2024-08-19, 17:03
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepenguin
Fast nej, dom har inte telefontider på enskilda jobbtelefoner. Varje tjänsteman ansvarar för sin egen jobbtelefon och ska uppge om dom är på möte, lunch eller annat och då stänga av telefonen. OM de gör det skulle det anges som ett meddelande att personen är på lunch vilket dom inte verkar göra alls.

Håller helt med om Sulle däremot.

De blir nog varse ganska snabbt när Fia drar igång sin telefonterror, hon fick svar från någon idag, som hänvisade henne till mail, även det svar hon kommer få av vem som helst som skulle ha oturen att lyfta luren när hon ringer. Sen att det slarvas med att sätta frånvaromeddelanden på sina telefoner, ja det sker nog säkert, men det gör det inte till något brott som Fia vill hävda.
2024-08-19, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej men jag påstår att Fia och hennes vänner till stor del är en produkt av socialtjänstens behandling av dem.

Och så vill du såklart ha LPT på dem. Det ante mig.
Fast LM var inlagd en månad när sonen var under ett år gammal och då hade det inte varit kontakt med soc innan dessutom fick hon trots diagnoser ha barnet boende hos sig tills han var nästan 5 år , diagnoserna har hon haft sedan decennier
2024-08-19, 17:08
Medlem
vajervevarens avatar
https://www.tiktok.com/@uma.kompton3/video/7393047124750929185

Neeee LPT är ju helt orimligt här verkligen! haha
2024-08-19, 17:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cutepenguin
Måste ändå säga att Fia bevisar att INGEN svarar på den där socialförvaltningen. Hon ringer ju via växeln så de kan omöjligt veta att det är Sofia som ringer. Jobbade som jurist i en kommun för några år sen och det här skrämmer mig 😅 Det är verkligen aldrig någon som svarar i sina telefoner på Enskede Årsta Vantör socialtjänst. Jag hoppas ju att det inte är såhär i alla kommuner. Viktigt att stänga av telefonen om man är på möte, lunch osv.

Rättshaverister har blivit en riktig utmaning för svenska myndigheter, socialtjänsten inte minst och särskilt i större städer. Detta löses genom upprättandet av andra primära kommunikationsvägar enligt "Du ringer inte mig jag ringer dig". Lösningen för de flesta kontor, istället för direktnummer till handläggaren, är exempelvis att kontakt sker via växel/lämna meddelande i växeln, mail och sms. Nya klienter uppmanas inkomma fysiskt till socialkontoret för att upprätta kontakt/inkomma med ansökan. När kontakt är upprättad och klienten fått handläggare tilldelad så sker ofta kontakten via mail och sms. Möjligheten att muntligen få tala med sin handläggare över telefon har minskat till absolut minimum, framförallt gällande spontana samtal. De flesta handläggare vill veta vad ärendet handlar om INNAN de avsätter tid för klientsamtal.

Detta påverkar så klart även samarbetet mellan myndigheter, de flesta handläggare vet att det är lönlöst att ringa så det skickas mail istället.

Det är tack vare sådana som Palm som telefoner inte längre kan vara den självklara kontaktvägen till handläggare inom socialtjänst. Hälso- och sjukvård har upprättat liknande brandväggar pga besvärliga människor, exempelvis besöksbegränsning, begränsning i besöksantal, låsta akutmottagningar/mottagningar, telefonsvarare och begränsade telefontider osv.
2024-08-19, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
haha nu F och S på plats utanför EÅV igen för att konfrontera de stackars socialsekreterarna när de ska hem från jobbet.

Det kan vara så att Palms fysiska uppvaktning av ÅEV gynnar socialsekreterarna i form av att arbetsgivaren blir mer generös med möjligheten att arbeta hemifrån.
2024-08-19, 17:20
Medlem
Citat:
Nej men jag påstår att Fia och hennes vänner till stor del är en produkt av socialtjänstens behandling av dem.

Och så vill du såklart ha LPT på dem. Det ante mig.

Du är ju egentligen inte värd att besvara. Varför la du dig i ens? Du är så besatt av soc att du inte fattade vad jag resonerade kring, noll kunskap om allvarliga psykiska sjukdomar så blir det ju goddag yxskaft såklart.
2024-08-19, 17:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Rättshaverister har blivit en riktig utmaning för svenska myndigheter, socialtjänsten inte minst och särskilt i större städer. Detta löses genom upprättandet av andra primära kommunikationsvägar enligt "Du ringer inte mig jag ringer dig". Lösningen för de flesta kontor, istället för direktnummer till handläggaren, är exempelvis att kontakt sker via växel/lämna meddelande i växeln, mail och sms. Nya klienter uppmanas inkomma fysiskt till socialkontoret för att upprätta kontakt/inkomma med ansökan. När kontakt är upprättad och klienten fått handläggare tilldelad så sker ofta kontakten via mail och sms. Möjligheten att muntligen få tala med sin handläggare över telefon har minskat till absolut minimum, framförallt gällande spontana samtal. De flesta handläggare vill veta vad ärendet handlar om INNAN de avsätter tid för klientsamtal.

Detta påverkar så klart även samarbetet mellan myndigheter, de flesta handläggare vet att det är lönlöst att ringa så det skickas mail istället.

Det är tack vare sådana som Palm som telefoner inte längre kan vara den självklara kontaktvägen till handläggare inom socialtjänst. Hälso- och sjukvård har upprättat liknande brandväggar pga besvärliga människor, exempelvis besöksbegränsning, begränsning i besöksantal, låsta akutmottagningar/mottagningar, telefonsvarare och begränsade telefontider osv.

Socialtjänsten har skapat dessa "rätthaverister" genom att behandla föräldrar fruktansvärt illa och de ljuger och fuskar sig igenom sina utredningar som baseras på rent skvaller och rykten. Vem som helst hade blivit en "rätthaverist" av en sådan behandling. Du också. Ingen rök utan eld.

Lösningen är att socialtjänsten jobbar MED föräldrar till barn på LVU istället för mot och att dessa socionomer omedelbart förbjuds att jobba med LVU-utredningar. Det måste legitimerad och kunnig personal sköta och som kan dömas och bli av med legitimationen när det blir fel med flit och utredningarna ska tåla hård granskning. Har man en låtsasutbildning så ska man inte ha någon makt över familjer överhuvudtaget.
2024-08-19, 17:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetteBoop
Du är ju egentligen inte värd att besvara. Varför la du dig i ens? Du är så besatt av soc att du inte fattade vad jag resonerade kring, noll kunskap om allvarliga psykiska sjukdomar så blir det ju goddag yxskaft såklart.

jag diskuterar psykiska sjukdomars uppkomst. Föräldrar blir sjuka av socialtjänstens behandling av dem. Och sedan ska någon kurator som också givetvis är socionom hjälpa till. Allt handlar om att skapa jobb som egentligen inte finns genom att förstöra livet för familjer.

Det är det problemet jag har med socionomer. Samhällets mästare på björntjänster.
2024-08-19, 17:35
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
jag diskuterar psykiska sjukdomars uppkomst. Föräldrar blir sjuka av socialtjänstens behandling av dem. Och sedan ska någon kurator som också givetvis är socionom hjälpa till. Allt handlar om att skapa jobb som egentligen inte finns genom att förstöra livet för familjer.

Det är det problemet jag har med socionomer. Samhällets mästare på björntjänster.

Ta det till relevant tråd då.
2024-08-19, 17:36
Medlem
Citat:

De har inte blivit sjuka pga av socialtjänsten , de var redan sjuka och det gick ut över barnen och då blev socialtjänsten inblandad när olika orosanmälningar kom in
2024-08-19, 19:12
Medlem
Inanna-1921s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetteBoop
Det borde finnas kriterium inom LPT om sjukdomen allvarligt kan riskera förstöra personens liv och hälsa. Så det går att stoppa upp. Tex maniska skov där personen kan dra på sig enorma skulder, eller för all del att gå och gapa mer eller mindre aggressivt i ett mindre samhälle drabbar ju individen något enormt. Särskilt de som redan är kända inom psykiatrin där man kan deras sjukdom och historia.
Håller med till 100%, det är alldeles för hårt att man måste vara en fara för sitt egna liv eller andras. Tänk va många liv som förstörts på olika sätt när folk är hyper eller i psykoser.
Om jag skulle få en psykos vill jag bli tvångsvårdad ASAP.
2024-08-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inanna-1921
Håller med till 100%, det är alldeles för hårt att man måste vara en fara för sitt egna liv eller andras. Tänk va många liv som förstörts på olika sätt när folk är hyper eller i psykoser.
Om jag skulle få en psykos vill jag bli tvångsvårdad ASAP.
Mängder av folk som vräks pga att de stört eller fått sina hem utmätta har orsak i svårare psykisk sjukdom där detta inte hade skett om det räckt med omgivningens oro kunnat få dem under vård innan de helt förstört sitt liv genom att impulsivt sagt upp sig för att följa en fantasi de fått , handlat på sig saker de varken behöver eller har råd med ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in