2024-08-19, 00:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Jag har kämpat länge nu med att hitta något att göra.

En vanlig dag är jobb 08-17, sedan på kvällen lagar man lite mat, men det går ändå åt många
timmar till att slösurfa, Youtube, Facebook osv. Och om jag inte slösurfar så spelar jag
datorspel och tar en öl.

Detta håller inte. Jag menar min fritid. Jobbet är bra och åtminstone något vettigt i mitt liv.

Men min fritid. Vad fan. När man var yngre så var det ändå mer att man umgicks med kompisar,
eller hittade på saker. Nu när man här medelålders så är det fan inget vettigt efter att man jobbat klart.

Kom igen, nu knäcker vi detta tillsammans. Hur ska man ersätta slösurfande eller datorspelande,
med något vettigt och gärna roligt?

Jag har börjat lägga ner mobiltelefonen och sätta på dokumentärer eller djupgående nyhetsrapportering, dels för att spara ögonen och dels för att åtminstone lära mig något.

Kom igen, vad gör ni själva den tiden mellan jobbet är klart för dagen och dags att gå och lägga sig?

Svar som att runka, spela datorspel och slösurfa, dricka alkohol räknas alltså inte, tack.

Börja med olika aktiviteter, spela golf, skytte/bågskytte, gå på någon kvällskurs som matlagning eller danskurs, börja med modellbygge eller ladda ner Fusion 360 och börja cadda och köp en 3D-skrivare och skriv ut det du caddat. Lägg pussel. Skaffa barn. Renovera en gammal bil. Börja spela bowling. Tapetsera om ett rum. Börja med sportdykning. Du kan också engagera dig i någon ideell organisation, samla in pengar till röda korset t.ex. Du kan också kolla vad dina närmsta bekanta, arbetskamrater gör och se om där finns något du kan hänga på.

Det finns liksom ingen ände på saker man kan hitta på för att få tiden att gå, det är enbart fantasin som sätter gränserna.
2024-08-19, 00:09
Medlem
laddsteffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Du ska lägga pussel!

Och samtidigt som du gör det lyssnar du på klassisk musik så det dånar i lägenheten.
Pyssla är väl ungefär lika bögigt som att dra i åderpålen åt en rulle med bögporr. Var en man och börja lyft skrot vettja.
2024-08-19, 00:13
Medlem
Tyvärr är det rätta svaret att du får lära dig att bli mer ödmjuk och nöjd med det du har. Det handlar om att se på samma saker i din vardag på ett annat sätt. Inte så enkelt för de flesta men det är de få som lyckas som kan må bra i vardagen och resten av livet.

Dagens generation är så bortklemad att ingenting räcker. När datorspelandets dopaminkickar minskar så måste det ersättas med något annat. Nej. Kan lova dig att om du skaffar fruntimmer och barn kommer du snart glädjas med tårar i ögonen de få gångerna du lyckas få lite egentid för att spela datorspel eller dra en runk. Allt handlar om att ha perspektiv. Inte lista en massa minihobbys och slänga sig på dem som en del stolpskott i tråden verkar tro.
2024-08-19, 00:22
Medlem
Nörda in dig på trading, studera och jobba hårt. Blir du bra så kan du pensionera dig i förtid sedan dra ner till nått tropiskt land som inte har Svenskt kyla och mörker 9 månader om året som totalsabbar livsglädjen.

Väl där spenderar du resten av dit liv på att spela golf, gymma, simma, hika, njuta av solen, meditera eller helt enkelt bara dricka öl, antingen fixar du en fru där eller så väljer du syndarens väg och kör all in på horor.
2024-08-19, 00:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Varför kan du inte hänga med kompisar fast du är medelålders? Det är väl bara att ses över en öl eller en sen fika och snacka lite skit, behöver ju inte vara så märkvärdigt varje gång.

Dom har ju sällan tid.
Alla över 34 med barn.. Noll tid.
2024-08-19, 00:28
Medlem
zombie-nations avatar
Fritid, vad fan är det?

De flesta människorna jobbar för att leva, sedan vilar de. Måste man göra så mycket?

Men du kommer på dina intressen om du stänger ned rörlig bild. Fast blir ju problem om det var meningen att du skulle vara filmnörd.
2024-08-19, 00:30
Medlem
KingHisss avatar
Sup eller rök på så blir det kul
2024-08-19, 00:36
Medlem
TornedalskSysters avatar
Jag är ju småbarnsförälder, så en del tid går ju åt till att rodda jobb, vardagsliv etc.

I övrigt läser jag otroligt mycket, mest facklitteratur. Tittar mycket på dokumentärer. Det finns mycket intressant på de vanliga streamingsidorna men även helt gratis på SVT play. Lyssnar ibland på dokumentärer (börja med något P3-dokumentäravsnitt om du inte vet var du ska börja). Ljudböcker har jag inte fastnat vid men många gillar ju sånt.

Bygger mycket Lego med min 10 åring. Han gillar avancerade och stora Legobyggstatser så det är en gemensam hobby vi har. I övrigt så är pussel ett roligt tidsfördriv, kan rekommendera WASGIJ-pussel som är en intressant twist på ett standardpussel. Pussel har ju den fördelen att man kan pausa när som helst och återuppta byggandet enkelt om man blir avbruten mitt i allt. Ska du bygga större pussel så rekommenderar jag att köpa en pusselmatta, finns att köpa lite överallt.

Träning, bara vara ute i naturen eller promenera längs med gator eller promenadstråk där man inte gått förut är även det rogivande och ett tillfälle att samla och sortera sina tankar. Man blir lätt hemmablind när man går/åker längs de vanliga vägarna till jobb, mataffär etc.

Samtidigt som man sysselsätter sig med sådant som inte involverar skärmtid så är det ju riktigt skönt att bara lägga sig på soffan och slökolla en dålig film och äta popcorn tillsammans med sambon. Eller varför inte ett brädspel/kortspel? En enkel runda Fia med knuff där man sitter och pratar om stort och smått är inte heller att underskatta. Snart smyger höstmörkret sig på och det är ganska mysigt med en enkel hemmakväll med tända ljus och sitta ned hela familjen för en brädspelsrunda.
2024-08-19, 00:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Hitta en tjej, bilda familj.
Vad ska man göra med en tjej i timmar ? Ha sex ?
2024-08-19, 00:42
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Testa GUNPLA

Vad är skillnaden på att gunpla och att bygga vanliga byggsatser som var populära på 70-talet?
2024-08-19, 00:43
Medlem
auruns avatar
Laga mat och spela gitarr.
2024-08-19, 01:41
Medlem
Fabolouseds avatar
Rita! Även om man är kass på det så är det väldigt behagligt att bara sitta och låta fantasin flöda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in