Citat:
Ursprungligen postat av
ReiseReise
Mitt problem är att skulden blir större om den inte betalas.
Jag förstår helt resonemanget att om man köpt en produkt så ska den betalas.
Vad jag försöker säga är att det blir väldigt stora påfrestningar när någon dör, mycket psykiskt och mycket pappersarbete. Då väger oftast småsaker väldigt mycket på en.
Vi kan inte börja betala med dödsboet förrns många komplikationer är uppklarade (anhöriga som bor väldigt långt ifrån varandra osv), under tiden så låter Telia klockan ticka eftersom räkningen blir större. Det blir vår belastning.
Det borde finnas en viss etisk gräns vid dödsfall som man borde ta hänsyn till när man ska driva in sina skulder.
Och det bör poängteras att de andra företagen gör det exakt motsatta.
Räkningarna växer dock om anhöriga ej tar tag i dem. Förstår du det? Hur ska den avlidna kunna betala? Och man kan inte betala med dödsboets pengar förrns allt arv är uppklarat. Telia drar alltså in mer pengar än vad räkningen faktiskt gäller, och det tär även på anhöriga som har ytterligare något att tänka på.
Dålig stil framförallt när konkurrensen har en helt annan uppfattning kring situationen.
Lätt för er att sitta och hänvisa till lagboken när ni själva inte genomgår situationen. Fuck off.
Dödsboets skulder (och räkningar) betalas innan eventuella arv ens kommer på tal.
Ingen ärver skulder i Sverige men dödsboet är betalningsansvarigt för eventuella skulder (inklusive räkningar) innan någon får ärva något.
Att som dödsbodelägare få tillgång till dödsboets konton och kunna betala dess räkningar är inga konstigheter. Ej heller att säga upp eventuella abonnemang från och med dödsdagen och betala slutfakturan Jag har gjort det själv för en av mina föräldrar, det är en sån sak som måste göras, så bara gör det.