2024-04-23, 17:58
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onewalker
Invägning 23/3: 84,5 kg.
Total viktnedgång sedan 15/1: 12,0 kg.

Det är exakt 60% av de 20 kg jag tänkt mig att gå ner i vikt.

Jag har också gått från runt 32% kroppsfett till 25%. Förhoppningsvis kan jag komma ner till 20%.

Nästa spruta jag tar kommer att vara 1,0 mg.

Bra jobbat!

Varför vill du gå ner i vikt om jag får fråga? Handlar det bara om att vara mer hälsosam eller vill du också bli mer attraktiv?
Citera
2024-04-23, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Bra jobbat!

Varför vill du gå ner i vikt om jag får fråga? Handlar det bara om att vara mer hälsosam eller vill du också bli mer attraktiv?

Tack!

För mig är det flera saker som gör att jag vill gå ner i vikt. Främst är den långsiktiga hälsan - jag är inte ung längre och vill hänga med i många år till. Det är dåligt för kroppen att gå omkring och bära på extravikt.

Jag vill kunna ha tillräckligt med energi att göra saker med mina barn, och deras barn om de får några.

Sen trivs jag inte med mig själv som överviktig - jag ser mig inte som tjock/överviktig egentligen, det är som att det inte är det riktiga jag. Så att bli av med vikten ser jag som att jag blir mig själv igen, om du förstår hur jag menar.

Lite snyggare blir man ju förstås också, och det gör inget.
Citera
2024-04-28, 23:09
Medlem
Eg0x3s avatar
Vad kostade blodprovstagningen? Kan inte hitta den infon på deras sida
Citera
2024-04-29, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Vad kostade blodprovstagningen? Kan inte hitta den infon på deras sida

Själva blodprovet ingår i avgiften man betalar till DrVikt. I alla fall var det så när jag började i slutet av januari.
Citera
2024-04-29, 13:18
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Själva blodprovet ingår i avgiften man betalar till DrVikt. I alla fall var det så när jag började i slutet av januari.

Tack för svar

Nu betalar man månadsvis till drV 495kr o blodprovet kostar 599kr

Blodprov lämnat i dag
Citera
2024-04-30, 09:25
Medlem
Citat:
Tack för svar

Nu betalar man månadsvis till drV 495kr o blodprovet kostar 599kr

Blodprov lämnat i dag

OK, bra att veta. Lycka till!
Citera
2024-04-30, 12:03
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
OK, bra att veta. Lycka till!

Tack

Jag kanske återkommer med lite frågor vid senare tillfälle… du verkar ha koll på läkemedlet :-)
Citera
2024-04-30, 15:13
Medlem
Citat:
Tack

Jag kanske återkommer med lite frågor vid senare tillfälle… du verkar ha koll på läkemedlet :-)

Gör gärna det så svarar jag så gott jag kan. Koll vet jag inte, men jag har läst in mig lite grann och så har jag ju gått på Ozempic i 13 veckor nu.
Citera
2024-04-30, 15:22
Medlem
Invägning 30/4: 82,1 kg! (BMI 26,7)

Startvikt 14/1: 96,5 kg (BMI 31,2)

Målvikt: 76,5 kg (BMI 24,7)

Så jag har nu lyckats gå ner 14,4 kg i vikt på 3,5 månader. Det är fantastiskt för mig och mer än jag hade kunnat föreställa mig. 5,6 kg kvar till målvikten men jag kan se det framför mig nu.

Min kroppsfettprocent har gått från 31% till 22,5%. Det hade varit kul att komma under 20%.

Jag tog första dosen Ozempic den 1 februari (0,25 mg).

Gick upp till 0,5 mg dos 3 och gick upp till 0,75 mg dos 5. Sen höll jag mig på 0,75 mg i ett antal veckor, och i torsdags 25/4 gick jag upp till 1,0 mg efter att ha känt det som att jag fastnat på en platå. Det gjorde susen för mig och jag känner mig inte alls hungrig nu.
Citera
2024-05-01, 16:35
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Invägning 30/4: 82,1 kg! (BMI 26,7)

Startvikt 14/1: 96,5 kg (BMI 31,2)

Målvikt: 76,5 kg (BMI 24,7)

Så jag har nu lyckats gå ner 14,4 kg i vikt på 3,5 månader. Det är fantastiskt för mig och mer än jag hade kunnat föreställa mig. 5,6 kg kvar till målvikten men jag kan se det framför mig nu.

Min kroppsfettprocent har gått från 31% till 22,5%. Det hade varit kul att komma under 20%.

Jag tog första dosen Ozempic den 1 februari (0,25 mg).

Gick upp till 0,5 mg dos 3 och gick upp till 0,75 mg dos 5. Sen höll jag mig på 0,75 mg i ett antal veckor, och i torsdags 25/4 gick jag upp till 1,0 mg efter att ha känt det som att jag fastnat på en platå. Det gjorde susen för mig och jag känner mig inte alls hungrig nu.

Bra resultat!!

I dag tog jag första injektionen i låret … känner mig lite nervös över matintag måste jag ändå säga.. tänk om jag äter för mkt o mår dåligt.
Får nog kanske väga maten o räkna kalorier lite grann nu i början så jag har lite koll så att säga.
Citera
2024-05-02, 08:32
Medlem
Citat:
Bra resultat!!

I dag tog jag första injektionen i låret … känner mig lite nervös över matintag måste jag ändå säga.. tänk om jag äter för mkt o mår dåligt.
Får nog kanske väga maten o räkna kalorier lite grann nu i början så jag har lite koll så att säga.

Spännande, lycka till! Jag började med att äta väldigt små portioner redan första dagen. Tog bort alla kolhydrater, åt bara kött/fisk och grönsaker för att vara på säkra sidan.

Man blir mätt snabbare, så det är inte så svårt att skära ner på portionsstorleken. Ta det lugnt och känn efter när du äter bara så ska du nog klara dig bra.
Citera
2024-05-02, 10:50
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Spännande, lycka till! Jag började med att äta väldigt små portioner redan första dagen. Tog bort alla kolhydrater, åt bara kött/fisk och grönsaker för att vara på säkra sidan.

Man blir mätt snabbare, så det är inte så svårt att skära ner på portionsstorleken. Ta det lugnt och känn efter när du äter bara så ska du nog klara dig bra.

Hur lång tid tog det innan du kände av att du var mindre hungrig efter första dosen? Redan första dagen, dagen efter el ännu längre tid?

Om jag ska äta mindre så kanske jag behöver äta något slags mellanmål (äter aldrig det annars) o började fundera på vad 17 det ska vara för något.. 1 morot?
(Äter inte ägg el äpplen o päron)
I instruktionerna står det att man ska undvika mjölkprodukter så långt det går så då går ju tex keso, kvarg o sånt bort (dricker smoothie till lunch med kvarg i så det får vara dagsransonen)

Jag lär ju finna mina grejer som passar med tiden men det är många funderingar nu haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in