2024-08-19, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Dessutom fortsätter Vitryssland att skänka militärmateriel till Ryssland, nu senast i samband med Kursk-offensiven. Så Vitrysslands armé blir ju snarare svagare än starkare. Jag tror nog Ukraina kan dra ned lite på trupperna vid vitryska gränsen för att stationera försvarsstyrkor i erövrade delar av Kursk.

Lukasjenko är inte så korkad att han skulle anfalla Ukraina. Han gjorde det ju inte ens när ryssarna hade initiativet där i norr.
Problemet är att han är helt under Putins toffel. Som "hjälpte till lite" då Lukasjenko illegalt tillsattes till president.
Citera
2024-08-19, 07:13
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Dessutom fortsätter Vitryssland att skänka militärmateriel till Ryssland, nu senast i samband med Kursk-offensiven. Så Vitrysslands armé blir ju snarare svagare än starkare. Jag tror nog Ukraina kan dra ned lite på trupperna vid vitryska gränsen för att stationera försvarsstyrkor i erövrade delar av Kursk.

Lukasjenko är inte så korkad att han skulle anfalla Ukraina. Han gjorde det ju inte ens när ryssarna hade initiativet där i norr.

Har de ens någon produktion? De kan ju inte slåss med gödsel och potatis.
Citera
2024-08-19, 07:17
Medlem
Den ryska katastrofen på slagfältet rullar vidare.

Sedan början av invasionen har mer än 600 000 ockupanter dragit sig tillbaka från de väpnade styrkorna
Iryna Balachuk — måndagen den 19 augusti 2024, 08:07

"Under den senaste dagen har Ryssland förlorat mer än tusen av sina soldater, i allmänhet, sedan början av invasionen, har försvarsstyrkorna neutraliserat mer än 600 tusen ryska inkräktare.

Källa : Generalstab för de väpnade styrkorna i Ukraina på Facebook"

Detaljer : De totala stridsförlusterna för ryssarna från 24.02.22 till 19.08.24 uppgick ungefär till:

personal - cirka 600 470 (+1 120) personer,
tankar – 8 513 (+5) enheter,
bepansrade stridsfordon – 16 495 (+15) enheter,
artillerisystem – 17 104 (+48) enheter,
RSZV – 1 165 (+4) enheter,
luftvärnsutrustning - 925 (+2) enheter,
flygplan – 367 (+0) enheter,
helikoptrar – 328 (+0) enheter,
UAV på operativ-taktisk nivå - 13 809 (+57) enheter,
kryssningsmissiler – 2 437 (+5) enheter,
fartyg/båtar – 28 (+0) enheter,
ubåtar – 1 (+0) enheter,
fordonsutrustning och tankbilar – 23 047 (+55) enheter,
specialutrustning - 2 863 (+17) enheter.
Uppgifterna håller på att verifieras.

Rysslands förluster i kriget

https://www.pravda.com.ua/news/2024/08/19/7470931/

De ukrainska styrkorna fortsätter framgångsrikt att försvara sitt land.
Citera
2024-08-19, 07:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Har de ens någon produktion? De kan ju inte slåss med gödsel och potatis.

Jag vet inte, men jag utesluter inte att de kan ha det. De säljer ju raffinerade petroleumprodukter till Ryssland, p.g.a. att Ukraina bombat ryska raffinaderier, trots att de inte har egen olja. Men kannske främst ammunition då?

Ken Dryden kanske vet?
Citera
2024-08-19, 07:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Svensk kulsprutepistol används i någon sorts rekryteringskampanj i Ukraina. Tänk om gamla svenska kulsprutepistoler skjuter ryssar i på ryskt territorium nu?
https://x.com/FriaUkraina/status/1824921108728209432
Citera
2024-08-19, 08:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryktet säger att tredje bron över Seym-floden är sprängd. Undrar om de flesta ryssar retirerat eller om många är fast nu i inneslutningen? Kanske genomför Ukraina bara upprensningar i området nu och söker igen alla platser för att hitta eventuella kvarglömda ryska trupper? Kanske slaget egentligen är över om den "Seym-fickan"?
https://x.com/TheDeadDistrict/status/1825397257090314255
Citera
2024-08-19, 08:14
Medlem
Citat:
Svensk kulsprutepistol används i någon sorts rekryteringskampanj i Ukraina. Tänk om gamla svenska kulsprutepistoler skjuter ryssar i på ryskt territorium nu?
https://x.com/FriaUkraina/status/1824921108728209432

Härligt att få se en Gamla Bettan! Har man ju pangat med en del!

Måste ju finnas drösvis av i förråden här, därtill en massa 9 mm ammo, bara att skicka ner!
Citera
2024-08-19, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Härligt att få se en Gamla Bettan! Har man ju pangat med en del!

Måste ju finnas drösvis av i förråden här, därtill en massa 9 mm ammo, bara att skicka ner!

Förstår om man använder den för övning: Är väl inte lämplig för något ändamål i en krigssituation förutom vid närstrid <30 meter och för att skrämmas.
Jo jag sköt ett antal skott med den under värnplikten, även om den mest stod och samlade dam i skåpet, med slutsycket säkert inlåst på annan plats.
Citera
2024-08-19, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror inte Lukasjenko är särskilt smart. Att involvera Belarus i Rysslands invasion av Ukraina hade inte fört något positivt med sig för Belarus – det är det lätt även för Lukasjenko att begripa. Målet med Putins invasion var att Ryssland skulle ta hela Ukraina och inlemma som del av Ryssland. Belarus hade ingenting att hämta där. Hade Belarus involverat sig ytterligare i kriget, hade många Belarusier dött och Belarus hade inte fått något för det.

Lukasjenko sitter endast säkert på grund av Putin. Det belarusiska folket har tidigare försökt sig på ett uppror (https://en.m.wikipedia.org/wiki/2020%E2%80%932021_Belarusian_protests), men Lukasjenko fick hjälp av Putin att slå ner det.
Om Putin förlorar kriget i Ukraina eller om Ryssland försvagas kraftigt, kan det bli svårt för diktator Lukasjenko att hålla sig kvar vid makten.

Sant, Putin vet att Lukasjenko gör allt för att hålla sig utanför kriget och ej hjälpa Ryssland. Nu finns naturliga orsaker även där. Om Belarus går in i kriget så går Litauen och Polen också in. Belarus har en relativt svag armé så det skulle innebära att större delen av Belarus tas över av Litauen/Polen och Ukraina.

Samtidigt så finns den viktigare rollen som du nämner, att Lukasjenko och Putin vill båda bevara situationen att Lukasjenko är diktator i Belarus. Så Lukasjenko lär inte sitta kvar om Ukraina vinner kriget och Putin tappar sin makt för då talar precis allt emot Lukasjenko som i allra bästa fall själv kan ta initiativet att avgå och säga något typ.. det var skit det jag gjorde, men jag tror att belarusiska folket förstår jag hade inte mycket val. Nu är det dags för demokrati. Tack och hejdå.

Kanske Lukasjenko med en sådan manöver kan leva ett pensionärsliv någonstans, annars förmodligen inte.
Citera
2024-08-19, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Vad baserar du det på och vad menar du med snabbt? Frågar av ren nyfikenhet, ta inte detta som kritik.
Man har sen tidigare grävt försvarsställning ungefär i höjd med Krupets längs med gränsen. Dock var det liknande ställningar som Ukraina passerade innan de nådde Sudzha. Men nu har man inte överraskningsmomentet längre.
Nu kommer det satellitbilder på försvarsställningar längs med E38 mellan Bol'shie Ugony och Dolgii som byggdes på mindre än 1 vecka, dvs mer än 15km av värnsystem. I den takten kommer man ha befäst sträckan mellan Lgov och Rylsk på 3 veckor.
Är det något Ukraina och vi i väst behöver lära oss så är det att gräva ner sig och fortsätta gräva över tid.
https://x.com/poetaetrr/status/1824792076745326862

Själv är jag lite oroad över stoppet vid Korenevo. Ska man kringå via Glushkovo? Sudzha(liknande storlek) kunde man "enkelt" kringå då ryssarna fortfarande va i chocktillstånd. Glushkovo har Seym bakom sig vilket både är en fördel men också nackdel för försvarande part nu när bron är kaputt. Nu är även offensiven mer utspridd vilket kräver mer folk på Ukrainsk sida. Sen om man lyckas inta Glushkovo ska man själv över Seym.
Öppnar man ingen ny inbrytning över landsgränsen eller att Ryssland konsoliderar sina positioner längre bak så tror jag det är en månad, om inte mer, kvar tills man ens hotar Rylsk. Då förutsätter jag också att Ryssland inte får några offensiva förband på plats och går till motanfall.
Men det är bara min gissning, har gärna fel

Jag vet inte hur ukrainarna tänker. Om de plötsligt kommer att stoppa och gräva ner sig för ett långvarigt stillastående krig, dock i Ryssland istället för Ukraina. Zelensky gick ut och sa att ett av huvudmålen var att stoppa attackerna mot gränsbyarna i Ukraina. Det målet anser jag inte att man har uppnått än utan det krävs mer.

Min gissning är därför att E38 som de befäster är en väldigt tunn linje där man kan bryta igenom på ett antal punkter och isolera de ryska trupperna från varandra. Jag tror inte Ukraina stoppar förrän de får sin buffertzon längs med hela den ukrainska gränsen mot Ryssland.

Men mycket av det resonemanget bygger på att Ryssland som hittills inte kunnat stoppa Ukraina inte kan det heller framöver. Jag ser ingen anledning att stanna i ett sådant läge. Kan inte Ryssland stoppa Ukraina, varför ska de då stanna? Det är ett ypperligt tillfälle att orsaka så stor och djup skada i Rysslands militära kapacitet att Ryssland kanske aldrig kan återhämta sig från det utan tvingas att bli en fredlig nation.
Citera
2024-08-19, 08:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Förstår om man använder den för övning: Är väl inte lämplig för något ändamål i en krigssituation förutom vid närstrid <30 meter och för att skrämmas.
Jo jag sköt ett antal skott med den under värnplikten, även om den mest stod och samlade dam i skåpet, med slutsycket säkert inlåst på annan plats.

Varför då? Jag tror man dör om man får en sådan kula i huvudet.
Citera
2024-08-19, 09:09
Medlem
Bakhåll, överfall, ta fångar: SSO visade stridsarbete i Kurshchyna
Valentina Romanenko — Måndagen

"den 19 augusti 2024, 09:14
pecialoperationsstyrkor från de väpnade styrkorna i Ukraina visade en del av sitt stridsarbete i Kursk-regionen i Ryska federationen.

Källa: SSO i sociala nätverk

Detaljer: Det noteras att fiendens militärer försöker gömma sig i industrizoner, i utrustade positioner och i civila hus."

https://www.pravda.com.ua/news/2024/08/19/7470939/

Intressant att få inblick i en specialstyrkas vardag.

Hårt arbete. Ukrainarna jobbar bra och metodiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in