2024-08-18, 23:58
Medlem
Vid sidan av allt ammat vi vet runt C Andersson så sticker det ju också ut att här har vi för första gången efter nästan 40 år av spekulationer och spår en misstänkt GM till vilken man kan knyta ett motiv!

Aktieskatten..

Har man runt nån annan kandidat kommit längre än att hen möjligen inte gillade Palme eller nåt sånt? Här har man plötsligt ett motiv.
Senast redigerad av Macke85 2024-08-19 kl. 00:01.
Citera
2024-08-19, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Klart att den fick uppmärksamhet, men det är lite som att säga att Ruben Östlunds rullar är publikmagneter för att det skrivs spaltmeter om dem.

Min skolklass blev ivägsläpad på Bröderna Mozart eftersom en lärare hade nån obetydlig funktion bakom kameran och travar av fribiljetter. Minns hur besviken hon blev när halva klassen ägnade sig åt annat halvvägs in i förtexterna.

Inget tyder väl på att CA hade något kulturellt kapital att tala om. Att han skulle kollat in en artsy fartsy Suzanne Osten-film känns rätt långsökt.

Jag håller i grund och botten med om detta...särskilt som jag själv anser "Bröderna Mozart" vara en riktig ökenrulle..:-)
Dock är Thunströms vittnesmål så pass intressant i ett utgångsläge att jag inte vill lägga det helt åt sidan.
Jag anser ju att Christer Andersson knyts till mannen utanför möbelaffären efter filmens slut via den lookalike(!) som manifisteras via den fantombild som Mårten var instrumental att ta fram..och som PU sedan gömde undan i en skrivbordslåda.
Därmed kan resonemangsmässigt koppling eventuellt göras till Thunströms observation.
Som tidigare påpekats blir det dock för osäkert,och det är därför som jag lämnar detta vittnesmål utanför mitt huvudsakliga resonemang kring händelser runt biografen Grand mordkvällen.

Det är inte så att Polisen gjorde en namnförteckning över de personer som besökte den tidiga föreställningen av Bröderna Mozart?
Inte för att det skulle ge något med all sannolikhet.Namnen skulle väl utgöras av de som förbeställt biljett till föreställningen vad jag kan tro..och en viss C.Andersson skulle högst troligen inte ingå i denna samling likafullt.

Vilken man det var som Thunström observerade i biosalongen tidiga föreställningen lär förbli en hemlighet.
Citera
2024-08-19, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Nog för att Inge M. har ändrat sig om hur länge GM stod och väntade men i första förhöret där han får frågan säger han att han såg GM endast några sekunder innan det small.
Inge ger en någorlunda detaljerad beskrivning om hur GM rörde sig precis vid skotten och detta gör att jag har svårt att avskriva att GM passerar paret Palme när de tittar i klädaffären. LP uppger att de tittade mycket kort, 10-15 sekunder vilket kanske är tillräckligt för att GM ska passera och sen ställa sig vid hörnet? Då stämmer Inges första vittnesmål där han säger att paret Palme passerar GM som sedan går upp bakom.

Fast då drabbas du obönhörligen av Tensonmansproblematiken.
Det går enligt mitt förmenande inte utredningsmässigt att gå emot Anders Bs egna uppgifter om hur långt norrut han befunnit sig.De som vill placera Anders B norr om Skandias entre måste sätta honom där,helt ogrundat efter eget bevåg.
Det är att förvanska hans uppgifter,och man kan eller får inte jobba så.Det anser jag bestämt.
Dessutom finns signalementsmässiga svårigheter att få Anders B till Tensonman.

För den intresserade så har exempelvis Jeremiah Karlsson gått igenom Dekorimamansproblematiken på ett förtjänstfullt sätt.Den intresserade kan med fördel kolla hans videos gällande detta.

Man måste i sammanhanget ställa sig frågan varför inget av de minst femtontal vittnen som kunde ha observerat Anders B inte har gjort det?
Det är för många personer som potentiellt kunde ha observerat Anders B för att kunna avskrivas som att de helt enkelt inte registrerat Anders B eller glömt bort det.
Den förklaringen håller helt enkelt inte givet antalet personer som kunde ha sett honom.
Den enda rimliga förklaringen till varför ingen observerar Anders B är att han stått så till under längre tidsperiod att han undgått att ha blivit observerad.
Läser man dessutom Anders Bs egna uppgifter får man lite klarhet.
Han börjar promenera bakom LOP samt mördaren och går efter ett mycket kort stycke.
Varifrån kan detta ha skett om utgångspunkt samtidigt måste vara att han inte observerats av någon?
Det finns två möjligheter,,två ställen precis vid eller intill Dekorima som detta är möjligt.
Därför tror jag att Anders B har stått samt rört sig i begränsad omfattning just i det område som Inge M observerat.

Inge M borde ha sett Anders B i kombination med den s.k Dekorimamannen..men Inge M har inte sett till Anders B alls.

Förklaringen synes given.Anders B är den s.k Dekorimamannen.

Detta är lite OT..men förloppet har stor betydelse oavsett vilken gärningsman man vill sätta i rollen.
Detta berör således gärningsmannahypotes CA också.
Senast redigerad av Lookalike 2024-08-19 kl. 08:47.
Citera
2024-08-19, 08:57
Medlem
Vad man dessutom måste ta hänsyn till är att vittnena Katarina och Maria befinner sig strax framför paret Palme på Sveavägen söderut.
Det handlar tidsmässigt om cirka max 30 sekunder vad jag kan utröna.
En gärningsman som passerar LOPs vid Sari måste således placera sig mitt emellan paret Palme och dessa två vittnen.Det blir närmast omedelbart före LOPs det.
Katarina och Maria observerar ingen förbihastande GM och de observerar heller ingen man som väntar utanför Dekorima.

Resonemanget att GM passerar LOPs utanför Sari håller således inte.
Citera
2024-08-19, 11:27
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
6. har köpt den ovanliga Winchesterammunition av samma typ som Palme blev skjuten med

Vad vet man om detta?
Citera
2024-08-19, 11:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Vid sidan av allt ammat vi vet runt C Andersson så sticker det ju också ut att här har vi för första gången efter nästan 40 år av spekulationer och spår en misstänkt GM till vilken man kan knyta ett motiv!

Aktieskatten..

Har man runt nån annan kandidat kommit längre än att hen möjligen inte gillade Palme eller nåt sånt? Här har man plötsligt ett motiv.
"Inte gillade Palme", det är väl ändå lite av en underdrift med tanke på de stämningar som rådde i mitten av 1980-talet eller du kanske var lite ironisk med "aktieskatten"?

https://www.svd.se/a/oWk7LK/palmehatet-exploderade-pa-1980-talet
Citera
2024-08-19, 12:07
Medlem
Vad tror ni ?

Om man skulle hitta Christers revolver och den är i så pass bra skick att provskjutning är möjlig.
Klarar man av att avgöra om revolvern är mordvapnet?
Citera
2024-08-19, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad tror ni ?

Om man skulle hitta Christers revolver och den är i så pass bra skick att provskjutning är möjlig.
Klarar man av att avgöra om revolvern är mordvapnet?

Mycket tveksamt såsom jag fattar det.
Palmekulorna är skadade och den tidigare spridda åsikten att provskjutning av mordvapnet skulle vara som ett fingeravtryck emotsägs av flera andra källor gentemot exempelvis Sonny Björks uppfattning.
Skicket på revolvern är en annan avgörande sak.
Har revolvern legat i Vedasjön i mer än 38 år så är det kört till exempel.

Å andra sidan behöver man inte nödvändigtvis provskjuta spädgris i samband Christer A.
Hittar man revolvern på sådan plats som direkt motsäger Christers påhittade vapenförsäljningshistoria är saken mer eller mindre biff ändå.
Citera
2024-08-19, 13:21
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Vad vet man om detta?
Det rörde sig om en ovanlig och dyr ammunition, Winchester Metal Piercing, som främst såldes till skytteföreningar.
Materialförvaltaren i Anderssons klubb hade köpt in ammunition och mindes att han sålt ett antal till Andersson. Dessutom hade han anonymt skickat in två patroner till polisen och bett dem kontakta honom, eftersom han visste att Andersson ägde ett otestat vapen. Polisen tappade bort tipset.
Citera
2024-08-19, 13:39
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Det rörde sig om en ovanlig och dyr ammunition, Winchester Metal Piercing, som främst såldes till skytteföreningar.
Materialförvaltaren i Anderssons klubb hade köpt in ammunition och mindes att han sålt ett antal till Andersson. Dessutom hade han anonymt skickat in två patroner till polisen och bett dem kontakta honom, eftersom han visste att Andersson ägde ett otestat vapen. Polisen tappade bort tipset.

Holy f*ck. I så fall är det ju en hel del som leder till CA som GM. Han hade motiv, vapen och amnunition av just det ovanliga slaget, bodde dessutom i närheten.

Inget av detta har syndabocken SE.
Citera
2024-08-19, 15:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Holy f*ck. I så fall är det ju en hel del som leder till CA som GM. Han hade motiv, vapen och amnunition av just det ovanliga slaget, bodde dessutom i närheten.

Inget av detta har syndabocken SE.
Tänk om de här två herrarna kände varann, den ene ägde ett vapen av "rätt" typ och den andre var obestridligen i krokarna, dessutom på väg ut, ett par minuter före mordet.
Citera
2024-08-19, 15:36
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Tänk om de här två herrarna kände varann, den ene ägde ett vapen av "rätt" typ och den andre var obestridligen i krokarna, dessutom på väg ut, ett par minuter före mordet.

Mycket talar för att SE trillade ut i närheten av LOP av en ren slump. Att CA skulle ha en plan tillsammans med SE är väl rätt så osannolikt. Inte alls samma umgänge och inte samma typ av arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in