2024-08-16, 20:04
Medlem
Vilken dröm att ha en telefon som ändå har bank id , banken och Swish. Men inget mer.
Citera
2024-08-16, 21:12
Medlem
Företaget som jag konsultar på behövde ta in en expert på ett nischat område där det finns få med rätt kompetens, timpeng 3500 kr/tim i ca 6 veckor. Behövde vara svensk medborgare och ha bankid.

Vid onboardingen visade det sig att han inte hade bankid och inte tänkte skaffa det heller. Frågade försiktigt varför. Svaret var att han ville lämna så få elektroniska spår som möjligt. Så det blev inte något uppdrag för honom.

Jag undrar hur man klarar sig i vårt samhälle om man lever så.
Citera
2024-08-16, 21:26
Medlem
Ha både och!*
Planera
Minimera risker
Undvika beroende

*ha dumtelefonen med dig särskilt om du är äldre!
Senast redigerad av rantaplan 2024-08-16 kl. 21:29.
Citera
2024-08-16, 22:33
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Större delen av E-handel kräver mobilt Bank-ID, vissa typer av bankärenden på en del banker kräver det också. Om man ser den trenden så kanske det blir så att när butiksdöden är ett faktum att man måste ha en mobil enhet för att kunna handla dvs leva.

Det betyder att man spendera minst 1000 spänn om året för att en kompetent Mobil, Antivirus och VPN plus eventuella abonnemangskostnader för att hålla dessa uppdaterade.

Det kanske är mer pengar eller lite mindre.

Men varför? Är det rimligt att kräva detta? Vart hamnar alla dessa lurar sen som skrot, kostar det inte miljön också?

Jag har frågat det nån annanstans också men tråden kastades. Men är det inte riskabelt att knalla om kring på stan med bank-id?
Du behöver inte köpa en ny mobil varje år. Antivirus och VPN? Vad ska du med det till, inget jag använder i alla fall.

Köpte mig precis en ny mobil, en Motorola för 777 kr och ett fodral för 70 kr. En uppgradering från den Sony jag köpte 2018 för 999 kr. Då är det nya mobiler jag köpt, man kan komma billigare undan om man köper begagnat.

Inte en perfekt situation, men ingen katastrof heller tycker jag. Bara ett abonnemang, till min 2G-lur. Motorolan går via wifi.

Det är vad jag vet inte farligt att knalla runt på stan med BankID, men det är inget jag gör speciellt ofta ändå. Behöver BankID på jobbet så Motorolan får hänga med i väskan. Använder annars en knapptelefon och kommer att behöva köpa en ny när 2G-nätet släcks. Åter igen, inte perfekt men jag överlever.
Senast redigerad av BackToHegel 2024-08-16 kl. 22:38.
Citera
2024-08-16, 22:40
Medlem
Går det överleva utan smartphone? Ja, men vill man det? Nej!

Även om man inte vill använda appar och sånt, det är fine, men utan bankID blir livet så otroligt mycket krångligare. jag använder bankID varje dag. Måste jag använda det varje dag? nej, men det underlättar och sparar mig så mycket tid att jag skulle absolut inte vilja vara utan det.

om jag skulle välja något jag måste avstå, antingen vanlig legitimation eller Mobilt BankID så hade jag valt att avstå vanlig legitimation alla dagar i veckan. För vanlig legitimation använder jag kanske några få enstaka gånger per år, men bankID används nästan varje dag till allt möjligt. Även till att hämta paket och sånt.
Citera
2024-08-17, 00:01
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Klarar man sig utan Smartphone och är det rimligt om nej?

Jag tycker det är orimligt om svaret är nej, för om svaret är nej räcker det inte att man har en mobil, då måste man ha två, av nyare modell, hela tiden, för en kan ju går sönder eller försvinna.
Citera
2024-08-17, 00:03
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
om man inte vill använda appar och sånt, det är fine, men utan bankID blir livet så otroligt mycket krångligare

BankID är en app.
Citera
2024-08-17, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
BankID är en app.

Ja så klart den är, men jag menar att man kan säkert överleva utan facebook, instagram, webläsare med mera, men utan bankID blir livet mycket svårt. Säger inte att det är omöjligt, men det blir svårt.
Citera
2024-08-17, 01:59
Medlem
anon112s avatar
Citat:
Men varför? Är det rimligt att kräva detta?
Det heter bland annat Övertro på ny teknik. Till viss del korruption också kanske. Det är klart att det inte är rimligt. Det mest orimliga är att det är ett satanistiskt bank-id. Ett fascistiskt svenska fasciststaten-id hade varit rimligare.

Och som svar på rubriken: man klarar sig alldeles utmärkt utan smartphone och jag tror dom allra flesta skulle ha ett bättre liv utan den hjärntvättsleksaken.

Citat:
Men är det inte riskabelt att knalla om kring på stan med bank-id?
Jo. Akta dig för pundare som hugger dig i ansiktet om du inte köper saker till dom med ditt bank-id.
Citera
2024-08-17, 04:03
Medlem
semizones avatar
Nja de flesta webbplatserna och köp med mera kräver ju bankid numera
Citera
2024-08-17, 11:31
Avslutad
Citat:
Nja, du behöver en som kan stödja mobilt bank-ID dom är lite dyrare tror jag. Dom billigaste kan man säkert använda i fyra år men hur länge stödjer den uppdateringarna? Lägg till programvara för Antivirus och VPN. Vilket blir nödvändigt om du ska använda den till bankaffärer och e-handel eller hur?

Du behöver inte antivirus, det är inbyggt i android.

VPN är inget måste heller. Vill du ha det så visst.

Billigaste android kostar ca 2k olåst.
Xiaomi Redmi Note 13 4G
https://www.inet.se/produkt/2001345/xiaomi-redmi-note-13-4g-128gb-midnattsvart
eller
Samsung Galaxy A05s
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13030805

Vill du köpa något på aliexpress så kommer du undan billigare. Täck även på att huawei inte stödjer bankID

Håller med om att det är ett hållbarhets och privacy problem faktiskt. Batteri håller bara så länge samt uppdateringar för android. Visst du kan skippa men förr eller senare säger bankID stopp och kräver nyare android version. Så det är lite av en guldgruva att 10miljoner människor måste ha smartphone i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Du behöver inte köpa en ny mobil varje år. Antivirus och VPN? Vad ska du med det till, inget jag använder i alla fall.

Köpte mig precis en ny mobil, en Motorola för 777 kr och ett fodral för 70 kr.

Stämmer, men var hittade du den så billig?
Senast redigerad av dismisswall 2024-08-17 kl. 11:38.
Citera
2024-08-17, 11:42
Medlem
Citat:
Större delen av E-handel kräver mobilt Bank-ID, vissa typer av bankärenden på en del banker kräver det också. Om man ser den trenden så kanske det blir så att när butiksdöden är ett faktum att man måste ha en mobil enhet för att kunna handla dvs leva.

Det betyder att man spendera minst 1000 spänn om året för att en kompetent Mobil, Antivirus och VPN plus eventuella abonnemangskostnader för att hålla dessa uppdaterade.

Det kanske är mer pengar eller lite mindre.

Men varför? Är det rimligt att kräva detta? Vart hamnar alla dessa lurar sen som skrot, kostar det inte miljön också?

Jag har frågat det nån annanstans också men tråden kastades. Men är det inte riskabelt att knalla om kring på stan med bank-id?

Än så länge klarar man sig utmärkt utan smartphone. Dock är tendensen den att fler och fler samhällsfunktioner "låser sig" till vansinnet. I vissa städer krävs appar för all parkering med avgift. Själv parkerar jag på så sätt gratis. Ingen kan tvinga dig att betala om inte kort eller kontantbetalning accepteras. Många cafeer och småbutiker accepterar bara swish. Bara att bojkotta dem. Att webhandla gör man bäst och säkrast hemifrån via dator. Att ha bankID på telefon är en stor säkerhetsrisk. Märkligt att folket accepterar att "slussas in" i en total överdigitalisering av samhällsfunktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in