2024-08-15, 21:48
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulMardek
Naturligtvis går det att begränsa smittan med auktoritära metoder som isolering, handskar, munskydd, vaccinpass och tvångsmässig isolering av antivaxxare. Är man antivaxxare i detta läge så bör man omedelbart spärras in och bli fråntagen sina medborgerliga rättigheter.

Staten kan komma att behöva kanonmat givet säkerhetsläget i världen, så det är inte lika enkelt som sist. Dessutom brottas man med inflation, ett direkt resultat av alla lock downs runt om i världen som tvingade sedelpressarna att gå på högtryck för att hålla igång ekonomierna när allt vad nedstängt. Så att vi har ett annat utgångsläge denna gång, jämfört med sist. Vi hade inte råd med det då heller egentligen, men du förstår nog vad jag menar.
Senast redigerad av TotalWar 2024-08-15 kl. 21:53.
Citera
2024-08-15, 21:50
Avslutad
Citat:
Naturligtvis går det att begränsa smittan med auktoritära metoder som isolering, handskar, munskydd, vaccinpass och tvångsmässig isolering av antivaxxare. Är man antivaxxare i detta läge så bör man omedelbart spärras in och bli fråntagen sina medborgerliga rättigheter.
Viruset är nog starkare än dina ”auktoritära metoder”. Om detta är lika smittsamt som den värsta covid var dvs. I så fall är det ingen idé med åtgärder. Det har ju tidigare erfarenhet nu påvisat.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Pågående och okontrollerade utbrott förekommer i:: Demokratiska republiken Kongo
Republiken Kongo
Uganda
Kenya
Rwanda
Burundi
Det är lite lustigt att många smittor har sitt ursprung i just Afrika.Varför uppstår dessa just där? Bristfällig hygien? I alla fall så tycker jag inte att mpox låter så farligt faktiskt. Lite feber, lite blåsor. Går oftast över av sig själv läste jag. Varför ska folk alltid hetsa upp sig så mkt... Sitt lugnt i båten säger jag!
Citera
Medlem
Man ska göra det ena och det andra mot superspridarna, tänk att själv bli superspridare.
Citera
2024-08-15, 21:51
Medlem
Dags för alla histrioniska kärringar att förstöra samhället igen då?
Citera
2024-08-15, 21:52
Avslutad
Det är verkligen fascinerande hur denna sjukdom exakt imiterar HIV-epidemin. Viruset överförs från apa till människa i Afrika genom konsumtion av sk bushmeat. Inom Afrika sprids viruset sedan via långtradarchaufförer som reser över nationsgränser och har kontakt med prostituerade. Smittade afrikaner för smittan till väst där epidemin sedan tar fart bland homosexuella män.
Eftersom homosexuella män inte förändrat sitt sexuella beteende ett smack sedan AIDS-epidemins dagar så är en utbredd smitta i väst närmast oundviklig.
Citera
2024-08-15, 21:52
Medlem
Kaptenzoomsfasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boll321
Inget fel med munskydd

Tack!😊🙏🏻
Jag tror att jag har några oöppnade förpackningar som jag kanske ska plocka fram för säkerhets skull😁
Citera
2024-08-15, 21:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

I vilka länder har det hänt eller fungerat tidigare menar du?
Citera
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Du har nog missuppfattat vad ap-koppor är

Nej, inte alls. Det drabbar nästan uteslutande bögar som har oskyddat sex.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Vi (ni som skriver i tråden inräknade) att virus muterar och kommer bli mer smittsamt men förhoppningsvis mildare.
Det är så virus fungerar.

Så hade du funderat på semester till Afrika, ställ in det. Du kommer ändå få skiten här hemma.

Bevis. När nu FHM samlar till pressträff är det riktigt illa, hade det varit lugnt så hade det enbart varit en kort rapport i kvällspressen.

Men vi är mer förberedda nu med att hålla teams möten eller Zoom.
Har lärt oss att jobba på distans.
Och att tvätta händerna.
Citera
2024-08-15, 21:54
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Det är lite lustigt att många smittor har sitt ursprung i just Afrika.Varför uppstår dessa just där? Bristfällig hygien? I alla fall så tycker jag inte att mpox låter så farligt faktiskt. Lite feber, lite blåsor. Går oftast över av sig själv läste jag. Varför ska folk alltid hetsa upp sig så mkt... Sitt lugnt i båten säger jag!

Afrika är alltid sårbart och afrikaner finns där lever med apor som husdjur som överför sjukdomar till människor. Mpox är värre än vad som har avslöjats hittills. Bilderna kan likställas med spetälska.
https://www.researchgate.net/figure/Monkeypox-severe-avec-atteinte-muqueuse-en-Republique-democratique-du-Congo-coll_fig1_317057323
Senast redigerad av Tanach 2024-08-15 kl. 21:59.
Citera
2024-08-15, 21:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Flockimmunitet fungerar bara för infektionssjukdomar med låg dödlighet och en tydlig T-cells-immunitet.

Det har inte HIV-infektionen.

Och en sjukdom där det byggs upp en varaktig immunitet och det är väl där det stupade vad gällde covid, vid sidan av att det ursprungligen faktiskt var relativt stor andel som blev svårt sjuka, vilket innebar att vården havererade.

Folk blir smittade tre gånger per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in