2024-08-18, 17:51
Avslutad
Ibland kastas tråden i papperskorgen direkt. Ibland infogas den i befintlig tråd och ibland blir det hänglås på.

Jag sökte på frågan men då det finns en mängd trådar som handlar om hur man dyrkar upp hänglås lyckades jag inte hitta svar på min fråga.

Jag har startat en tråd som fick hänglås och skrivit i en som fick hänglås, bägge i Kändisskvaller och de kunde således ha infogats i befintlig tråd då motiveringen till hänglås (med viss fördröjning) var att det redan fanns i tråd om kändisskvaller om personen.

Varför gör man denna åtskillnad i just forumet för Kändisskvaller?
Senast redigerad av ConvoPost 2024-08-18 kl. 17:53.
Citera
2024-08-18, 17:56
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag har inget att tillföra men tror du får bättre träffar om du söker på 'trådlåsning' isf 'hänglås'.
Citera
2024-08-18, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag har inget att tillföra men tror du får bättre träffar om du söker på 'trådlåsning' isf 'hänglås'.

Ok tack ska testa!
Citera
2024-08-18, 17:58
Avslutad
Om jag får gissa så är väl sådana som får hänglås på inte möjliga att öppna igen utom för admin medan trådar som bara kastas i papperskorgen kan återtas till respektive forumdel av en mod. Det senare kan vara behjälpligt t. ex när det dyker upp mer info i media eller att någon kontaktar mod med info. De med hänglås på ses som så oväsentliga att de inte anses vara nödvändiga att diskutera för någon.
Citera
2024-08-18, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Om jag får gissa så är väl sådana som får hänglås på inte möjliga att öppna igen utom för admin medan trådar som bara kastas i papperskorgen kan återtas till respektive forumdel av en mod. Det senare kan vara behjälpligt t. ex när det dyker upp mer info i media eller att någon kontaktar mod med info. De med hänglås på ses som så oväsentliga att de inte anses vara nödvändiga att diskutera för någon.

Aha, det skulle förklara varför det kunde vara aktuellt just i Kändisskvaller. Men samtidigt var den tråd jag skapade som fick hänglås på öppen väldigt länge medan den jag skrivit i idag snabbt blev avkortad. Jag förväntade mig infogning då det annars skulle innebära att inlägg blir mer väsentliga av att skrivas i befintlig tråd än i nystartad tråd då sökning ej skett.
Citera
2024-08-18, 18:07
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips

Det behövs inte en admin för att öppna en låst tråd, det kan vi moddar göra själva.
Citera
2024-08-18, 18:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det behövs inte en admin för att öppna en låst tråd, det kan vi moddar göra själva.

Varför väljs hänglås över papperskorg eller infogning?
Citera
2024-08-18, 18:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Ibland kastas tråden i papperskorgen direkt. Ibland infogas den i befintlig tråd och ibland blir det hänglås på.

Jag sökte på frågan men då det finns en mängd trådar som handlar om hur man dyrkar upp hänglås lyckades jag inte hitta svar på min fråga.

Jag har startat en tråd som fick hänglås och skrivit i en som fick hänglås, bägge i Kändisskvaller och de kunde således ha infogats i befintlig tråd då motiveringen till hänglås (med viss fördröjning) var att det redan fanns i tråd om kändisskvaller om personen.

Varför gör man denna åtskillnad i just forumet för Kändisskvaller?

Typ så här:

Trams- och urspårade trådar kastas. De blir då inte nåbara för sökfunktionen.

Trådar med vettig diskussion men som är helt felplacerade eller där det redan finns tråd i ämnet låses. De blir då sökbara.

Sammanfogning eller flytt är inget som egentligen åligger moderatorerna men görs ibland när tid finnes och det är passande.
Citera
2024-08-18, 18:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Typ så här:

Trams- och urspårade trådar kastas. De blir då inte nåbara för sökfunktionen.

Trådar med vettig diskussion men som är helt felplacerade eller där det redan finns tråd i ämnet låses. De blir då sökbara.

Sammanfogning eller flytt är inget som egentligen åligger moderatorerna men görs ibland när tid finnes och det är passande.

Okej stort tack! Det finns dock ingen vettig diskussion i tråden idag men det finns möjligen ytterligare skäl för att det ska vara sökbart i just Kändisskvaller.
Senast redigerad av ConvoPost 2024-08-18 kl. 18:25.
Citera
2024-08-18, 18:24
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Vi försöker undvika att sammanfoga trådar till jättetrådar. Ibland lämpar sig trådarna inte för sammanfogning då de pågått paralellt och diskussionen blir konstig (inläggen blandas utifrån när de postades och inte i vilken tråd de var i från början).

Papperskorgen är till när tråden inte bedöms ha ett tillräckligt underlag.

Det är svårt att ge ett exakt svar på frågan - det beror på lämplighet. I exempelvis ABoK papperskorgar jag trådar om det redan finns tråd i ämnet för att det inte ska ligga en massa låsta trådar i flödet. I vissa andra forum är det lämpligare att låsa tråden med en hänvisning till var diskussionen kan föras. Har den nya tråden hunnit växa sig lite större kan det vara lämpligare att låsa och hänvisa exempelvis. Går det att infoga så gör vi det.
Citera
2024-08-18, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Vi försöker undvika att sammanfoga trådar till jättetrådar. Ibland lämpar sig trådarna inte för sammanfogning då de pågått paralellt och diskussionen blir konstig (inläggen blandas utifrån när de postades och inte i vilken tråd de var i från början).

Papperskorgen är till när tråden inte bedöms ha ett tillräckligt underlag.

Det är svårt att ge ett exakt svar på frågan - det beror på lämplighet. I exempelvis ABoK papperskorgar jag trådar om det redan finns tråd i ämnet för att det inte ska ligga en massa låsta trådar i flödet. I vissa andra forum är det lämpligare att låsa tråden med en hänvisning till var diskussionen kan föras. Har den nya tråden hunnit växa sig lite större kan det vara lämpligare att låsa och hänvisa exempelvis. Går det att infoga så gör vi det.

Tack.
Citera
2024-08-18, 18:33
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Jag moddar inte i Kändisskvaller som denna tråd handlar om så jag vet inte exakt hur de resonerar. Tror det är lämpligast om de själva uttalar sig om det. Faktum är att jag sällan ens läser där, jag håller mest till i politiska forum. Men i de politiska forumen brukar vi skicka skräptrådarna till papperskorgen och låsa de övriga, i synnerhet mycket gamla eller väldigt stora trådar låser vi hellre än att skicka till papperskorgen om de inte är bra.

Om en tråd sammanfogas i en annan tråd har inget att göra med dess kvalité utan bara att det redan finns en tråd där frågan diskuteras varpå man då samlar diskussionen i en tråd istället för att sprida ut den på flera separata trådar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in