2024-08-18, 22:32
Medlem
Hitta en tjej, bilda familj.
2024-08-18, 22:36
Medlem
Enterprises avatar
Börja utöva en idrott av lagom intensitet. Nyttigt för kropp och själ. Lagidrotter ger större sociala utbyte. Korpen i fotboll t.ex.
2024-08-18, 22:37
Medlem
Om du har barnasinnet kvar så ta med barnbarn/syskonbarn el.dyl. ut i pulkabacken. Obs, ej nån tråkig slänt. Fartigt och kul, och efter några timmar i snön så är soffan rena himmelriket.
2024-08-18, 22:43
Medlem
Tack för alla svar, jag ska återkomma och svara
2024-08-18, 22:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Tack för alla svar, jag ska återkomma och svara

Har du köpt pusslet än? Du måste ha plats för det på ett bord också
Om du inte vill ha det på golvet
2024-08-18, 22:54
Medlem
Börja fotografera. Köp en hygglig kamera och ett allround-objektiv. (Typ zoom nånstans mellan 28-200mm). Köper du även en blixt kan du nå ganska höga konstnärliga nivåer om du vill. Jag lyckades med en enda blixt frysa det exakta ögonblick då en glödlampa exploderade, och ha full fokus på varje litet fragment av glas hängande helt stilla i luften, tack vare ett knep med blixten som beskrivs bra på youtube. Sånt är värt att lägga tid på för mig, för det ger mig en kick.
2024-08-18, 23:11
Medlem
KillPus avatar
Kan samla på ngt. Typ mynt eller frimärken. Typ 1 st fr varje land. Eller dyrare gamla silver om ekonomi tillåter.
2024-08-18, 23:24
Medlem
Träning, matlagning och resor. Det ger mycket både för kropp, knopp och det sociala
2024-08-18, 23:25
Medlem
Men herregud du vet väl vad du är intreserad av?
2024-08-18, 23:37
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Jag har kämpat länge nu med att hitta något att göra.

En vanlig dag är jobb 08-17, sedan på kvällen lagar man lite mat, men det går ändå åt många
timmar till att slösurfa, Youtube, Facebook osv. Och om jag inte slösurfar så spelar jag
datorspel och tar en öl.

Detta håller inte. Jag menar min fritid. Jobbet är bra och åtminstone något vettigt i mitt liv.

Men min fritid. Vad fan. När man var yngre så var det ändå mer att man umgicks med kompisar,
eller hittade på saker. Nu när man här medelålders så är det fan inget vettigt efter att man jobbat klart.

Kom igen, nu knäcker vi detta tillsammans. Hur ska man ersätta slösurfande eller datorspelande,
med något vettigt och gärna roligt?

Jag har börjat lägga ner mobiltelefonen och sätta på dokumentärer eller djupgående nyhetsrapportering, dels för att spara ögonen och dels för att åtminstone lära mig något.

Kom igen, vad gör ni själva den tiden mellan jobbet är klart för dagen och dags att gå och lägga sig?

Svar som att runka, spela datorspel och slösurfa, dricka alkohol räknas alltså inte, tack.

Låter ju inte farligare än att du vill ha en ny hobby.
Då träffar man folk också om man vill.

Sen borde du verkligen släppa att det ska vara "vettigt".
Vad som är vettigt för en person är inte vettigt för en annan.

Men det är svårt att FUNDERA sig till en ny hobby.
Det man gör är att man testar massa olika saker.
Om det är något av allt du testat som känns minsta roligt så gör det lite mer.
Du kommer med säkerhet veta NÄR DU INTE vill göra nått, precis som datorspelandet nu. Du tröttnar på det, antingen fort för att du inte gillar det eller långsamt för att du gjort det för mycket.

Jag själv älskar datorspel, men fick välja bort det för en annan hobby jag tog upp nyligen.

Det är inte som att jag aldrig tänker spela igen, men har gjort det så mycket redan och det tar för mycket tid vilket inte är förenligt med min nya hobby som om något tar ännu mer tid.

Hobbies som egentligen inte har något övre tak på timmar du kan lägga på det skulle jag spontant säga är typ skrivande, läsa böcker, musik, dans, sport, fågelskådning, samlande, teater osv.

Sen om du vill ha folk att umgås med i samma veva är ju en intresseförening perfekt. Träffa massa andra som är intresserade av samma sak!
Senast redigerad av Custom_made 2024-08-18 kl. 23:41.
2024-08-18, 23:50
Medlem
solstrålars avatar
Runx.
2024-08-18, 23:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Jag kollar dokumentärer, serier och film. producerar musik, tränar och lär mig mer om design och kodning. Lagar mat och spelar spel. Tiden räcker inte till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in