2024-08-16, 16:54
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Vart hittar jag detaljerade kartor på detta och frontläget där?

Det är svårt.

Pro-Ukraina karta: Deepstate map (googla fram själv)

neutral: Suriyakmaps:
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1V8NzjQkzMOhpuLhkktbiKgodOQ27X6IV&ll=48 .91897199336309%2C34.80309134999999&z=6

Pro-rysk: Rybar (googla fram själv)

Ta ett genomsnitt mellan dessa. Just nu har pro-ukrainska kartor ett eftersläp. Så territoriet som de visar kommer antagligen att vara mindre än vad Ukraina faktiskt kontrollerar.

Generellt sett så ljuger dessa karttjänser förvånansvärt lite om vem som kontrollerar vad, det är bara små detaljer de ibland är oeniga om. Samt rätt väsentligt just nu, vad som är okontrollerad yta, gråzonen som bägge kombattanter har viss kontroll över på ett eller annat sätt.
Citera
2024-08-16, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag såg nu att jag la mig i diskussionen på fel ställe. Jag kommenterade primärt på det där med hur befolkningen byter ägare i ett långsiktigt perspektiv (det där med billaterala avtal). Inte på vem som har ansvar för att ge dem mat.

Den som ansvarar för mat, skolgång, etc är Ukraina, enligt genevekonventionen. Jag tror inte att de får börja ge dem ukrainska pass eller ta ifrån dem ryska. Min gissning är att Ryssland brutit genevekonventionen på olika sätt när de annekterade de 4 oblasten 2022. Men det spelar ingen roll för Ukrainas förpliktelser gentemot befolkningen i Kursk m.m.

De behöver inte ge dem skolgång i det här läget. De måste se till att de inte svälter.
Citera
2024-08-16, 17:02
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
De behöver inte ge dem skolgång i det här läget. De måste se till att de inte svälter.

Håller med. Jag menar på längre sikt.
Citera
2024-08-16, 17:06
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ockuperande makt har omedelbart ansvar för de civilas säkerhet- att de inte utsätts för plundring eller våld och har tillgång till sjukvård. I det senare, om ockupation fortskrider (som du kanske är inne på) följer ansvar om skolgång, renhållning, vägars framkomlighet, kollektivtrafik, infrastruktur, möjlighet till arbete och egen försörjning... alltså allt det där som hör ett civiliserat samhälle till... men som sagt det är ett sekunda ansvar och det finns ingen precis eller exakt förklaring om när detta ansvar skall effektueras. Men det är inte frågan om år...
Citera
2024-08-16, 17:07
Medlem
wwrs avatar
Att göra precis det Zelensky anklagar Ryssland för, att ockupera det andra landet, är i alla fall det mest idiotiska Zelensky kunde göra.

Om några år kommer folk att ha glömt vem som ockuperade vem först och Zelensky kan inte längre klaga på att Ryssland ockuperar Donbas.

Folk kommer inte att orka med de två bråkmakarna Zelensky och Putin som låter sina folk lida när de ockuperar varandras länder

Ännu ett hjärnsläpp av Zelensky
Senast redigerad av wwr 2024-08-16 kl. 17:09.
Citera
2024-08-16, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att göra precis det Zelensky anklagar Ryssland för, att ockupera det andra landet, är i alla fall det mest idiotiska Zelensky kunde göra.

Om några år kommer folk att ha glömt vem som ockuperade vem först och Zelensky kan inte längre klaga på att Ryssland ockuperar Donbas.

Folk kommer inte att orka med de två bråkmakarna Zelensky och Putin som låter sina folk lida när de ockuperar varandras länder

Folk kommer minnas att det var Ryssland som ockuperade Ukraina och startade invasionskriget. Förmodligen i flera hundra år efter att det är över.

Har folk glömt bort vem som invaderade vem i WW2?
Citera
2024-08-16, 17:12
Medlem
Citat:

Putin - en diktator som anfaller ett fredligt grannland, annekterar dess territorium, torterar, våldtar och mördar dess befolkning. Plundrar och ljuger.

Zelensky - en folkvald president som leder ett land som angripits av en aggressiv granne.

Tror du att någon glömmer fundamenta?
Citera
2024-08-16, 17:12
Medlem
Citat:
Folk kommer minnas att det var Ryssland som ockuperade Ukraina och startade invasionskriget. Förmodligen i flera hundra år efter att det är över.

Har folk glömt bort vem som invaderade vem i WW2?

Ryssarna har ”glömt bort” att Sovjet var med och startade andra världskriget tillsammans med Tyskland.
Citera
2024-08-16, 17:14
Medlem
Citat:
Du tror Ryssland skulle acceptera att Ukraina annekterar Kursk alltså?

Det är inte fråga om att acceptera. Ukraina accepterar inte att Ryssland annekterat donbass.
Citera
2024-08-16, 17:15
Medlem
wwrs avatar
Zelensky kan inte vinna kriget. Han drogs ned på Putins nivå. En ukrainsk marsch mot Moskva förefaller orimlig.

Möjligen kunde han ha försvarat Donbas. Men nu leder han bara en invasionsstyrka.
Senast redigerad av wwr 2024-08-16 kl. 17:18.
Citera
2024-08-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Ryssarna har ”glömt bort” att Sovjet var med och startade andra världskriget tillsammans med Tyskland.

Jo men det är för att de inte har med det i historieböckerna. De vet inte ens om att det är tack vare USA som de inte pratar Tyska idag. Men Ryssland är inte "världen". Delar av världen (väst) kommer att minnas väldigt länge.
Citera
2024-08-16, 17:19
Medlem
Citat:
Zelensky kan inte vinna kriget. Han drogs ned på Putins nivå. En ukrainsk marsch mot Moskva förefaller orimlig.

Varför skulle de marchera mot Moskva? Låter som en riktigt dum idé och jag tror att dom vet det.

Numera verkar det som att de vill ha en buffert zon mellan dem själva och ryssland, det som ryssen sagt att de vill ha i några år nu, Ukraina hjälper dom bara att fixa det.
https://www.kyivpost.com/post/37410
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in