2024-08-15, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Skrattretande, det här citatet säger allt om ambitionen
"fick uppleva den häftigaste tävlingen hittills i karriären"

Håller för övrigt med om allt du skriver, friidrotten behöver en reality check.
Friidrott är inget annat än reality check hela tiden. Exakt alla resultat man gör är en reality check då de jämförs mot rekord och årsbästalistor. Finns det 32 OS platser i en gren så skall man tävla i OS om man är top 32 på rankingen. Punkt.
Citera
2024-08-15, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FieldTrack
Vet inte om du är mer mottaglig än andra troll här men om du vill ha ett konkret exempel på varför det är negativt att döda drömmar för inkvalade aktiva pga byråkrati kan vi ta Melker Svärd Jacobson.

SOK nekade honom Tokyo, trots inkvalad. Han blev så pass knäckt att han avslutade karriären. Många av dagens unga talanger håller till i Göteborg där Melker tränade om jag minns rätt. Alla som hållit på med idrott på en någorlunda nivå eller är lite insatt vet hur värdefullt det är med en sparringpartner på träning, gärna något bättre än en själv. Att våra unga hoppare på 5.30-5.50 nivå dagligen skulle fått träna med en världshoppare som gjort en bit över 5.80 vill iaf jag hävda skulle varit positivt på sikt för talangutveckling och således för svensk friidrott.

En sådan som Sara Lennman har enligt media inte rört en kula sedan OS-nobben. Hennes utveckling har inte varit flygande, men däremot stadig, hon är fortsatt relativt ung för att va kastare och vem vet, kanske också hon lägger av. Att DET utfallet (eller den typen av utfall) skulle vara mer positivt för svensk friidrott än att skicka några enstaka till på OS vare sig de presterar eller inte har jag svårt att se.

Det finns,såsom närmast allt i livet,både positiva som negativa aspekter på olika handlingar och företeelser.
Gällande Melker och eventuellt Sara så är det naturligtvis olyckligt om missat OS får dessa konsekvenser..men båda är uppe en del i åren vid relevanta tidpunkter ifråga och det finns inget egentligt som säger att de skulle ha fortsatt efter ett troligen undermåligt OS resultat heller om de nu ändå låg/ligger så nära att skita i alltihop bara för att de inte får tävla just på respektive OS dessa enskilda gånger.Helt uppenbart låg/ligger de i process emot avslutning av respektive karriär oavsett OS deltagande eller ej vad jag kan förstå.
Emot detta får man sätta den resultatmorot SOKs gränser onekligen utgör.
Teoretiskt sett borde dessa innebära att friidrottare strävar efter att klara dem och att man därmed får en motor för respektive idrottare som ligger under eller på gränsen att förbättra sig ytterligare.

Det handlar helt enkelt till syvende och sist om att sätta rimliga krav på resultatprestation för friidrottare.Man kan naturligtvis använda detta flexibelt..vilket jag tycker det redan görs eftersom VM samt EM deltagande har en lägre kravbild.

Det var och är lite trist att Melker och Sara inte klarade av att leva upp till de krav de borde ha klarat,men ansvaret för det ligger i första som sista hand hos Melker samt Sara som jag ser det.
De visste vad som gällde lång tid innan sista uttagningarna,och de fallerade att producera resultat som gjorde dem uttagningsbara enligt SOK.

Gränsdragning kan alltid diskuteras vad denna skall ligga på för nivå..men att ha OS som en prestationsmorot för svenska friidrottare tror jag till slut gör mer nytta än tvärtom..och det är i huvudsak härför som jag ställer mig bakom SOKs uttagningsgränser.

Vi vill båda det bästa för svensk friidrott.Vi får nog komma överens om att vi eventuellt har olika åsikter här helt enkelt.
Citera
2024-08-15, 09:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Vid OS i Atlanta 1996 deltog Kajsa Bergqvist men blev utan resultat i höjdhoppskvalet. Vid OS 2000 i Sydney tog Kajsa Bergqvist brons i höjd.

Vid OS i Sydney 2000 var Christian Olsson med och blev 17:e i trestegskvalet. Vid OS i Aten 2004 tog Christian Olsson guld i tresteg.

Vid OS i Rio de Janeiro 2016 var Daniel Ståhl med och blev 14:e i diskuskvalet. Vid OS i Tokyo 2021 tog Daniel Ståhl guld i diskus.

Alla är inte som Klüft och tar medalj vid första seniormästerskap och bara fortsätter sedan och tar medaljer. För en del kan erfarenhet från mästerskap var viktigt för att de vid senare mästerskap skall kunna ta medaljer. Och att det är OK att få misslyckas vid sitt första OS. Men trion Tenbagger69, Lookalike och eternussermo tycker inte vi alls skall skicka några unga talanger till OS som skall få skaffa sig värdefull erfarenhet inför kommande OS, bara potentiella medaljörer skall skickas.
Citera
2024-08-15, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Vid OS i Atlanta 1996 deltog Kajsa Bergqvist men blev utan resultat i höjdhoppskvalet. Vid OS 2000 i Sydney tog Kajsa Bergqvist brons i höjd.

Vid OS i Sydney 2000 var Christian Olsson med och blev 17:e i trestegskvalet. Vid OS i Aten 2004 tog Christian Olsson guld i tresteg.

Vid OS i Rio de Janeiro 2016 var Daniel Ståhl med och blev 14:e i diskuskvalet. Vid OS i Tokyo 2021 tog Daniel Ståhl guld i diskus.

Alla är inte som Klüft och tar medalj vid första seniormästerskap och bara fortsätter sedan och tar medaljer. För en del kan erfarenhet från mästerskap var viktigt för att de vid senare mästerskap skall kunna ta medaljer. Och att det är OK att få misslyckas vid sitt första OS. Men trion Tenbagger69, Lookalike och eternussermo tycker inte vi alls skall skicka några unga talanger till OS som skall få skaffa sig värdefull erfarenhet inför kommande OS, bara potentiella medaljörer skall skickas.

Nu hittar du ju bara på Alk..och det är inte schysst.
Mig veterligen gäller framtidskriteriet även friidrottare,och jag har aldrig på något sätt vänt mig emot att unga friidrottare tas ut till OS enligt denna premiss.
Det är dock gränsdragning som gäller även här.Sara Lennman och Maja Nilsson kvalar exempelvis inte in här heller,och det vet du ju egentligen om.
Tvärtom,enligt din egna post dessutom,så synes det ju som om SOK haft bra koll på detta specifika område genom åren.Dessutom finns det naturligtvis ingen skönjbar talang anno 2024 såsom fallet var vid tidpunkter då Ståhl,Olsson och Bergqkvist inte var torra bakom öronen medaljmässigt.
Ingen sådan finnes i Sverige i skrivande stund,ingen som skulle tjäna på att krossas placeringsmässigt i ett OS de verkligen inte är redo för.

Nämn en ung lovande svensk friidrottare du tyckte saknades i OS i Paris.
Du lär få bända gränser rätt rejält för att komma upp med ett resonabelt namn överhuvudtaget.
Det borde du också veta faktiskt.
Senast redigerad av Lookalike 2024-08-15 kl. 15:19.
Citera
2024-08-15, 16:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Svenska och finska lagen till ungdomsfinnkampen är nu uttagna: https://www.friidrott.se/tavling-landslag/elit-landslag/kriterier-uttagningar/junior-ungdom-arena/ och https://www.yleisurheilu.fi/uutinen/suomi-tasokkaalla-joukkueella-yleisurheilun-nuorten-ruotsi-otteluun/

Jag har också därför uppdaterat min papperslandskamp vilken ger vid handen att de svenska flickorna kommer att vinna med 124-99 och de svenska killarna kommer att vinna med 117-106. Men en hel del vakanser i det svenska killaget i löpningarna så kan ju komma att förändras.

I mångkamperna så ställer Sverige upp rakt av med sina mångkampsdeltagare från UEM, trodde kanske att man skulle disponera lagen på ett sätt.
Citera
2024-08-15, 19:38
Avstängd
Kan informera att alla som tog medalj i OS har tagit medaljer i globala mästerskapen innan ( inkluderande medlemmar i lag)

Sarah Sjöström bla 3 OS-guld och 14 VM-guld ( lång bana)

Mondo Duplantis bla 2 OS-guld 2 VM-guld

Truls Möregårdh ( VM-silver individuellt)

Lag Bordtennis( Truls Möregårdh VM-silver, Kristian Karlsson VM-guld ( dubbel), Mattias Falck VM-guld ( dubbel) VM-silver ( individuellt)

Jenny Rissveds OS-guld

Tara Babulfath VM-brons

Viktor Lindgren VM-guld

Anton Dahlberg /Lovisa Karlsson OS-silver 1VM-guld 1 VM-silver 1 VM-brons

Rebecka Netzler/Vilma Bobeck 1 VM-guld 2 VM-silver

Jonathan Hellvig/ Viktor Åhman VM-silver

Går man igenom OS- truppen är det väldigt många med globala medaljer som skickas till OS.

Flera är medaljörer på EM. Jag skall vid tillfälle visa vilket stark trupp som skickas till OS och man ser då att det är alldeles för många friidrottare som inte ” passar in”. I friidrottstruppen är det bara tre som har varit globala medaljörer och sex som är EM-medaljörer.
Citera
2024-08-15, 19:45
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Kan informera att alla som tog medalj i OS har tagit medaljer i globala mästerskapen innan ( inkluderande medlemmar i lag)

Lag Bordtennis( Truls Möregårdh VM-silver, Kristian Karlsson VM-guld ( dubbel), Mattias Falck VM-guld ( dubbel) VM-silver ( individuellt)

Jenny Rissveds OS-guld

Tara Babulfath VM-brons

Viktor Lindgren VM-guld

Går man igenom OS- truppen är det väldigt många med globala medaljer som skickas till OS.

Flera är medaljörer på EM. Jag skall vid tillfälle visa vilket stark trupp som skickas till OS och man ser då att det är alldeles för många friidrottare som inte ” passar in”. I friidrottstruppen är det bara tre som har varit globala medaljörer och sex som är EM-medaljörer.
Du har råkat döpa om Anton Källberg till Mattias Falck
Citera
2024-08-15, 20:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS

Mattias Falck var med som reserv. Anton Källberg hade inga globala medaljer innan OS. Falck räknas in i OS-truppen.
Citera
2024-08-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69

Jenny Rissveds OS-guld

Tara Babulfath VM-brons

Viktor Lindgren VM-guld

Har själv nämnt detta tidigare också, att t.ex. Babulfath (VM-brons), Lindgren (världsmästare) och Källberg (flerfaldig CL-mästare) hade starka meriter, trots att de var relativt okända för allmänheten innan OS!

Citat:
Ursprungligen postat av FNLS

Senast redigerad av sportnorden12345 2024-08-15 kl. 21:05.
Citera
2024-08-15, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoFC
För att gå till final i OS krävdes 18.16. I kvalet till EM i Rom stötte Sara Lennman 18.16. Med facit i hand kan man nog hävda att hon hade kunnat konkurrera om en 12:e plats.

Ja, det finns ingen tvekan, bara dumt av SOK att ge upp på förhand!
Citera
2024-08-15, 22:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Ja, det finns ingen tvekan, bara dumt av SOK att ge upp på förhand!

Herregud, förstår du inte poängen? De flesta i OS-truppen är meriterade när de blir uttagna.

Det är 16 friidrottare som inte ens tagit en EM medalj. Ser man igenom OS-truppen så undrar man vad de flesta friidrottarna gör i denna trupp. Begriper du inte det?
Citera
2024-08-15, 22:22
Avstängd
[quote=sportnorden12345|89226060]Har själv nämnt detta tidigare också, att t.ex. Babulfath (VM-brons), Lindgren (världsmästare) och Källberg (flerfaldig CL-mästare) hade starka meriter, trots att de var relativt okända för allmänheten innan OS!

Skrev ” inkluderande medlemmar i lag”. Det gällde globala medaljer..inte CL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in