2024-08-19, 09:23
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Har de ens någon produktion? De kan ju inte slåss med gödsel och potatis.

Mycket tung industri ( traktorer band traktorer samt ett stort jordbruk/agrikulturell verksamhet ) Även viss egen raffinadirering av oljeprodukter.

Jämför man med ryska federationen är det ganska väl utvecklat . Deras industri klarade omställningen efter Rysslands fall bättre . Åtminstone om man jämför andra delar av Sovjet och WP
Citera
2024-08-19, 09:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag vet inte hur ukrainarna tänker. Om de plötsligt kommer att stoppa och gräva ner sig för ett långvarigt stillastående krig, dock i Ryssland istället för Ukraina. Zelensky gick ut och sa att ett av huvudmålen var att stoppa attackerna mot gränsbyarna i Ukraina. Det målet anser jag inte att man har uppnått än utan det krävs mer.

Min gissning är därför att E38 som de befäster är en väldigt tunn linje där man kan bryta igenom på ett antal punkter och isolera de ryska trupperna från varandra. Jag tror inte Ukraina stoppar förrän de får sin buffertzon längs med hela den ukrainska gränsen mot Ryssland.

Men mycket av det resonemanget bygger på att Ryssland som hittills inte kunnat stoppa Ukraina inte kan det heller framöver. Jag ser ingen anledning att stanna i ett sådant läge. Kan inte Ryssland stoppa Ukraina, varför ska de då stanna? Det är ett ypperligt tillfälle att orsaka så stor och djup skada i Rysslands militära kapacitet att Ryssland kanske aldrig kan återhämta sig från det utan tvingas att bli en fredlig nation.

Jag tror Ukriana stoppar så fort de möter antingen: förberedda försvarslinjer med minor och skyttegravar. Eller: att ryssarna befäster sig i städer så att Ukraina måste köra "Bakhmut-taktiken". Så fort det händer på någon plats kommer de göra egna befästningar och anfalla i en annan riktning.

Valet att anfalla Kursk har många taktiska, strategiska och politiska orsaker. Men den absolut viktigaste orsaken var att det var enkelt, lite motstånd, möjlighet att bedriva manöverkrigföring och ta territorier utan kostsamt ställningskrig. När inte det går längre byter man anfallsriktning.
Citera
2024-08-19, 09:29
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Härligt att få se en Gamla Bettan! Har man ju pangat med en del!

Måste ju finnas drösvis av i förråden här, därtill en massa 9 mm ammo, bara att skicka ner!

Nej de flesta mötte smältdöden / En hel del åkte med väpnade eskort till Alvesta gjuteri och räknades noga av innan de smältes ner .

Den kpisten som avses måste komma från allt matriel vi skänkte till Baltikum.
Citera
2024-08-19, 09:32
Medlem
brunnsangs avatar
Militärbloggare från Sumy (staden) har gjort en lista på skadat gods, visst den är inte komplett men snarare snack om ca +100 equiment och inte 500 +. Tror mer på honom än ryska MoD som inte ens ryssarna själva tror på
Citera
2024-08-19, 09:35
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Mycket tung industri ( traktorer band traktorer samt ett stort jordbruk/agrikulturell verksamhet ) Även viss egen raffinadirering av oljeprodukter.

Jämför man med ryska federationen är det ganska väl utvecklat . Deras industri klarade omställningen efter Rysslands fall bättre . Åtminstone om man jämför andra delar av Sovjet och WP

Jag tänkte krigsmateriel, men det är ändå intressant.

Av vad jag har sett är landet i bättre skick än Ryssland vad gäller infrastruktur och liknande.
Citera
2024-08-19, 09:40
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag tänkte krigsmateriel, men det är ändå intressant.

Av vad jag har sett är landet i bättre skick än Ryssland vad gäller infrastruktur och liknande.

De skulle mycket väl kunna tillverka krigsmateriel . Jag är rätt övertygad om att det är Vitryssland som renoverar gamla vagnar åt Ryssland en stor del av dem iaf ( Vitrysslands tunga industri är mer eller mindre intakt )
Citera
2024-08-19, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Svensk kulsprutepistol används i någon sorts rekryteringskampanj i Ukraina. Tänk om gamla svenska kulsprutepistoler skjuter ryssar i på ryskt territorium nu?
https://x.com/FriaUkraina/status/1824921108728209432

De är/var ju extremt robusta, och har de vårdats ordentligt, fungerar det såklart efter flera decennier.
I närstrid, i städer och i byggnader funkar de lika bra som alltid. Jag tvivlar inte på att en trave svenska ksp:s har hamnat i ukrainarnas händer. De är pragmatiker.
Citera
2024-08-19, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
De är/var ju extremt robusta, och har de vårdats ordentligt, fungerar det såklart efter flera decennier.
I närstrid, i städer och i byggnader funkar de lika bra som alltid. Jag tvivlar inte på att en trave svenska ksp:s har hamnat i ukrainarnas händer. De är pragmatiker.

Amfibiegrupper använder gärna dessa. Förkortas kpist.
Citera
2024-08-19, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror Ukriana stoppar så fort de möter antingen: förberedda försvarslinjer med minor och skyttegravar. Eller: att ryssarna befäster sig i städer så att Ukraina måste köra "Bakhmut-taktiken". Så fort det händer på någon plats kommer de göra egna befästningar och anfalla i en annan riktning.

Valet att anfalla Kursk har många taktiska, strategiska och politiska orsaker. Men den absolut viktigaste orsaken var att det var enkelt, lite motstånd, möjlighet att bedriva manöverkrigföring och ta territorier utan kostsamt ställningskrig. När inte det går längre byter man anfallsriktning.

Ja, jag tror nyckelordet är anfalla i en annan riktning. Helt enkelt för det är där Ukraina är överlägsna ryssarna. När ryssarna får gräva ner sig och bedriva ww1 krigsföring så tappar Ukraina sina fördelar.

Min gissning är därför att Ukraina kommer att gå i flera olika riktningar och hålla på så fram till dess att ryssarna fått dit alla sina förstärkningar på plats. Detta kan faktiskt ta ett halvår.
Citera
2024-08-19, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Sant, Putin vet att Lukasjenko gör allt för att hålla sig utanför kriget och ej hjälpa Ryssland. Nu finns naturliga orsaker även där. Om Belarus går in i kriget så går Litauen och Polen också in. Belarus har en relativt svag armé så det skulle innebära att större delen av Belarus tas över av Litauen/Polen och Ukraina.

Samtidigt så finns den viktigare rollen som du nämner, att Lukasjenko och Putin vill båda bevara situationen att Lukasjenko är diktator i Belarus. Så Lukasjenko lär inte sitta kvar om Ukraina vinner kriget och Putin tappar sin makt för då talar precis allt emot Lukasjenko som i allra bästa fall själv kan ta initiativet att avgå och säga något typ.. det var skit det jag gjorde, men jag tror att belarusiska folket förstår jag hade inte mycket val. Nu är det dags för demokrati. Tack och hejdå.

Kanske Lukasjenko med en sådan manöver kan leva ett pensionärsliv någonstans, annars förmodligen inte.
Finns det någon krigstaktisk fördel för Ukraina att få in Vitryssland mer aktivt i kriget.
Citera
2024-08-19, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Amfibiegrupper använder gärna dessa. Förkortas kpist.

Kpist var det ja. Beklagar skrivfel.
Ksp är kulspruta.

Ukrainarna är överlag intelligenta i detta krig
Om de får tillgång till fungerande vapen från kalla krigets dagar, kommer dessa att använda dessa optimalt.

Det är fö intressant att se hur civila ryssar flyr hals över huvud från Ukrainakontrollerade ryska områden.

Den civila motståndsviljan och förtroendet för Putin är inte på topp lol
Citera
2024-08-19, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Finns det någon krigstaktisk fördel för Ukraina att få in Vitryssland mer aktivt i kriget.

Nej

svaret är helt enkelt nej eftersom det är inget som ukraina vill göra.

Sedan militärtaktiskt, visst det är en fördel om NATO går in. Då är kriget slut på några få veckor jämfört med kanske 15-20 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in