk medborgare om den föds i USA. Föräldrar har en möjlighet att söka visum för direkt anhöriginvandring. Det är ett av flera visum som kallas för green card och är ett permanent uppehållstillstånd."

Det är rätt sjukt egentligen.
Citera
2024-08-19, 19:41
Medlem
Chrizzys avatar
Någon som har premium på AB och läst denna? "Åklagare: Så blåste han kunder på miljonbelopp"
Åtalet mot Olof K Gustafsson i USA rör bedrägeri och penningtvätt. Enligt åklagaren har företaget Escobar Inc bluffat till sig flera miljoner på att sälja produkter som aldrig existerat och därefter medvetet dolt pengarna via banktransaktioner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...15-brott-i-usa

Står det något nytt/intressant?
Citera
2024-08-19, 19:41
Medlem
madsolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
De som nämns av åklagaren att det rör sig om mångmiljoner.
Då har man inte ens räknat fastighets,försäkrings, konsttavlor bedrägerierna och säkert flera andra
Men tar upp eldkastare för ca 600 000 , guldtelefoner för 12 miljoner och fejk kryptovaluta för 30 miljoner.
Att han är fejkmiljonär med ett uppblåst ego ser nog 99%.
Att han har miljoner som han lurat JA..en ryskhora kostar pengar så gör också hans livsstil så han jagar konstant nya inkomster för att kunna hålla sig vid den livsstilen.
Att han lurat äldre, pensionärer på olika sätt kommer nog vara den största anledningen till längre straff.
Hoppas kräket åker dit på 20 år +...förutsatt att han betalar tillbaka de som finns kvar..
Kanske är detta ändå livräddande för honom. Ett liv i lyx med den kroppen så hade han nog dött innan 50 och nu kanske han får 10 extra år i livslängd? Vilket för mänskligheten är tragiskt då människosläkten klarar sig utan honom.
Vågar vi hoppas på lobotomerad blir inlåst med?

Hur har han lurat äldre på pengar? Trodde det rörde sig om telefoner och eldkastare vilket inte är vanliga produkter äldre köper tänker jag…
Citera
2024-08-19, 19:44
Medlem
madsolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Är ju inte riktigt så det funkar.

Var svårt att hitta något specifikt så frågade GPT som formulerade det ganska så väl. Det fetade av mig.

"When extradited to the US, seeking US citizenship is not an immediate option. Extradition is a legal process where one country surrenders an individual to another country for prosecution or to serve a sentence. To become a naturalized US citizen, one must meet specific requirements, including residency, good moral character, and knowledge of English and civics. If you are extradited to the US and have legal issues to resolve, focus on addressing those first before exploring the possibility of seeking US citizenship through proper channels."

Tror knappast Olof passar så väl in på vad USA anser som "good moral character" precis.

När Olof har blivit dömd, vilket han kommer att bli, så blir han bannad att resa till USA för evigt.

Det står i din text ”to become” man kan ju fortfarande ansöka och förhala processen i väntan på bättre lösningar.

Tänkte att det var de initiala skribenten syftade på? Annars förstår jag inte varför det skulle bli svårare att åtala honom om han blev medborgare - snarare enklare.
Citera
2024-08-19, 20:01
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madsolar
Hur har han lurat äldre på pengar? Trodde det rörde sig om telefoner och eldkastare vilket inte är vanliga produkter äldre köper tänker jag…

Exakt får vi väl reda på senare men bl.a. Bedrägeri, falsk konst folk har köpt konst, försäkringar, tagit lån etc för att bli lurade av honom. Har för mig det var fastighetsaffärer eller försäkringar till fastighet någon kan detta bättre än jag. Inte ens Olof själv vet väl omfattningen
Det finns endel information tror jag i tråden samt på nätet.
Citera
2024-08-19, 20:12
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Det står i din text ”to become” man kan ju fortfarande ansöka och förhala processen i väntan på bättre lösningar.

Tänkte att det var de initiala skribenten syftade på? Annars förstår jag inte varför det skulle bli svårare att åtala honom om han blev medborgare - snarare enklare.

Förhala vilken process?

Det är ingen process som stannar upp. Rättsprocessen stannar definitivt inte upp. Varför skulle den det? Medborgare eller ej medborgare kvittar i rättsväsendets ögon.

Tror du han blir friad om han skulle bli medborgare menar du? Tror du att ens hans ansökan hade behandlats för rent tekniskt är han inte inrest utan förd med tvång till USA. Stor skillnad.

Det är inte så att han har rest in illegalt och sen ansöker.

Det kan böjas och vridas hur mycket som helst i denna tråden. Olof är snart i USA. Olof kommer att ta en plea bargain så länge han inte fuckar till den själv tillsammans med en stor restitution som tömmer hans tillgångar. Han får sin dom ca 12 månader efter att han har landat i USA såvida han inte tar det till rättegång eller skickar in en massa motions hit och dit som bara tar extra tid utan resultat. Han får ca 4-5 år. Han ansöker om överföring till Sverige och, om den blir beviljad av USA och han inte fuckar med åklagarna för mycket, avtjänar resten av straffet i Sverige och gör 2/3 av tiden innan Olof får villkorligt.

Sköter han sina kort rätt så går han på gatorna i Sverige om ca 2,5-3 år gissningsvis.

Har jag fel och han får mycket högre straff så tar jag mer än gärna att jag hade fel i det.

Kan jämföra det med en Ryss som precis blev dömd. Också han utlämnad till USA. Han fick 3+ år.

"Russian Hacker Jailed 3+ Years for Selling Stolen Credentials on Dark Web"

https://thehackernews.com/2024/08/ru...years-for.html

Så dom som säger att USA inte lägger ner tid på småfall och annat har helt jävla fel. Dom gör det för att a) en federal åklagare vill göra karriär och få ut en nice pressrelease b) få in cash i restitution och c) avskräckande exempel.

Mer komplicerat än så är det inte. Fuck with the US and we will get you är deras tankesätt.
Citera
2024-08-19, 22:10
Medlem
madsolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Exakt får vi väl reda på senare men bl.a. Bedrägeri, falsk konst folk har köpt konst, försäkringar, tagit lån etc för att bli lurade av honom. Har för mig det var fastighetsaffärer eller försäkringar till fastighet någon kan detta bättre än jag. Inte ens Olof själv vet väl omfattningen
Det finns endel information tror jag i tråden samt på nätet.

Finns det några dokument eller förundersökningar kring dessa brott i tråden?

Tänkte snarare om han ör misstänkt att rikta brott mot äldre, fick den uppfattningen från det du skrev.
Citera
2024-08-19, 22:19
Medlem
KuReLuBs avatar
Brott mot äldre borde vara när han eller dem lurade på äldre lån till ockerränta med sina hus som säkerhet. Flera fick lämna sina hem om jag minns rätt. Finns i tråden.
Citera
2024-08-19, 22:56
Citat:
Finns det några dokument eller förundersökningar kring dessa brott i tråden?

Tänkte snarare om han ör misstänkt att rikta brott mot äldre, fick den uppfattningen från det du skrev.

https://www.docdroid.net/XbS5s92/blasa-gamlingar-pdf
Citera
2024-08-19, 22:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Jag försökte bara spinna vidare på att Golof hade sökt asyl i Spanien och gissade att barnsligheterna skulle fortsätta i USA.

Nej, jag förstår så klart att det inte gynnar Golof att söka asyl i USA men ingenting förvånar egentligen när det gäller Golof.
Citera
2024-08-19, 23:14
Medlem
Giant Squids avatar
Jag tror det kommer en stor comeback efter denna sörja har retts ut.
Kanske inom poddvärlden?
Olof K möter ....?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in