2024-08-18, 15:23
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immortalis
Varför svarar du ens? Det märks lång väg att du inte har ens en aning om vad du pratar om. Vi talar 90 mg metadon över lång tid. Det kommer bli ett långdraget helvete att tvärsluta med det.
Inte nödvändigtvis, finns många som lyckat sluta tvärt och använt det föreslagna istället för tillföra nya droger. Kan dra många exempel på det.

Blir du som heroinmissbrukare inslängd i häkte kan du glömma nedtrappning, du dör inte men ja jobbigt säkert men det är en annan femma. Alkoholabstinens är farligare.
__________________
Senast redigerad av JanHurtig 2024-08-18 kl. 15:26.
Citera
2024-08-18, 15:40
  #14
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanHurtig
Inte nödvändigtvis, finns många som lyckat sluta tvärt och använt det föreslagna istället för tillföra nya droger. Kan dra många exempel på det.

Blir du som heroinmissbrukare inslängd i häkte kan du glömma nedtrappning, du dör inte men ja jobbigt säkert men det är en annan femma. Alkoholabstinens är farligare.


Du "vet några" som gjort det... så naivt som du uttalar dig så har du varken sett andra kliva av, än mindre upplevt det själv. Då undrar jag varför du försöker ge råd med så lite substans?

Heroin, eller valfri kortverkande opioid, är helvetiskt ca 5 dagar sedan vänder det. Vet man det kan man köpa mat, ta ledigt och härda ut med den vetskapen. Metadon-at håller på så pass länge att det kan vara helt outhärdligt och inget man ska göra utan stöd.
Citera
2024-08-18, 15:42
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immortalis
Du "vet några" som gjort det... så naivt som du uttalar dig så har du varken sett andra kliva av, än mindre upplevt det själv. Då undrar jag varför du försöker ge råd med så lite substans?

Heroin, eller valfri kortverkande opioid, är helvetiskt ca 5 dagar sedan vänder det. Vet man det kan man köpa mat, ta ledigt och härda ut med den vetskapen. Metadon-at håller på så pass länge att det kan vara helt outhärdligt och inget man ska göra utan stöd.
Har inte upplevt det men jag har varit på behandlingshem för alkohol samt varit på många avgiftningar där jag har bevittnat det. Tycker de mest går runt och gnäller och beter sig som vuxna bebisar.
Citera
2024-08-18, 15:57
  #16
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanHurtig
Har inte upplevt det men jag har varit på behandlingshem för alkohol samt varit på många avgiftningar där jag har bevittnat det. Tycker de mest går runt och gnäller och beter sig som vuxna bebisar.

Visst, det kan tyckas så kanske. I stadiet att man går runt och gnäller, är man förmodligen inte i ett akut stadium i avtändningen. Men ge då inte råd när du inte har större insikter än så.
Citera
2024-08-18, 16:12
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immortalis
Visst, det kan tyckas så kanske. I stadiet att man går runt och gnäller, är man förmodligen inte i ett akut stadium i avtändningen. Men ge då inte råd när du inte har större insikter än så.
På vilket sätt är mina råd inte bra eller felaktiga?
Citera
2024-08-19, 23:56
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanHurtig
På vilket sätt är mina råd inte bra eller felaktiga?

Du måste vara helt slut, du har noll koll på vad du pratar om och sitter och ger råd som att du drar slutsatsen att vara bakis och sluta med heroin, metadon efter dagligt bruk årligen är detsamma.

Det här forumet har åldersgräns på 18år föreslår att du loggar ut och lämnar flashback.



Såg i USA finns det en nedtrappning för metadon där dom söver ner en och injicerar någon substans som ska återställa opiod receptorerna till pre-missbruk och efter det ge naloxon tabletter i 20 dagar som extra säkerhet för opiatsug.

Dom påstår att det ska gå på 4 dagar med detta, finns det någon sådan klinik i Sverige??

Jag vill sluta också och har haft det mer en ett år 120mg, undrar hur smäärtfriaste sättet kan se ut?

Byta till subutex och trappa ner ifrån det? eller trappa ner metadonet direkt.?
går det att göra nedtrappningen utan någon avtändnig?

Någon med erfarenhet mer än att dricka öl?
Citera
2024-08-20, 07:36
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaidream
Du måste vara helt slut, du har noll koll på vad du pratar om och sitter och ger råd som att du drar slutsatsen att vara bakis och sluta med heroin, metadon efter dagligt bruk årligen är detsamma.

Det här forumet har åldersgräns på 18år föreslår att du loggar ut och lämnar flashback.



Såg i USA finns det en nedtrappning för metadon där dom söver ner en och injicerar någon substans som ska återställa opiod receptorerna till pre-missbruk och efter det ge naloxon tabletter i 20 dagar som extra säkerhet för opiatsug.

Dom påstår att det ska gå på 4 dagar med detta, finns det någon sådan klinik i Sverige??

Jag vill sluta också och har haft det mer en ett år 120mg, undrar hur smäärtfriaste sättet kan se ut?

Byta till subutex och trappa ner ifrån det? eller trappa ner metadonet direkt.?
går det att göra nedtrappningen utan någon avtändnig?

Någon med erfarenhet mer än att dricka öl?

Personangrepp något du brukar ta till när du inte håller med?
Ni båda är ju övertygade om att ni måsta ha nya droger för sluta med något som är till för att sluta med Heroin, alltså sub eller metta.

Varför är ni så rädda för avtändning för att sluta? Avtändningen är inte ens farlig endast jobbig.
Så varför inte bara stänga in er med några polare som har koll på hur ni mår. Ät och sov så mycket ni vill. I ryssland kedjar de fast heroinmissbrukare i en säng. Vissa låser de upp vid toalettbesök andra för nöja sig med en potta som byts av personal.

Åker du in i fängelset i USA som heroinmissbrukare är du under bevakning och kan i vissa fall få metadon om du börjar bajsa på dig och grejer men oftast får du rida ut stormen själv i en isoleringscell.

Att gymma kanske inte det första man gör dag ett men situps, armhävningar, jumping jacks osv kan man göra för orka gå igenom abstinensen. Antar du är en vuxen människa och inte en liten bebis? Varför inte bara ta några dagar av hell utan att sitta och lipa hur dåligt du mår och du måste ha nya droger? Det var drogerna som tog dig till den sits du sitter i och du vill lösa det med nya droger på egen hand? Dömt att misslyckas och det vet du också. Lägg in dig på en avgiftning om du verkligen vill sluta istället för leka din egen doktor.

Ni heroinster vill ha kakan och äta upp den och när ni ska avgiftas förfäntas ni er Grand Hotel.
Citera
2024-08-20, 07:42
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immortalis
Visst, det kan tyckas så kanske. I stadiet att man går runt och gnäller, är man förmodligen inte i ett akut stadium i avtändningen. Men ge då inte råd när du inte har större insikter än så.
De var inte i akuttillstånd, de hade varit där i över 2 veckor men gick runt med jacka inomhus och gnällde på personalen att få sitt moffe. De fick sitt moffe , morfin alltså men de sa alltid moffe men under bestämda tider men ändå skulle det gnällas hur dåligt de mådde ifrån morgon till sen kväll varje dygn. Tycker de betedde som som vuxna bebisar. Själv tog jag mina skakningar och min ångest genom att sitta och läsa böcker eller glo på DVD-filmer de hade.

Efter några dagar när jag kände mig bättre fick jag tillgång till gymmet och där försvann 90 % av min ångest och mitt fysiska dåliga mående till 10 % ångest och 100 % bättre i kroppen.

De uppmuntrade träning med bra mat också vilket uppskattades. De hade lång erfarenhet av att fysisk aktivitet är mycket mycket bättre än mediciner. Visst fick man benzo de första dagarna men sen fick man klara sig på egen hand vilket givetvis bra.

Om man aldrig kan ta en motgång (i detta fallet må dåligt och känna sig sjuk) kan man ställa sig frågan att det kanske därför man satt i den sits man satt? Alltid välja den "lätta" vägen ut ur problem.
Citera
2024-08-20, 11:41
  #21
Medlem
Hur mår du nu?

Det är lätt dom första dagarna men när man kommer till dag 4-5 så kommer det garanterat vara jobbigt.

Du kan ta sub efter några dagar. Ta inte för tidigt för du vill inte få en krock.

Jag hade 120mg metadon för sju månader sen och jag sänker 10mg i månaden så jag ligger nu på 50mg. Börjar känna av nedtrappningen nu. Sömnen blir sämre och sämre. Man får passa sig för bens och lyrica nu för det hjälper så klart jättebra men jag vill inte ha två nya problem så tar aldrig mer än två dagar i rad.

Tips är att träna, sköta kosten och lägg till vitaminer.

Förra gången jag försökte sluta så kom jag ned till 40mg sen kom en ”kompis” som hittat ett hekto varor samt ett hekto ladd. Kompisen visste inte ens vad det var så jag fick hälften
Lyckades hålla mig i en vecka innan jag var på bytet och slog i mig allt…

Hursomhelst, lycka till och kör en nedtrappning istället.
Citera
2024-08-20, 11:46
  #22
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanHurtig
De var inte i akuttillstånd, de hade varit där i över 2 veckor men gick runt med jacka inomhus och gnällde på personalen att få sitt moffe. De fick sitt moffe , morfin alltså men de sa alltid moffe men under bestämda tider men ändå skulle det gnällas hur dåligt de mådde ifrån morgon till sen kväll varje dygn. Tycker de betedde som som vuxna bebisar. Själv tog jag mina skakningar och min ångest genom att sitta och läsa böcker eller glo på DVD-filmer de hade.

Efter några dagar när jag kände mig bättre fick jag tillgång till gymmet och där försvann 90 % av min ångest och mitt fysiska dåliga mående till 10 % ångest och 100 % bättre i kroppen.

De uppmuntrade träning med bra mat också vilket uppskattades. De hade lång erfarenhet av att fysisk aktivitet är mycket mycket bättre än mediciner. Visst fick man benzo de första dagarna men sen fick man klara sig på egen hand vilket givetvis bra.

Om man aldrig kan ta en motgång (i detta fallet må dåligt och känna sig sjuk) kan man ställa sig frågan att det kanske därför man satt i den sits man satt? Alltid välja den "lätta" vägen ut ur problem.

Men metadon kan ta år att bli återställd från? Klart de mådde förfärligt två veckor in.
Du är antingen en äldre man utan koll eller så försöker du vara rolig.
Citera
2024-08-24, 15:34
  #23
Medlem
sickDAPiMPs avatar
Jo har märkt så pass långt att jag inte kan äta men dricker i alla fall. Inatt började lite flunsa symtom. Är väl lugnt nu att ta sub och om så isåfall hur mycket
Citera
2024-12-12, 19:16
  #24
Medlem
sickDAPiMPs avatar
Nu hade jag skrivit ett långt inlägg för att komplettera för hur situationen ser ut, men tack vare tjocka fingrar så måste jag börja om. Denna gång lite kortare. Vill börja med att nämna att jag genomförde avtändningen utan nedtrappning. Jag har även sen dess varit helt utan metadon, har vid kanske sju tillfällen tagit buprenorfin.

Dag 1 - 6:
Jag trodde att abstinensen hade börjat redan dag fyra, som med buprenorfin. Men det mesta var psykiskt och jag tror mest att jag inbillade mig att jag hade abstinens. Hade lite svårt att sova men lyckades ännu tvinga i mig föda. Jag var nästan besviken på att det inte blev värre än så, hur konstigt detta än må låta. Jag minns att när det hade gått exakt 6 dygn efter senaste dosen så trodde jag att det värsta hade börjat. Men ni som har tänt av från metadon förstår nog att jag inte ens hade börjat känna av abstinensen.

Dag 7 - 15:
Det var nästan på minuten (i alla fall på timmen) exakt en vecka efter senaste dosen som jag fattade att något började hända. Det var på morgonen och jag kände hur det helt plötsligt började rinna snor ur näsan. Sen blev jag snabbt varm som fan och sen började jag frysa. Denna "övergång" pågick väldigt snabbt, på mindre än en timme så hade jag influensa med feber och frös som... Sen började ett mörkt moln skapas ovanför mig och då förstod jag att nu börjar skiten på riktigt. Jag märkte att jag hade svårt att röra på händerna och att gå. Fick inte i mig föda eller vätska. Jag började här använda mer amfetamin och detta för att ens orka röra på mig. Under dessa dagar så gick jag ner nästan 20 kg!!! Jag var tvungen att hålla mig sysselsatt hela tiden. Tålamodet var helt borta, men jag pep inte och de flesta som inte visste att jag körde cold turkey märkte att jag hade avtändning. Kom ihåg att jag hade legat på 90 mg i 18 månader och ungefär ett år innan det på buprenorfin.

Dag 9 så var jag tvungen att göra något, så jag drog iväg för att spåra upp ett kräk som försökt fly undan en skuld. Detta besök slutade med att han, efter ett missförstånd låg i sin egen soffa med iallafall hälften av revbenen avslagna och en motorcykel mindre. Till mitt försvar så gav han nycklarna till mig själv och hojen som han först gav åt mig betedde sig underligt. Den började accelerera av sig själv och till max. Efter fem sex gånger så tyckte vi att han försökte blåsa oss och åkte tillbaka. Han kom utspringande och ropade att choken var på. Men eftersom att min vän bara talar finska och jag inte kan ett skit om hojar så var det lika effektivt som om han talat ett annat språk. Här märkte jag första gången att jag verkligen inte hade plats för några förklaringar eller för att förstå någonting nytt som jag inte redan hade relativt bra koll på.

Jag åkte till Finland efter detta och blev häktad efter att ha spräckt bakhuvudet på ett annat kräk efter att ha misskalkylerat kraften bakom ett slag med en tom hantel. Snubben fick bakhuvudet helt spräckt och fick flygas till ett större sjukhus i Oulu (Uleåborg). Han fick flertalet hjärnblödningar och var fortfarande nedsövd när dom var tvungna att släppa mig. Jag tror att dessa 15 dagar i häktet var ganska avgörande för att jag inte skulle börja ta buprenorfin istället för metadon. När jag släpptes efter femton dagar så hade jag varit ren i exakt en månad. Jag hade ännu kvar abstinensen och det var här jag vågade ta lite buprenorfin. Det underlättade men jag fick absolut inget som helst rus av det. Jag blev bara "friskare".

Jag hade iallafall gått igenom det värsta då och tiden efter kändes inte ens lite. Men jag blev då igen lite besviken på att det inte blev värre än så, hade ställt in mig på något värre men var ändå förvånad över hur intensiv den riktiga abstinensen var. Det är viktigt att komma ihåg att jag mellan dag 7 och 15 inte sover någonting. Och de som träffade mig då inte ens märkte att jag var mitt i mitt egna helvete. Men jag fick göra dom värsta dagarna med skallen. Jag hade bestämt mig och jag tror att detta gjorde det enklare. Sen ville jag bevisa för mig själv och andra att det inte är svårt att genomföra, så länge man inte försöker att sluta: Det är bara att man gör det.


Jag skulle rekommendera alla till att göra det likadant. Visst det var krävande och jag tror att faktum att jag hade beslutat att lägga ner själv och inte var tvingad till det spelade en avgörande roll. Sen har jag en del prövningar sen tidigare som format mig och som gett mig ett lite starkare psyke än många andra. Sen som föda så märkte jag att Naturell yoghurt fungerade, men då en klunk åt gången, annars spyr du upp allt.Tog kanske 30 min att tömma en liter. Sen att hålla sysselsatt, jag fick flertalet gånger aktivera musklerna genom att bara fokusera på att röra händerna och fötterna och sen med tankens kraft ställa mig upp och börja promenera ett steg åt gången. Det är bra att ha amfetamin (i alla fall om energin inte räcker vilket den inte gör).

Idag har det gått nästan exakt fyra månader sedan jag tog metadon senast. Suget har inte kommit överhuvudtaget, mer att jag tänker på abstinensen när jag tänker på metadon. Var detta jag hade som mål då jag lyckades sluta med lyrica likadant, genom att relatera till läkemedlet med ett trauma. Traumat är något som kommer att finnas kvar men har också gjort att jag inte har något som helst sug efter det längre.

Allt handlade i slutändan om inställningen:
Om du ska sluta med någonting så kommer det aldrig att gå om du försöker att sluta. Tro mig det håller inte.
Det är bara att välja att sluta.
Om det är svårt så gör du fel eller så är du inte redo att sluta. Om någon undrar hur man kommer till det så att man är redo att sluta så kan jag bara svara
: Det är bara att man gör det, bara gör det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in