Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Jag tror inte på teorin att sänkta krav för OS deltagande kommer att innebära något som helst positivt för svensk friidrott.
Att belöna kretis och pletis undermåliga resultatpresterande med OS deltagande kan knappast vara den optimala vägen framåt.
Vet inte om du är mer mottaglig än andra troll här men om du vill ha ett konkret exempel på varför det är negativt att döda drömmar för inkvalade aktiva pga byråkrati kan vi ta Melker Svärd Jacobson.
SOK nekade honom Tokyo, trots inkvalad. Han blev så pass knäckt att han avslutade karriären. Många av dagens unga talanger håller till i Göteborg där Melker tränade om jag minns rätt. Alla som hållit på med idrott på en någorlunda nivå eller är lite insatt vet hur värdefullt det är med en sparringpartner på träning, gärna något bättre än en själv. Att våra unga hoppare på 5.30-5.50 nivå dagligen skulle fått träna med en världshoppare som gjort en bit över 5.80 vill iaf jag hävda skulle varit positivt på sikt för talangutveckling och således för svensk friidrott.
En sådan som Sara Lennman har enligt media inte rört en kula sedan OS-nobben. Hennes utveckling har inte varit flygande, men däremot stadig, hon är fortsatt relativt ung för att va kastare och vem vet, kanske också hon lägger av. Att DET utfallet (eller den typen av utfall) skulle vara
mer positivt för svensk friidrott än att skicka några enstaka till på OS vare sig de presterar eller inte har jag svårt att se.