Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-16, 18:35
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Vad gäller Revolut vill jag bara nämna att jag själv fick ett dåligt första intryck när jag testade det för något år sedan - jag vände dock ganska snabbt i dörren och det är möjligt att de är bättre än vad jag fick bilden av. Men jag skulle rekommendera att titta runt på olika alternativ.

Just Wise (som jag själv gillar, mest för utlandsöverföringar) verkar dock ha rätt snåla gränser* för - åtminstone kostnadsfria - kontantuttag per månad (200 euro kostnadsfritt per månad, sedan 0,5 EUR i fast avgift och en variabel på 1,75% , och sedan får man förstås räkna om det till kronor. Sätter du över pengar till ditt Wisekonto i kronor och sedan tar behöver du inte betala för någon växling - på Wise har du konton i nästan precis vilka valutor du vill.). Så länge som man håller sig till Bankomat ska det i alla fall inte tillkomma någon ytterligare kostnad (Bankomat har - schysst nog - som policy att inte ta ut några egna avgifter för de kort de stödjer.)

Så det kan vara värt att titta runt lite om det är just kontantuttag du är speciellt intresserad av.

Jag tror heller inte att det går att sätta in kontanter med Wises kort om man skulle vilja det (om det går med Revolut, eller ens med Lunar, vet jag inte heller).

Men som sagt: Se bara till att hålla kontantuttagen- och insättningarna borta från svenska bankers insyn, speciellt eftersom du vill ta ut en lite större summa. Det är huvudsaken här (och gäller nästan all kontantanhantering skulle jag säga, eftersom bankerna själva bestämmer hur nitiska/"misstänksamma" de ska vara vad gäller beloppsgränser och "beteende" vid uttag och insättningar, samtidigt som de har ett starkt kommersiellt intresse av att slå ner på all kontantanvändning.)

*Jag fick länka till den tyska versionen här eftersom den engelska versionen, av någon konstig anledning, inte innehåller någon värdefull information alls.
Okay tack för värdefull information. Nordea har maxgräns 15 tusen per vecka såg jag. Men det finns många olika alternativ.
Citera
2024-08-16, 18:54
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
Detta har hänt mig,vi värsta fall blir du helt spärrad på banken, alltså låsta konton, bankkort BankID ml, vilket gör att du inte kan ringa kundtjänst ens, eller använda BankID nånstans alls, inte komma åt en krona, har du kollat detta? För mig tog det 12 veckor, kunde inte ens köpa mat....
Beklagar att detta hände dig, men är glad att du beskriver det. Ju fler fall av det här som dokumenteras (sedan kan folk - läs storbanksfjäskare - förstås hävda att folk på Flashback bara "hittar på" bäst de vill), desto bättre.

Två särskilt intressanta saker: Dels att du inte kunde kontakta kundtjänsten (vi har haft flera i tråden som nonchalant frågat "Varför ringer du inte bara kundtjänsten och så löser det sig? Om du nu är oskyldig"), dels att du fick tillbaka banktjästerna efter 12 veckor. Med andra ord gav banken med sig att du inte hade begått någon penningtvätt eller liknande. I annat fall hade du förstås åtminstone blivit av med kontot permanent, och dessutom sannolikt anmälts för brott.

Det är just detta jag poängterar med maktfullkomliga banker som agerar som myndigheter och spärrar livsnödvändiga tjänster för folk, tills de själva känner att de har lust att att låsa upp tjänsterna igen (något lagkrav på att hanteringen åtminstne ska vara skyndsam, det allra minsta man kan begära när någon stängs ute från sina pengar, sitt Bank-ID, sin möjlighet att kunna betala hyra etc., finns ju inte). Den här godtyckligheten och närmast sadistiska maktfullkomligheten över människors liv måste självklart tas ur händerna på bankerna. Och som sagt, till och med Finansinspektionen ser problemet:

https://www.fi.se/sv/publicerat/tal-...as-betalkonton
Citat:
Många personer nekas betalkonto eller får sina betalkonton avslutade. Ofta handlar det om personer som saknar traditionella svenska id-handlingar, eller personer som kommer från länder utanför Europa och som befinner sig i Sverige för att arbeta eller studera. Att inte få ett konto innebär stora problem för dem som drabbas. Utan ett betalkonto är det mycket som inte fungerar i vardagen. Ett betalkonto är en förutsättning för att du ska få din lön utbetald och kunna betala dina räkningar. Att nekas tillgång till ett konto, eller att få det uppsagt, innebär stora problem och leder till ett finansiellt utanförskap för den som drabbas.

[...]

Vi vill se att bankerna prövar om de kan hantera risken för penningtvätt och annan kriminell verksamhet genom andra åtgärder än att stänga ute individer från betalkonton. Det bör göras vid varje ansökan som banken nekar eller varje konto som den överväger att avsluta.

[...]

Vi vill att banker alltid ska:

- Göra individuella prövningar. Det finns en risk att banker fattar beslut om hela grupper av personer i stället för att ta individuella beslut om vilka betaltjänster som just en individ kan ha och erbjudas av banken. Detta riskerar att i onödan göra det svårt eller omöjligt för vissa personer att få tillgång till ett betalkonto.
- Hitta andra riskminskande åtgärder. Bankerna behöver alltid pröva om det finns alternativ till att stänga ute en person från att ha ett konto. Till exempel kan banker skärpa övervakningen av kundens transaktioner för att på så vis kunna stoppa misstänkt aktivitet och snabbt kunna upptäcka oegentligheter.
- Erbjuda lågriskkonton i stället. I vissa fall när banker identifierar allmänt högre risk borde personer kunna erbjudas begränsade konton. Det kan vara konton som innebär att kunden inte kan utföra vissa transaktioner som innebär penningtvättsrisker, exempelvis genom beloppsbegränsningar eller begränsningar i vilka tjänster som går att utföra.

Två saker är notervärda här: Dels pratar FI, åtminstone i tredje punkten i sista citerade stycket, om kunder som redan när de ansöker om bankkonto konstateras ha högre risk (t.ex. kanske har något i brottsregistret), inte folk som bara av någon anledning triggat bankens varningssystem och sedan får de olika tjänsterna upplåsta när banken känner för det (kanske efter 12 veckor, när en person kan vara vräkt från sitt hem för länge sedan, ha försenade räkningar som hunnit gå till utmätning från Kronofogden, och så vidare).

Dels är det, även om FI:s kritik är välkommen, det gamla vanliga "vi skulle vilja att bankerna..." istället för att staten sätter ner foten och tar kontroll över en parasitär sektor som dessutom getts oerhörd makt över folks liv. Dessutom där personen som utsätts mycket väl bara kan ha triggat ett automatiskt system, och visa sig vara totalt oskyldig inte bara till brott utan t.o.m. ha hållit sig till bankers villkor.

De enda lösningarna är att banksektorn antingen kraftigt regleras (lagstagdad rätt till åtminstone grundläggande betaltjänster, spärrning av konton kan ske endast efter en fällande dom eller åtminstone beslut från åklagare, osv.) eller att banksektorn helt eller delvis förstatligas*. De pissliberaler och liknande som tycker att detta är kommunism kan besöka t.ex. Schweiz (där varje kanton har sin egen bank, plus en stor kooperativ banksektor) eller Tyskland (förutom statliga KfW - egentligen en utvecklingsbank, och inte en vanlig bank - har de "Landesbanken", alltså delstatsägda banker, en enorm kommunal banksektor i form av ca. 3000 sparkassor som täcker hela landet, var och en med en lagstadgad skyldighet att ge varje medborgare bosatt i den aktuella sparkassans område tillgång till grundläggande banktjänster, plus åter igen en enorm kooperativ banksektor) och berätta om kommunismen som råder där.

*
Citera
2024-08-16, 18:59
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
Okay tack för värdefull information. Nordea har maxgräns 15 tusen per vecka såg jag. Men det finns många olika alternativ.
Stirra dig inte blind på maxgränsen. Undvik svenska banker helt när det gäller kontantuttag (kanske inte om det rör sig om 2000 kronor varannan månad eller så). De kan sätta en gräns på 15000 men spärra ditt konto för ett uttag för 5000 om de känner för det.

Om du en månad tar ut 15000 och nästa månad tar ut 15000 är det dessutom hög risk att de faktiskt spärrar dina banktjänster.

I ditt ställe hade jag defintiivt kört på något som Revolut eller Wise, tagit ut pengarna över några månaders tid, och tagit smällen på 1-2 procents avgift om det skulle vara så. Att undvika den avgiften är inte värt risken att bli av med ditt Nordeakonto, bank-ID och allt vad det kan vara.
Citera
2024-08-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbanett
Hej jag tog emot en Swishöverföring om 16k som jag tog ut i kontanter. Några dagar senare så kan jag inte längre logga in på min internetbank eller använda swish eller BankID. Varför? Kommer det att öppnas igen? Jag vågar inte ringa dom (har väldigt svårt att ringa kundtjänst överlag). Jag kan väl heller inte skaffa konto hos annan bank? Jag har heller inte något giltigt leg 😫
1.Det spelar egentligen ingen större roll hur stora inbetalningar som man får till kontot. Det kan räcka med att du får någon tusenlapp insatt för att kontot ska bli misstänkt. Om banken har starka misstankar att pengarna kommer från brottslighet så kan de stoppa väldigt små belopp. Det skulle ju kunna vara så att din hyresgäst har tagit emot större pengaströmmar och misstänks tvätta pengar. Om du då får 16 000 så ser det ju ut som att du är indragen i samma penningtvätt framförallt om du snabbt som ögat plockar ut pengarna. Således ska man undvika att ta emot pengar från okända där man inte vet om man riskerar ta emot pengar från penningtvätt.

2. Att hyra ut sin lägenheti andra hand utan tillstånd från fastighetsägaren kan få tråkiga konsekvenser. Så klart så är du ansvarig för alla skador som uppkommer och dina försäkringar gäller inte du kan behöva betala flera hundra tusen kronor. Att försöka tjäna några tusenlappar och riskera att behöva betala en halv miljon tyder på dåligt konsekvenstänk. Dessutom så kan du få svårt att skaffa ett nytt hyreskontrakt i framtiden. Och du riskera dessutom polisanmälan men det är kanske ditt minsta bekymmer.

3. Du behöver skärpa dig och fixa en legitimation. Dels spärra din gamla men du behöver dessutom skaffa en ny. Mycket svårt att klara sig i samhället utan att legitimera sig.
Citera
2024-08-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Beklagar att detta hände dig, men är glad att du beskriver det. Ju fler fall av det här som dokumenteras (sedan kan folk - läs storbanksfjäskare - förstås hävda att folk på Flashback bara "hittar på" bäst de vill), desto bättre.

Två särskilt intressanta saker: Dels att du inte kunde kontakta kundtjänsten (vi har haft flera i tråden som nonchalant frågat "Varför ringer du inte bara kundtjänsten och så löser det sig? Om du nu är oskyldig"), dels att du fick tillbaka banktjästerna efter 12 veckor. Med andra ord gav banken med sig att du inte hade begått någon penningtvätt eller liknande. I annat fall hade du förstås åtminstone blivit av med kontot permanent, och dessutom sannolikt anmälts för brott.

Det är just detta jag poängterar med maktfullkomliga banker som agerar som myndigheter och spärrar livsnödvändiga tjänster för folk, tills de själva känner att de har lust att att låsa upp tjänsterna igen (något lagkrav på att hanteringen åtminstne ska vara skyndsam, det allra minsta man kan begära när någon stängs ute från sina pengar, sitt Bank-ID, sin möjlighet att kunna betala hyra etc., finns ju inte). Den här godtyckligheten och närmast sadistiska maktfullkomligheten över människors liv måste självklart tas ur händerna på bankerna. Och som sagt, till och med Finansinspektionen ser problemet:

https://www.fi.se/sv/publicerat/tal-...as-betalkonton

Två saker är notervärda här: Dels pratar FI, åtminstone i tredje punkten i sista citerade stycket, om kunder som redan när de ansöker om bankkonto konstateras ha högre risk (t.ex. kanske har något i brottsregistret), inte folk som bara av någon anledning triggat bankens varningssystem och sedan får de olika tjänsterna upplåsta när banken känner för det (kanske efter 12 veckor, när en person kan vara vräkt från sitt hem för länge sedan, ha försenade räkningar som hunnit gå till utmätning från Kronofogden, och så vidare).

Dels är det, även om FI:s kritik är välkommen, det gamla vanliga "vi skulle vilja att bankerna..." istället för att staten sätter ner foten och tar kontroll över en parasitär sektor som dessutom getts oerhörd makt över folks liv. Dessutom där personen som utsätts mycket väl bara kan ha triggat ett automatiskt system, och visa sig vara totalt oskyldig inte bara till brott utan t.o.m. ha hållit sig till bankers villkor.

De enda lösningarna är att banksektorn antingen kraftigt regleras (lagstagdad rätt till åtminstone grundläggande betaltjänster, spärrning av konton kan ske endast efter en fällande dom eller åtminstone beslut från åklagare, osv.) eller att banksektorn helt eller delvis förstatligas*. De pissliberaler och liknande som tycker att detta är kommunism kan besöka t.ex. Schweiz (där varje kanton har sin egen bank, plus en stor kooperativ banksektor) eller Tyskland (förutom statliga KfW - egentligen en utvecklingsbank, och inte en vanlig bank - har de "Landesbanken", alltså delstatsägda banker, en enorm kommunal banksektor i form av ca. 3000 sparkassor som täcker hela landet, var och en med en lagstadgad skyldighet att ge varje medborgare bosatt i den aktuella sparkassans område tillgång till grundläggande banktjänster, plus åter igen en enorm kooperativ banksektor) och berätta om kommunismen som råder där.

*
Ja, jag kan säga att det här det värsta jag upplevt, iom just speciellt BankID var spärrat, kunde som sagt inte ringa kundtjänst, gå in på banken och legitimera sig fysiskt gav inget heller då det är speciella avdelningar som jobbar med det här. Sen får man inte glömma att man behöver BankID till sjukvården, arbetsförmedlingen, försäkringskassan mm, du är alltså helt låst i hela ditt dagliga liv och det får enormt stora påföljder, kan du tex inte rapportera sjukdom första dagen, eller till exempel skriva in dig på arbetsförmedlingen dag 1 om det behövs, blir du nollade i eventuella ersättningar du har. Jag hade turen att vara gift och har en make som kunde hjälpa mig med pengar till mat och fasta kostnader, annars hade det inte gått, bankerna har för stor makt och just BankID är något som borde vara statligt och inte ätas av banken 👍
Citera
2024-08-16, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
Ja, jag kan säga att det här det värsta jag upplevt, iom just speciellt BankID var spärrat, kunde som sagt inte ringa kundtjänst, gå in på banken och legitimera sig fysiskt gav inget heller då det är speciella avdelningar som jobbar med det här. Sen får man inte glömma att man behöver BankID till sjukvården, arbetsförmedlingen, försäkringskassan mm, du är alltså helt låst i hela ditt dagliga liv och det får enormt stora påföljder, kan du tex inte rapportera sjukdom första dagen, eller till exempel skriva in dig på arbetsförmedlingen dag 1 om det behövs, blir du nollade i eventuella ersättningar du har. Jag hade turen att vara gift och har en make som kunde hjälpa mig med pengar till mat och fasta kostnader, annars hade det inte gått, bankerna har för stor makt och just BankID är något som borde vara statligt och inte ätas av banken 👍
Och inte nog med det, så några månader senare fick jag brev igen om att jag skulle redovisa en större insättning, från mitt eget konto i en sparbank, till ett konto i Swedbank, dom har ett samarbete och detta var redan redovisat i den utredningen dom gjorde, gällde ett arv efter min far jag flyttade mellan två egna konton, så det höll på hända igen, dock hade jag mitt bankkonto och BankID upplåst då, så lättare att redovisa, men jag fick seriöst panik där ett tag att det skulle hända igen....
Citera
2024-08-18, 08:56
Medlem
Ni som klagar på bankerna är med största sannolikhet själva på ett eller annat sätt delägare i bankerna genom pensionsfonder. Ni måste själva vara dåliga ägare som inte får ordning på detta.
Citera
2024-08-19, 10:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbanett
Nej jag har fått massa swishat innan min kille swishar mig typ 15k i mån på regelbunden basis. Dock ofta typ först 10k sen 2k i taget. Det har aldrig hänt då.

Men nu fick jag en hyra plus en deposition =16 k. Depositionen skall hyresgäst ha tillbaka om inget e trasigt etc. Jag vill ha hyrpengarna kontant va är problemet?

Det är algoritmer / AI som larmar och vill du undvika det så kan du uppdatera din kundprofil och meddela att du kommer få denhär hyran så händer inget.

Kontakta banken och förklara vad som händ samt svara på det banken vill veta, det löser sannolikt problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in