Citat:
Ursprungligen postat av
ReiseReise
Jag förstår helt resonemanget med att skulder ska betalas om pengar finns på personen som dragit på sig skulderna.
Det jag stör mig på att skulden drivs på trotts att personen är död. Den ska åtminstone bli liggande tills anhöriga har tid och ork att ta tag i det. Det är därför jag kallar Telia för svin. De borde ha bättre rutiner för när någon dör än att helt enkelt låta tåget gå som vanligt.
Det faktum att konkurrensen gör det motsatta lämnar en extremt dålig eftersmak oavsett hur juridiskt rätt de har.
Ja, när jag pratade med Telia så sa det att skulden kommer att gå vidare med större krav om den inte betalas i tid.
Och när anser sig anhöriga ha tid/ork att ta tag i det? Nästa vecka? Nästa månad? Nästa år? Hör du inte hur orimligt det låter.
Självklart ska den som har hand om dödsboet betala de räkningar som finns och det bör ske omgående för att inte riskera att öka skulderna. Detta kan vara en anhörig eller, om ni nu inte har tid och ork, någon annan exempelvis en jurist. Denna person får en fullmakt och kan därför använda sig av dödsboets pengar för att hantera just de ekonomiska åtagandena.
Sluta spy galla och ta ansvar istället - alternativt betala någon för att sköta det (men då minskar också eventuellt arv).