2024-08-15, 08:16
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vissa av dem är dessutom offentliga och då får det ta att det kommer att skvallras. Det är en del som kommer av att vara offentlig person. Fia inte en offentlig person.

Fia är en offentlig person, det har hon till och med sagt själv, hon är dessutom frontfiguren för en organisation, på vilket sätt skulle hon inte vara offentlig menar du?
2024-08-15, 08:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Fia är en offentlig person, det har hon till och med sagt själv, hon är dessutom frontfiguren för en organisation, på vilket sätt skulle hon inte vara offentlig menar du?

Citat:
En mamma som har fått sina barn omhändertagna av socialtjänsten och företräder en mindre intresseorganisation för föräldrar i samma situation skulle normalt sett inte betraktas som en offentlig person i traditionell mening. En offentlig person är vanligtvis någon med bred kändisstatus eller en person som har en position som medför betydande offentlig synlighet, som politiker, stora företagsledare, eller kändisar.

Men det finns vissa nyanser:

1. **Begränsad offentlighet**: Om denna mamma aktivt deltar i offentliga debatter, framträder i media, eller på annat sätt syns i det offentliga rummet i sin roll som företrädare för organisationen, kan hon anses ha en viss offentlighet. Det innebär dock inte nödvändigtvis att hon är en "offentlig person" i juridisk eller bredare samhällelig bemärkelse.

2. **Medieexponering**: Om media ofta rapporterar om hennes personliga situation och arbete, eller om hon på annat sätt blivit en talesperson som uppmärksammats brett, kan hennes status förändras över tid. Dock skulle det fortfarande vara en begränsad och specifik offentlighet snarare än den breda offentlighet som associeras med politiker, kändisar eller liknande.

3. **Skydd av privatlivet**: Även om hon företräder en organisation och är delvis i offentligheten, har hon sannolikt fortfarande starka skydd av sitt privatliv, särskilt när det gäller känsliga frågor som familjeliv och socialtjänstärenden.

Sammanfattningsvis, om hennes engagemang och exponering är begränsad till en specifik krets eller sammanhang, skulle hon inte ses som en offentlig person i den traditionella meningen.

1. Deltar Fia i offentliga debatter?

2. Rapporterar media om Fia och hennes vänner?

Ganska roligt att man kan fråga AI ändå. Eller har jag manipulerat frågorna menar du? Och hur borde frågan ställas om jag ställt den fel?
Senast redigerad av kurt-sune 2024-08-15 kl. 08:30.
2024-08-15, 08:29
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
En mamma som har fått sina barn omhändertagna av socialtjänsten och företräder en mindre intresseorganisation för föräldrar i samma situation skulle normalt sett inte betraktas som en offentlig person i traditionell mening. En offentlig person är vanligtvis någon med bred kändisstatus eller en person som har en position som medför betydande offentlig synlighet, som politiker, stora företagsledare, eller kändisar.

Men det finns vissa nyanser:

1. **Begränsad offentlighet**: Om denna mamma aktivt deltar i offentliga debatter, framträder i media, eller på annat sätt syns i det offentliga rummet i sin roll som företrädare för organisationen, kan hon anses ha en viss offentlighet. Det innebär dock inte nödvändigtvis att hon är en "offentlig person" i juridisk eller bredare samhällelig bemärkelse.

2. **Medieexponering**: Om media ofta rapporterar om hennes personliga situation och arbete, eller om hon på annat sätt blivit en talesperson som uppmärksammats brett, kan hennes status förändras över tid. Dock skulle det fortfarande vara en begränsad och specifik offentlighet snarare än den breda offentlighet som associeras med politiker, kändisar eller liknande.

3. **Skydd av privatlivet**: Även om hon företräder en organisation och är delvis i offentligheten, har hon sannolikt fortfarande starka skydd av sitt privatliv, särskilt när det gäller känsliga frågor som familjeliv och socialtjänstärenden.

Sammanfattningsvis, om hennes engagemang och exponering är begränsad till en specifik krets eller sammanhang, skulle hon inte ses som en offentlig person i den traditionella meningen.

Och wow titta när jag frågar chatGPT får jag ett annat svar

Citat:
Ja, om personen själv säger att hon är en offentlig person, är öppen med sitt namn och bild, och företräder en organisation som är aktiv inom familjerätt, då är hon ganska mycket en offentlig person. I alla fall i juridisk mening, särskilt om hon använder sin plattform för att påverka eller kommunicera med allmänheten. Att vara en offentlig person innebär att man är mer exponerad och kan vara föremål för större granskning och diskussion än någon som håller sig helt privat.

Fia är offentlig, punkt, vad du eller chatGPT tycker om saken är irrelevant.
Du måste verkligen lära dig vad fan en LLM är.
2024-08-15, 08:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hur ställde du frågan? "aktiv inom familjerätt" kan misstolkas. Fia är inte aktiv inom någon familjerätt. Hon har däremot privata åsikter om socialtjänstens arbete med avseende på familjerätt. Det är en stor skillnad.

Citat:
Fia är offentlig, punkt, vad du eller chatGPT tycker om saken är irrelevant.
Du måste verkligen lära dig vad fan en LLM är.

"aktiv inom familjerätt". Det skulle ju AI kunna tolka som att hon företräder någon slags juristbyrå. Men varken Fia eller någon av hennes vänner är några jurister, eller företräder någon juristbyrå.

Nej Fia är inte någon offentlig person. Hon deltar inte i debatter, förmodligen för att ingen skulle låta henne debattera LVU-frågan i msm.

Hon kanske ser sig som en offentlig person, men hon deltar inte i några offentliga debatter i ämnet och hon får inte uttala sig i media vad jag vet.

Definitionen av en offentlig person är att hen får en bred exponering i media och deltar aktivt i offentliga debatter. Eller på annat sätt syns i offentligheten pga sin yrkesroll.

Fia och hennes vänner är inte inbjuda till någon debatt, utan jobbar mer som någon slags megafon som skriker ut sitt budskap för att påkalla uppmärksamhet.
Senast redigerad av kurt-sune 2024-08-15 kl. 08:43.
2024-08-15, 08:44
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Citat:

"aktiv inom familjerätt". Det skulle ju AI kunna tolka som att hon företräder någon slags juristbyrå. Men varken Fia eller någon av hennes vänner är några jurister, eller företräder någon juristbyrå.

Nej Fia är inte någon offentlig person. Hon deltar inte i debatter, förmodligen för att ingen skulle låta henne debattera LVU-frågan i msm.

Varför är du så seg i huvudet?
Jag försöker likt dig inte göra en poäng av att chatGPT säger någon sanning, jag försöker bara förklara för dig att du inte kan använda en LLM som källa till något.

Jag försöker illustrera detta för dig genom att påvisa att du kan få ut vilket svar du vill.

Här har du svart på vitt hur det funkar
https://chatgpt.com/share/4f80d7e6-12ce-4af5-9b74-72420484782c

(om du väljer att ens använda ett ord av vad chatGPT säger här som argument, så har du totalt påvisat att du är dummare än tåget, min poäng har ingenting med sakinnehållet från chatGPT att göra, annat än att det INTE kan användas som en källa)

Fia är offentlig punkt, det har hon sagt själv, hon kallar sig opinionsbildare och offentlig.
Hon är offentlig med namn och bild.
Och nämen titta här då

https://www.youtube.com/watch?v=taU17zdQyM8

ett offentligt framträdande, som offentlig person i egenskap av frontfigur för hennes intresseorganisation.
Senast redigerad av vajervevaren 2024-08-15 kl. 08:48.
2024-08-15, 08:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Fia är offentlig punkt, det har hon sagt själv, hon kallar sig opinionsbildare och offentlig.
Hon är offentlig med namn och bild.
Och nämen titta här då

https://www.youtube.com/watch?v=taU17zdQyM8

ett offentligt framträdande, som offentlig person i egenskap av frontfigur för hennes intresseorganisation.
Det här är ju Frihetsnytt dvs alternativmedia och har sannolikt en begränsad spridning.

Hade Fia fått bara med i aftonbladet, SVT-debatt eller något större forum som når hela svenska befolkning hade det varit en sak.

Min uppfattning är att de flesta svenskar ingen aning om vem Fia är. Jag vet det för att jag följt debatten och sett hur socialtjänsten gör fel i barnärenden som skadar barnen, snarare än hjälper dem.

Men de flesta svenskar vet inte detta. De vet inte heller att det är socialtjänsten som har makten över deras barn och att de kan ta barnen godtyckligt om problem uppstår av olika anledningar.
2024-08-15, 08:58
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Det här är ju Frihetsnytt dvs alternativmedia och har sannolikt en begränsad spridning.

Hade Fia fått bara med i aftonbladet, SVT-debatt eller något större forum som når hela svenska befolkning hade det varit en sak.

Min uppfattning är att de flesta svenskar ingen aning om vem Fia är. Jag vet det för att jag följt debatten och sett hur socialtjänsten gör fel i barnärenden som skadar barnen, snarare än hjälper dem.

Men de flesta svenskar vet inte detta. De vet inte heller att det är socialtjänsten som har makten över deras barn och att de kan ta barnen godtyckligt om problem uppstår av olika anledningar.

Ja Frihetsnytt är bara skräp, men det är fortfarande offentlig media, att inga större mediahus väljer att ta fram Fias nonsens på sina plattformar ändrar inte det faktumet att hon är en offentlig person.

Som sagt, hon säger ju själv att hon är det, hon är offentlig med namn och bild, kallar sig själv opinionsbildare, har en offentlig intresseorganisation.

Din definition av offentlig person av att man ska ha varit med i aftonbladet är bara urbota korkat.

Hon är offentlig punkt, du har inte kunnat påvisa motsatsen och du är den enda som anser att hon inte är offentlig, till och med personen i fråga anser sig vara offentlig, vad hände med att lyssna på föräldrarna va?

Och väldigt väntat av dig att du helt undviker min poäng om hur du inte förstår hur en LLM fungerar.

Någonstans där ute i skogen finns ett träd som är ansvarig för att konvertera co2 till syre just för dig, du borde leta upp det trädet och be om ursäkt.
2024-08-15, 09:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja Frihetsnytt är bara skräp, men det är fortfarande offentlig media, att inga större mediahus väljer att ta fram Fias nonsens på sina plattformar ändrar inte det faktumet att hon är en offentlig person.
Det är inte alls skräp. I ett demokratiskt samhälle ska alla kunna yttra sig, även personer som Fia. Och får de inte yttra sig i konventionell media så är det bra att det finns alternativa forum där viktiga frågor kan lyftas. Som exempelvis LVU-frågan som fungerar horribelt dåligt i vårt land och skadar snarare än hjälper barn. Oavsett om Fia har rätt eller fel i sitt eget fall är det bra att frågan lyfts och kommer upp i strålkastarljuset, eftersom precis alla som har barn kan drabbas av socionomernas godtycklighet och det är mycket mycket farligt när det sker och ett hot mot demokratin.

Citat:
Som sagt, hon säger ju själv att hon är det, hon är offentlig med namn och bild, kallar sig själv opinionsbildare, har en offentlig intresseorganisation.
Ja fast i praktiken är hon det inte eftersom hon är utestängd från i stort sett alla offentliga debatter. Barnfrågan och socialtjänsten debatteras alldeles för sällan och det kan ju ha att göra med att det är känsligt när det rör barn och därför tas inte sådana frågor upp så ofta som de borde.

Citat:
Din definition av offentlig person av att man ska ha varit med i aftonbladet är bara urbota korkat.
Rimligtvis bör majoriteten av svenska folket veta vem personen är. Jag kan lova dig att om du frågar 100 slumpvist valda personer på stan vem Fia och FU är, så skulle kanske 1-3 personer veta det och vad de står för.

Citat:
Hon är offentlig punkt, du har inte kunnat påvisa motsatsen och du är den enda som anser att hon inte är offentlig, till och med personen i fråga anser sig vara offentlig, vad hände med att lyssna på föräldrarna va?
Ja om varit med och deltagit i offentliga debatter som svenska folket kan ta del av på ett enkelt sätt skulle man kunna säga det.

Citat:
Och väldigt väntat av dig att du helt undviker min poäng om hur du inte förstår hur en LLM fungerar.
Du manipulerar frågan så att AI tror att Fia företräder en juristbyrå. Hon är inte aktiv inom familjerätt. Hon har åsikter om socialtjänstens sätt att jobba med familjerättsliga frågor.
2024-08-15, 09:16
Medlem
Citat:
1. Deltar Fia i offentliga debatter?

2. Rapporterar media om Fia och hennes vänner?

Ganska roligt att man kan fråga AI ändå. Eller har jag manipulerat frågorna menar du? Och hur borde frågan ställas om jag ställt den fel?
Hon deltar i offentliga debatter ofta när hon är i live med andra , det bjuds ju tom till debatt om socialtjänsten visst klockslag denna debatt kan alla som har tillgång till tiktok se
F önskan är dessutom att bli inbjuden till debatt i tv i något granskande program
2024-08-15, 09:19
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Det är inte alls skräp. I ett demokratiskt samhälle ska alla kunna yttra sig, även personer som Fia. Och får de inte yttra sig i konventionell media så är det bra att det finns alternativa forum där viktiga frågor kan lyftas. Som exempelvis LVU-frågan som fungerar horribelt dåligt i vårt land och skadar snarare än hjälper barn. Oavsett om Fia har rätt eller fel i sitt eget fall är det bra att frågan lyfts och kommer upp i strålkastarljuset, eftersom precis alla som har barn kan drabbas av socionomernas godtycklighet och det är mycket mycket farligt när det sker och ett hot mot demokratin.

Detta nonsens har inget med vad jag skrev att göra.

Citat:
Ja fast i praktiken är hon det inte eftersom hon är utestängd från i stort sett alla offentliga debatter. Barnfrågan och socialtjänsten debatteras alldeles för sällan och det kan ju ha att göra med att det är känsligt när det rör barn och därför tas inte sådana frågor upp så ofta som de borde.

Hon är utestängd för att hon är en desinformationsspridande rättshaverist, ändrar inte faktumet att hon är en offentlig person.

Citat:
Rimligtvis bör majoriteten av svenska folket veta vem personen är. Jag kan lova dig att om du frågar 100 slumpvist valda personer på stan vem Fia och FU är, så skulle kanske 1-3 personer veta det och vad de står för.

Ja om varit med och deltagit i offentliga debatter som svenska folket kan ta del av på ett enkelt sätt skulle man kunna säga det.

Hon har varit med i debatter som vem som helst kan ta del av genom tiktok. Det är ett enkelt sätt.

Citat:
Du manipulerar frågan så att AI tror att Fia företräder en juristbyrå. Hon är inte aktiv inom familjerätt. Hon har åsikter om socialtjänstens sätt att jobba med familjerättsliga frågor.

Alltså hur trög är du människa? Ingenting som chatGPT har att säga är relevant, min poäng är just detta du beskriver, du kan inte använda en LLM som källa.

Om du inte håller med om det så får du förklara hur du tror att en LLM fungerar och varför det visst går.

Men visst jag har framfört dina synpunkter, ändrade inte utfallet och poängen jag gör.

Senast redigerad av vajervevaren 2024-08-15 kl. 09:22.
2024-08-15, 09:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Detta nonsens har inget med vad jag skrev att göra.
Du sa att det var skräp. jag tycker inte att forum där personer får tala till punkt kan betraktas som skräp, eftersom jag är en förespråkare av yttrandefrihet. Även för personer som Fia och hennes vänner.

Citat:
Hon är utestängd för att hon är en desinformationsspridande rättshaverist, ändrar inte faktumet att hon är en offentlig person.
Vad skulle vara desinformation? Hon säger till stor del sanningen om socialtjänsten som de flesta inte verkar känna till. Sedan kan det ibland komma lite överdrifter och diskutabla siffror. Men överlag tycker jag att hennes kritik mot soc stämmer väl överens med vad jag själv sett när jag satt mig in i hur deras utredningsmetoder fungerar.

Är det någon som är "rättshaverister" så är det socialtjänsten. De kan nämligen aldrig ha fel. Även när de är överbevisade så har de ändå rätt och ber aldrig om ursäkt oavsett vilka skador de ställt till med pga felaktig myndighetsutövning.

Citat:
Hon har varit med i debatter som vem som helst kan ta del av genom tiktok. Det är ett enkelt sätt.
Ok vad skulle det vara för offentliga debatter som når hela svenska folket?

Citat:
Alltså hur trög är du människa? Ingenting som chatGPT har att säga är relevant, min poäng är just detta du beskriver, du kan inte använda en LLM som källa.
Tycker AI fungerar väldigt bra och att svaren till stor del faktiskt är korrekta, även om AI ibland kan ha fel. Men kul att leka med.

Citat:
Om du inte håller med om det så får du förklara hur du tror att en LLM fungerar och varför det visst går.
har inga särskilda synpunkter på det.

Citat:
Men visst jag har framfört dina synpunkter, ändrade inte utfallet och poängen jag gör.

AI svarar som du frågar. Om du säger att Fia säger sig "vara aktiv inom familjerätt" så kan det såklart misstolkas. Det skulle kunna handla om en advokat som exempelvis David Massi som brukar yttra sig ibland i familjerättsliga frågor där socialtjänsten är inblandade.
2024-08-15, 09:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hon deltar i offentliga debatter ofta när hon är i live med andra , det bjuds ju tom till debatt om socialtjänsten visst klockslag denna debatt kan alla som har tillgång till tiktok se
F önskan är dessutom att bli inbjuden till debatt i tv i något granskande program

ja fast hon når inte ut till mer än de som följer hennes live. Det är ju för övrigt ingen debatt, eftersom hon verkar blocka alla som är kritiker. Jag tänkte mer på seriösare debatter som exempelvis det gamla formatet i SVT-debatt där frågan skulle kunna lyftas bredare till hela svenska folket.

Det bara den yngre generationen som har TT. Äldre håller inte på med sånt...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in