2024-08-19, 10:49
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
En vegetarian som exkluderar allt animaliskt är inte vegetarian utan vegan.
Vegetarianer äter mer eller mindre ingridienser härrörande från djurriket, men inte själva köttet
"Mer eller mindre" animaliskt? Och ändå kalla sig för vegetarian? Då är man ju allätare som de flesta människor är, dvs man äter ett urval av tillgängliga livsmedel men inte allt som finns.

Varför då kalla sig för vegetarian om det inte betyder vegetabilisk kost, utan du äter djurets blod, vätskor, inälvor och tarmar?
Citera
2024-08-19, 10:58
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag vet vad veganism är. Jag tycker bara det är konstigt att du aldrig träffat nån som är vegan till 100%. Jag har flera polare som är det.
Jag träffar ganska många veganer (jag är universitetslärare och det är väl den vanligaste dieten bland kvinnliga studenter på mitt universitet), men när man pratar med dem så har jag aldrig träffat på någon som säger: "Absolut inte ekologiskt utan jag äter alltid vegetabilier som odlas med konstgödsel" (för att just inte dra nytta av djur som hålls i fångenskap och producerar naturgödsel som är ett villkor för att något ska kunna kallas för ekologiskt).

Däremot skulle jag säga att det är vanligt att de framhåller att de gärna äter ekologiska grönsaker men också ekologiska och biodynamiska halv- och helfabrikat för hälsans skull.

Så mitt intryck är att veganism är inte en 100 %s-diet, utan man äter som man känner för det. Man påstår sig vara vegan men är istället allätare som de flesta människor är, och som alla människor äter vi inte allt som finns utan vi har ett ganska strikt urval av få livsmedel som vi äter.
Citera
2024-08-19, 11:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag träffar ganska många veganer (jag är universitetslärare och det är väl den vanligaste dieten bland kvinnliga studenter på mitt universitet), men när man pratar med dem så har jag aldrig träffat på någon som säger: "Absolut inte ekologiskt utan jag äter alltid vegetabilier som odlas med konstgödsel" (för att just inte dra nytta av djur som hålls i fångenskap och producerar naturgödsel som är ett villkor för att något ska kunna kallas för ekologiskt).

Däremot skulle jag säga att det är vanligt att de framhåller att de gärna äter ekologiska grönsaker men också ekologiska och biodynamiska halv- och helfabrikat för hälsans skull.

Så mitt intryck är att veganism är inte en 100 %s-diet, utan man äter som man känner för det. Man påstår sig vara vegan men är istället allätare som de flesta människor är, och som alla människor äter vi inte allt som finns utan vi har ett ganska strikt urval av få livsmedel som vi äter.

Om man är SÅ känslig för vad man tycker ska räknas som vegansk kost (att man inte äter ekologiskt) så tycker jag det blir lite larvigt. I så fall kan man säga att sojaprotein och palmolja inte bör ätas av veganer då dessa odlingar stör djurliv. Och då finns det väl bara fallfrukt kvar att leva på?
Citera
2024-08-19, 11:09
Medlem
Citat:
"Mer eller mindre" animaliskt? Och ändå kalla sig för vegetarian? Då är man ju allätare som de flesta människor är, dvs man äter ett urval av tillgängliga livsmedel men inte allt som finns.

Varför då kalla sig för vegetarian om det inte betyder vegetabilisk kost, utan du äter djurets blod, vätskor, inälvor och tarmar?

Vegetarian är "lättare" då det betyder just att man inte äter själva köttet.

Mjölk är en animalisk produkt men går att dricka trots att man är vegetarian.
Citera
2024-08-19, 11:13
Medlem
Citat:
Om man är SÅ känslig för vad man tycker ska räknas som vegansk kost (att man inte äter ekologiskt) så tycker jag det blir lite larvigt. I så fall kan man säga att sojaprotein och palmolja inte bör ätas av veganer då dessa odlingar stör djurliv. Och då finns det väl bara fallfrukt kvar att leva på?

Det finns en sekt/religion i Indien tror jag som gör detta.

De sopar vägen framför sig för att undvika att trampa på insekter och äter bara fallfrukt och liknande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jainism

Citat:
Jain monks, nuns and some followers avoid root vegetables such as potatoes, onions, and garlic because tiny organisms are injured when the plant is pulled up, and because a bulb or tuber's ability to sprout is seen as characteristic of a higher living being.
Citera
2024-08-19, 11:14
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:

Då har du lärt dig något nytt, att de äter inte kött men mycket annat
Citera
2024-08-19, 13:15
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vegetarian är "lättare" då det betyder just att man inte äter själva köttet.

Skönt med trosuppfattningar som har en "light-variant", när man inte orkar att följa reglerna som man hittat på. Det gillar jag.
Citera
2024-08-19, 13:29
Medlem
Briasccas avatar
Citat:

Ja man kan undra varför man hittar på en diet-ideologi som är sträng och principiell, för att sedan lägga ned arbete på att finna undantag, avsteg och bortval för att det blev så jobbigt att följa den ideologi man hittat på och påstod sig följa. Men ändå vill man fortsätta att kalla sig för de som följer den ursprungliga dieten. Och man kan inte nöja sig med att säga att man/hen är allätare och äter mest vegetabilier och så lite annat, alltså det som alla människor gör.

Jag vet inte vem "förhandlingsveganerna" tror att de får respekt av. Veganerna måste se på dem med avsmak och karaktärslöshet. Allätarna likaså. Och i sin egen spegelbild kan förhandlingsveganerna bara se sitt självbedrägeriet och ljuget inför andra, och att man utnyttjar en ideologisk diet som är viktig för de som följer den men inte bryr sig om att leva efter den trots att man säger det.

Det var en intressant artikel i Svenskan i våras under rubriken "Överger veganismen. Flera äter kött i smyg". Läsvärd och tänkvärd om samtidens dubbelmoral hos de som vill ha kakan och äta upp den. https://www.svd.se/a/5B2eXX/overger-veganismen-och-borjar-ata-kott-i-smyg
Citera
2024-08-19, 13:32
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Då har du lärt dig något nytt, att de äter inte kött men mycket annat

Du menar alltså att det finns blod- och inälvsätande personer som kallar sig för vegetarianer? Spännande! Och lärorikt. Jag tror bestämt postmodernitetens tankekollaps löser upp hjärnsubstansen.
Citera
2024-08-19, 13:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ja man kan undra varför man hittar på en diet-ideologi som är sträng och principiell, för att sedan lägga ned arbete på att finna undantag, avsteg och bortval för att det blev så jobbigt att följa den ideologi man hittat på och påstod sig följa. Men ändå vill man fortsätta att kalla sig för de som följer den ursprungliga dieten. Och man kan inte nöja sig med att säga att man/hen är allätare och äter mest vegetabilier och så lite annat, alltså det som alla människor gör.

Jag vet inte vem "förhandlingsveganerna" tror att de får respekt av. Veganerna måste se på dem med avsmak och karaktärslöshet. Allätarna likaså. Och i sin egen spegelbild kan förhandlingsveganerna bara se sitt självbedrägeriet och ljuget inför andra, och att man utnyttjar en ideologisk diet som är viktig för de som följer den men inte bryr sig om att leva efter den trots att man säger det.

Det var en intressant artikel i Svenskan i våras under rubriken "Överger veganismen. Flera äter kött i smyg". Läsvärd och tänkvärd om samtidens dubbelmoral hos de som vill ha kakan och äta upp den. https://www.svd.se/a/5B2eXX/overger-veganismen-och-borjar-ata-kott-i-smyg

Jag tror inte att folk är så ideologiskt stränga som du påstår. Jag tror att de flesta vegetarianer/veganer äter så bra de orkar/lyckas med/har möjlighet till och är rätt nöjda med det.
Citera
2024-08-19, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Intressant att du påstår att man bara kan vara 100% vegan - inte 99% när själva begreppet Veganism säger:

Du kan sitta på din höga häst och se ner på alla "veganer" som äter honung men var medveten om att det finns veganer som ser ner på dig och kallar dig för "icke vegan".

Att säga att man bara kan vara 100% vegan eller "icke vegan" är ungefär som att säga att man inte kan vara "99% nästan säker" på något - "Antingen är man nästan säker på något eller så är man inte nästan säker på något".

Jag förstår definition att i möjligaste mån undvika att äta grejer från djurriket eller produkter som kommer från djurs lidande.

Råkar du svälja en fluga när du är ute och cyklar - det gör dig inte till icke-vegan.

Provar du äta insekt på nån buffe för att titta hur det smakar - du är icke-vegan.

Det handlar om uppsåt
Citera
2024-08-19, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Jag förstår definition att i möjligaste mån undvika att äta grejer från djurriket eller produkter som kommer från djurs lidande.

Råkar du svälja en fluga när du är ute och cyklar - det gör dig inte till icke-vegan.

Provar du äta insekt på nån buffe för att titta hur det smakar - du är icke-vegan.

Det handlar om uppsåt

Jag skulle vilja påstå att det är mer än så.

Äta honung från vildbin?
Äta honung?
Äta växter som pollinerats av kommersiella pollinerings-företag?
Äta grödor som odlas på områden som tas från vilda djur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in