2024-08-16, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie
En man som många kvinnor vill ha har högre status än andra män i kvinnors ögon.

Kvinnors val är en trogen man eller en man med status menar du?
Citera
2024-08-16, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Kvinnors val är en trogen man eller en man med status menar du?

Kvinnor föredrar spännande män som även andra kvinnor vill ha. Vid ca 30-års ålders så kanske tråkige men förutsägbare och trogne Anders får en chans. Dock så lurar skilsmässan vid hörnan eftersom Anders ju är så tråkig.
Citera
2024-08-16, 09:51
Avslutad
Ja jävlar i mig vilket trevligt samhälle vi har.
Citera
2024-08-16, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Detta är väldigt intressant. Min kvinna blev sur när hon insåg att jag hade ett eget sparande, något jag uppmuntrade henne till att ha själv. Hon står heller inte i bostadskö, som jag har bett henne flera gånger att ställa sig i. Jag vet inte vad det är med dagens kvinnor, men helt oförmögna är dom att säkra upp för sig själva för framtiden.

De behöver inte säkra upp själva, de vet att en ny man kommer ta hand om dem.
Citera
2024-08-16, 11:25
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
"När småbarnsmamman Marikas äktenskap plötsligt var över stod hon på bar backe.

Inget eget sparande, ingen plats i bostadskön.
"

Utan att veta mer om Marika kan man konstatera att hon inte på något sätt förberett sig eller tagit eget ansvar. Hon har inte sparat pengar eller ställt sig i bostadskön. Vad trodde hon skulle hända vid en separation? Jag antar att den tidigare sambon äger boendet?

Idag är inte löneskillnaderna särskilt stora mellan man och kvinna så det går inte att säga att endast kvinnor skulle bli fattigare av en separation. Även en man skulle kunna hamna i samma situation om han inte ser om sitt hus.
Om nu Marika inte lönearbetat betyder det att hon levt på sambon (antar att de inte var gifta) och varit hemmafru (vilket i sig är ganska lyxigt idag).

Bor man dessutom i t ex sthlm blir det svårt för båda gällande bostadssituationen vid en separation. Detta är alltså knappast könsbundet.

En kvinna kan lätt byta ut sin partner och "lösa" situationen medans mannen står på egna ben efter en separation (Visserligen kan rollerna undantagsvis vara ombytta). Kvinnor förstår inte att de är priviligerade helt genom sin könstillhörighet.

Framgår inte mycket nej.

Är Marikas partner kvinna?
Även bögar drabbas väl av fällan det handlar om?
Citera
2024-08-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Framgår inte mycket nej.

Är Marikas partner kvinna?
Även bögar drabbas väl av fällan det handlar om?

”Jag flyttade in i HANS lägenhet efter studenten” citerar Expressen Marika.
Citera
2024-08-16, 12:20
Medlem
Citat:
Jasså? I vilken kommun då?

Jag tror många överskattar vad de Sociala myndigheterna kan göra för en ensamstående kvinna, det gjorde även jag, men verkligheten ser inte riktigt ut så, prova själv får ni se, ni som tror att Soc kommer hjälpa er när ni står på bar backe utan man, heltidsjobb osv, kan glömma det. Man får inte hjälp med mer än det allra nödvändigaste. Läs o Lär. Vet flera misshandlade kvinnor från Arabländerna som lämnat sina män i förhoppning av att kunna starta ett eget liv, eftersom de Svenska myndigheterna uppmuntrar till det, döm om deras förvåning när ingen hjälper dom, o står på bar backe, utan hjälp från sin man eller från de Svenska myndigheterna. Reglerna måste ändras så att det blir mer som i USA, att kvinnan som gift 10+ år får ett antal % från mannens lön istället för att klara sig, jag säger inte att hon ska bli rik av det på kuppen, utan endast så att man ska kunna få fortsätta leva ett drägligt liv, för det är inget som Soc kan bidra med tyvärr, vilket är väldigt dåligt, o tvingar därför många kvar i en dålig relation endast pga de ekonomiska orsakerna.
Citera
2024-08-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majan00
Jag tror många överskattar vad de Sociala myndigheterna kan göra för en ensamstående kvinna, det gjorde även jag, men verkligheten ser inte riktigt ut så, prova själv får ni se, ni som tror att Soc kommer hjälpa er när ni står på bar backe utan man, heltidsjobb osv, kan glömma det. Man får inte hjälp med mer än det allra nödvändigaste. Läs o Lär. Vet flera misshandlade kvinnor från Arabländerna som lämnat sina män i förhoppning av att kunna starta ett eget liv, eftersom de Svenska myndigheterna uppmuntrar till det, döm om deras förvåning när ingen hjälper dom, o står på bar backe, utan hjälp från sin man eller från de Svenska myndigheterna. Reglerna måste ändras så att det blir mer som i USA, att kvinnan som gift 10+ år får ett antal % från mannens lön istället för att klara sig, jag säger inte att hon ska bli rik av det på kuppen, utan endast så att man ska kunna få fortsätta leva ett drägligt liv, för det är inget som Soc kan bidra med tyvärr, vilket är väldigt dåligt, o tvingar därför många kvar i en dålig relation endast pga de ekonomiska orsakerna.
År 2024, i Sverige, är väl kvinnor självförsörjande. Att leva med en härlig man är väl bonus - inte en försörjningsinrättning. Visar sig mannen inte vara den kvinnan trott; har han börjat misshandla kvinnan, psykiskt/ fysiskt/ekonomiskt (vägrar att låta kvinnan få inblick i familjens ekonomi, sköter allt
själv, får kvinnan att föra över sin lön/ merparten till hans konto - då drar förstås kvinnan. Till och med i Sveriges största städer kan det gå att få hyreslägenhet med i princip obefintlig kötid. Inte på den fina gatan förstås. Hem & Hyra hittade i samband med reportaget om Marika en lägenhet i Skärholmen. Det passade inte den nyseparerade kvinnan: ett mord har skett där. Andra kvinnor kan vara i så stort behov av att flytta snabbt att liknande chans tas. ”Du kan inte bo säkrare, här finns övervakningskameror överallt!” fick kvinna i behov av egen bostad snabbt höra på visning….
Citera
2024-08-16, 13:00
Medlem
Citat:
År 2024, i Sverige, är väl kvinnor självförsörjande. Att leva med en härlig man är väl bonus - inte en försörjningsinrättning. Visar sig mannen inte vara den kvinnan trott; har han börjat misshandla kvinnan, psykiskt/ fysiskt/ekonomiskt (vägrar att låta kvinnan få inblick i familjens ekonomi, sköter allt
själv, får kvinnan att föra över sin lön/ merparten till hans konto - då drar förstås kvinnan. Till och med i Sveriges största städer kan det gå att få hyreslägenhet med i princip obefintlig kötid. Inte på den fina gatan förstås. Hem & Hyra hittade i samband med reportaget om Marika en lägenhet i Skärholmen. Det passade inte den nyseparerade kvinnan: ett mord har skett där. Andra kvinnor kan vara i så stort behov av att flytta snabbt att liknande chans tas. ”Du kan inte bo säkrare, här finns övervakningskameror överallt!” fick kvinna i behov av egen bostad snabbt höra på visning….

Ja men detta är sånt som sker i teorin, ja, hur verkligheten ser ut är en annan, det är därför jag tycker att det borde finnas ett större hjälp-nät, till separerade kvinnor, Svenska och Utländska, men i dagsläget finns inte det, det är en utopi som bara händer i enstaka fall, tro mig, javisst, vill du leva med inkasso o skulder upp över öronen, ja då hjälper Soc med det nödvändigaste, men har du ett öre sparat eller får över nån enstaka krona en månad så får du ingen hjälp inget alls, eftersom dom nagelfar din ekonomi varje månad innan, som sagt detta hade lätt avhjälpts med någon enstaka procent av mannens lön per månad istället, det kan handla om så lite som 1000-2000 kr extra i månaden? En fråga om att kunna leva ett drägligt liv eller inte som sagt så.
Citera
2024-08-16, 13:12
Avslutad
Ännu mer Andrew Tate sörja. Som jag sa. Du vet ingenting annat än att resonera kring det som Andrew Tate kört in i skallen på dig. Du har ju inte en endaste egen tanke. Dessutom är det du skriver extremt irrationellt. Du får klara dig själv. Jag lägger inte ner mer tid på dig. Du har ingen potential till utveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie
Du duckar skillnaden mellan manlig och kvinnlig otroget att kvinnan kan bli gravid med en annan man och sen hävda att det är hennes mans barn. Det är en mycket större konsekvens än manlig otrohet och ett betydligt större svek.
Citera
2024-08-16, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Ännu mer Andrew Tate sörja. Som jag sa. Du vet ingenting annat än att resonera kring det som Andrew Tate kört in i skallen på dig. Du har ju inte en endaste egen tanke. Dessutom är det du skriver extremt irrationellt. Du får klara dig själv. Jag lägger inte ner mer tid på dig. Du har ingen potential till utveckling.

Strawman någon? 😆
Citera
2024-08-16, 14:36
Medlem
Citat:
Du missförstår eller? Kvinnor som var hemmafruar på 50-talet, för dem var det svårt att skilja sig. Födda 1930 eller tidigare (ok, det fanns de som blivit gravida redan som tonåringar och som därför ”skrev till kungs” för att kunna gifta sig. De kanske kan vara 80 år nu). De flesta är troligen änkor, i den mån de fortfarande lever.

När de var i Marikas ålder och upptäckte makens otrohet hade de sällan någon yrkesutbildning eller arbetslivserfarenhet att ta till för att bli självförsörjande. De stannade kvar, kunde bli bittra, knappast trevliga varken mot maken eller barnen.
Du har garanterat rätt hur det var förr.
Men hur är det relevant nu när normen är två arbetade föräldrar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in