2024-08-15, 20:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Jag fick ett tänkbart svar på min fråga från lite oväntat håll varför Ukraina skulle vilja förstöra gas-huben i Sudzha när de själva kan strypa gasledningen inom sina egna gränser.

Fd vice utrikesminister för Russland, A Fedorov, menar att Ukraina kan ha planerat att ryska armén skall förstöra den när de återerövrar den:
https://youtu.be/T3Af4KzIzho
Sämre idéer har man hört.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-03-22 kl. 01:47.
Citera
2024-08-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag fick ett tänkbart svar på min fråga från lite oväntat håll varför Ukraina skulle vilja förstöra gas-huben när de själva kan strypa gasledningen inom sina egna gränser.

Fd vice utrikesminister för Russland, A Fedorov, menar att Ukraina kan ha planerat att ryska armén skall förstöra den när de återerövrar den:
https://youtu.be/T3Af4KzIzho?si=LPdD6GUAr1P56AmC

Haha jag såg det också. Det är lite småkul att ryssarna är förbannade över att de inte kan skjuta sönder städerna i Kursk helt och hållet utan att få skäll från de gasberoende länderna i Europa.
Citera
2024-08-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Det kanske saknas spärrtrupper och befäl som hotar med avrättning av soldater som kapitulerar eller drar sig tillbaka, vilket kan förklara att ryssarna vid Kursk ger upp i stora antal. Dessutom är många av dem bara värnpliktiga, vilket bidrar till situationen.

Vid fronten i Ukraina har den ryska kanonmaten inte mycket till val.

Det är iaf tydligt att det saknas vilja att försvara ett ryssland dom själva avskyr. Lättare att ta ut sitt självhat mot civila ukrainare kanske.
Då riskerar du bara att dödas av ukrainska soldater, är väl lättare än att lida i ryssland.

Att man som rysk värnpliktig kan tvingas agera knulldocka åt perverterade muslimer från tjetjenien är kanske inte så kul som vissa i tråden tror.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2024-08-15 kl. 21:26.
Citera
2024-08-15, 21:12
Medlem
Ukraina agerar och kommentrar offensiven så genialt att Putin ju framstår som en rysk stolle-Per.

Ukraina befriar ryssar i sin speciella operation inne på ryskt territorium. Man halar ryssflaggan och hissar den blågula där ryssen flytt. Man t.om delar mat till svältande ryssar som inte kunnat eller fått hjälp att fly.
Allt är troligen en både moralhöjande aktion och för att förödmjuka despoten i Kreml. Ökat militärt bistånd från väst inte minst då från Sverige kan inte heller uteslutas.. Och FMV skall ju tydligen ha en sorts filial i Ukraina, från donation till produktion som vår försvarsminister uttryckte sig.
Citera
2024-08-15, 21:23
Medlem
Citat:
Jag fick ett tänkbart svar på min fråga från lite oväntat håll varför Ukraina skulle vilja förstöra gas-huben i Sudzha när de själva kan strypa gasledningen inom sina egna gränser.

Jag var inne på det häromdagen(inte för att jag var ensam om det).
Inte att man just skulle förstöra den isig men det kan vara ett enkelt sätt att stänga kranen.

Ju större kontroll Ukraina har av stationen desto större påtryckningsmedel utgör den och gasen som flödar genom den. Det är en sits ryssland inte vill sitta i.

Ukraina har vad jag vet bara förstört en administrativ byggnad och en teknikbyggnad för mätning. Mätning för debitering bla..

Det krävs precision för sådana attacker. Hade definitivt varit lättare att slå ut själva gasledningen.
Citera
2024-08-15, 21:29
Medlem
zergrushs avatar
Tom. orcher besitter självbevarelsedrift? Största tillfångatagandet av stridande soldater sedan Ryssland startade kriget för snart tre år sedan:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1espag6/another_video_of_the_surrender_of_100_russian/
Another video of the surrender of 102 Russian soldiers in Kursk (August 14th, 2024) *video*
Dessa mobiks vet att deras att de heller inte har någon väg tillbaks i det ryska samhället, eftersom Kreml-regimen har utlyst fängelsestraff för alla soldater som ger upp eller levande hamnar i ukrainsk fångenskap... Putin-regimen vill med andra ord att dess soldater och medborgare ska dö, vilket vi kunde se i alla de filmer under Rysslands vinter- och vår-offensiver där mobiks sprängde sig själva med sina egna granater:
https://en.topwar.ru/237141-ukrainskij-soldat-bolshinstvo-russkih-podorvut-sebja-granatoj-no-ne-sdadutsja.html
Most Russian soldiers will blow themselves up with a grenade, but will not surrender
Uralmongolerna fungerar och tänker på ungefär samma vis som MENA-skäggisar, vilket gör gårdagens ryska kapitulation så ovanlig!
Citera
2024-08-15, 22:01
Medlem
Marcus Oscarsson snappar upp att Ryssland nu genomför "stora truppförflyttningar".
JUST NU: Ryssland gör stora truppförflyttningar

Om än Ukrainas offensiv går långsammare än tidigare så står nya ryska kvadratmeter under ukrainsk kontroll varje dag. Det har lett till att Ryssland nu behöver flytta på tusentals soldater, rapporterar CNN.

Tusentals soldater

Det ska röra sig om flera enheter som alla utgörs av 1 000 soldater som lämnar ockuperad ukrainsk mark för att slåss i Kursk.

– Ryssland verkar ha omdirigerat flera tusen soldater från ockuperat territorium i Ukraina för att motverka en överraskande framgångsrik ukrainsk offensiv innanför de ryska gränserna i ett drag som potentiellt försvagar Moskvas krigsinsats, rapporterar CNN med hänvisning till högt uppsatta amerikanska tjänstemän.

“Försöker slå tillbaka”

John Kirby, talesperson för det nationella säkerhetsrådet i USA, säger på torsdagen att man övervakar rörelserna.

– Det är uppenbart för oss att Putin och den ryska militären omdirigerar vissa resurser, vissa enheter, till Kursk oblast för att motverka vad ukrainarna gör.

Ökat motstånd

Den ukrainska offensiven i Kursk går nu långsammare efter ryska förstärkningar. Det fastslår tankesmedjan Institute for the Study of War i en ny rapport.

– Ryska milibloggare hävdade att ukrainska styrkor marginellt avancerade i Kursk Oblast i ett allmänt långsammare tempo för ukrainska operationer när ryska styrkor fortsätter att försöka stabilisera frontlinjen i området, förklarar ISW.

– Ukrainska Suspilne rapporterade den 14 augusti att dess källor inom den ukrainska militären uppgav att takten i de ukrainska framryckningarna i Kursk Oblast har avtagit på grund av det ökande ryska motståndet i riktning mot Kursk City.

Zelenskyj kommenterar

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har uppdaterat följande i dag torsdag.

– Det har skett nya framsteg. Vår ”utbytesfond” har fyllts på ytterligare. Dessutom rapporterade general Syrskyi att staden Sudzha framgångsrikt befriats från ryska styrkor, meddelar han via X.

– Ett ukrainskt militärt kommandokontor håller på att etableras där. Flera andra bosättningar har också befriats. Totalt mer än åttio.
https://marcusoscarsson.se/just-nu-ryssland-gor-stora-truppforflyttningar/
Citera
2024-08-15, 22:07
Medlem
c.divers avatar
Citat:

Tror mer på att den hubben även skickar gas till Ryssland och Belarus. Då går det att jobba mer aktivt..
Citera
2024-08-15, 22:09
Medlem
Ryska FSB soldater som vägrade ge upp

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/v7T47KAvjQ

Fyfan den lukten
Citera
2024-08-15, 22:11
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
De går rykten om att Ukraina är bakom de ryska förbanden och klär ut sig till ryssar för att sedan skjuta dem bakifrån osv. Psykologisk härdsmälta.

Jag läste att ryssar börjat skjuta sig själva för de tror andra ryssar är utklädda ukrainare. Paranoian är total. Om detta rykte stammar från ukrainarna är det en effektiv och på ukrainskt vis rätt rolig psykologisk krigföring.
Citera
2024-08-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Zelsnky håller på och jobbar att få fram en minister också som ska styra kursk efter annektering framöver var det sagt igår.. problemet är att grundlagar måste ändras och det är det dom har bråttom med nu. https://www.youtube.com/watch?v=Zbib1qeV7Jc

Vart i länken hävdas det du påstår?
Citera
2024-08-15, 22:21
Medlem
Nu börjar natten.. då bara ukrainare ser bra i mörkret och striderna går nu in mot ytterligare en för ryssarna fasanful natt där en osynlig fiende finns i närheten och omringar dem.

Vart ska man skjuta? Bara att gömma sig, ge upp eller dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in