2024-08-18, 13:56
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Inlåst kommer hon inte bli om hon inte får vårdintyg (brukar gälla kortare tid) eller blir dömd till rättspsykiatrisk vård. Då måste hon gå totalt bananas. Sticka kniven i nån etc.

Hon har ju redan ställt till med en del. Jag tycker det är illa nog att ta stryptag på någon och förstår inte att det inte rubriceras som mordförsök. Enhetschefen gör sig till och med besväret att lämna uppgiften att offret mår väldigt psykiskt dåligt efter händelsen; det låter som ett allvarligt tillbud.

Är hon stark nog att ta stryptag på en vuxen jämbördig och sedan hålla fast kan hon nog ta livet av en undergiven hund. Vi vet ju redan att hon tycker om att hålla för hundens luftvägar.
Citera
2024-08-18, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Ja, och att "inte lägga sig i" är så förbannat svenskt att folk och djur dör för att vi är så ryggradslösa.

"Sköt du ditt så sköter jag mitt." Svenskar borde skärpa till sig. Jag tvivlar starkt på att ingen utanför Essies hem kan ha sett eller hört något om hur Essie behandlades. Visst, A var inte ute mycket enligt anmälningar och våldet ska ha begåtts mestadels hemma, men nog sjutton tror jag grannar fattat. Grannar, butikspersonal, veterinärer om de ev besökt klinik, vänner till familjen, förbipasserande på gatan då Essie pipit i cykelvagnen, Hundhjälpen...
Citera
2024-08-18, 14:34
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
"Sköt du ditt så sköter jag mitt." Svenskar borde skärpa till sig. Jag tvivlar starkt på att ingen utanför Essies hem kan ha sett eller hört något om hur Essie behandlades. Visst, A var inte ute mycket enligt anmälningar och våldet ska ha begåtts mestadels hemma, men nog sjutton tror jag grannar fattat. Grannar, butikspersonal, veterinärer om de ev besökt klinik, vänner till familjen, förbipasserande på gatan då Essie pipit i cykelvagnen, Hundhjälpen...

Citat:
Ja och fler länder med. Tyvärr.

Ja, många borde ha sett och inte minst sett tillräckligt mycket för att kunna göra något...
Citera
2024-08-18, 14:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Ja, många borde ha sett och inte minst sett tillräckligt mycket för att kunna göra något...

Och vem vet, kanske har någon eller några sagt till, men familjen PÖ lyckats prata bort det, men tyvärr tror jag nog mest på att folk inte velat "stöta sig" med dem eller lagt sig i, särskilt inte klampa in och ha åsikter då det rör en person med funktionsnedsättning. För då är risken att en får höra att en är grym, diskriminerande, oförstående, okunnig eller hänsynslös. Tror faktiskt många kan ha dragit sig att säga till familjen eller anmält till LS "bara" av den anledningen.
Citera
2024-08-18, 14:58
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Och vem vet, kanske har någon eller några sagt till, men familjen PÖ lyckats prata bort det, men tyvärr tror jag nog mest på att folk inte velat "stöta sig" med dem eller lagt sig i, särskilt inte klampa in och ha åsikter då det rör en person med funktionsnedsättning. För då är risken att en får höra att en är grym, diskriminerande, oförstående, okunnig eller hänsynslös. Tror faktiskt många kan ha dragit sig att säga till familjen eller anmält till LS "bara" av den anledningen.
ja, och det kan ha varit en extra tröskel att låta myndigheterna veta om djurplågeri att A inte är helt normal...
Senast redigerad av Notteliten 2024-08-18 kl. 15:05. Anledning: korrektion
Citera
2024-08-18, 16:58
Medlem
En fråga jag grunnar över är varför folk blir blockade från PÖs fanclub när de frågat om allmänna saker som tex vilka ID-hundar som varit ute eller var katten är?
Är inte det ett konstigt förfarande?
Citera
2024-08-18, 17:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
En fråga jag grunnar över är varför folk blir blockade från PÖs fanclub när de frågat om allmänna saker som tex vilka ID-hundar som varit ute eller var katten är?
Är inte det ett konstigt förfarande?

Jag tror inte de vill att det ska få andra att börja tvivla eller att sådana frågor ska "så frön".
Citera
2024-08-18, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Då borde dessa (alla beslut) plockas ut och genomlysas, kan det vara så att Familjen Pengakåt har ngn på "deras" sida hos Kommunen, allt känns minst sagt märkligt!

Kan man påvisa jäv så är besluten ogiltiga.
Citera
2024-08-18, 17:55
Medlem
Citat:
Jag tror inte de vill att det ska få andra att börja tvivla eller att sådana frågor ska "så frön".

Det har fått precis motsatta verkan. PÖ verkar inte heller har alla hönsen hemma...
Citera
2024-08-18, 17:58
Medlem
Citat:
Läste i FB-gruppen för Essie, att nästa nummer av SKK:s Hundsport som kommer ut i oktober, kommer ha tema assistanshundar.

Kanske god idé att skriva till tidningen och tipsa om det vi finner viktigt i ämnet?

Det tycker jag absolut. Eftersom PÖ inte bor på plats så ska ju Essie aldrig blivit godkänd.
Citera
2024-08-18, 18:40
Medlem
Citat:
Läste i FB-gruppen för Essie, att nästa nummer av SKK:s Hundsport som kommer ut i oktober, kommer ha tema assistanshundar.

Kanske god idé att skriva till tidningen och tipsa om det vi finner viktigt i ämnet?
Skriv till dem!

Om de inte vill ta upp något direkt gällande Essie, så kanske de ändå kan få med ett par rader om hur vanligt eller ovanligt det är att assistanshundar försvinner och inte hittas eller återkommer.
Citera
2024-08-18, 18:43
Avslutad
Kommer ni ihåg bilden som kom ut på Tiktok tidigt i hela den här vevan med text om att Essie blivit dödad och nedgrävd vid sjö? På bilden står det även att personal blivit misshandlad av A och att den som lagt upp fotot känner en som ännu har bitmärken kvar efter A, 2 år senare. Av texten framgår även att tidigare katt som bott hos A blivit omhändertagen pga våld från A. Bilden lades upp igen i FB-gruppen ikväll.

Det slog mig då jag såg bilden nu, är att personen som skrev detta måste ha viss insyn. Eller fått information någonstans ifrån. För, det som rör att personal blivit biten, hade inte kommit ut offentligt via tillbudsrapporter på Flashback när personen skrev inlägget. Det kom först långt senare.

Undrar vad mer som stämmer av det som sägs i det inlägget.
Senast redigerad av Kryptonitonia 2024-08-18 kl. 19:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in