Citat:
Ursprungligen postat av
cutepenguin
Måste ändå säga att Fia bevisar att INGEN svarar på den där socialförvaltningen. Hon ringer ju via växeln så de kan omöjligt veta att det är Sofia som ringer. Jobbade som jurist i en kommun för några år sen och det här skrämmer mig 😅 Det är verkligen aldrig någon som svarar i sina telefoner på Enskede Årsta Vantör socialtjänst. Jag hoppas ju att det inte är såhär i alla kommuner. Viktigt att stänga av telefonen om man är på möte, lunch osv.
Rättshaverister har blivit en riktig utmaning för svenska myndigheter, socialtjänsten inte minst och särskilt i större städer. Detta löses genom upprättandet av andra primära kommunikationsvägar enligt "Du ringer inte mig jag ringer dig". Lösningen för de flesta kontor, istället för direktnummer till handläggaren, är exempelvis att kontakt sker via växel/lämna meddelande i växeln, mail och sms. Nya klienter uppmanas inkomma fysiskt till socialkontoret för att upprätta kontakt/inkomma med ansökan. När kontakt är upprättad och klienten fått handläggare tilldelad så sker ofta kontakten via mail och sms. Möjligheten att muntligen få tala med sin handläggare över telefon har minskat till absolut minimum, framförallt gällande spontana samtal. De flesta handläggare vill veta vad ärendet handlar om INNAN de avsätter tid för klientsamtal.
Detta påverkar så klart även samarbetet mellan myndigheter, de flesta handläggare vet att det är lönlöst att ringa så det skickas mail istället.
Det är tack vare sådana som Palm som telefoner inte längre kan vara den självklara kontaktvägen till handläggare inom socialtjänst. Hälso- och sjukvård har upprättat liknande brandväggar pga besvärliga människor, exempelvis besöksbegränsning, begränsning i besöksantal, låsta akutmottagningar/mottagningar, telefonsvarare och begränsade telefontider osv.