2024-08-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men så försöker vi i alla fall officiellt att inte tänka här i Sverige.

Exakt, och detta med Kim Wall låg flera år tillbaka i tiden redan när syskonbarnen föddes. Det är knappast så att det märks så tydligt på de vuxna längre, att de bara MÅSTE prata om detta när barnen är med. Jag tror tyvärr att det bara är ett sätt att hålla kvar medias uppmärksamhet... Om jag var mamma till barnen skulle jag säga "Stopp!".

Usch, nu kom jag att tänka på en familj som jag kände ett tag, vars första barn vad dödfött - eller snarare "bara" ett sent missfall. Men mamman kunde inte släppa detta, fast hon senare fick flera friska barn. Hon tog rebelbundet med sig barnen till graven och tvingade dem att "prata med sin storasyster", och barnen fick till och med se bilder på fostret som nog kunde uppfattas som väldigt obehagliga, med ett öppet öga, avskavd hud o.s.v.. Undrar hur de barnen mår nu... Vi får väl hoppas att Kim Walls syskonbarn inte har fått se motsvarande bilder, i alla fall.
Ett barn eller ung person som rycks bort allt för tidigt, är högst älskade och närvarande i den drabbade familjen, i hela deras livstid. Tex. när din morfar och farmor gick bort så var det högst förväntat. Det hade du väntat på i hela ditt liv. Eftersom den förväntade livslängden är allmänt känd.
Men när ett älskat barn föds så förväntar man sig att de ska finnas där alltid, hela ens liv och dö långt efter en själv. När gamla människor går bort är det också efter ett långt och händelserikt liv med barn och barnbarn. Så Kim som förvägrades livets höjdpunkter kommer att fortsätta existera inom familjen som en naturlig del. För få människor är väl så pragmatiska och avtrubbade som du tycks vara.

En bekant födde ett dödfött men fullgånget barn för två år sedan. Hon besöker graven med övriga syskon och en nyfödd, nästan varje dag. Eftersom mamman inte vill att han ska känna sig övergiven. Bor tvärs över kyrkogården. Trots att barnet som dog i magen inte hann träffa sina syskon, lever han i syskonens minne med sitt namn. Och det tycks alldeles naturligt när de talar om sin lillebror. De hade ju trots allt sett honom växa i mammas mage och känt hans sparkar och väntat 9 långa månader på hans födelse.
Skulle mamman inte berättat för syskonen om broderns död? Hade det varit bättre att hon sagt att det aldrig varit något barn som de kände i magen? Och låst in sig på toaletten ensam med sin sorg.

Liv/glädje och död/sorg är helt naturliga element i allas vår tillvaro. Och även barn känner sorg och saknad. För en död fågel eller en död bebis de aldrig mött. Man kan inte och bör inte skydda barn från naturliga sorgeprocesser. De kommer ju förr eller senare i livet att råka ut för död och sorg. Och hur ska de då hantera det hade du tänkt?

EDIT: Jag håller dock med om att små barn inte har på begravningar att göra. Det är i så fall om äldre barn själva vill närvara på en begravning. När det är deras eget val och om de är mogna nog för det..
Senast redigerad av ottoplommon 2024-08-14 kl. 21:11.
Citera
2024-08-16, 16:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Exakt, och detta med Kim Wall låg flera år tillbaka i tiden redan när syskonbarnen föddes. Det är knappast så att det märks så tydligt på de vuxna längre, att de bara MÅSTE prata om detta när barnen är med. Jag tror tyvärr att det bara är ett sätt att hålla kvar medias uppmärksamhet... Om jag var mamma till barnen skulle jag säga "Stopp!".
Fattar du fortfarande inte vad växt upp bland vuxna i sorg innebär?
Att du ens orkar göra så stor affär av det här säger nog mer om dig...

Det handlar väl för fan inte om att behöva prata om detta på det sätt du försöker göra gällande.
Det handlar om delaktighet, att göra sorg och saknad till nåt som är tillåtet att känna.
Att helt enkelt inte göra nån stor affär av det men samtidigt heller inte dölja känslor och lägga locket på.
Att låta Kim få finnas som ett minne.
Citat:
Usch, nu kom jag att tänka på en familj som jag kände ett tag, vars första barn vad dödfött - eller snarare "bara" ett sent missfall. Men mamman kunde inte släppa detta, fast hon senare fick flera friska barn. Hon tog rebelbundet med sig barnen till graven och tvingade dem att "prata med sin storasyster", och barnen fick till och med se bilder på fostret som nog kunde uppfattas som väldigt obehagliga, med ett öppet öga, avskavd hud o.s.v.. Undrar hur de barnen mår nu... Vi får väl hoppas att Kim Walls syskonbarn inte har fått se motsvarande bilder, i alla fall.
Så du tror att det finns risk att de visat Kims styckade kroppsdelar som legat i vattnet en längre tid för hennes syskonbarn.

Hur vore det att vara mer bekymrad över det as som åstadkom detta fruktansvärda?

Det var rent befriande att se det korta klippet på hennes bror och den lilla parveln, att livet lever vidare, att de får minnas sin faster med liv och lek.
Citera
2024-08-16, 20:33
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fattar du fortfarande inte vad växt upp bland vuxna i sorg innebär?
Att du ens orkar göra så stor affär av det här säger nog mer om dig...

Det handlar väl för fan inte om att behöva prata om detta på det sätt du försöker göra gällande.
Det handlar om delaktighet, att göra sorg och saknad till nåt som är tillåtet att känna.
Att helt enkelt inte göra nån stor affär av det men samtidigt heller inte dölja känslor och lägga locket på.
Att låta Kim få finnas som ett minne.

Så du tror att det finns risk att de visat Kims styckade kroppsdelar som legat i vattnet en längre tid för hennes syskonbarn.

Hur vore det att vara mer bekymrad över det as som åstadkom detta fruktansvärda?

Det var rent befriande att se det korta klippet på hennes bror och den lilla parveln, att livet lever vidare, att de får minnas sin faster med liv och lek.

Men så här då: hur många familjer där den ena förälderns syskon är avlidet, håller på med något motsvarande? Tvingar in sina barn i någon slags kult av den döda fastern/mostern/farbrodern/morbrodern, och där personen dessutom förskönas och höjs upp till något som hon eller han aldrig var i livet? Jag har aldrig sett det IRL i alla fall, och hade det varit min man som hade en sådan historia i sin släkt, så hade jag satt ner foten. Mina kids hade inte fått deltaga i den kulten.

...och jag kommer inte att svara dig något mer om det här, för du vill bara dra igång bråk. Du är som en hyena.
Citera
2024-08-16, 21:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Men så här då: hur många familjer där den ena förälderns syskon är avlidet, håller på med något motsvarande? Tvingar in sina barn i någon slags kult av den döda fastern/mostern/farbrodern/morbrodern, och där personen dessutom förskönas och höjs upp till något som hon eller han aldrig var i livet? Jag har aldrig sett det IRL i alla fall, och hade det varit min man som hade en sådan historia i sin släkt, så hade jag satt ner foten. Mina kids hade inte fått deltaga i den kulten.
...och jag kommer inte att svara dig något mer om det här, för du vill bara dra igång bråk. Du är som en hyena.
Hej, hyenan här!
Du befinner dig på ett forum och blir ifrågasatt.
Gilla läget.

I couldn't care less vad du tillåter dina barn.

Faktum är att du skapar nåt som öht inte finns - "tvingat in barnen i en kult" - och sen börjar du förfasas och överdriva.

Du har inte gjort nåt annat än gnällt på Kim genom åren och nu startade du igen via barnen. Passade på.

Barnen är med och i loppet till sin fasters minne. As simple as that.
Ingenting att yvas över.

Att ens överväga, fundera på om de visat bilder på Kims styckade kropp inför barnen är helt vrickat.

Den du snarare borde förfasas över är Peter Madsen.
Den som styckat Kim.
Sexualsadisten, ett jävla psyko.

.... som förhoppningsvis sitter inlåst tills hans egna kroppsdelar ramlar av.

Tack för diskussionen.
Senast redigerad av develi 2024-08-16 kl. 21:05.
Citera
2024-08-16, 22:45
Medlem
Citat:
Hej, hyenan här!
Du befinner dig på ett forum och blir ifrågasatt.
Gilla läget.

I couldn't care less vad du tillåter dina barn.

Faktum är att du skapar nåt som öht inte finns - "tvingat in barnen i en kult" - och sen börjar du förfasas och överdriva.

Du har inte gjort nåt annat än gnällt på Kim genom åren och nu startade du igen via barnen. Passade på.

Barnen är med och i loppet till sin fasters minne. As simple as that.
Ingenting att yvas över.

Att ens överväga, fundera på om de visat bilder på Kims styckade kropp inför barnen är helt vrickat.

Den du snarare borde förfasas över är Peter Madsen.
Den som styckat Kim.
Sexualsadisten, ett jävla psyko.

.... som förhoppningsvis sitter inlåst tills hans egna kroppsdelar ramlar av.

Tack för diskussionen.
När och om Madsen avlider i fängsligt förvar kommer pragmatiska Merw* endast att kommentera det med sitt älsklingcitat "låt de döda vara döda" och så kommer hon att dansa vidare i tillvaron utan att nämna hans namn någonsin igen!
(Eller hur Merw*? Ingen fortsättning av PM-kulten då. Skönt!)

Jag stör mig också liksom du på att det alltid ska antas fula motiv vad än brottsoffer gör.
Den löptävlingen instiftades ju för att hedra Kims minne. Skulle hennes anhöriga inte delta då?
Så klart att de vill delta varje år och hedra minnet av Kim med något lustfyllt och inte bara sorg!
Senast redigerad av ottoplommon 2024-08-16 kl. 23:04.
Citera
2024-08-16, 23:16
Medlem
Citat:

Vad har du för belägg för detta påståendet?
När det gäller brottsoffer är du alltid cynisk och passivt aggressiv.
När det gäller gärningsmän är du så förstående som att du nästan identifierar dig med dem.
Tex Tovefallet (du kom med goda råd till mördaren vad hon skulle gjort för att sätta dit Tove och djävlas med henne. Som att du kände sympati för mördaren. Och delade hennes antipati för mordoffret. Trots att du inte var bekant med någon av dem.)
Och arma brottsoffer "ska inte girigt roffa åt sig av skattebetalarnas pengar i form av skadestånd". Det lyser av att din oro handlar om gärningsmännens ekonomi när de kommer ut nån gång. Förövrigt tänker jag inte vara så smaklös att jag upprepar all din sympati och förståelse för mördarens motiv till lustmord i det här fallet.
Senast redigerad av ottoplommon 2024-08-16 kl. 23:27.
Citera
2024-08-16, 23:26
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Vad har du för belägg för detta påståendet?
När det gäller brottsoffer är du alltid cynisk och passivt aggressiv.
När det gäller gärningsmän är du så förstående som att du nästan identifierar dig med dem.
Tex Tovefallet (du kom med goda råd till mördaren vad hon skulle gjort för att sätta dit Tove och djävlas med henne. Som att du kände sympati för mördaren.)
Och arma brottsoffer ska inte girigt roffa åt sig av skattebetalarnas pengar i form av skadestånd. Det lyser av att din oro handlar om gärningsmännens ekonomi när de kommer ut nån gång. Förövrigt tänker jag inte vara så smaklös att jag upprepar all din sympati och förståelse för mördarens motiv i det här fallet.

Det där har vi varit igenom så många gånger, hur föräldrarna satt i TV-soffa efter TV-soffa, även utomlands hos Skavlan t.ex., och skröt om hur känd och framgångrik K var, fastän ingen människa hade hört hennes namn medan hon var i livet. Och även detta att den danska polisen lade ner ett aldrig tidigare skådat uppbåd av resurser, bara för att K:s föräldrar var journalister och hade en röst i media. Du vet också att polisen inte hade gjort det, om K hade varit dotter till en ensamstående arbetarklassmorsa i Rinkeby.

Och det där om Tove är en ren lögn. Det får du bevisa i så fall, jag har verkligen ALDRIG försvarat dessa båda galna tjejer. Tvärtom, jag känner en VÄMJELSE för dem. Och när det gäller den svarta tjejen så hade hon inte ens något här att göra, hon är ett typexempel på när barnlösa par hämtar hit ungar som de inte har en aning om vad dessa har i sitt DNA eller sitt mentala bagage från de första åren, och sedan släpper dem lösa i skolor och samhällen där det kan hända vad som helst.

Men nu har jag inte tid att bråka med er två...
Citera
2024-08-16, 23:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Och även detta att den danska polisen lade ner ett aldrig tidigare skådat uppbåd av resurser, bara för att K:s föräldrar var journalister och hade en röst i media. Du vet också att polisen inte hade gjort det, om K hade varit dotter till en ensamstående arbetarklassmorsa i Rinkeby.
Väldigt intressant synsätt på danskt rättsväsende.
Speciellt när Danmark stadigt ligger på topp i världen relaterat till rättssäkerhet, tror det är åttonde året på rad de är på 1:a placering i World Justice Projects.

Det är lite Peter Dalle i Lorry över dig, dock utan det humoristiska.
Det måtte ha funnits många journalistutbildade släktingar till alla brottsoffer på danskt territorium.

Vad det beträffar Peter Madsen så är jag väldigt övertygad att danskarna gärna ville få denna perversa och potentiella seriemördare inlåst.
Jag är heller inte värst förvånad över de resurser som sattes in omgående då en ung tjej försvinner som klivit ombord på en ubåt.
En ubåt som sen sänktes, en torso som flöt iland och resterande kroppsdelar spridda i havet.
Väldigt resurskrävande sök för att kunna sätta dit det lögnaktiga helvetet så att han inte gick fri.
En psykopat som körde med allt från lucka i huvudet, hedersam begravning till sjöss, kanske söndersliten av propeller?
... och som sa sig tiga av respekt för anhöriga, han var ju så empatisk.
Citera
2024-08-17, 00:02
Medlem
Citat:
Det där har vi varit igenom så många gånger, hur föräldrarna satt i TV-soffa efter TV-soffa, även utomlands hos Skavlan t.ex., och skröt om hur känd och framgångrik K var, fastän ingen människa hade hört hennes namn medan hon var i livet. Och även detta att den danska polisen lade ner ett aldrig tidigare skådat uppbåd av resurser, bara för att K:s föräldrar var journalister och hade en röst i media. Du vet också att polisen inte hade gjort det, om K hade varit dotter till en ensamstående arbetarklassmorsa i Rinkeby.

Och det där om Tove är en ren lögn. Det får du bevisa i så fall, jag har verkligen ALDRIG försvarat dessa båda galna tjejer. Tvärtom, jag känner en VÄMJELSE för dem. Och när det gäller den svarta tjejen så hade hon inte ens något här att göra, hon är ett typexempel på när barnlösa par hämtar hit ungar som de inte har en aning om vad dessa har i sitt DNA eller sitt mentala bagage från de första åren, och sedan släpper dem lösa i skolor och samhällen där det kan hända vad som helst.

Men nu har jag inte tid att bråka med er två...

Nej Merwinna, det vet jag inte. Så klart att de är stolta över sina barn så som föräldrar är och hade förhoppningar om att hon skulle uppnå sin fulla potential så småningom, den potential de visste att hon hade.
Kim har ju trots allt varit publicerad i stora tidningar utomlands som jag nu glömt namnet på.

Jag tror att polisen satt till alla klutar för att lösa detta brottet, vem det än hade varit. Eftersom det är ett av de allra värsta mordfall som rullats upp och kims mamma, journalist och hennes pappa fotografen hade väl inget alls att göra med den mediastormen som följde, varken i media eller här på flashback. Möjligen berodde det på Danska polisens öppenhet. Tvärtom bad Kims föräldrar media att inte skriva något om vad KIM råkat ut för i detalj, vilket respekterades här i Sverige tom i dina rasseblaskor.
Så det här är bara dina fula fantasier eftersom du hyser agg till mordoffret. I din sjuka fantasi är det hennes fel att PM sitter på livstid. Inte hans fel. Så tror jag nog du virrat till det, iallafall känslomässigt.

Vi pratade i Tovefallet du och jag. Och jag har inte glömt vad du sa.
Upplysningsvis. Den mörka tjejen blev frikänd från medhjälp till mord. Hon dömdes för griftefridsbrott eftersom hon varit med och hjälpt till att gömma Toves kvarlevor. Den svenska tjejen som var född här dömdes för mordet samt för griftefridsbrott. Hon försökte elda upp offrets kropp.
Och hur kan du lägga skulden på henne pga av hudfärg? Det var inte hon som hade något otalt med Tove. Utan det var den svenska tjejen som hatade Tove. Den mörka tjejen kom bra överens med Tove enligt tvillingsystern.
Sedan bråkar jag inte med dig. Bara bemöter vad du skriver här.
Jag tycker faktiskt mest synd om dig. För ditt hat och din avund. Både Kim och Tove var begåvade tjejer inom dina områden och det är som du inte tål det.

EDIT: Så om bara Maja inte hade blivit adopterad hit så hade den andra tjejen inte utsatt Tove för mordförsök och till slut mord. Är det så du menar?
Senast redigerad av ottoplommon 2024-08-17 kl. 00:19.
Citera
2024-08-17, 00:05
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Väldigt intressant synsätt på danskt rättsväsende.
Speciellt när Danmark stadigt ligger på topp i världen relaterat till rättssäkerhet, tror det är åttonde året på rad de är på 1:a placering i World Justice Projects.

Det är lite Peter Dalle i Lorry över dig, dock utan det humoristiska.
Det måtte ha funnits många journalistutbildade släktingar till alla brottsoffer på danskt territorium.

Vad det beträffar Peter Madsen så är jag väldigt övertygad att danskarna gärna ville få denna perversa och potentiella seriemördare inlåst.
Jag är heller inte värst förvånad över de resurser som sattes in omgående då en ung tjej försvinner som klivit ombord på en ubåt.
En ubåt som sen sänktes, en torso som flöt iland och resterande kroppsdelar spridda i havet.
Väldigt resurskrävande sök för att kunna sätta dit det lögnaktiga helvetet så att han inte gick fri.
En psykopat som körde med allt från lucka i huvudet, hedersam begravning till sjöss, kanske söndersliten av propeller?
... och som sa sig tiga av respekt för anhöriga, han var ju så empatisk.

Jag såg ett Youtube-avsnitt med en psykolog som analyserar kända brottslingar häromdagen (minns inte vad han hette men kan gå tillbaka i historien om det är viktigt). Han sa, att detta att i övrigt smarta brottslingar, som plötsligt begår ett sådant här brott out of the blue, utan att ha verkat ha planerat alls för hur de ska göra efter brottet, är typiskt för sådana som fantiserat länge om ett visst scenario, och plötsligt får en chans att genomföra den fantasin. Då overrajdar det allt annat, och morgondagen är en annan dag, typ.
Citera
2024-08-17, 00:13
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Nej Merwinna, det vet jag inte. Så klart att de är stolta över sina barn så som föräldrar är och hade förhoppningar om att hon skulle uppnå sin fulla potential så småningom, den potential de visste att hon hade.
Kim har ju trots allt varit publicerad i stora tidningar utomlands som jag nu glömt namnet på.

Jag tror att polisen satt till alla klutar för att lösa detta brottet, vem det än hade varit. Eftersom det är ett av de allra värsta mordfall som rullats upp och kims mamma, journalist och hennes pappa fotografen hade väl inget alls att göra med den mediastormen som följde, varken i media eller här på flashback. Möjligen berodde det på Danska polisens öppenhet. Tvärtom bad Kims föräldrar media att inte skriva något om vad KIM råkat ut för i detalj, vilket respekterades här i Sverige tom i dina rasseblaskor.
Så det här är bara dina fula fantasier eftersom du hyser agg till mordoffret. I din sjuka fantasi är det hennes fel att PM sitter på livstid. Inte hans fel. Så tror jag nog du virrat till det, iallafall känslomässigt.

Vi pratade i Tovefallet du och jag. Och jag har inte glömt vad du sa.
Upplysningsvis. Den mörka tjejen blev frikänd från medhjälp till mord. Hon dömdes för griftefridsbrott eftersom hon varit med och hjälpt till att gömma Toves kvarlevor. Den svenska tjejen som var född här dömdes för mordet samt för griftefridsbrott. Hon försökte elda upp offrets kropp.
Och hur kan du lägga skulden på henne pga av hudfärg? Det var inte hon som hade något otalt med Tove. Utan det var den svenska tjejen som hatade Tove.
Sedan bråkar jag inte med dig. Bara bemöter vad du skriver här.
Jag tycker faktiskt mest synd om dig. För ditt hat och din avund. Både Kim och Tove var begåvade tjejer och det är som du inte tål det.

Jag har aldrig sagt ett ont ord om Tove, det får du länka till i så fall. Du rör ihop mig med någon annan, och det beror antagligen på din hjärntrötthet som du själv har erkänt att du lider av.

Alla vet att negressen var lika skyldig. Hon frikändes endast p.g.a. de höga beviskraven i mordfall.

Toves föräldrar har haft vett att inte gråta ut i all världens TV-soffor... Dock var det väl en moster eller faster som försökte få lite uppmärksamhet i tidningarna genom fallet, om jag inte minns fel nu.
Citera
2024-08-17, 00:22
Medlem
FarstaSplitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullwandstrasser
Juste, Peter Madsen. Hade nästan glömt bort han. Vilken sjuk jävel. Får me en tjej på en hemmabyggd Ubåt. Mördar (förmodligen våldtar) och sedan styckar henne.

Vad försiggår i folks huvuden??

Hoppas han dör bakom lås och bom!

Så makaber.

Och alla dessa sinnesförvirrade kjoltyg som skriver brev till madsen i fängelset. Det är så man trillar baklänges
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in