Egentligen har jag bestämt mig för att ignorera uppenbara trollinlägg, men det är så mycket som är fel och rent elakt här så jag svarar på det jag kan.
Citat:
Ursprungligen postat av
populopidus
Dumpen är en sekt, punkt slut.
Ledarskap och auktoritet
Patrik och Sara har en kultliknande status bland följarna, som dessutom betalade Saras skulder och nya tänder (!). Det finns noll utrymme för intern kritik mot ledarna och externa kritiker smutskastas och demoniseras.
Sara har betalat för sina nya tänder alldeles själv.
Skulderna betalade inte Dumpens följare, det gjorde en av Saras goda vänner.
Citat:
Stark intern gemenskap
Intensiv samhörighet och en "vi mot dem"-mentalitet. Klargörande av tydliga fiender vilket förstärker känslan av enad front. Uppenbart av tidigare medarbetare som hoppat är rädda för att berätta saker dom känner till om verksamheten, då rädsla finns för vedergällning från ledarna (Sara).
Jag känner bara till en tidigare avhoppad medarbetare och hen är med här på Flashback och kan tala för sig själv.
Citat:
Exkludering av kritiker
Kritiska röster stigmatiseras eller utesluts från gemenskapen. Dumpen-mobben attackerar som grupp kritiker och gör allt för att trycka ner och tysta dom som har kritiska åsikter. Den svartvita mentaliteten gör att man ser kritiker som "pedofilkramare" och man försöker skrämma dom till tystnad.
Detta får stå för dig, det är ingenting jag känner igen.
Citat:
Kontroll av narrativet
Centraliserad informationskontroll där endast en viss berättelse tillåts. Kommentarerna på Dumpen.se måste godkännas av moderatorer innan publicering, och kritiska och ifrågasättande kommentarer godkänns inte. Uppenbart är också att Dumpen-medarbetare själva skriver kommentarer men låtsas vara vanliga personer, vilket också gäller blogginlägg och berättelser från "överlevare".
Kommentarerna på hemsidan modereras och allt som inte följer reglerna för kommentarer på hemsidan åker direkt i papperskorgen. Det har varit en av mina arbetsuppgifter under en längre tid. Reglerna kan du läsa här
https://dumpen.se/ufaq/har-ni-regler-for-kommentarer/
Överlevarberättelserna är autentiska.
Citat:
Moralisk absolutism
Svartvita moraliska ståndpunkter utan utrymme för nyanser eller motsatta åsikter.
Det får stå för dig, ingenting jag känner igen.
Citat:
Social Press
Stark social press på medlemmar att hålla sig till gruppens normer och värderingar. En tendens att undertrycka eller ignorera avvikande åsikter inom gruppen för att bevara enighet. Medlemmar som ifrågasätter Dumpen utesluts och/eller smutskastas av mobben.
Den enda medlemmen som jag känner till har uteslutits från föreningen är en gädda som gick med i samband med publiceringen av honom på hemsidan. Styrelsen beslutade om uteslutning eftersom personen uppenbarligen motverkade föreningens syften. Det kan du läsa om här
https://dumpen.se/2024/06/06/daddy-cools-aterkomst/