2024-08-17, 23:21
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
Hon har tom betalningsanmärkningar.

Det borde även bli bidragsfusk? Någon av novellförfattarna, som verkar ha god kännedom om familjens förehavanden, påstod att man tog ut en hyra kring 18000:-. Om föräldrarna samtidigt bor i huset hyr man ju bara ut en del av det? Och redan 18k är ju jäkligt saftig att ta i hyra för ett vanligt radhus i en småstad.

De bor inte där. Det har P själv sagt till lokaltidningen EP.
Citera
2024-08-17, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ja jag vet att en länksamling finns där, plus en sammanfattning som börjar bli inaktuell. Tänkte eftersom vi håller på med en ny sammanställning och inte vet om mod vill lägga till den, kan det vara bra att underbygga med fakta svart på vitt så vi slipper tjafsade om näthat.

Att P nekade till de alternativ som kommunen erbjöd finns i dokumenten. Om det specifikt står utredning kommer jag inte ihåg. Och vad gäller uppgifter i tråden är vi bundna av regel 1.06.

Det tycker jag också låter som en bra idé, fint att ha allt samlat. Det motverkar ju iaf en del av rundgången som blir.

Ja precis, den biten är jag också säker på. Om det sedan står något specifikt gällande utredning minns inte jag heller.
Citera
2024-08-17, 23:26
Medlem
Citat:

Jo, det är sant. Jag bara spånade lite, tycker summan känns suspekt och har fått en känsla av att det finns något mer lurt där också.
Citera
2024-08-17, 23:35
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
Jo, det är sant. Jag bara spånade lite, tycker summan känns suspekt och har fått en känsla av att det finns något mer lurt där också.

Ja förstår och håller med. Mitt intryck är att familjen inte har några spärrar. Läste nån kommentar om att så länge man inte är dömd är man oskyldig. Kan man komma undan med bidragsbrott och bedrägerier men inte åker dit, har man följaktligen gjort det moraliskt rätta.
Citera
2024-08-17, 23:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Ska fixa med länkar, bra idé! 🙌

Funderar över om vi skulle göra en tidslinje. Någon hade filat på en sån tidigare i tråden, var det du?
Citera
2024-08-18, 00:37
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Läste precis en som skrev där att det inte är ovanligt att hundar dyker upp efter lång tid. Vet inte vad jag ska säga om det ....

Jag tänkte också på det och på allt tjat P skriver om att han tror Essie ska komma hem. Undrar om dom skaffat en ny liknande hund som stand in för Essie Just nu tror man vadsomhelst om den familjen
Citera
2024-08-18, 01:45
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Förr var det institutionsvård som gällde. Äldre hamnade på långvården eller ålderdomshem, ofta mot sin vilja. Barn med handikapp och funktionsnedsättningar lämnades på institutioner. Föräldrarna fick höra att de skulle glömma bort barnet och skaffa nya. Psykvården sköttes på sjukhus där patienterna kunde bli kvar livslångt.

Under 70-80 talet ville man ändra på det. Äldre skulle få bo kvar hemma med hemsamariter. Funkisbarnen stanna med föräldrarna som fick vårdbidrag. Kroniskt sjuka psykpatienter fick inte vara kvar.

ÄDEL-reformerna la över ansvaret för dessa grupper på kommunerna för att slippa från instutitionsvården. Alla skulle ha rätt till ett hem. Man tog bort omyndigförklaringen och stärkte rätten till självbestämmande. Och LSS kom som skulle ge funktionshindrade hjälp med bl a personlig assistans. Privata aktörer kom att ta över allt mer och kommunerna upphandlade tjänster.

Tankarna bakom reformerna var nog god i grunden men de kom till i en annan tid.
Citera
2024-08-18, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Det är sinnesjukt hur en kommun kastar bort miljoner efter miljoner på en enda tös lika henne, som du skriver kasta för hvete in henne på ett hem!
Istället får en del gamla sova i sin egen urin och äta mat vilket inte ens en utsvulten hund skulle äta, detta till trots att det är alla äldre människor i vårt land som byggt upp vår välfärd.

Även barn med NPF-diagnoser kan uppfostras till en viss del. Här är det ju ganska uppenbart att föräldrarna valt den lätta vägen och överlåtit åt samhället att ta hand om barnet. Men det har ju funkat för dem uppenbarligen. Sen kan man ju fundera på om det är rätt eller inte, eller om det handlar om ekonomi, precis som du är inne på. De gjorde en favorit i repris med hunden, som de heller inte kunde ta hand om. Det finns många barn som har växt upp med diagnoser i Sverige, de brukar reda sig med lite hjälp och uppfostran. Det här paret verkar ha hoppats på att barnet skulle sköta sig självt. Aj aj. Bara att casha upp.
Citera
2024-08-18, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Även barn med NPF-diagnoser kan uppfostras till en viss del. Här är det ju ganska uppenbart att föräldrarna valt den lätta vägen och överlåtit åt samhället att ta hand om barnet. Men det har ju funkat för dem uppenbarligen. Sen kan man ju fundera på om det är rätt eller inte, eller om det handlar om ekonomi, precis som du är inne på. De gjorde en favorit i repris med hunden, som de heller inte kunde ta hand om. Det finns många barn som har växt upp med diagnoser i Sverige, de brukar reda sig med lite hjälp och uppfostran. Det här paret verkar ha hoppats på att barnet skulle sköta sig självt. Aj aj. Bara att casha upp.

Du kan tex inte jämföra Jonas Björkmans barn med den här tjejen. A har IF, det är grundproblemet. Sedan autism också.

Om man har IF och autism har man rätt att ”flytta hemifrån”, dvs till någon slags boende i kommunen man är skriven i. Oftast gruppboenden.
Citera
2024-08-18, 08:30
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Tänker på sånt som framkommit i de offentliga handlingarna. Svart på vitt. Läkarens bedömning att A anfaller blixtsnabbt, går till attack med tillhyggen som kniv och hammare. Arbetsskadeanmälan med uppgifter om att hon bits, tar stryptag, hotar med sax och ska klippa av håret på personalen. Att hon hämtats av polisen för tvångsvård på akutpsyk.

Speciellt betten tycker jag är väldigt oroande. Det är fråga om stora djupa bett som gett bestående ärr. Vad kan man göra åt sånt? Hur skyddar man PA som ska ha hand om henne i "bunkern"? Ska hon ha mask som Hannibal the cannibal? Visserligen en filmkaraktär men med samma blixtsnabba bitande. Det går ju inte an, inte bältesläggning heller.

Medicinering tillåter inte P, som är förvaltare, utan det ska vara lågaffektivt bemötande för hela slanten A inte triggas. Utredning har han också motsatt sig.

Vi är många i tråden som upprörts av As öde, tycker synd om henne och drar paralleller till andra fall. Lutar åt att hon skulle behöva vård och utredning inom psykiatrin i första hand, men A är rädd för psykpersonal och har självbestämmanderätt så länge det inte är fråga om vårdintyg eller rättspsykiatrisk vård. Inte lätt komma vidare när förvaltaren motsätter sig vård och vill ha dubbel bemanning dygnet runt av PA, som har en stödjande roll och inte får ta till annat än lågaffektivt bemötande.
Med tanke på hennes dåliga erfarenhet av sjukhus (läs psyk) så känns det högst märkligt att P väljer att säga till A att Essie är på sjukhus, med ursäkt att det skulle vara mer lugnande än att hon åkt bort tex. Hon vet ju vad det innebär att åka till en plats hon tycker om. Anledning till sjukhusstoryn TROR jag är för att A vet att det är där man är när man är skadad/sjuk. Och det är vad som hänt Essie
Citera
2024-08-18, 08:39
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
Så klart ska man aldrig säga aldrig, men det jag menade var om det nu bara kommer vara försäkringsbolaget som utreder om dom ska ersätta eller inte tror jag inte kommer komma ut på samma sätt som en FUP. Men det är ju bara att vänta och se. Ju längre tiden går desto svårare brukar det vara att hålla koll på sina egna lögner
Johanna Möller är ett bra exempel på att försäkringsbolaget inte ger sig. De vill ju inte betala ut pengar i onödan. Nu värderas människoliv högre i Sverige och ger mer läsare i kombo med ett mord. Allmänintresset är högre, men om någon journalist bestämmer sig för att gräva så kanske vi så småningom får reda på försäkringsbolagets utredning också.
Citera
2024-08-18, 08:44
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Fast det är likväl folkbokföringsbrott, de står skrivna där
Senast redigerad av vemedinma 2024-08-18 kl. 09:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in