2024-08-12, 23:41
Medlem
HA håller låg profil numera man ser dem inte så mycket ute.
Citera
2024-08-13, 02:48
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Något som slår mig är att en tråd som handlar om MC-klubben Hells Angels placeras under organiserad brottslighet. Alla som känner mig vet att jag definitivt inte försvarar kriminalitet men i fallet med HA tycker jag det är något fördomsfullt att sortera in klubben som sådan under avdelningen organiserad brottslighet. Helt säkert finns det en hel del HA-medlemmar som sysslar med saker som går utanför lagens råmärken men att stämpla hela klubben som en kriminell organisation är det verkligen helt rättvist? Det här låter kanske som ett försvarstal för en organisation som man själv har intressen i, men nej det är det inte. Jag är inte medlem i HA och har inga kopplingar alls till klubben ifråga. Ändå så ser jag inte alls HA som ett tillnärmelsevis lika stort samhällshot som de klaner och nätverk som håller på att infiltrera vårt samhälle på alla nivåer. Där kan man på allvar tala om organiserad brottslighet.
Citera
2024-08-13, 12:10
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Något som slår mig är att en tråd som handlar om MC-klubben Hells Angels placeras under organiserad brottslighet. Alla som känner mig vet att jag definitivt inte försvarar kriminalitet men i fallet med HA tycker jag det är något fördomsfullt att sortera in klubben som sådan under avdelningen organiserad brottslighet. Helt säkert finns det en hel del HA-medlemmar som sysslar med saker som går utanför lagens råmärken men att stämpla hela klubben som en kriminell organisation är det verkligen helt rättvist? Det här låter kanske som ett försvarstal för en organisation som man själv har intressen i, men nej det är det inte. Jag är inte medlem i HA och har inga kopplingar alls till klubben ifråga. Ändå så ser jag inte alls HA som ett tillnärmelsevis lika stort samhällshot som de klaner och nätverk som håller på att infiltrera vårt samhälle på alla nivåer. Där kan man på allvar tala om organiserad brottslighet.
Jag håller helt med dig. Det är anmärkningsvärt att HA jämförs med klaner och nätverk och har alltid gjorts. Det är väl lättare för journalister att skylla på hells angels än dom verkliga hoten. Dom senaste åren så är inte hells angels i närheten av att vara herrar på täppan. På 90talet absolut, men det är längesedan. Valfritt gäng I orten är farligare än hells angels och många poliser säger det också.
Citera
2024-08-13, 21:51
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Jag håller helt med dig. Det är anmärkningsvärt att HA jämförs med klaner och nätverk och har alltid gjorts. Det är väl lättare för journalister att skylla på hells angels än dom verkliga hoten. Dom senaste åren så är inte hells angels i närheten av att vara herrar på täppan. På 90talet absolut, men det är längesedan. Valfritt gäng I orten är farligare än hells angels och många poliser säger det också.
Ja HA hade ju sitt krig med Bandidos på 90-talet Och det var en del skjutningar på allmän plats. Dock var det väl Bandidos som gick långt över gränsen och tog död på en del helt oskyldiga i sina dåd, med bland annat bomber och pansarskott, jösses. Så jag anser nog att Bandidos är värre än HA och visar sämre omdöme, både då på 90-talet och i nutid, även om HA självklart inte var några helyllesnubbar de heller.
Som läget är nu ser jag inte HA som någon systemhotande organisation över huvud taget. Nu är det helt andra grupperingar som på allvar hotar vårt samhälle. Frågan är vad som kan göras åt det, eller om det redan är alltför sent.
Citera
2024-08-15, 18:07
Medlem
flazbazs avatar
-
Senast redigerad av flazbaz 2024-08-15 kl. 18:38.
Citera
2024-08-15, 18:55
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flazbaz
HA blir väl inte mindre kriminella bara för att fokus ligger främst på andra "gäng" numera. Lite "whataboutism" att hävda att det inte skulle vara en organisation som står utanför lagen bara för att andra organisationer är värre. Tror jag i alla fall.
Jag ska helt ärligt säga att jag vet inte. Jag bara väcker frågan om HA som organisation är att betrakta som organiserad brottslighet eller om det brottsliga helt enkelt ligger på individnivå? Jag kör inte MC och har som sagt inga egentliga erfarenheter av MC-klubbar över huvud taget. Däremot av andra organisationer som många nog ser som representanter för organiserad brottslighet men där jag bestämt vill hävda att det är fördomarna som styr. Så jag vet inte om fördomar styr även vad gäller åsikterna om HA, alternativt att det verkligen är en grovt kriminell organisation eller att de kanske befinner sig i en slags gråzon. Allt är ju inte helt svart eller vitt. Nåväl det finns säkert de som har mer koll på detta än vad jag har, eller?
Citera
2024-08-16, 12:13
Medlem
Jimmie gbg out?
Citera
2024-08-16, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methhash
Jimmie gbg out?

Ryktet går att han lämnat av personliga skäl . ( hälsan ) Out ? Hur kunde det skett ?
Citera
2024-08-16, 23:01
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwehtti
Ryktet går att han lämnat av personliga skäl . ( hälsan ) Out ? Hur kunde det skett ?
Var väl deras yngsta medlem men visst man kan bli sjuk ung. Vilka är kvar nu?
Citera
2024-08-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methhash
Jimmie gbg out?

jaså har han fått lämna?

min gissning är att han helt enkelt inte platsade längre, efter att West Rock City gick in, tog över och styrde upp avdelningen
Citera
2024-08-17, 14:32
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thetruesaida
jaså har han fått lämna?

min gissning är att han helt enkelt inte platsade längre, efter att West Rock City gick in, tog över och styrde upp avdelningen
Vilka från wrc? Gt gick väl också in.
Citera
2024-08-17, 14:43
Avslutad
Hur ser återväxten ut? Dom flesta "gamla" profiler har imponerat med sin överlevnad (inte minst tjack skallarna). Bra jobbat, hoppas det finns en plan för dom sista ljuva åren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in