2024-08-16, 16:26
Medlem
Större delen av E-handel kräver mobilt Bank-ID, vissa typer av bankärenden på en del banker kräver det också. Om man ser den trenden så kanske det blir så att när butiksdöden är ett faktum att man måste ha en mobil enhet för att kunna handla dvs leva.

Det betyder att man spendera minst 1000 spänn om året för att en kompetent Mobil, Antivirus och VPN plus eventuella abonnemangskostnader för att hålla dessa uppdaterade.

Det kanske är mer pengar eller lite mindre.

Men varför? Är det rimligt att kräva detta? Vart hamnar alla dessa lurar sen som skrot, kostar det inte miljön också?

Jag har frågat det nån annanstans också men tråden kastades. Men är det inte riskabelt att knalla om kring på stan med bank-id?
Citera
2024-08-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Större delen av E-handel kräver mobilt Bank-ID, vissa typer av bankärenden på en del banker kräver det också. Om man ser den trenden så kanske det blir så att när butiksdöden är ett faktum att man måste ha en mobil enhet för att kunna handla dvs leva.

Det betyder att man spendera minst 1000 spänn om året för att en kompetent Mobil, Antivirus och VPN plus eventuella abonnemangskostnader för att hålla dessa uppdaterade.

Men varför? Är det rimligt att kräva detta? Vart hamnar alla dessa lurar sen som skrot, kostar det inte miljön också?

Jag har frågat det nån annanstans också men tråden kastades. Men är det inte riskabelt att knalla om kring på stan med bank-id?

Det är vad de försöker åstadkomma med agenda 2030 att lura alla idioter att använda smartphone till allt och betala med kort och swish iställer för kontanter och skapa ett kontrollsamhälle utan dess like.

Självklart går det att klara sig utan smartphone än så länge men de försöker göra det jobbigare.
Sinnessjukt hur de försöker exkludera folk från vissa tjänster.
Våra skattepengar går till skit fast det var ju inget nytt.

Man kan inte längre parkera var man vill utan man måste hitta en parkering med automat.

Dessa parkeringsbolag borde få näringsförbud.

I norge fick kunden böterna makulerade 2gånger då parkeringsbolaget inte erbjöd parkeringsautomat med kontantbetalning.

De måste ha en automat i norge men de utsugande parkeringsbolagen skiter i de i vissa fall.

Bank id får man ha på dosa från banken eller bank id på fil till datorn.

högstrålande smartphone är helt onödigt att ha och dåligt för miljön som du säger att byta lur hela tiden.
Senast redigerad av Blatteman 2024-08-16 kl. 16:49.
Citera
2024-08-16, 16:41
Medlem
Citat:

På din första fråga så blir svaret, att du inte behöver dessa saker.

En mobiltelefon för 990 kr, ett Comviq kontantkort Standard för 100 kr, räcker ett år. Telefonen håller nog 4 år.

Din andra fråga har med politik inrikes att göra. Jag håller med dig, men politikerna verkar inte hålla med oss väljare, som inte ens tillfrågas om vi vill ha all digital skit.
Citera
2024-08-16, 16:43
Medlem
Citat:

Varför behöver du VPN och antivirus i en mobil?
Citera
2024-08-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
På din första fråga så blir svaret, att du inte behöver dessa saker.

En mobiltelefon för 990 kr, ett Comviq kontantkort Standard för 100 kr, räcker ett år. Telefonen håller nog 4 år.

Din andra fråga har med politik inrikes att göra. Jag håller med dig, men politikerna verkar inte hålla med oss väljare, som inte ens tillfrågas om vi vill ha all digital skit.

Nja, du behöver en som kan stödja mobilt bank-ID dom är lite dyrare tror jag. Dom billigaste kan man säkert använda i fyra år men hur länge stödjer den uppdateringarna? Lägg till programvara för Antivirus och VPN. Vilket blir nödvändigt om du ska använda den till bankaffärer och e-handel eller hur?
Citera
2024-08-16, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Varför behöver du VPN och antivirus i en mobil?

Jag är ingen fena på datorer, men jag vet att dom behöver antivirus. VPN om du ska hantera din ekonomi med dom. Antar jag...jag är kanske bara nojig nu.
Citera
2024-08-16, 16:57
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Jag är ingen fena på datorer, men jag vet att dom behöver antivirus. VPN om du ska hantera din ekonomi med dom. Antar jag...jag är kanske bara nojig nu.
Du behöver definitivt inte antivirus i en telefon, och VPN för att hantera din ekonomi? Vem fan har lurat i dig det här tramset?
Citera
2024-08-16, 16:57
Medlem
Citat:
Nja, du behöver en som kan stödja mobilt bank-ID dom är lite dyrare tror jag. Dom billigaste kan man säkert använda i fyra år men hur länge stödjer den uppdateringarna? Lägg till programvara för Antivirus och VPN. Vilket blir nödvändigt om du ska använda den till bankaffärer och e-handel eller hur?

BankID funkar nog även på lurar för 699 kr när jag tänker efter.

Uppdateringar behövs inte. Såvida telefonen inte tvingar oss. Jag uppdaterar aldrig, har aldrig upplevt problem.

Antivirus och vpn är helt onödigt. BankID i sig är säkert ändå.
Citera
2024-08-16, 16:59
Medlem
Citat:
Antar jag...jag är kanske bara nojig nu.

Om du är James Bond eller Elon Musk, så behöver du antivirusprogram och vpn.

Är du vanlig Svensson behöver du det inte.
Citera
2024-08-16, 17:00
Medlem
zombie-nations avatar
Det beror på vilket liv man lever. Jag har inte haft bankid på flera år och har ibland stött på problem. De som säljer på torget tar ofta bankkort numera. Blocketsaker har jag köpt kontant i person, men då inga dyrare saker. Jag har ingen bil. Men där jag bor krävs en app för att parkera, även inom hyresvärdens område. Använda boxar att skicka till funkar oftast inte, men jag tar hellre Early bird. Det jobbigaste är att inte kunna skicka meddelanden till vården via 1177. Medicinlistor är si och så med men jag brukar ta ut listor ibland. När jag köper på internet använder jag kod och lösenord.
Citera
2024-08-16, 17:27
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Självklart går det att klara sig utan smartphone än så länge men de försöker göra det jobbigare.
Sinnessjukt hur de försöker exkludera folk från vissa tjänster.
Våra skattepengar går till skit fast det var ju inget nytt.

Man kan inte längre parkera var man vill utan man måste hitta en parkering med automat.

Det här att bara kunna betala parkering med appar är ju rent vansinne men sprider sig som en löpeld. Man kan alltså snart inte ta bilen nånstans längre utan att också ha med sig telefonen. Dagens tonåringar kanske inte förstår problemet, för de släpper inte telefonen ens om de går på toa utan har med den överallt, men själv har jag inget behov av att alltid ha med mig mobilen. Ibland är det skönt att inte kunna bli nådd, ibland glömmer jag den.

Sen har vi äldre som kanske på sin höjd har en knapptelefon men fortfarande kör bil och alltså inte kommer att kunna betala för sin parkering längre och riskerar böter. Även om de har en smarttelefon är det här med appar nåt främmande och krångligt för dem. Vad är detta om inte åldersdiskriminering? Även vi andra tvingas ladda ner flera olika appar, för det finns en mängd olika utförare. Inte jättekul att kanske vara sen till ett möte eller läkartid och inse att man måste börja fibbla med telefonen för att ladda ner en app för att alls kunna betala.

Framför allt är det obegripligt att myndigheter, skolor, sjukhus m.fl. accepterar att parkeringsbolagen inför detta för gäster och besökare, utöver kraftigt höjda avgifter på senare år.
Citera
2024-08-16, 17:57
Medlem
Citat:
Jag menar jag har bank-id på kort. Jag vill inte bara tvingas använda mobilt bank-id vilket leder till dessa årliga mobilbyten. Det borde räcka med kortet. Men om staten betalar så...

Man behöver inte byta mobil varje år? Man behöver bara byta när mobilen inte längre uppfyller systemkraven för mobilt BankID, och om man inte kan uppdatera. Men vid det laget så är troligen mobilen flertal år, och även andra appar etc påverkas.

För mobilt BankID så krävs iOS 13 eller senare. iOS 13 lanserades i september 2019. Annars krävs Android 7 eller högre. Android 7 släpptes i augusti 2016.

Man kan ha köpt en mobil tidigare än så, och uppgraderat operativsystemet. Så man kan ha en äldre telefon ganska länge, eller köpa en ny telefon och räkna med att kunna använda den i åratal.

Varför skulle man behöva köpa en ny mobil varje år? Det är en sak om man vill köpa nytt så ofta, men det behövs verkligen inte för att kunna använda mobilt BankID eller olika appar.
Senast redigerad av Amberfly 2024-08-16 kl. 18:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in