2024-08-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulMardek
Helt fel. Börjar vi bekämpa det nu med total lock down, isolering och vaccinpass så har vi ett mycket bättre utgångsläge än om vi väntar och låter superspridare sprida sjukdomen.
Ja, jag tycker kanske att ett enda fall indikerar att så drakoniska åtgärder kan komma att visa sig överilade.

Om du nu inte var ironisk vilket jag tror . . . . . .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Obs! Ironi. Ja med 10% dödlighet för barn är flockimmunitet nog här om några månader.
Ironi slut. Får vi samhällsspridning kommer sjukvården nog få svårt att stoppa det. Det är ju bara antivirala och smittkoppvaccin som hjälper men stoppar inte viruset i sig.

Ja, du har förstås rätt i att mpox är farligare, men det kan tilläggas att även med Covid-19 hade ju "strategin" resultatet att många tiotusentals i Sverige nu har postcovid, det var ett reportage om det senast idag i Rapport, där det hette att omkring 10-20.000 per år har fått diagnosen postcovid i Sverige men socialstyrelsen enar att det är en underskattning": https://www.svtplay.se/video/jAMV6aa/rapport/ikvall-19-30?video=visa&position=523

Ja, det man skulle kunna göra med mpox är kanske det man inte gjorde med Covid-19, alltså att införa reserestriktioner. Jag vet inte om man har nån koll alls på resande från de monkeypox-drabbade länderna i Afrika eller om man bara tittar på patienter som dyker upp på vårdmottagningarna.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Antagligen inte men varför inte göra som när vi inte hade beredskap för Covid, vi satsar på flockimmunitet.

Ha ha! Och en statsepidemolog som lugnt förkunnar att det inte finns någon evidens mot att det inte skulle fungera. Undrar om Freddy Mercury också hade gått in för flockimmunitet när han drog på sig HIV....?
Citera
2024-08-15, 21:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Boll321
Det är ju upp till var och en hur dom vill göra

Inte om staten säger att du ska isolera dig och använda mask, samt vaccinera dig omedelbart.
Citera
2024-08-15, 21:45
Medlem
Studsbolls avatar
Det krävs en rejäl smittspårning i ett tidigt skede för att se hur smittan i Sverige sprids. Jag tror de kan börja med screena de som bögat runt med afrikaner på pride.
Citera
2024-08-15, 21:46
Medlem
Kaptenzoomsfasters avatar
Citat:
Det är ju upp till var och en hur dom vill göra

Hihi!😊
Jag orkar dock inte med en vända till med munskydd i tre år, så om det blir en pandemi så håller jag mig till spriten och hoppas på turen.
Handspriten😊
Citera
2024-08-15, 21:47
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Blir nog att afrikaner kommer känna sig uttittade ifall spridningen tar fart.

Pågående och okontrollerade utbrott förekommer i:: Demokratiska republiken Kongo
Republiken Kongo
Uganda
Kenya
Rwanda
Burundi
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vi lär ha fler till skolstart, då föräldrar inte kan se skillnad på Mässling, rödahund, smittkoppor/apkoppor, eksem och myggbett. Det finns ju en dröse svenska idioter till föräldrar som anser att det är fullt naturligt att tvinga barnen att stå ut med Mässling och Rödahund. Dessa föräldrar lär också underlåta sig söka vård för smittkoppor/apkoppor och då har vi stora problem.
Ja men det här smittar inte alls lika effektivt som mässling, exempelvis.

Jag har inte sett några siffror på hur pass smittsam man räknar med att mpox-stammen har men att den skulle vara lika hög som för mässling har jag svårt att tro.

Då hade hela Afrika varit smittat nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenzoomsfaster
Hihi!😊
Jag orkar dock inte med en vända till med munskydd i tre år, så om det blir en pandemi så håller jag mig till spriten och hoppas på turen.
Handspriten😊
Inget fel med munskydd
Citera
2024-08-15, 21:48
Medlem
Citat:
Gissleń utesluter inte åtgärder men det är inte aktuellt just nu.

De väntar tills vi har en omfattande spridning i samhället.
Citera
Medlem
EgoistNs avatar
Måtte det drabba alla ”goda” vänsterliberaler..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ha ha! Och en statsepidemolog som lugnt förkunnar att det inte finns någon evidens mot att det inte skulle fungera. Undrar om Freddy Mercury också hade gått in för flockimmunitet när han drog på sig HIV....?
Flockimmunitet fungerar bara för infektionssjukdomar med låg dödlighet och en tydlig T-cells-immunitet.

Det har inte HIV-infektionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in