2024-08-16, 15:11
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoix
Och alla gäller samma period? Telias räkning är inte retroaktiv medan Hallon/Telenors är samma månad t.ex?

Var personen vid liv, och nyttjade sitt abonnemang under perioden som räkningen gäller så anser jag det rimligt att den skall betalas.

Att sedan privata aktörer väljer att stryka en räkning på ett par hundralappar för att de tjänar på det i det långa loppet hör ju inte till saken.

Telia är nästan statligt ägt så varför skall jag subventionera din döda släktings räkning?

Ja alla räkningarna gäller exakt samma period.
De är olika för personen hade olika för tv och telefon osv. Personen konsumerade allt lika mycket.

Att Telia är statligt ägd visste jag inte om.
Citera
2024-08-16, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Jag vet att man rent juridiskt kan försvara detta, jag tycker bara det är anmärkningsvärt att de övriga företagen, inklusive Hallon (som är snåla som satan) väljer att betrakta en persons bortgång som något egendomligt, men med Telia så ska pengarna fortfarande rulla.

Hallon och Telenor var schyssta mot er men du kan inte kalla Telia för avskum för att dom inte är det. Nu får du skärpa dig. Det här var nog det mesta bortskämda jag hört om på länge, snacka om kravmaskin.
Citera
2024-08-16, 15:14
Medlem
godboys avatar
Citat:
En nära anhörig dog nyligen, håller på att säga upp alla dennas abonnemang. Denna hade tecknat lite av varje både hos Hallon, Telenor och Telia.
Både Hallon och Telenor säger att alla räkningar blir preskriberat direkt och faller bort helt.
Telia däremot kräver att vi anhöriga betalar alla kvarstående räkningar på personen.

Först så trodde jag att det var en support som inte visste vad han snackade om, så jag väntade lite och ringde Telia igen, men fick samma skit bekräftat, jag ska betala alla kvarstående räkningar annars går de vidare till kronofogden.
Detta är alltså 3 företag som ska tävla mot varandra med att vara bäst, men nu framstår Telia verkligen som riktigt giriga fanskap.

Någon med erfarenhet?
Ni som anhöriga kan ALDIRG belastas med en skuld från en avliden. Däremot kan dödsboet belastas med det som den avlidne konsumerat. Om de påstår att ni som anhöriga ärver skulden så bör de anmälas för försök till bedrägeri eller likande.
Citera
2024-08-16, 15:15
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Utan att vara alltför insatt kan jag tycka att Hallon och Telenor var generösa som skrev av räkningarna fast personen var vid liv.

Att Telia räknar från den dagen abbonemanget sägs upp kan tyckas snålt, men tycker inte att de direkt har gjort fel. Kostnader rullar på fast ingen nyttjar tjänsten.

Det är tufft att ta itu med att säga upp en massa saker och reda i det direkt efter dödsfallet, men det får man lov att göra eller lämna bort till någon som kan hjälpa till. Det rådet fick vi ganska direkt från begravningsbyrån, om praktiska saker som ska fixas.

Edit: Det är dödsboet som ärver skulden, inte de anhöriga.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2024-08-16 kl. 15:19. Anledning: Tillägg
Citera
2024-08-16, 15:16
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Hallon och Telenor var schyssta mot er men du kan inte kalla Telia för avskum för att dom inte är det. Nu får du skärpa dig. Det här var nog det mesta bortskämda jag hört om på länge, snacka om kravmaskin.

Det är svinigt för situationen är redan svår för en anhörig när någon nära dör. Man ska inte bli belastad mer än nödvändigt.
Personen är död och kan inte betala räkningarna så dessa räkningar blir bara större och större om vi inte tar hand om dem. Det är alltså vi som belastas även om varan rent juridiskt har konsumerats.
Så nej jag står kvar att Telia är avskum i detta fall när övriga konkurrenten gör motsatsen. Det finns en skör etisk gräns när det gäller att driva in pengar på någons död.
Citera
2024-08-16, 15:16
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Man betalar inte pga dödsfall, från dagen det sägs upp.

I övrigt behöver du väl inte bry dig, hur ska Kronofogden hinna driva in det från dödsboet?

Konsumentfordringar gäller i 3 eller 10 år så betala.
Citera
2024-08-16, 15:17
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Jag vet att man rent juridiskt kan försvara detta, jag tycker bara det är anmärkningsvärt att de övriga företagen, inklusive Hallon (som är snåla som satan) väljer att betrakta en persons bortgång som något egendomligt, men med Telia så ska pengarna fortfarande rulla.
Det är ändå ganska etiskt känslomässigt att driva in pengar när någon dör. Anhöriga har det redan svårt nog.

J-vla konstigt resonemang!
Självklart ska räkningen betalas (av dödsboet) - det är ju en tjänst som har levererats.

Säg att du lånat ut 50000:- till en kompis som sen mular - tänker du då efterskänka alltihop då eftersom de "anhöriga redan har det svårt nog"?
Citera
Medlem
Telia är knepiga att ha att göra med. Har råkat ut för både bra och dåliga situationer med dom - känns lite som lotto vem man råkar träffa just denna gång i kundtjänsten. Hade bredband genom dom för en massa år sen då vårt hus var låst till telia. Satan vad jag härjade med dom..

Bäst är att undvika telia och använda nån annan leverantör!
Citera
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ni som anhöriga kan ALDIRG belastas med en skuld från en avliden. Däremot kan dödsboet belastas med det som den avlidne konsumerat. Om de påstår att ni som anhöriga ärver skulden så bör de anmälas för försök till bedrägeri eller likande.

Det är självklart dödsboet som räkningarna faller på, men räkningarna växer ju i storlek om inte anhöriga tar tag i dem direkt eftersom den döda självklart ej kan betala räkningen nu.
Tycker bara det är svinigt att belasta anhöriga med detta när de går igenom en svår period, framförallt om konkurrensen gör det motsatta.
Citera
2024-08-16, 15:18
Medlem
Citat:
Det är svinigt för situationen är redan svår för en anhörig när någon nära dör. Man ska inte bli belastad mer än nödvändigt.
Personen är död och kan inte betala räkningarna så dessa räkningar blir bara större och större om vi inte tar hand om dem. Det är alltså vi som belastas även om varan rent juridiskt har konsumerats.
Så nej jag står kvar att Telia är avskum i detta fall när övriga konkurrenten gör motsatsen. Det finns en skör etisk gräns när det gäller att driva in pengar på någons död.

Ni behöver inte göra ett skit om ni inte vill. Ni kan låta dödsboet gå i konkurs.
Citera
2024-08-16, 15:19
Medlem
Telia är knepiga att ha att göra med. Har råkat ut för både bra och dåliga situationer med dom - känns lite som lotto vem man råkar träffa just denna gång i kundtjänsten. Hade bredband genom dom för en massa år sen då vårt hus var låst till telia. Satan vad jag härjade med dom..

Bäst är att undvika telia och använda nån annan leverantör!

(Känns rätt magstarkt att de inte kan makulera fakturan om det är nån som har gått bort. De skulle lätt kunna ta en sån grej som goodwill)
Citera
2024-08-16, 15:29
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Lägg av.

Det är inte svinigt att kräva att man gör rätt för sig. Det är ju inte så att det är dina pengar.

Pengarna dras från dödsboet och om det sedan, när skulder och krav är reglerade, finns något kvar så är det detta som ska fördelas till eventuella arvtagare.

Vad fan har du för egendomlig syn på samhälle och kontrakt där man inte gör rätt för sig?

Skäms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in