Citat:
Ursprungligen postat av
LX
Större delen av E-handel kräver mobilt Bank-ID, vissa typer av bankärenden på en del banker kräver det också. Om man ser den trenden så kanske det blir så att när butiksdöden är ett faktum att man måste ha en mobil enhet för att kunna handla dvs leva.
Det betyder att man spendera minst 1000 spänn om året för att en kompetent Mobil, Antivirus och VPN plus eventuella abonnemangskostnader för att hålla dessa uppdaterade.
Det kanske är mer pengar eller lite mindre.
Men varför? Är det rimligt att kräva detta? Vart hamnar alla dessa lurar sen som skrot, kostar det inte miljön också?
Jag har frågat det nån annanstans också men tråden kastades. Men är det inte riskabelt att knalla om kring på stan med bank-id?
Du behöver inte köpa en ny mobil varje år. Antivirus och VPN? Vad ska du med det till, inget jag använder i alla fall.
Köpte mig precis en ny mobil, en Motorola för 777 kr och ett fodral för 70 kr. En uppgradering från den Sony jag köpte 2018 för 999 kr. Då är det nya mobiler jag köpt, man kan komma billigare undan om man köper begagnat.
Inte en perfekt situation, men ingen katastrof heller tycker jag. Bara ett abonnemang, till min 2G-lur. Motorolan går via wifi.
Det är vad jag vet inte farligt att knalla runt på stan med BankID, men det är inget jag gör speciellt ofta ändå. Behöver BankID på jobbet så Motorolan får hänga med i väskan. Använder annars en knapptelefon och kommer att behöva köpa en ny när 2G-nätet släcks. Åter igen, inte perfekt men jag överlever.